Vilken digitalkamera skall jag välja?

pbeijer

Aktiv medlem
Jag skall köpa mig en digitalkamera men jag kan inte bestämma mig vilken? Är det fortfarande Canon A95 som rekommenderas eller är det någon annan som man bör titta efter? Den bör väl vara snabb om man skall ta cykelbilder antar jag, ett pris på runt 2-3 tusen, minst 3x analog zoom och liten och behändig får den också gärna vara.

Hur är ixus 30/40? Prisvärda eller betalar man för designen/märket?

kan tipsa dig om att akta dig för kameror av märke typ "HP", slöa att spara undan bilder, dålig kvalitet på bilderna och sjukt hög felfrekvens som jag förstått det hela.

Själv använder jag en Nikon, billig kamera som funkar klockrent.

Ok det var ju bra att veta. Är Nikonkamerorna snabba? Hade ju inte varit fel med en Nikon CoolPix 7900 men den är lite utanför min budget.

Jag har en IXUS 40, underbar kompaktkamera (om det är en sådan man vill ha). Snabb, liten och bilderna blir riktigt bra. Rekommenderas!

Kapar tråden lite... :P

Om man har en digitalkamera som är snabb och liten, men vill gå upp lite i kvalitet. Ska man köpa en lite mer avancerad kompaktkamera eller ska man ta steget upp direkt på en systemkamera?

Har en Canon A85 som jag köpte innan min resa till Tanzania i höstas. Kostade väl då med batterier, laddare, väska och 512 mb compact flash ca 4000 kr.

Det jag fastnade för hos den kameran var:

*bra bildkvalitet
*vanliga R6 batterier. billigare än modellspecifika och tillgängliga överallt.
*compact flash. billiga.
*lagom stor. ligger bra i handen.
*har alla inställningar som en systemkamera. manuel iso, slutar/bländarautomatik eller helmanuelt.

En kanon kamera som funkar hur bra som helst. Klarar allt hur bra som helst. Köpte de batterier med högst kapacitet jag kunde hitta 2300 mAh och dem funkade hur bra som helst. En uppsättning batterier funkade under en hel veckas safarifotande. Däremot tog dem slut efter bara ett tiotal bilder uppe på toppen av Kilimanjaro i ca -15 C och 20 m/s. Kameran funkade dock utan problem hela tiden.

Jag fotade mina bilder här http://happymtb.org/forum/read.php/1/212157 med en Ixus 30.
Det stod personer runt omkring mig och fotade med riktiga proffsgrejer, men var är deras bider?? :-)

Nu ger bilderna i tråden iofs kameran ingen rättvisa då de är förminskade och komprimerade, men Ixus 30 tar riktigt bra bilder. Dessutom är den så liten att kameran är alltid med. Snabbheten är inget heller att anmärka på.
Ixus 30/40 brukar "reas" ut nuförtiden till skapliga priser.

Det går att ha hur stor och flashig kamera som helst, men är den inte med så blir det inga bilder.

/Anders

Hej jag är van vid analoga systemkameror där det i princip är slutartiden som gäller som hastighet.

Jag har en Olympus Camedia C-5050 ZOOM och är väl hyfsat nöjd den är ett par år och fungerar ok MEN det tar ju för fanken 1/3-1/2 sekund efter att man tryckt av kortet tills det "exponeras" det händer en del på den tiden om man försöker ta "actionbilder". Hur mycket snabbare har digitalkamerorna blivit???

Ok kanske ett i-landsproblem men jag är bortskämd med analoga systemkameror....

Senast redigerad av en moderator:
cerberos:
slår man av blixten och autofokus tas bilden lika fort som du hinner blinka/trycka på knappen.. dvs utan reaktionstid

Hmmm dags att läsa instruktionsboken eller???? Fanken med mina gamla manuella kamerahus är det ju bara att plocka upp skiten och ställa in bländare och tid......

Tack Tim detta skall undersökas noga!!!

Har en pentax optio WP grymmt trevlig liten sak hyfsat snabb och bra blider. stort + är att den dessutom är vattentät! och inte bara vattenskyddad som många andra.

Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> cerberos:
> slår man av blixten och autofokus tas bilden lika
> fort som du hinner blinka/trycka på knappen.. dvs
> utan reaktionstid

Ja jäklar kollade nu det går ju att ställa in även fokusen manuellt vilket var en av anledningarna till att jag köpte den från början!! Man glömmer fort.... har bara varit festkamera hittills..... När jag fotat på "riktigt" så använder jag systemkamerorna...

Nu gäller det att börja använda möjligheterna ordentligt!!! Jag är dock fortfarande grymt mycket snabbare att ställa in skärpan på mina manuellt fokuserade systemkameror :)

Än en gång tack Tim :)

Jag vet inte om denna är bra men den är i alla fall mountainbike-säker för den som prioriterar vattentäthet, stötsäkerhet, liten storlek.

Pentax Optio WP
2029.jpg

lundatok: alltid varit nikonkille, har en F4S, en F90 samt ett vanlig F4 hus liggandes... men dom jävlarna vill ju äta vanlig film...

Egil skrev:
> Har en pentax optio WP grymmt trevlig liten sak
> hyfsat snabb och bra blider. stort + är att den
> dessutom är vattentät! och inte bara vattenskyddad
> som många andra.

Är själv nyfiken på den, på cyberphotos testbilder verkar inte bildkvaliten vara den bästa dock. Hur är det i verkligheten?

Jag gick på niten och köpte en "avancerad" digital kompaktkamera. Totalt värdelös pryl! Den är för stor för de flesta fickor och tar ändå värdelösa bilder (iallafall om rörelse finns). Man måste nog välja, en liten kamera att ha med överallt med "titta-tryck" egentskaper, eller en systemkamera.

Om du skall ta cykelbilder finns nog inget annat val än att köpa en systemkamera egentligen. Dessutom kan man ju sedan fylla kameraväskan med en massa roliga tillbehör och annat kul.

//Frolicc

***Jag lagade framgaffeln med araldit, det håller än***

Jag har en Canon ixus 40. Perfekt för cykelbilder. Stor fin skärm, snabb som fan, många bra inställningar
och liten som får plats i vilken ficka som helst utan att störa trampandet när man cyklar!:)
Finns en värre version som heter ixus 50, enda vad jag vet som skiljer är att senare nämda har
1megapxl mer i upplösning.

Allt är relativt men det finns ingen Digikompakt som kan beskyllas för att vara snabb, då är det DSLR (digital systemkamera) som gäller & där finns det modeller från Canon, Nikon, Pentax, Konica/Minolta, Olympus samt ett fåtal till att välja på.

Vid köp av sådan så ska man inte haka upp sig på tekniska petitesser som så ofta görs i forum & tester. Skillnaderna mellan dem är inte stora utan det bästa är att känna på kamerahusen & fundera på vad man prioriterar i handhavande samt känsla.

Exempelvis så är skillnaden mellan 6 eller 8 megapixel endast 15% & det ska nästan till lupp för att se skillnaden på en A3-bild tagen med en 6 eller 8MP-kamera. Däremot så är objektivet viktigt!!! Busnivåerna skiljer även det något mellan modellerna men även där så är skillnaderna inte så stora som man kan få intrycka av i forum & tester. Det viktiga är inte hur det ser ut vid 100% förstoring på skärmen utan hur det ser ut på papper, där är skillnaderna oftast försvinnande små.

Min favvoDSLR för en rimlig summa är Nikon D70 (6MP), en ny modell med beteckningen D70S finns men det enda den erbjuder som är bättre än den gamla är en större LCD-display (+ nåt annat småkrafs). Den är även snabbare på några punkter men det fixas med en ny firmware på den gamla D70. D70S kostar nån tusing mer.

Canon Eos 350D (8MP) är nättare i formatet & har ngt högre upplösning samt ngt bättre brusnivå (petitesser enligt mig). Den ger inte samma gedigna intryck som Nikon D70 samt har ett ngt sämre handhavande men kan vara lämplig på cykeln p.g.a. sitt nätta format & den ligger som sagt i toppklass i bildkvaliten.

Pentax *IST DS (6MP) är också mycket nätt men ger en högre kvalitetskänsla än 350D, bildkvaliten ligger ungefär i D70klass. En fördel med den är att man på den kan använda gammal Pentax-K optik som finns i en uppsjö begagnat mycket billigt. Man får då fokusera manuellt med dessa.

