Vilken digitalkamera skall jag välja?

Calle F skrev:
> Jo, men sen när den har låst så hinner ju hojen
> röra sig lite innan bilden tas och är det då nära
> blir det inget vidare oftast.

Du ska ju köra kontinuerlig AF, då låser den inte utan följer motivet medan den tar bilder. Det funkar inte med single AF (tror canon kallar låst af för det?) för då blir det som du säger.
Dessutom så har ju alla DSLR-kameror förutsägande AF vid kontinuerlig AF så att dom ligger lite före för att undvika fördröjningen som sker när bilden tas. Tror även att A1 har det men är inte säker, ska dock inte överdriva dess kapacitet som inte går att jämföra med en DSLR... För övrigt så är Z-serien lika snabb i AF som A1.

Under tidigt 90-tal så hade jag en EOS 10 (den analoga) vilken var klart långsammare i AF än dagens DSLR-kameror, den hade dock förutsägande AF. Med den fotade jag utförsåkning samt längdåkning (skidor) & den grejade skärpan riktigt bra faktiskt. Det viktiga är att man som sagt använder kontinuerlig AF & har kameran inställd så att den ej tar bilden förrän skärpan ligger rätt. Nackdelen med det sista är att man kan missa "det där speciella" för att kameran vägrar ta bilden förrän skärpan ligger rätt. Ofta så gjorde jag dock som du säger att jag förfokuserade, går ju bra så länge man inte vill panorera...

Ursäkta till trådskaparen att jag fladdrar iväg :)

//Larsa

Senast redigerad av en moderator:
jag köpte en ixus 50 för några veckor sedan - är väldigt nöjd! underbar kamera. mycket bra optik, grymt bra rörliga bilder (640x480 i 30fps =) och inte helt värdelös mikrofon för den delen, perfekt format att ta med på cykelturen, och batteritiden är riktigt bra. kostade väl iofs lite mycket, men ixus 30 och 40 har väl såvitt jag förstått samma finesser men med lägre upplösning bara. rekommenderar ett riktigt stort minneskort till dock; 512mb minst. :)

.Z. skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ska ju köra kontinuerlig AF, då låser den inte
> utan följer motivet medan den tar bilder. Det
> funkar inte med single AF (tror canon kallar låst
> af för det?) för då blir det som du säger.

Visst, är det så. Oftast räcker det, men när nåt rör sig snabbt mot kameran tycker jag då inte det blir nåt vidare säkert resultat. EOS 1D II:n jag testade en smula verkade dock rätt OK men den kostar ju "lite" också, speciellt med pigga objektiv.

Jag kör mest med avtryckarlåst eller manuell AF då jag ändå oftast har en idé om var och hur jag vill ta bilden. Seriebilder kan ju vara kul ibland men egentligen kan man ju lika gärna filma istället :)

Jag vill ha råd med hojen också så jag fick kompromissa på kameran och är ändå nöjd med det jag har nu. Livet är väl ändå bara en enda stor kompromiss ;)

Calle F skrev:
> .Z. skrev:
> --------------------------------------------------
Seriebilder kan ju vara kul ibland men
> egentligen kan man ju lika gärna filma istället
> :)
>

Jo. Jag är inte heller så mycket för skjutmassormedbildenisekunden&hoppaspådetbästa, Allra minst med min Bladare där jag helst tar en halvtimme på mig för varje bild :)

//Larsa

.Z. skrev:
> Jo. Jag är inte heller så mycket för
> skjutmassormedbildenisekunden&hoppaspådetbästa
> , Allra minst med min Bladare där jag helst tar en
> halvtimme på mig för varje bild :)

Jag jobbar mycket med mellanformatsnegativ från mest bladare från arkiv här på jobbet och det är väldigt trevligt. Nån Hasselblad (eller annan mellanformatskamera förutom mosters gamla Zeiss Ikon från 50-talet) har jag dock aldrig tagit mej råd med privat. Jag har inte heller vare sig ork eller råd att hålla på med "analoga" kameror längre då mina projekt blir fler, större och inte heller drar in några pengar :)

Fast glasplåtarna jag jobbar med är ännu skojigare än mellanformatet.

Foto är kul men det är likadant för mig att jag lessnat på det analoga. Hädanefter så blir det heldigitalt & en ny DSLR är på ingående om nån månad...

