Vilken elcykel ska jag köpa?

Däremot är vridmomentskurva intressant, alltså hur stort vridmomentet är från noll varv upp till max varv. En motor A som ger samma vridmoment på alla varvtal ger alltså en linjär effektkurva från noll till maxvarv. En annan motor B, med samma max vridmoment vid samma max varvtal har alltså samma max effekt, men om den motorn istället har en vridmomentskurva som t.ex. bara ger halva vridmoment vid låga och mellanvarv, är och upplevs den motorn mindre kraftfull. Den motorn ger lägre effekt (vrid * varv) på lägre varvtal.

Om motor A har lågt vrid * högt varv eller högt vrid * lågt varv gör ingen skillnad. Det behövs bara olika utväxling.

Sixten Fors sa:
Hjälp !!!

Ja, skillnaden är varvtalet och utväxlingen :)

Och på vilket sätt blev 250 watt bättre än 250 watt sa du? En watt vet inte hur den är producerad. Havregrynsgröt eller vrid X * varv Y eller tvärt om. 1 watt är, typ ...en watt.

Det är inte du som behöver hjälp...
Du har förklarat bra.
Det är alla som inte förstår som behöver hjälp :)

Sambal Oelek sa:
s sa:
Har alla elcyklar samma spänning ut från batteriet?
Nej

De flesta har 36V och det är det som är lagligt. 48V har de lite snabbare S-Pedelarna.
24V har de riktigt snikika (undvik! det blir för trött)
(sedan finns det hembyggen som har upp till 76V eller vad det blir men det är exotiskt)

Gissningsvis är det en avvägning mellan vilket effektuttag som krävs och hur dyrt batteriet blir, samt vad man får för fysisk storlek och vikt på batteriet.

Även "controller" och laddare blir dyrare när volttalet stiger. Någonstans kommer det mer krav på isolation också men kanske är det marginell skillnad i kostnad.

36V nominellt verkar vara en bra combo ihop med 250W nominellt. 7A grovt räknat.

Sixten Fors sa:
GuessWho sa:
Sixten Fors sa:
Vridmoment är också tämligen ointressant.
Jag håller inte med.
De flesta elcyklar har 250W motorer. Men vridmoment skiljer sig mellan olika modeller.
Ska man klättra uppför lite brantare backar så gör det skillnad på en 250W med högt vridmoment eller en 250W med lågt vridmoment.
Hjälp !!!

Och på vilket sätt blev 250 watt bättre än 250 watt sa du? En watt vet inte hur den är producerad. Havregrynsgröt eller vrid X * varv Y eller tvärt om. 1 watt är, typ ...en watt.

Det verkar inte direkt som att du försöker förstå vad GuessWho menar. Först skriver du ett inlägg om hur fel han har medans du i nesta inlägg förklarar i mer detalj det som han antagligen menade.

görveln sa:
Sixten Fors sa:
GuessWho sa:
Sixten Fors sa:
Jag håller inte med.
De flesta elcyklar har 250W motorer. Men vridmoment skiljer sig mellan olika modeller.
Ska man klättra uppför lite brantare backar så gör det skillnad på en 250W med högt vridmoment eller en 250W med lågt vridmoment.
Hjälp !!!

Det verkar inte direkt som att du försöker förstå vad GuessWho menar. Först skriver du ett inlägg om hur fel han har medans du i nesta inlägg förklarar i mer detalj det som han antagligen menade.
Jag har inte lyckats hitta några publicerade vridmomentskurvor för t.ex. Bosch 63 resp. 75 Nm motorer (har iofs. inte letat speciellt noga) som kan visa att de har olika form och därmed ger relativt mer eller mindre effekt vid samma % av max varvtal. Givet att max effektuttag är vid max vavtal, vilket kan vara ett rimligt antagande för en elmotor "strypt" till 250 Watt. Alltså, utan vridmomentskurva (exakt vridmoment vid exakt alla varvtal) är man helt lost.

Visst kan det vara så att GuessWho har tillgång till vridmomentskurvorna och vet att de ser olika ut. Visst kan det vara så att det var det hen syftade till. Jag tror inte det, men har inget emot att ha fel.

Senast ändrad:
Jag har inte heller klarat att finna något detaljerat om hur motorerna faktiskt fungerar och är inte heller insatt i allt av motorer.

Det jag dock trodde att GuessWho menade var att olika motorer presterar olika bra under olika vilkor och det är väl sant?

Man kan ju styra en el-motor på olika sett, mer eller mindre avanserat. En del motorer sitter i navet på ett hjul och vinkelhastigheten på motorn bestämms alltså av hur fort man cyklar. På en mitt monterat motor kan man använda växlar för att kunna uppnå maximal prestanda vid alla cykel hastigheter.

