Allt är relativt men det finns ingen Digikompakt som kan beskyllas för att vara snabb, då är det DSLR (digital systemkamera) som gäller & där finns det modeller från Canon, Nikon, Pentax, Konica/Minolta, Olympus samt ett fåtal till att välja på.
Vid köp av sådan så ska man inte haka upp sig på tekniska petitesser som så ofta görs i forum & tester. Skillnaderna mellan dem är inte stora utan det bästa är att känna på kamerahusen & fundera på vad man prioriterar i handhavande samt känsla.
Exempelvis så är skillnaden mellan 6 eller 8 megapixel endast 15% & det ska nästan till lupp för att se skillnaden på en A3-bild tagen med en 6 eller 8MP-kamera. Däremot så är objektivet viktigt!!! Busnivåerna skiljer även det något mellan modellerna men även där så är skillnaderna inte så stora som man kan få intrycka av i forum & tester. Det viktiga är inte hur det ser ut vid 100% förstoring på skärmen utan hur det ser ut på papper, där är skillnaderna oftast försvinnande små.
Min favvoDSLR för en rimlig summa är Nikon D70 (6MP), en ny modell med beteckningen D70S finns men det enda den erbjuder som är bättre än den gamla är en större LCD-display (+ nåt annat småkrafs). Den är även snabbare på några punkter men det fixas med en ny firmware på den gamla D70. D70S kostar nån tusing mer.
Canon Eos 350D (8MP) är nättare i formatet & har ngt högre upplösning samt ngt bättre brusnivå (petitesser enligt mig). Den ger inte samma gedigna intryck som Nikon D70 samt har ett ngt sämre handhavande men kan vara lämplig på cykeln p.g.a. sitt nätta format & den ligger som sagt i toppklass i bildkvaliten.
Pentax *IST DS (6MP) är också mycket nätt men ger en högre kvalitetskänsla än 350D, bildkvaliten ligger ungefär i D70klass. En fördel med den är att man på den kan använda gammal Pentax-K optik som finns i en uppsjö begagnat mycket billigt. Man får då fokusera manuellt med dessa.
Olympus E-300 (8MP). Kan köpas med två stycken mycket bra zoomar i paket för samma pris som de föregående med en s.k. budgetzoom som håller klart lägre klass. Detta är det bästa valet om man omgående vill ha två heltäckande zoomar & inte har planer på att kasta ut pengar på fler objektiv. Nackdelen med den (behöver inte vara nån nackdel) är att den har en högre brusnivå när man ökar känsligheten över 400Asa (vid sämre ljusförhållanden eller när man måste uppnå en kortare slutartid).
Det skiljer en del i snabbhet vad det gäller serietagning, buffert (hur många bilder man kan ta i serie innan det interna buffertminnet är fyllt) samt autofokus. Skillnaderna är dock inte så stora & det krävs oftast en driven, erfaren fotograf för att kunna utnyttja snabbhetsskillnaderna.
Vilken av dessa man väljer är i mångt & mycket en smakfråga, frågar du de som läser mycket så säger dom EOS350D men som jag tidigare skrivit så är de tekniska skillnaderna MYCKET överdrivna & Canonfolket är många & propagerar stenhårt för sin grej + att reklamens makt är hård & Canon är störst...
Objektivet är det viktiga. En bra DSLR blir inte bra förrän man klämmer på ett riktigt bra objektiv. Kitzoomarna som följer med Canon, Nikon & Pentax är sådär optiskt sett & vissa av dem rent leksaksmässiga i kvalitetskänslan (känn efter själv). Olympusen däremot kan, som jag skrev, köpas i paket med två riktigt fina zoomar för en rimlig summa. De tre andra presterar dock märkbart bättre vid högre känsligheter om man hostar upp 10-15 papp på två bättre zoomar (mycket pengar)...
Priserna på de grejer jag räknat upp kollas lämpligast här
http://www.cyberphoto.se/
Det går att hitta billigare ställen (bl.a. tyskland) men här kan man jämföra priserna mellan kamerorna & detta är en mycket välrenomerad firma som man kan lita på (mycket värt).
Ang. kompaktkameror så är detta en sådan djungel idag så jag föreslår att du ställer en fråga på forumet jag hänvisade till i föregående tråd.
//Larsa, som faktiskt bestält en Konika/Minolta DSLR som dock är ngt dyrare än ovanstående.
EDIT: Nikon släpper snart en billigare variant med namnet D50. Kan kollas upp på
http://www.cyberphoto.se/