Den största fördelen med digitalt, som jag ser det, är att stillbildsfoto fått en ny renäsans. För 10 år sen så förutspådde man att stillbilden, för gemene man, var på utdöende till förmån för video. Tji fick man! Video är kul på sitt sätt men kan aldrig ersätta stillbilden...

//Larsa

Sambon köpte en NIkon Coolpix 5900 i fredags. Det är väl lite för tidigt att uttala sig om den än så länge men de första bilderna ser bra ut. Nu gäller det bara att lära sig all finneser så att vi kan utnyttja den till max.

Jag kollar också runt efter något vettigt. Min lista på minimikrav gör dock att det blir väldigt få kvar som platsar.

* Hyffsad vidvinkel, helst under 30mm men iaf under 35.
* Manuella inställningar (främst bländarprioritet)
* Film i 640x480 @ 30fps (25 duger)
* Tillräckligt liten för att kunna bäras längst ner på axelremmen (eller midjeremmen) på Camelbaken.
* Maxpris ca 4000:-

Trodde jag hittat en som passade, Olympus C-70, men den visade sig vara äckligt slö enl. dpreview. Fujifilm E550 och Fujifilm F810 är de enda som är kvar just nu.

Släpper jag kravet på manuella inställningar (och tummar lite till på vidvinkeln) finns massor att välja på. Tråkigt att så många tillverkare tagit bort den möjligheten. Det kommer visserligen mest bli cykelbilder och snapshots så programatutomatik funkar väl för det mesta, men det är ju för trist att man inte lämnas möjligheten att få vara lite kreativ.

pbeijer: Ett annat tips är Sony DSC-W5. Den säljs just nu med 512Mb minne för 3395:- på http://www.scandinavianphoto.se/ Lite över summan du anger, men iom minnet så kanske det kan vara intressant.

Edit: Får väl redigera det här nu när tråden kommit upp igen. Skippa den här kameran om ni ska fota rörliga saker. AF:en lämnar en del att önska.

Pelle Hå: Jag tänkte mig faktiskt runt 2-3000 för enbart kameran och sedan ett 512 eller 1gb minneskort utöver det. Just nu lutar det åt en Ixus 40 men jag skall kolla in Sony DSC-W5 också.

Kika även på Sony DSC-P200, går att få tag på för runt 3000:- om du kikar runt lite (tex. pricerunner). Funderar själv på en sådan just nu. Tidigare lutade det åt ixus 40 men jag tror optiken är bättre i sonyn.

Känns som det exploderat med digitala systemkameror på senaste tiden, känner mig mer kluven än någonsin.

Har länge varit insnöad på att köpa en Nikon D70s (vill inte ha SD-kort så D80 går bort), tycker den känns gedigen och sitter bättre i handen, Canon 300D (350D) känns dock ok med extra batteripack.

Nu finns även Canon 400D och Nikon D200, och inte glömma nya Sony DSLR-A100, tack o lov med CF-kort och inte memory stick!. Bildstabilisatorn i den verkar inte alls fel och Fujifilm FinePix S5 Pro kommer snart, kanske billigare än Nikon 200D?!

Ja, vad skall man välja?! :)

42Hz skrev:
> Känns som det exploderat med digitala
> systemkameror på senaste tiden, känner mig mer
> kluven än någonsin.
>
> Har länge varit insnöad på att köpa en Nikon
> D70s (vill inte ha SD-kort så D80 går bort),
> tycker den känns gedigen och sitter bättre i
> handen, Canon 300D (350D) känns dock ok med extra
> batteripack.
>
> Nu finns även Canon 400D och Nikon D200, och inte
> glömma nya Sony DSLR-A100, tack o lov med CF-kort
> och inte memory stick!. Bildstabilisatorn i den
> verkar inte alls fel och Fujifilm FinePix S5 Pro
> kommer snart, kanske billigare än Nikon 200D?!
>
> Ja, vad skall man välja?! :)

Nikon D200 eller canon EOS 30D skulle jag ha valt om jag köpa nytt system i dag, eller nikon D80,
men du ville ju inte ha SD kort harri...
Glöm inte att köpa en shysst glugg, isynnerhet om du köper en canon, kitobjektivet lämnar
en del att önska !
En liten tanke: Nikon har svårigheter att leverera, större efterfrågan än tillgång...