Olympus E-300 (8MP). Kan köpas med två stycken mycket bra zoomar i paket för samma pris som de föregående med en s.k. budgetzoom som håller klart lägre klass. Detta är det bästa valet om man omgående vill ha två heltäckande zoomar & inte har planer på att kasta ut pengar på fler objektiv. Nackdelen med den (behöver inte vara nån nackdel) är att den har en högre brusnivå när man ökar känsligheten över 400Asa (vid sämre ljusförhållanden eller när man måste uppnå en kortare slutartid).

Det skiljer en del i snabbhet vad det gäller serietagning, buffert (hur många bilder man kan ta i serie innan det interna buffertminnet är fyllt) samt autofokus. Skillnaderna är dock inte så stora & det krävs oftast en driven, erfaren fotograf för att kunna utnyttja snabbhetsskillnaderna.

Vilken av dessa man väljer är i mångt & mycket en smakfråga, frågar du de som läser mycket så säger dom EOS350D men som jag tidigare skrivit så är de tekniska skillnaderna MYCKET överdrivna & Canonfolket är många & propagerar stenhårt för sin grej + att reklamens makt är hård & Canon är störst...
Objektivet är det viktiga. En bra DSLR blir inte bra förrän man klämmer på ett riktigt bra objektiv. Kitzoomarna som följer med Canon, Nikon & Pentax är sådär optiskt sett & vissa av dem rent leksaksmässiga i kvalitetskänslan (känn efter själv). Olympusen däremot kan, som jag skrev, köpas i paket med två riktigt fina zoomar för en rimlig summa. De tre andra presterar dock märkbart bättre vid högre känsligheter om man hostar upp 10-15 papp på två bättre zoomar (mycket pengar)...

Priserna på de grejer jag räknat upp kollas lämpligast här http://www.cyberphoto.se/
Det går att hitta billigare ställen (bl.a. tyskland) men här kan man jämföra priserna mellan kamerorna & detta är en mycket välrenomerad firma som man kan lita på (mycket värt).

Ang. kompaktkameror så är detta en sådan djungel idag så jag föreslår att du ställer en fråga på forumet jag hänvisade till i föregående tråd.

//Larsa, som faktiskt bestält en Konika/Minolta DSLR som dock är ngt dyrare än ovanstående.

EDIT: Nikon släpper snart en billigare variant med namnet D50. Kan kollas upp på http://www.cyberphoto.se/

saxat från www.happyroddbåt.org

A: Hej, jag tänkte köpa en roddbåt på ca 3,5 meter för max 5000:-. Några tips?
B: Nej, roddbåtar suger. Köp en atomubåt!

Sorry om jag störde tråden. Jag går över till Fotosidan igen...

Ville bara belysa att det inte finns snabba kompaktdigitalisar. Om nån cyklar emot en så kan man glömma att kamerans AF hänger med, går dock att fixa någotsånär med manuell fokus men det var en annan sak...

Nä nu ska jag ge mig.

//Larsa

Larsa: Inget fel på informationen i sig, men något malplacerad när Peter frågar efter en liten smidig kamera för upp till 3000:- Håller med om att man inte ska stirra sig blind på upplösning och zoomomfång.

tror biltema har små billiga kameror för sådär 500,- . Kanske köpa en sån när ni ändå tjackar ny hoj
där?;)

Kan kanske få allt för priset av 2000,- ;)

Kan inte klaga på min gamla Canon A70, så här blir bilderna när cyklister(i detta fallet Jomper) susar förbi i full fart. Och ja, jag förfokuserar alltid cykelbilder, det tar en halv sekund extra att låsa på något innan objektet kommer farande. Canon Axx serien är riktigt bra, säger bara KÖP!

102_0225.jpg

/Leo

Leo: De manuella inställningsmöjligheterna som finns på din A70 och antagligen även A95 är det något du använder eller använder man enbart den automatiska inställningen?