När jag letade hittade jag inget detaljerat om effekt och moment kurvor men det är väl så att det är möjligt att styra en el-motor så att den ger maximal effekt i ett stort hastighetsinterval men om man styr den på det enklaste sättet så får man maximal effekt vid en hastighet och lägre effekt vid andra hastigheter?

På en mitt monterat motor tycker jag inte att motorkarakteristiken borde vara så viktig men på en motor i navet så borde det kunna vara en stor skillnad på motorer.

Vad det är för skillnad på en motor som ger 60 Nm och en som ger 75 Nm vet jag inte men jag skulle tro att den som ger 75 Nm faktiskt ger mer effekt under några vilkor.

görveln sa:
Vad det är för skillnad på en motor som ger 60 Nm och en som ger 75 Nm vet jag inte men jag skulle tro att den som ger 75 Nm faktiskt ger mer effekt under några vilkor.

Det kan även vara så att den som ger 60Nm ger mer effekt än den som ger 70Nm.
Man vill se vridmomentkurvorna över varvtalsregistret för att kunna svara på det.

Sixten Fors sa:
Däremot är vridmomentskurva intressant, alltså hur stort vridmomentet är från noll varv upp till max varv. En motor A som ger samma vridmoment på alla varvtal ger alltså en linjär effektkurva från noll till maxvarv. En annan motor B, med samma max vridmoment vid samma max varvtal har alltså samma max effekt, men om den motorn istället har en vridmomentskurva som t.ex. bara ger halva vridmoment vid låga och mellanvarv, är och upplevs den motorn mindre kraftfull. Den motorn ger lägre effekt (vrid * varv) på lägre varvtal.

Om motor A har lågt vrid * högt varv eller högt vrid * lågt varv gör ingen skillnad. Det behövs bara olika utväxling.

Förstår ingenting vad du pratar om, alla elmotorer har i princip linjär momentkurva. Vid maximal last (stall) uppnås maximalt vridmoment där strömmen beror av motståndet i spolen enligt Ohms lag (U=I*R). Enligt Faraday's induktionslag är den inducerade spänningen i spolen relativ frekvensen för det magnetiska fältet. Ström och vridmoment samt spänning och varvtal har alltså ett linjärt samband hur du än vrider på det. Maximal effekt kommer alltid att fås vid halva maximala varvtalet (P=U*I). En elmotors verkningsgrad är alltid som störst vid ca 80% av det maximala varvtalet eller ca 20% av det maximala vridmomentet beroende hur man ser på det. När man designar en elmotor för en viss nominell effekt är målet att hamna nära den maximala verkningsgraden men samtidigt inte mer än ca 25% av det maximala vridmomentet för att motorn inte ska överhettas.

Sen ska vi inte gå in på hur man ökar verkningsgraden genom att reducera krypström och självinducerad spänning för det blir alldeles för komplext. Jag skrev mitt examensarbete på högskolan om det om du är intresserad. Ca 50 sidor elmotorporr... :)

Ett exempel:

Bilagor

• XN1f9.jpg
    XN1f9.jpg
    23.1 KB · Besök: 142
Sixten Fors sa:
fhansson925 sa:
Hur svårt är det att räkna om Ah till Wh med effektlagen då? Det lärde man väl sig på högstadiet..
Uppenbarligen fler än du som verkar ha svårt att först skillnad och att räkna. Grejen är att alla batterier till elcyklar redan märks korrekt i Wh, så varför började nogon/vissa i denna tråd svamla om Ah, mAh etc.

Därför att det säger samma sak och är det vanligaste sättet att ange batterikapaciteten på. Det spelar väl ingen roll om man anger volymen på en bensintank i liter, kubikcentimeter, bottenarea*höjd eller bredd*längd*höjd. Alla säger samma sak om hur stor bensintanken är.

Ändras spänningen på batteriet är det lätt att räkna om strömmen:

24V * 15Ah = 360Wh
36V * 10Ah = 360Wh
48V * 7.5Ah = 360Wh

Sixten Fors sa:
GuessWho sa:
Sixten Fors sa:
Jag håller inte med.
Hjälp !!!

Min mor har en elcykel som hon har haft i flera år.
Jag har en elcykel som jag nyligen skaffat.
Dessutom så har jag provat flera andra modeller.

Alla som jag har provat har mig veterligen varit specad till 250W nominell effekt.
Den som mor har är en navmotor som sitter i framhjulet (okänt antal nm)
Jag har mittmotor (80nm).

Nu har jag inte gjort djupare vetenskapliga studier med verifierade testmetoder etc...