För egen del blir jag mer och mer sugen på en beggad EOS 20D som backup, så man slipper byta objektiv stup i kvarten, börjar ju komma ner till en lagom prisnivå (ca 7000:-).

Annars är jag j***t nöjd med min 350D och batterigrepp, 6000 exponeringar på ett år bevittnar det...

swerider skrev:
> 42Hz skrev:
> > Ja, vad skall man välja?! :)

> Nikon D200 eller canon EOS 30D skulle jag ha valt
> om jag köpa nytt system i dag, eller nikon D80,
> men du ville ju inte ha SD kort harri...
> Glöm inte att köpa en shysst glugg, isynnerhet
> om du köper en canon, kitobjektivet lämnar
> en del att önska !
> En liten tanke: Nikon har svårigheter att
> leverera, större efterfrågan än tillgång...
>
> Annars är jag j***t nöjd med min 350D och
> batterigrepp, 6000 exponeringar på ett år
> bevittnar det...

Tack för din input!

Begagnat är ju ett alternativ men nytt är ju alltid nytt, verkar vara en del mekaniska haverier man man råka ut för men man kan ju ha tur nån gång. :)

Såg att det fanns 4Gb SD-kort att köpa för inte alltför många pengar, det borde ju räcka till för några bilder, man kanske skall överväga D80 trots allt...

Fast om det råder brist är ju tråkigt, jag har i och för sig inte fått pengar ännu så det lutar mot avbetalning i vilket fall.

Nu har jag även hittat detta och det låter övertyygande: http://blog.pacdat.net/article.php?story=20061009173058337

Jag har tillgång till en D80 som roterar friskt bland mina vänner ;( och måste säga att den är kanon... SD korten är relativt billiga och är man inte proffs så tycker jag att kamerans kvalité räcker gott och väl till..

Enligt kameradoktorn så stora skillnaden mot d200n (prestanda och kvalitetsmässigt) var att d200n var lite snabbare i kontinuerligt avfyrande och att den var mer väderskyddad. Å andra sidan var den ca 4kSEK dyrare. Valet var enkelt för mig iaf, köpte den med 18-136 kittet, lysande, kompakt, men ändå med bra zoom...

kolla på lite bilder från den:

Btw, snart har vi även en klickbar sökning på exif-datat på pixbox, så att man kan klicka och se alla bilder av en viss kameratyp, fasiken vad jag skulle bli glad på den funktionen...

Kikat på Pentax K10d? 10Mp, vädertätad, bildstabilisering, 3 bilder/s, typ 8-9000kr för huset. Jag håller också på att leta första dslr och Pentaxen känns överlägsen just nu för mina behov iallafall (cykling, skidåkning, klättring, resor osv). Enda nackdelen är att man måste slåss med näbbar och klor för att få tag på en i rimlig tid. Risk för januari-februari. Samsung gör en klon som kanske går att få tag på.

//Erik

Edit: Ah, såg det där med SD kort så då skiter det sig. Sd är annars billigt och bra om man inte sitter på 10gb cf kort eller nått.

Jag kan ju bidra med mitt nyinköpta.valet föll på en RICHO caplio R5.mycket zoom,7mp,plus en del andra bra finesser som bild stabilisator mm. batteriet ser ut att räcka väldigt länge har tatt ca 300 bilder många med blixt och fortfarande full indikering!Startar snabbt focuserar snabbt med jag är nöjd än så länge.
mors matte w.

Det som fick mig att välja kamera var dom stora drakarnas objektivutbud, canon mer än 60 + 3parts tillverkare.
Kunde lika järna blivit en Nikon D70s men blev canon pga lite enklare/mer logiskt bajonettsystem, (canon har 2, FD och EF(electrofocus), var av FD är nästan utdöd, finns 1 till men den kom före FD) och
Nikon har större procent objektiv som inte är kompatibla med alla kameramodeller.

Läste att D80 och eos 400D är likvärdiga, bara små saker som skiljer, en det vill åka volvo andra saab.
400:an är lite billigare men lite mindre, dock är nikons kitlins(18-70 sitter på D70,D70s,D200 och troligtvis på D80) ruggit bra enligt ägare jag pratat med.

