Sixten Fors sa:
GuessWho sa:
Sixten Fors sa:
Vridmoment är också tämligen ointressant.
Jag håller inte med.
De flesta elcyklar har 250W motorer. Men vridmoment skiljer sig mellan olika modeller.
Ska man klättra uppför lite brantare backar så gör det skillnad på en 250W med högt vridmoment eller en 250W med lågt vridmoment.
Hjälp !!!
Ja, skillnaden är varvtalet och utväxlingen :)
Och på vilket sätt blev 250 watt bättre än 250 watt sa du? En watt vet inte hur den är producerad. Havregrynsgröt eller vrid X * varv Y eller tvärt om. 1 watt är, typ ...en watt.
Min mor har en elcykel som hon har haft i flera år.
Jag har en elcykel som jag nyligen skaffat.
Dessutom så har jag provat flera andra modeller.
Alla som jag har provat har mig veterligen varit specad till 250W nominell effekt.
Den som mor har är en navmotor som sitter i framhjulet (okänt antal nm)
Jag har mittmotor (80nm).
Nu har jag inte gjort djupare vetenskapliga studier med verifierade testmetoder etc...
Men min subjektiva bedömning är att min elmotor bidrar med mycket mer hjälp i högsta effektläget än vad mors elcykel gör på högsta effekt läget.
Har även provat några cyklar med Bosch system.
Bosch Performance Line CX 25 km/h
Power 250 watts
Maximal possible drive torque (Nm) 75
Active Line Cruise 25 km/h
Power 250 watts
Maximal possible drive torque (Nm) 50 (Derailleur system) / 48 (Hub gear system)
När jag provade Performance CX så kände jag skillnad mot när jag testade Active Line (båda är mittmotor).
Mina tester är mer subjektiva än vetenskapliga.
Jag skulle vilja påstå att alla elmotorer inte är identiska i karaktär och upplevd kraft mot alla andra elmotorer.
Visst hade det varit smidigt om alla cyklar är lika bra oavsett prisklass. Då kan man ju bara köpa en billig om den är lika bra ändå.