vilken ebay är happykärast?

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
har märkt att det amerikanska ebay.com inte är så europavänligt, de skickar i nio fall av tio inte till grejerna utanför sitt egna land. samtidigt är frakten dyr och grejerna måste väl tullas? engelska versionen är lite vänligare, men vänligast i detta avseende är tyska ebay.de. detta är slutsatsen av mitt hängade på dessa sajter. jag är dock bara nybörjare i auktionsvärlden...

vart hänger ni?

Tyska är klart störst, många säljare där skickar gärna till Sverige. Jag rekommenderar tyska, men ska du ha typiskt brittiska varor, exempelvis Hope är ju ebay.co.uk överlägset. =)

av de europeiska ebay sidorna är den tyska helt klart bäst, men måste nästan sägga att min egen erfarenhet är tvärt om mot vad du upplevt sam, tycker att hälften av det intressanta på tyska ebay bara skickas inom tyskland. medans de grejjer ja kollat på i usa oftast har kunnat skickas till europa. men beror nog på vad man kollar på. finns grejjerna i tyskland o har liknande pris äre ju att föredra eftersom man garanterat slipper tullen. från usa måste man mygla lite, man får be säljaren att skriva ner värdet på produkten, de brukar sällan vara omöjliga. sen så får man ju tänka på att vissa annonser ligger på alla ebay sidor osv. på www.ebay.com kan man finna en hel del saker som igentligen säljs i t.ex. england. det bror på hur säljaren lagt ut annonsen.

Nu är jag ingen ebay expert (aldrig använt ebay) men om man väljer att söka i hela världen får man väl in både .co.uk, .com samt .de (och troligen en bunt andra ebays med?) eller?

// MickeM

Många tyskar tar inte paypal och det är lite jobbigt. Banköverföring tar ju några extra dagar.

Senast redigerad av en moderator:
Vad har du för bank?

En eu-betalning via SEB tar en arbetsdag.

ha det
Jan

robbanf skrev:
-------------------------------------------------------
> Många tyskar tar inte paypal och det är lite
> jobbigt. Banköverföring tar ju några extra dagar.
>
>
> / Robban
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-07-26
> 15:27 av robbanf.

Jag har Skandiabanken. Det står att det tar 4-5 dagar men jag vet inte hur lång tid det tar i praktiken. Nu senast skickade säljaren grejerna innan jag ens betalat. :)

det kan ta några dagar beroende på vart man ska betala. paypal är grymt mycket smidigare. därmed inte sagt att man inte ska handla från ebay.de, men det finns ju även folk på ebay.de som har paypal, men som inte nämner det i annonsen. så ibland kan man få betala det så ändå.
har ju ingen jätte erarenhet från ebay. köpt en SID WC från usa, ett par avid skivor från usa, Chriskingnav från storbritanien o så eclipse tubless fälgband från sweitch.

Mina erfarenheter av Ebay är de följande:

Tyska eBay har helt klart bättre struktur på sina varor (i alla fall vad gäller cykeldelar).

Om du frågar är de flesta säljare beredda att skicka till Sverige. Så sänd ett mejl.

Ta reda på fraktkostnader innan du köper. Jag misstänker att en del gör lite påslag på just frakten.

Beträffande det Baltazar säger om att en del tar PayPal även om de inte uppgett det har jag råkat ut för motsatsen. Dvs säljare (alltid tyskar) som trots sina egna uppgifter därom ej accepterar PayPal.

Engelsmän är lättast att ha att göra med.

/elling

jo, det kan vara åt andra hållet med när det gäller paypal. oftast sker detta som du säger på tyska ebay :D
måste säga att jag haft väldigt bra service både från england o från usa. svarar på alla mail o svarar snabbt, skickar sakerna snabbt gör de oxå. man får ju se till att man handlar av någon med bra feedback, garanterar inte ett köp, men ger ofta en fingervisning om hur säljaren är.

elling skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina erfarenheter av Ebay är de följande:
>
> Om du frågar är de flesta säljare beredda att
> skicka till Sverige. Så sänd ett mejl.
>

Har samma erfarenhet. Ofta står det att dom inte vill skicka, men mailar man och frågar så kan dom ofta tänka sig att räkna ut vad frakten skulle gå på.

Jag har bara köpt en sak från ebay, ingen cykelsak dock, och den kom från USA, men jag har inte fått den ännu, så jag vet inte ännu om den amerikanske ebay e mig kär.
När jag tänker på det så ver det till Mirja jag handlade... Så jag har inte köpt något till mig själv ännu.

När ni shoppar fr. USA funkar det kanon om ni ber säljaren skriva " Sample, No commercial value " Då bryr sig inte tullen om att ta ut moms och tull avgift på saken. Funkar i 99 fall av 100.

Ebay.co.uk är helt klart där man finner billigast och överlägset snabbast frakt och 99 av 100 accepterar PayPal. Ebay.de är segt och dyrt när det gäller betalning och frakt o fraktkostnader. Inte många tyskar använder kreditkort i den utsträckning ni svenskar gör. Vet inte varför,,?

Grüss

Ebay.de har ganska många retroprylar "billigt", av någon orsak är tyskarna rätt heta på old school Grafton, Fat Chance, Yeti etc. Brukar gå ganska billigt ändå jmfrt med samma grejer på US (en Fat Chance "Titanium Fat"-ram gick för runt 4000 kr i ebay.de och det slutpriset hade det definitivt inte blivit på ebay.us). Men man får räkna in extra kostnader för banktransaktionen då de som sagt inte använder PayPal i samma utsträckning som i UK och US.

Tillbaka
Topp