Men min subjektiva bedömning är att min elmotor bidrar med mycket mer hjälp i högsta effektläget än vad mors elcykel gör på högsta effekt läget.

Har även provat några cyklar med Bosch system.

Bosch Performance Line CX 25 km/h
Power 250 watts
Maximal possible drive torque (Nm) 75

Active Line Cruise 25 km/h
Power 250 watts
Maximal possible drive torque (Nm) 50 (Derailleur system) / 48 (Hub gear system)

När jag provade Performance CX så kände jag skillnad mot när jag testade Active Line (båda är mittmotor).

Mina tester är mer subjektiva än vetenskapliga.
Jag skulle vilja påstå att alla elmotorer inte är identiska i karaktär och upplevd kraft mot alla andra elmotorer.

Visst hade det varit smidigt om alla cyklar är lika bra oavsett prisklass. Då kan man ju bara köpa en billig om den är lika bra ändå.

fhansson925 sa:
Sixten Fors sa:
fhansson925 sa:
Hur svårt är det att räkna om Ah till Wh med effektlagen då? Det lärde man väl sig på högstadiet..
Uppenbarligen fler än du som verkar ha svårt att först skillnad och att räkna. Grejen är att alla batterier till elcyklar redan märks korrekt i Wh, så varför började nogon/vissa i denna tråd svamla om Ah, mAh etc.

Därför att det säger samma sak och är det vanligaste sättet att ange batterikapaciteten på. Det spelar väl ingen roll om man anger volymen på en bensintank i liter, kubikcentimeter, bottenarea*höjd eller bredd*längd*höjd. Alla säger samma sak om hur stor bensintanken är.

Ändras spänningen på batteriet är det lätt att räkna om strömmen:

24V * 15Ah = 360Wh
36V * 10Ah = 360Wh
48V * 7.5Ah = 360Wh
Å grejen är att Ah inte säger något om energiinnehåll i ett batteri om man inte vet spänning. Medan Wh som anger energi, alltså direkt jämförbar utan att bry sig om vid vilken spänning.

Om vi vill jämföra volym med energi så är Ah (t.ex. botten-) arean på en bensintank. Hur många mil kommer du på en kvadratmeter bensin om bilen förbrukar 1 liter/mil?

När du får faktura från elverket, hur mycket energi har du köpt / gjort av med? Vilken enhet?

Ah, mAh timmar är vanlig märkning på batterier. Wh är bättre men om man har Ah och spänning så är det inte så svårt att veta hur mycket energi det är i batteriet.

Alla elcyklar på den svenska marknaden uppger inte energi mängden i Wh och det verkar vanligt att man uppger både Wh och Ah tillsammans med spänning.

Bosch, Yamaha, Shimano etc. har olika motorer och system som funkar olika, har olika finesser, ger stöd upp till en viss max pedalkadens (Bosch 120 eller 100 beroende på modell) ger via olika inställningar olika mycket hjälp i % av egen tillförd effekt (dock max 250 W (?) tillförd effekt enligt krav från lagstiftare (?)), jobbar med olika varvtal och intern/extern utväxling/drevstorlek, funkar med olika hjulstorlek, slänger ur sig tämligen ojämförbara Nm-värden i sin marknadsföring etc.

Jag har ingen och har aldrig haft någon ambition att sätta mig in i hur de fungerar, exakt vilken effekt (vridmoment * varvtal) som ges vid specifik kadens från noll till 120 (t.ex. Bosch cx) etc. Tidigt i tråden sammanfattade jag det till: Vilken som är bäst? De är olika.

Tillverkare av andra elfordon, t.ex. KTM E-SX, lyckas i varje fall ange två olika effektsiffror vid specifika varvtal samt ett värde för max vridmoment 42 Nm vid okänt varvtal. Via effekt @ varv är det lätt att räkna ut vridmomenten till 34 Nm vid 4500 varv samt 19 Nm vid 5500 varv. Betydligt mer och bättre information än vad jag lyckas hitta gällande motorer/system för elcyklar. Men långt ifrån komplett info, jag saknar vridmomentskurva (= Nm vid alla varvtal). http://www.ktm.com/e-ride/freeride-e-sx-1/

Senast ändrad:
görveln sa:
Ah, mAh timmar är vanlig märkning på batterier. Wh är bättre men om man har Ah och spänning så är det inte så svårt att veta hur mycket energi det är i batteriet.

Alla elcyklar på den svenska marknaden uppger inte energi mängden i Wh och det verkar vanligt att man uppger både Wh och Ah tillsammans med spänning.
Tack för klargörandet :)

Tillbaka
Topp