Vilken Elcykel för lite teräng?

Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen. Du skall fan inte "cykla" elmoppe i skogen.

+1

Inga motorer i skogen.

Skall du köra i skog så titta på Yamaha eller Bosch drivsystem "mid drive".

Komponenterna på focusen är helt OK men gashandtag och navmotor känns som en riktig gäspning.

En sur grej med en navmotor är att i seriöst branta backar orkar de inte. Lågt varvtal och mycket effekt gör inte ihop. Toppfart kan du säkert få om du vill fara runt på grusvägar.

Boschsystemet når också en gräns när det blir riktigt brant, framklingan är för stor. Det har man iofs löst på den senaste Trekmodellen så det kanske kommer på fler cyklar. Men där har Yamaha en fördel som tillåter framväxel och två klingor.

Sträck budgeten med 5000kr så kan du garanterat hitta nån Haibike sDuro eller xDuro.

Ska du ha en elcykel i skogen tycker jag du ska ha en med centrummonterad motor... sådana som är bakhjuldrivna blir väldigt baktunga å själva hjulet tar mycke stryk.

Å klart du ska köra i skogen... är sinnessjukt skoj me elcykel!

kakan_polen2 skrev:
> Ska du ha en elcykel i skogen tycker jag du ska ha
> en med centrummonterad motor... sådana som är
> bakhjuldrivna blir väldigt baktunga å själva
> hjulet tar mycke stryk.
>
> Å klart du ska köra i skogen... är sinnessjukt
> skoj me elcykel!

Och olagligt... gå till flashback om du gillar knark, elmopeder och annat skit.

Finns mc- forum också. Testa med dem istället. Detta råkar vara ett CYKELFORUM.

Gisses vilken snabb respons. Känsligt ämne?

Snackade med en försäljare som sålde både med navmotor och den under cykeln. Han rekommenderade en bakhjul då navmotorn slet mycket mera på växlarna etc och det blev dyra reparationer.

Bengt-re skrev:
> Ingen. Du skall fan inte "cykla" elmoppe i skogen.

+1

ärligt talat...

Nisse 40+ skrev:
> Putte.w skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om han har ett handikapp då?
>
> + 1000

Ett handikapp gör det inte mer lagligt, möjligtvis mer förstående.

Bengt-re skrev:
> Och olagligt... gå till flashback om du gillar
> knark, elmopeder och annat skit.
>
> Finns mc- forum också. Testa med dem istället.
> Detta råkar vara ett CYKELFORUM.

Det där är väl en helt laglig elcykel? Sådana är varken olagliga eller problematiska i skogen. Värre är det när folk fulbygger det som egentligen är elmotorcyklar...

crazys skrev:
> Gisses vilken snabb respons. Känsligt ämne?

Ja.

>
> Snackade med en försäljare som sålde både med
> navmotor och den under cykeln. Han rekommenderade
> en bakhjul då navmotorn slet mycket mera på
> växlarna etc och det blev dyra reparationer.

Går kraften genom drivlinan sliter det såklart på kedja och kugghjul. Sitter man bara och låtsastrampar är det förstås så att det inte sliter på samma sätt.

Med min Bosch-gubbhoj är det tillräckligt snabb respons från elmotorn på en kick på pedalerna för att man skall kunna lyfta framhjulet över ett nedfallet träd. Trycker man på rejält i en kurva sladdar det bak. En bunnyhop är dock bara att glömma.

När man gör momentet styrt av en knapp, gashandtag eller kadensmätare blir det i mina ögon mer motorcykel av det.

Elcykeln duger som transport men det är ungefär hundra gånger roligare att köra mina vanliga cyklar.

(Fast det kanske sitter en momentgivare i vevpartiet på Focusen, vad vet jag?) :)

garfunkah skrev:
> Nisse 40+ skrev:
> -----
> > Putte.w skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om han har ett handikapp då?
> >
> > + 1000
>
> Ett handikapp gör det inte mer lagligt,
> möjligtvis mer förstående.

Vad är det olagliga med att köra med en elcykel i skogen? (Seriös fråga alltså)
Kan hålla med om att allt för många som inte behöver åker omkring på dessa. Nu framgår inte TS behov av elcykel, men om jag själv skulle behöva detta hjälpmedel för att kunna fortsätta stigcykla hade jag nog hoppats på att bli accepterad av övriga deltagare på Happyrides o liknande.