Vill man ändå ta klivet upp till en fin digital systemkamera, kan Canon EOS 300D vara ett lite billigare alternativ. Har själv en EOS 350D (som är efterföljaren till 300D) och är GRYMT nöjd. Har en vän som har den gamla 300 och även han är nöjd med sin. Är man lite intresserad av fotografering är en systemkamera i princip det enda alternativet. Fördelen med en kompaktkamera är ju storleken vilket gör att man är mer benägen att ta den med på en cykeltur. Eftersom 350 nu har kommit så kan man ofta hitta 300 till riktigt fina priser. Dock kommer man nog inte ner i 3tusen om man inte kollar på begagnade saker.

Jag lånade en Ixus 40 av Canons happyrepresentant. Den är rätt snabb, bra mycket snabbare än någon generation äldre kompaktkameror. Fokuserar snabbt också och är EXTREMT liten.

Filmar väldigt bra i 640x480 med 30fps också. Tror den ligger på 2500-3000 + nån femhundring för ett anständigt minneskort. Jag hade nog hellre köpt en Ixus 50 som är samma kamera en en megabupp till. Marginell skillnad säkert men ändå.

Som sagt, är inte kameran med så blir det inga bilder..

Chrillepille skrev:
> Är man lite intresserad av fotografering
> är en systemkamera i princip det enda
> alternativet.

Det beror lite på vad man menar med intresserad. I höstas var jag i den ekonomiska situationen att jag t o m funderade på en Canon EOS 1D II och några gluggar men jag besinnade mig och köpte en Canon Pro1 istället. 1D:n hade jag knappast haft med mig ständigt, t ex på cykeln, som jag kan med Pro1:n och oftast tar man de "bästa" bilderna av att vara på rätt ställe vid rätt tid. Inget man planerar liksom. 300D/350D är ju "bättre" kameror än en Pro1 på många sätt (Om man har BRA objektiv...) men i slutänden är det ändå fotografen det hänger på. Jag plåtar en hel del i jobbet och ihop med en 420ex-blixt vid behov räcker Pro1:an bra.

> Fördelen med en kompaktkamera är ju
> storleken vilket gör att man är mer benägen att ta
> den med på en cykeltur.

Om man inte räknar sig som ordentligt intresserad hobbyfotograf är nog storleken en av de viktigaste urvalskriterierna. En Pro1 som jag har är klumpig redan den och en 350D med en bra universalglugg är större och mer ivägen. En bättre kamera tekniskt givetvis men trots allt klumpigare att släpa med sig.

Annat än Canon finns för övrigt inte... ;D

> och oftast tar man de "bästa" bilderna av
> att vara på rätt ställe vid rätt tid.

Så klart. Men har man tid att planera bilden, så tycker jag att det på 350:an är väldigt smidigt att ändra ljusmätningen, ISO, bländare och slutartid för att få bilden som man tänkt sig.

> Annat än Canon finns för övrigt inte... ;D

WORD! (plus att jag då kan använda objektiven från gamla analoga kameran...)

Chrillepille skrev:
> Så klart. Men har man tid att planera bilden, så
> tycker jag att det på 350:an är väldigt smidigt
> att ändra ljusmätningen, ISO, bländare och
> slutartid för att få bilden som man tänkt sig.

Det enda jag saknar på Pro1:an är väl brusfriare bild på de högre ISO-talen. Normalt sett kör jag på ISO50 men det duger rätt OK också på 100 ISO. Annars saknas inget i inställningsväg, utom möjligtvis visa funktioner ihop med extern blixt.

Det viktigaste oavsett kamera är att lära sig den bra så att handgreppen sitter som dom ska. Att stå och vela med knapparna när bilden dyker upp duger ju inte och jag ser ofta "pryldårarna" stå och fibbla med den senaste, bästa modellen av kamera som dom inte hinner lära sig helt innan dom byter till nästa, bättre modell. På det sättet blir det inga "bättre" bilder.

Själv har jag "alltid" hållit på med bilder och bestämde mig i åttonde klass för att bli fotograf då jag inte hade den rätta "driften" och självförtroendet för att bli bra nog på tecknad/målad bildkonst. Tyvärr ramlade jag ut i arbetslivet i krisen i början av 80-talet och kunde inte ens få oavlönat fotoassistentjobb så fotografdrömmen flöt ut i intet i brist på pengar.

