Vilken cykeldator?

Fresa

Medlem
Vilken cykeldator?
Står i läge att köpa ny cykeldator men vad ska man ha?
Jag cyklar till o från jobbet och en del i skogen på min trek fuel.

Finns ju 100 olika, men vad är bäst?

GPS eller givare på framhjulet?

Hur bra fungerar en gps i skogen?

Har använt pulsklocka och dator med givare förut tänkte nu minimera antalet mojänger och iaf få ihop pulsmätare med datorn.
Eftersom jag kör en heldämpad så antar jag att en kadensräknare går bort? plus att tror inte att den kommer hålla.
Skulle vara kul att kunna logga cyklingen utan att telefonens batteri tar slut.

Så vad säger ni?

Garmin 200,510?
Mio vet ej vad dom heter
Nåt annat bra

Vilken cykeldator?
Jag köpte en med GPS eftersom de är mycket driftsäkrare än systemen med givare som räknar hjulvarv (jag tröttnade på att halva turen ofta försvann till följd av att givaren hamnade lite lite på sniskan). Jag köpte en Garmin 500, men det hade ju gått lika bra med 200 (jag var/är inte intresserad av ngn kartfunktion).

Vilken cykeldator?
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en med GPS eftersom de är mycket
> driftsäkrare än systemen med givare som räknar
> hjulvarv (jag tröttnade på att halva turen ofta
> försvann till följd av att givaren hamnade lite
> lite på sniskan). Jag köpte en Garmin 500, men
> det hade ju gått lika bra med 200 (jag var/är
> inte intresserad av ngn kartfunktion).

Kör Garmin Egde 800 med fart/kadenssensor och kan säga att jag litar ju mera på fartsensorn i hjulet pga att den är mycket mer exakt. Kör man enbart på gps får man räkna med att den mäter något fel. Att delar av turen försvinner för att sensorn hamnar snett beror nog mycket på hur man cyklar, typ av cykel och vilken sensor man har. Har för övrigt aldrig hänt mig.

Flyttar du ofta datorn mellan olika cyklar så är en med gps en klar fördel och även om du gillar att följa upp/hålla koll på din träning. Som priserna ligger nu så skulle även jag verkligen rekommendera en med gps då prisskillnaden inte är så markant. Av de olika jag själv provat (suunto, Polar, Garmin) skulle jag känna mig bekvämast med att rekommendera Garmin som är den som fungerat bäst för mig.

Inser att allt detta är högst subjektiva åsikter så ta med dig det du vill av det.

Vilken cykeldator?
Jag har också fått problem efter halva turen att givaren inte funkar när jag kör i skogen.
Så det blir nog en garmin 500 för mig.

Men kan man om man vill köpa den billigaste och sen köpa till pulsband och kadensgivare?

Vilken cykeldator?
Fresa skrev:
> Jag har också fått problem efter halva turen att
> givaren inte funkar när jag kör i skogen.
> Så det blir nog en garmin 500 för mig.
>
> Men kan man om man vill köpa den billigaste och
> sen köpa till pulsband och kadensgivare?

Ja, inga problem.

Vilken cykeldator?
Cerb skrev:
> Kör Garmin Egde 800 med fart/kadenssensor och kan
> säga att jag litar ju mera på fartsensorn i
> hjulet pga att den är mycket mer exakt. Kör man
> enbart på gps får man räkna med att den mäter
> något fel.

Jag litar nog också mer på fartsensorn just vad gäller den momentana fartmätningen. :-)

Tillbaka
Topp