Nisse 40+ skrev:
> Vad är det olagliga med att köra med en elcykel
> i skogen? (Seriös fråga alltså)

Det finns vissa med läsförståelsehandikapp som fått för sig att elcyklar lyder under terrängkörningslagen medan de i själva verket är specifikt undantagna.

bojsänke skrev:
> Nisse 40+ skrev:
> -----
> > Vad är det olagliga med att köra med en
> elcykel
> > i skogen? (Seriös fråga alltså)
>
> Det finns vissa med läsförståelsehandikapp som
> fått för sig att elcyklar lyder under
> terrängkörningslagen medan de i själva verket
> är specifikt undantagna.

Sedan får ma ge de läshandikappade att de använt både minne och erfarenhet när de pratar om olaglighet trots att de just här har fel. De flesta diskussioner om elcyklar har ju handlat om byggen som inte längre klassas som cyklar och då gäller inte undantaget i lagen längre. Så länge det finns och syns en massa trimmade hojar som verkligen är motorcyklar, kommer även de fullt lagliga hjälpmotortrampcyklarna åka med över samma kam i diskussionerna.

Bengt-re skrev:
> kakan_polen2 skrev:
> -----
> > Ska du ha en elcykel i skogen tycker jag du ska
> ha
> > en med centrummonterad motor... sådana som är
> > bakhjuldrivna blir väldigt baktunga å själva
> > hjulet tar mycke stryk.
> >
> > Å klart du ska köra i skogen... är
> sinnessjukt
> > skoj me elcykel!
>
>
> Och olagligt... gå till flashback om du gillar
> knark, elmopeder och annat skit.
>
> Finns mc- forum också. Testa med dem istället.
> Detta råkar vara ett CYKELFORUM.

Om den focusen han länkar till inte är laglig i skogen finns det inte en enda cykel som är laglig i skogen. Den elcykel är klassad som en "Vanlig" cykel... tar du däremot Focus modeller med starkare motorer så är dem inte lagliga i skogen.

Lite känsligt område det här än så länge...men för pendling är eldrift kanon!
Inga problem att pendla 280dar/år. Laddar man sen batteriet med solel från taket är du jättesnäll mot moder jord

Den dagen Saudiarabien meddelar att ghawar sinar snabbare än väntat slår eldrift igenom på allvar
Bränslecellsbilar är iofs på gång men dröjer innan det slår igenom hos gemene man

För att motorfordon i naturen river upp stora sår tänker jag. En elassisterad cykel bör dock inte göra det på samma sätt som en stark elcykel som snarare är en förtäckt moppe/motorcykel.

Sen kommer det bli problem om "alla" ska ut och cykla i naturen, dock är det kanske inte en fråga om teknik som används utan om att man i så fall måste begränsa antal platser där cyklar av olika sorter får åka.

Som det är nu "behöver man" vara lite tränad för att åka ut i skogen, om alla kan göra det blir slitaget potentiellt annorlunda. Men det kan ju framtiden få avgöra.

Funderade på elassisterade cyklar här om dagen och det slog mig att det borde vara väldigt enkelt att bygga in något slags traction control så att det i praktiken blir omöjligt att riva upp marken med spinnande bakhjul.

Med min vikbara elcykel med 200w-motor är det iofs ändå inte möjligt :-)

jonasthelin skrev:
> Hur gick det, blev det någon elhoj?

Det lutar åt en Haibike instegsmodell.

Jag tror sen psykologiska aspekten för omgivningen är nog så viktig som eventuellt extra slitage från elassistansen. I storstadsområdena där det är svårt nog att få acceptans för muskeldrivna cyklar i skogen ska man nog tänka efter före både en och femton gånger. Bor man i glesbygd så ser jag inget problem, varken slitage eller trängsel är ju ett reellt problem i större delen av Sverige, möjligtvis om man sliter för lite så att stigarna växer igen.

Min acceptans om någon skulle dyka upp på en easytur är nog ändå ungefär lika hög som om någon skulle dyka upp utan hjälm. Dels för att jag bor där den psykologiska effekten spelar stor roll och dels för att jag inte tycker att det är samma sak. Kanske inte otillåtet men inte samma sak.