Det alla mina fotolärare, från Christer Strömholm och "neråt", har inpräntat är att det är fotografen som "tar" bilden, inte kameran. De av mina bilder jag tycker bäst om själv är tagna i öknen i Tunisien med en sliten Kodak Instamatic. Jag kunde inte ha nån "fin" kamera med mig vid det tillfället då jag liftade runt och inte ville ha nån stöldbegärlig eller ens uppseendeväckande utrustning alls. Om man vet sin utrustnings begränsningar och fördelar kommer man garanterat att lyckas bättre med sina bilder än prylnissen med värstinggrejerna så länge man håller sig inom sin utrustnings prestandagränser. När dom är passerade får man vara riktigt bra på Photoshop, och det är jag :)

pbeijer skrev:
> Leo: De manuella inställningsmöjligheterna som
> finns på din A70 och antagligen även A95 är det
> något du använder eller använder man enbart den
> automatiska inställningen?
>
>
> //Peter

Det är rätt sällan jag använder annat än sportfotoläget, som används till 99%. De manuella är kul att leka med när det inte är bråttom att få upp kameran och ta bilder.

/Leo

Leo skrev:
> Det är rätt sällan jag använder annat än
> sportfotoläget, som används till 99%. De manuella
> är kul att leka med när det inte är bråttom att få
> upp kameran och ta bilder.

Jag är precis tvärtom. Jag kör bara med de manuella lägena då det (när man kan det) går mycket snabbare att t ex kompensera en exponering om det behövs. Med sportläget är man ju låst vid det som kameran bestämmer till stor del. Nu har jag plåtat "ett tag" så det sitter rätt bra liksom :)

Pelle Hå skrev:
> Larsa: Inget fel på informationen i sig, men något
> malplacerad när Peter frågar efter en liten smidig
> kamera för upp till 3000:- Håller med om att man
> inte ska stirra sig blind på upplösning och
> zoomomfång.
>
> /Pelle - Erhm, need coffee I do. Powerful is the
> dark brew. -

Jo:)

Ang. kompakter & snabba cyklister så kräver det sin man. Det går men AF hänger i princip aldrig med så man får förfokusera på nåt lämpligt ställe där man vet att cyklisten ska komma & knäppa av när han/hon anländer... En fördel i detta läge med kompakterna är att dom ger p.g.a. sin lilla sensor ett stort skärpedjup. därför så har man en ganska så stor slarvmarginal på skärpan jämfört med en DSLR.

Med DSLR så hänger AF med men då ska ju fotografen veta vad han sysslar med också. Som så många skrivit så är det ju han/hon bakom kameran det hänger på...

Har tyvärr dålig koll på vad som gäller inom kompaktsidan men ser att Canonmaffian är igång så jag får väl inflika att du bör kika på Konica/Minoltas Z-serie, dom är snabba i AF & har ett stort zoomomfång.
Denna http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z3.php är inte superliten men är förmodligen snabbare i AF än småkompakterna.

//Larsa

.Z.: Vad jag förstått så blir det brusiga bilder med den kameran och behöver man verkligen 12x zoom?

Iofs verkar den kunna ta en sekvens med 10 biler på en sekund vilket kan ge tuffa bildsekvenser vid hopp och sådant.

Har en kollega som har en Z3 och bilderna som han tar med dem tycker jag är mycket brusiga och dessutom är det ingen vidare skärpa.

Själv har jag en Canon 300D och med "semesterzoomen" 18-200 så får man ett rejält zoomomfång, samt betydligt bättre bilder än Z3:an.

.Z. skrev:
> Med DSLR så hänger AF med men då ska ju fotografen
> veta vad han sysslar med också. Som så många
> skrivit så är det ju han/hon bakom kameran det
> hänger på...

Ingen kamera hänger med felfritt i fokuseringen. Vid ett litet test av EOS 1D II, som väl får anses vara en "rätt" hyfsad kamera, fick jag ändå förfokusera i vissa situationer (nära och snabbt) trots vasst objektiv men det är ju inget bekymmer att tala om vad gäller cykelbilder då man ändå väl oftast vet var hojen kommer att passera. När man plåtar t ex flygande måsar eller fiskande tärnor hade jag dock gärna haft en kvick SLR som AF:en kanske skulle hänga med på.