Sigma kommer snart med en 18-200 OS(optical stabilizer) som jag är sugen på, perfekt walk-a-round glugg... =)

Pentax:ens tätade kamerahus är ju inte helt fel, priset verkar helt ok med, skulle dock vilja 'klämma' på den innan köp, verkar mindre är D80.

Men jag har nog bestämt mig Nikon:en, cyberfotos värdepaket ser lockande ut:

Soligor UV 67mm Digital high grade 1 finns i lager

Nikon D80 + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED 1 Beräknas in i slutet november

Soligor Kameraväska Classic Line Maxi 2 1 finns i lager

CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber 1 finns i lager

TekQ SecureDigital 4GB Extreme (133x) 1 finns i lager

14 495 SEK

Å andra sidan finns AF-S DX 18-70 på lager.. Hmm..

Varför inte SD? Det är det närmaste en standard för minneskort som du kommer idag, jag har utan att ens försöka lyckats ha det i datorn (inbyggd kortläsare), telefonen, mp3-spelaren och i de kameror jag brukar låna (jag har ingen egen).

Tja, eftersom det är en digitalkameratråd så slänger jag ut min fråga också.
Jag söker en kompakt kamera jag kan ha med mig lite överallt, från fest till cykeltur och det mesta däremellan.
Kraven/önskemålen:
* snabb i uppstart och mellan bilder (skjuta från höften, serier osv)
* bra även under lite sämre ljusförhålladen
* ha tillräckligt antal pixlar för att kunna framkalla bra på papper
* bra i övrigt :)

Har kikat lite som hastigast på kameror med höga betyg på Pricerunner och Prisjakt och fått upp ögonen lite för Canon PowerShot A610, den är å andra sidan lite äldre. Nu när utvecklingen går sp snabbt, borde det inte ha kommit ännu bättre, snabbare, fetare, blingare osv osv (nä, stryk detdär med bling, jag vill ha kameran som min cykel, hellre funktion än bling).
Alla tips mottages tacksamt. Tack på förhand.
/Eric.

jomper skrev:
> Varför inte SD? Det är det närmaste en standard
> för minneskort som du kommer idag, jag har utan
> att ens försöka lyckats ha det i datorn (inbyggd
> kortläsare), telefonen, mp3-spelaren och i de
> kameror jag brukar låna (jag har ingen egen).

Tja, just i digitalkemeran med +10Mpixel så bilr bilderna rätt stora och mig veterligen finns inga microHD som passar i SD-kortplatsen. :)

Men jag tror 4Gb borde räcka till, skulle det vara för lite är inte ett till SD-kort så tungt att bära. ;)

Nu såg jag att det även fanns 8Gb SD!

42Hz skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Varför inte SD? Det är det närmaste en
> standard
> > för minneskort som du kommer idag, jag har
> utan
> > att ens försöka lyckats ha det i datorn
> (inbyggd
> > kortläsare), telefonen, mp3-spelaren och i de
> > kameror jag brukar låna (jag har ingen egen).
>
> Tja, just i digitalkemeran med +10Mpixel så bilr
> bilderna rätt stora och mig veterligen finns inga
> microHD som passar i SD-kortplatsen. :)
>
> Men jag tror 4Gb borde räcka till, skulle det
> vara för lite är inte ett till SD-kort så tungt
> att bära. ;)
>
> Nu såg jag att det även fanns 8Gb SD!

Jag får plats med minst 4-500 bilder(JPEG i största filformatet, och 200 bilder i RAW) på mitt 2Gb CF kort.
Jag känner inget behov av större kort, på längre resor kanske...

lundatok skrev:
> Kapar tråden lite... :P
>
> Om man har en digitalkamera som är snabb och
> liten, men vill gå upp lite i kvalitet. Ska man
> köpa en lite mer avancerad kompaktkamera eller
> ska man ta steget upp direkt på en systemkamera?

Det finns inget självklart svar. Ytterst tar naturligtvis systemkameror bättre bilder i tekniskt avseende. Men ska man utnyttja deras fulla potential blir det så tungt att man inte gärna bär med sig kameran. Det är några saker man bör tänka på: i) bildernas kvalitet bestäms främst av kompositionen, av förmågan att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, av förmågan att "se" vad som kan bli en bra bild och planera bra bilder; ii) ju tungare kameran är desto mindre sannolikt är det att man har den med sig; iii) idag har de små kompaktkamerorna blivit fantastiskt bra, så bra att det egentligen endast är om man ska publicera bilderna på glättat papper som det gör någon signifikant skillnad. Ska du hänga upp bilderna på webben gör det ingen skillnad alls.