Frågan är ju varför TS anser sig tvungen att ha elassiterat?

(Superlång pendling med fullastad lastcykel upp och ner för backar, då kan jag se en mening med elassisterat, i övrigt går det fetbort)

Sedan stavas terräng med två rr

Varför TS vill elcykel har inte vi med att göra.
Ts ställde bara en fråga. Och förväntar sig ett svar förmodar jag.
Det kan ju vara så att vederbörande har ett handikapp och inte kan cykla skog utan hjälp av el.
Och för vissa kan det vara svårt att prata om det på ett forum fullt med folk som tror sig veta allt om livet.
Eller så kan det finnas andra anledningar till behov av el mtb.
Så ni som vet något om bra mtbs med el drift kan ju svara på frågan.
Och ni som bara dömer utan att veta ett skit om TS håller käft.
Ska vi komma överens om det?
Och till TS, hoppas du verkligen hittar det du söker. MTB till alla!!
Ut i skogen och ha kul!

matz 1 skrev:
> Varför TS vill elcykel har inte vi med att
> göra.
> Ts ställde bara en fråga. Och förväntar sig
> ett svar förmodar jag.
> Det kan ju vara så att vederbörande har ett
> handikapp och inte kan cykla skog utan hjälp av
> el.
> Och för vissa kan det vara svårt att prata om
> det på ett forum fullt med folk som tror sig veta
> allt om livet.
> Eller så kan det finnas andra anledningar till
> behov av el mtb.
> Så ni som vet något om bra mtbs med el drift kan
> ju svara på frågan.
> Och ni som bara dömer utan att veta ett skit om
> TS håller käft.
> Ska vi komma överens om det?
> Och till TS, hoppas du verkligen hittar det du
> söker. MTB till alla!!
> Ut i skogen och ha kul!

Om användandet av elcyklar i skogen leder till dåligt rykte för oss "vanliga" cyklister och eventuella cykelförbud så påverkar det väl oss i på alla sätt?

+1 på Rattnalle

Aliide skrev:
> Frågan är ju varför TS anser sig tvungen att ha
> elassiterat?
>
> (Superlång pendling med fullastad lastcykel upp
> och ner för backar, då kan jag se en mening med
> elassisterat, i övrigt går det fetbort)
>
> Sedan stavas terräng med två rr

+1 000 000

Att använda en elassisterad cykel för att man är lat är fan inte okej. Börja träna istället.

Att använda en elassisterad cykel för att man är otränad är inte heller okej. Börja träna istället.

När det gäller elassisteade cyklar och handikapp så resonerar jag så här. Är man så pass handikappad att man inte klarar av att cykla runt på en vanlig MTB (kom ihåg att alla moderna skogscyklar är riktigt lättrampade) så jag är tveksam till om man lämplig att hantera en elassisterad cykel.

TS får nog ge lite mer info för att råden skall bli vettiga. En liten profilsök ger info om ryggproblem för några år sen.

Jag tycker att råda om elcykel är väldigt klurigt.

En HT med navmotor blir troligen för baktung för att vara rolig, blotta tanken på att försöka rangera runt nåt sånt på typ tjugo kilo på en trixig stig avskräcker. Så då känns mittmotor och fjädring fram och bak helt nödvändigt så man kan köra över saker på kraft.

Den Haibike FS jag provat kändes som en mix av mtb och moped att köra (jag är uppvuxen i den tidsålder då alla hade Yamaha DT eller Honda MT 5 eller vad den hette). Men kommer man från tex en moto/enduro känns den säkert nätt och lätt.

Vill man lägga runt 20000kr på en halvkass specad HT med elmotor istället för att få antingen en grym FS eller HT för samma pengar måste man väl ha goda skäl.

Personligen fick jag måttlig cykelglädje av mina elcyklar, jag har givetvis testat gubbcykeln på lättare stigar och det var lite transportkänsla även om det stundtals var kul att känna sig uberstark uppför var känslan helt enkelt fel. Att plocka fram mina vanliga cyklar är en lättnad.

Så för pendling/transport - ja
Skogsåka - nä

Tillbaka
Topp