Hur snabb AF:en än är så blir det ändå en liten extra fördröjning när man tar bilden utan att förfokusera. Är motivet snabbt (som förhoppningsvis våra hojar :) ) så är den lilla fördröjningen rätt svårhanterlig i praktiken (Speciellt i kombination med blixt imho), så om cykelbilder är prioriterade bör man nog välja en kamera som AF:en går att låsa enkelt på eller manuell fokusering är möjlig på ett smidigt sätt.

:)

Calle F skrev:
> .Z. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med DSLR så hänger AF med men då ska ju
> fotografen
> > veta vad han sysslar med också. Som så många
> > skrivit så är det ju han/hon bakom kameran
> det
> > hänger på...
>
> Ingen kamera hänger med felfritt i fokuseringen.
> Vid ett litet test av EOS 1D II, som väl får anses
> vara en "rätt" hyfsad kamera, fick jag ändå
> förfokusera i vissa situationer (nära och snabbt)

Jag lät lite väl optimistisk när jag skrev att "dom hänger med'', självfallet så gör dom inte alltid det men nog tycker jag att 1D vid kontinuerlig fokus borde greja en cykel. Vid serietagning så bör den greja skärpan på över hälften av bilderna. Vet många fågelfotografer som fångar fåglar i flykt med AF och det med klart enklare digitalsystemare än den du nämner.

En Konica/Minolta A1 grejar faktiskt en cyklist som kommer emot en i 20 knyck, om man inte zoomat in för hårt förstås och ljuset är bra.

Ang. brusnivån på z-serien så ska man inte överdriva och sitta och tokstirra på bilderna i 100% förstoring och absolut inte (!) jämföra med en DSLR typ 300D.

Kolla in på Dpreview.com men stirra dig inte blind på utsnitt med "brusrutor utan Läs Phils omdömme i stället.

Många problem med dålig skärpa och brus beror ofta på felanvändande och en 10ggrzoom är inte helt lätt att hantera på längsta brännvidden, detta än fast man har bildstabilisator.

//Larsa

.Z. skrev:
> Jag lät lite väl optimistisk när jag skrev att
> "dom hänger med'', självfallet så gör dom inte
> alltid det men nog tycker jag att 1D vid
> kontinuerlig fokus borde greja en cykel. Vid
> serietagning så bör den greja skärpan på över
> hälften av bilderna. Vet många fågelfotografer som
> fångar fåglar i flykt med AF och det med klart
> enklare digitalsystemare än den du nämner.

Klart det är så men jag ville inte ge de tekniktroende för stora förhoppningar så dom rantar iväg och tro maskinen dom köper ska göra jobbet åt dom :D

> En Konica/Minolta A1 grejar faktiskt en cyklist
> som kommer emot en i 20 knyck, om man inte zoomat
> in för hårt förstås och ljuset är bra.

Jo, men sen när den har låst så hinner ju hojen röra sig lite innan bilden tas och är det då nära blir det inget vidare oftast. På lite håll är det knappast nåt problem men när man står i skogen och ska plåta mtb och vill ha bilder med lite fart i så vill då jag gå rätt nära :)

> Ang. brusnivån på z-serien så ska man inte
> överdriva och sitta och tokstirra på bilderna i
> 100% förstoring och absolut inte (!) jämföra med
> en DSLR typ 300D.

Det dummaste man kan göra är ju att "bara testa" en bättre/dyrare sak än den man har själv. Då åker man lätt dit. Förut hade jag en Canon G2 och några bilder tagna med den har skrivits ut med bra resultat 160 cm höga till en utställningsmonter. Betraktningsavståndet tillåter ju det och även en 30x40 cm kopia på papper blir helt OK från G2-filerna. Hur ofta gör folk så stora grejer?

> Många problem med dålig skärpa och brus beror ofta
> på felanvändande och en 10ggrzoom är inte helt
> lätt att hantera på längsta brännvidden, detta än
> fast man har bildstabilisator.

Jag fick lära mig nån gång att dubbla brännvidden t ex 50mm brännvidd x 2 = 100 = 1/100 sekund. Det ansåg vara lägst acceptabla nivån.

Bildstabilisering är ju helt klart användbart men ljusstarkare objektiv ger ju samma (finns väl dom som har vissa åsikter om det iofs.) resultat i praktiken och är en minst lika viktig faktor.

Tillbaka
Topp