Jag hade en komplett fotografiskt utrustning med flera kamerahus o nikkorobjektiv o s v, men ledsnade på att kånka runt den så till slut använde jag bara ett objektiv, och för något år sedan köpte vi en kompaktkamera. Den är med jämt och tar utmärkta bilder. Det är en Canon, men jag minns inte beteckningen, o sitter på jobbet så jag kan inte ta fram den. Se dock till att få en som har alla möjliga funktioner, bländar resp slutarstyrning, etc, etc.

Kunde inte sagt det bättre själv Per...
En sak som man dock ska ha i tankarna är att kompaktkamerorna ger mer brus pga för många
pixlar på för liten censor(pixlarna blir för små) och objektivens kvalitè är inte tillräckligt bra för att tillgodogöra sig alla 8-10 M-pix.
Tack för megapixelracet kära tillverkare...
Svensson tror ju att 10 megapixlar är bättre än en kamera med 5-6, men så länge man bara ska
ha bilderna på webben eller skriva ut 10*15 kort klarar man sig bra med 4-6 megapixel.

Skickar upp ett exempel på en äckligt brusig bild:
Bilden är suddig pga bristen på stativ... =P
Exif: Iso 160, F/2,8 , 1,3sek slutartid, Finepix 602Z

Undre bilden ett utsnitt av den övre, observera bruset, dom gröna och röda pixlarna...

Bilagor

• brus.jpg
    brus.jpg
    90.9 KB · Besök: 39
  • brus 2.jpg
    brus 2.jpg
    70.6 KB · Besök: 37
har det kommit något nikon hus som är bakåtkompatibelt med mina gamla preautofocus Nikkor-objektiv

Påjobbet bar jag en Nikon F70 eller liknande som är analog men modern med Autofocus och den tar mina gamla gluggar. Man kan fokusera i sökaren medpil upp eller ner och o när man fokuserat rätt.

Ska man skaffa ett hus känns det hårt om man måste ha nya objektiv. Dom ljusstyrkorna får jag aldrig mer råd med.

Håller med Per (fast jag skulle gärna ha en systemkamera också...).

Tagen med en Canon Powershot A610 i somras i Bredviken väster om Hemavan.

solnedgangliten.jpg ht=486

Bilden är ej uppsnyggad i något bildhanteringsprogram, bara förminskad från orginalstorlek. För övrigt är den riktigt mycket snyggare i orginalstorleken...

Jag har fotat med en Canon Ixus 55 i ett år nu. Snabbstartad, tar bra bilder och är lite och behändig. Rätt mycket av en sikta-ta kort-tanka upp kort- kamera dock, finns inte så mycket inställningar och blixten är lite klen för att kunna lysa upp mörka rum ordentligt.

Har precis införskaffat en Canon EOS 400d, har dock inte fotat speciellt mycket med den så jag kan inte ge nått omdömme om den. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328332 har bra paketpris på den.

Pelle Hå skrev:
> Jag kollar också runt efter något vettigt. Min
> lista på minimikrav gör dock att det blir
> väldigt få kvar som platsar.
>
> * Hyffsad vidvinkel, helst under 30mm men iaf
> under 35.
> * Manuella inställningar (främst
> bländarprioritet)
> * Film i 640x480 @ 30fps (25 duger)
> * Tillräckligt liten för att kunna bäras
> längst ner på axelremmen (eller midjeremmen) på
> Camelbaken.
> * Maxpris ca 4000:-
>
> Trodde jag hittat en som passade, Olympus C-70,
> men den visade sig vara äckligt slö enl.
> dpreview. Fujifilm E550 och Fujifilm F810 är de
> enda som är kvar just nu.
>
> Släpper jag kravet på manuella inställningar
> (och tummar lite till på vidvinkeln) finns massor
> att välja på.

Kan vara värt att kolla in Ricoh GR Digital. Manuella inställningar, går ner i fickan på cykeltröjan, fast bara 320x240, det tar väldigt lång tid att spara RAW bilder och dyrare än 4000, Annars bra kvalitet.

/Fredrik

Är det ingen som kör canon powershot ? jag gillar min min A620 men så fotar jag bara också =) alltså det finns en ratt där man ställer in AUTO har funkat bra hittills ( Skulle ju vara kul att trixa lite men orkar inte)
Men funderar på en optio WP för dom är små smidiga vattentäta. vilket är bra då polaren har en grumt bra kamera men stor som en hus så den har han aldrig med sig förlorar lite effekt då bättre lite dåliga bilder än inga alls :-)

Någon som har en Canon PowerShot S3 IS ?

Tänkte köpa en sån till en nära person som fyller jämt snart.
Är det någon som kan upplysa mig om det är en bra kamera?
Oinloggad pga personens spioneri...

Anonym forumräv som gillar cuklar,soffor och kameror.

Införskaffade för ett tag sedan en Olympus mju 725 sw.
Har kört några rundor med den, fotat under vatten, legat i en bäck på rygg med den i ryggfickan, tappat den i marken. Den har inte fått en repa. Helt underbart.
Dock till nackdel, den är som även många andra små kameror lite knepig att komma in med för att få bra färger och så, men i regel, kör man i sport-läget tar den skarpa bra bilder med bra färger.
Väldigt snabbstartad, tiden mellan bilderna är kanske inte super, men helt ok för en liten digitalkamera, men van vid system så blir man lite bortskämd.
Inte så mycket zoom då den har en intern optik, 3X. Samt lite digital-zoom som jag aldrig förståt vitsen med.
Finns det bra med ljus tillgängligt kan man även nyttja film-funktionen lite gran. Vi tränar hundar och nyttjar det ofta till att filma träningarna så man kan utvärdera hemma vad man gör bra och dåligt. Även om det inte är bästa kvaliteten utan man skulle vilja ha en riktig video-kamera så räcker den för att man ska se små detaljer och vad man gör. (640*320)

Som en komplement pytteliten kamera att ha i fickan när man inte orkar ha stora väsken med sig tycker jag den gör ett utmärkt jobb.
Dock är sanningen att om det inte var för att jag och min sambo är bägge ganska klumpiga, jag ramlar i bäckar och att den ska till borneo med 80% luft-fuktighet så hade vi kanske valt en annan kamera.

Köpte den på komplett.se med 1 gb minneskort och ett kit med batteri och en extra väska till (var billigare än bara batteriet),
Så 1 kamera, 2batteri+laddare 2 väskor (en neopren och en läder), 1gb minne + 32 mb minne(?) kostade in på 3900:-

Obed:
Censorns känslighet är ISO talet,högre ISO=kortare slutartid, men mer brus.
Kolla efter beteckningen f/(nummer), ju lägre desto bättre...
Billiga kameror brukar ligga på f/4 , f/4,5.

Står det 28-90, f/4,5-6 betyder det att största bländare(lågt nummer) vid 28mm är f/4,5
och vid 90mm är bländaren f/6 vilket är en vanlig kompromiss.

Står det bara ett f-tal tex f/2,8 så har objektivet samma största bländare oavsett
brännvidd och det vill man ha, en nackdel att då kostar det mer.

Panasonic DMC-FX01...
Leicaoptik motsv 28-102mm i småbild (bra vidvinkel mao)
6Mp
SD
Bildstabilisering
MOV med upp till 848x480/30fps
2700sek tidigare i höstas
Snabb och bra manuell vitbalans och exponeringskompensation.

Helt suverän som backup till Nikon D50.an som används "som riktig" kamera.

bengt skrev:
> har det kommit något nikon hus som är
> bakåtkompatibelt med mina gamla preautofocus
> Nikkor-objektiv
>
> Påjobbet bar jag en Nikon F70 eller liknande som
> är analog men modern med Autofocus och den tar
> mina gamla gluggar. Man kan fokusera i sökaren
> medpil upp eller ner och o när man fokuserat
> rätt.
>
> Ska man skaffa ett hus känns det hårt om man
> måste ha nya objektiv. Dom ljusstyrkorna får jag
> aldrig mer råd med.

Du kan använda allt från D40 och uppåt med begränsningar.
D50, D70, D80 får du köra exponering manuellt. AF funkar med gamla AF-gluggar.
Nya D40 saknar tydligen AF-motor i huset så där blir det manuell fokus dessutom med ej AF-S objektiv.
D200 och uppåt fungerar tom exponeringen med gamla preAF-gluggar.

edit - stvafle

swerider jaha på så vis. Jag kanske förstod lite :)

Det står "3X, 6,3-18,9mm f/3,3~4 (38-114mm)" om min kamera. Den vill ha blixt mitt på dagen, förvisso den mörkaste regntunga novemberdagen men trist ändå.

En kompaktis som inte begär massa ljus är min önskan.

bengt skrev:
> har det kommit något nikon hus som är bakåtkompatibelt med mina
> gamla preautofocus Nikkor-objektiv

Om dina gamla gluggar är AI / AI-S så funkar ljusmätningen
tillsammans med Nikon D200, D2h och D2x.

På alla övriga digitala Nikon-hus får du ej ljusmätning och bländarvärde
utan får exponera med hjälp av extern ljusmätare, histogram, bländarring osv.

Det går även att bygga om objektiven så att de funkar på D100, D70, D50 osv.
men det kostar lite pengar.

Sv-friåkare skrev:
> Någon som har en Canon PowerShot S3 IS ?
>
> Tänkte köpa en sån till en nära person som
> fyller jämt snart.
> Är det någon som kan upplysa mig om det är en
> bra kamera?
> Oinloggad pga personens spioneri...
>

> Anonym forumräv som gillar cuklar,soffor och
> kameror.

Jag har inte kameran men rekommenderar att du kollar in på http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_s3is.asp för test och användaromdömen.

/Johan

JojjeM skrev:
> Sv-friåkare skrev:
> -----
> > Någon som har en Canon PowerShot S3 IS ?
> >
> > Tänkte köpa en sån till en nära person som
> > fyller jämt snart.
> > Är det någon som kan upplysa mig om det är
> en
> > bra kamera?
> > Oinloggad pga personens spioneri...
> >
>
> > Anonym forumräv som gillar cuklar,soffor och
> > kameror.
>
> Jag har inte kameran men rekommenderar att du
> kollar in på
> http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/canon_
> s3is.asp för test och användaromdömen.
>
> /Johan

Har just gjort det, strax innan jag såg ditt inlägg, tack iallafall. =)

>Införskaffade för ett tag sedan en Olympus mju 725 sw.
>Har kört några rundor med den, fotat under vatten, legat i en bäck på rygg med den i ryggfickan, >tappat den i marken. Den har inte fått en repa. Helt underbart.
>Dock till nackdel, den är som även många andra små kameror lite knepig att komma in med för att få >bra färger och så, men i regel, kör man i sport-läget tar den skarpa bra bilder med bra färger.
>Väldigt snabbstartad, tiden mellan bilderna är kanske inte super, men helt ok för en liten >digitalkamera, men van vid system så blir man lite bortskämd.
>Inte så mycket zoom då den har en intern optik, 3X. Samt lite digital-zoom som jag aldrig förståt >vitsen med.
>Finns det bra med ljus tillgängligt kan man även nyttja film-funktionen lite gran. Vi tränar hundar >och nyttjar det ofta till att filma träningarna så man kan utvärdera hemma vad man gör bra och >dåligt. Även om det inte är bästa kvaliteten utan man skulle vilja ha en riktig video-kamera så >räcker den för att man ska se små detaljer och vad man gör. (640*320)

>Som en komplement pytteliten kamera att ha i fickan när man inte orkar ha stora väsken med sig >tycker jag den gör ett utmärkt jobb.
>Dock är sanningen att om det inte var för att jag och min sambo är bägge ganska klumpiga, jag ramlar >i bäckar och att den ska till borneo med 80% luft-fuktighet så hade vi kanske valt en annan kamera.

>Köpte den på komplett.se med 1 gb minneskort och ett kit med batteri och en extra väska till (var >billigare än bara batteriet),
>Så 1 kamera, 2batteri+laddare 2 väskor (en neopren och en läder), 1gb minne + 32 mb minne(?) kostade >in på 3900:-

Har också köpt en sådan.
fördelen är att den är vattentät och stryktålig.
denna bild är tagen på ca 4-5meters djup.

Bilagor

• PB060200.JPG
    PB060200.JPG
    46.2 KB · Besök: 36
Tillbaka
Topp