Vilken enduro-SPD

davveno1

Aktiv medlem
Vilken enduro-SPD
Tänkte ta steget och ge spd en chans.
Cyklar stig/enduro så jag vill ha en med lite plattform runt clipet.

Efter lite googlande verkar nukeproof horizon cl vara poppis men vågar man beställa dom från wiggle?!

Crankbrothers mallet verkar ha sämre kvalitet samt mer spel i sidled innan den släpper, kanske svårare för nybörjare?

Tips på andra?

Vilken enduro-SPD
Jag tycker np är bra att cykla på men klicket är otydligt jämfört med shimano xc. Jag tror det är mallet och saint man ska testa annars men har inte kommit så långt

Vilken enduro-SPD
Mallet E är fina pedaler, vet inte vilken du jämför med. Men tycker inte mina håller särskilt låg kvalite. Ang vilket spel du vill ha, så finns det olika klossar, finns en som heter Easy Release. Jag har dock kört med medföljande

Vilken enduro-SPD
Om du inte behöver pins säger jag: Shimano PD-M8120. Shimano har alltid bästa kvalitet på SPD mekanism och bra lager.

Jag har själva just beställt Shimano DXR MX70 BMX pedaler. Det är till min helstel, där fötterna nu då och då lossnar när jag drar upp framänden av cykeln på sten. Hoppas att större kraft och mindre utlösvinkel förhindrar det. Är annars riktigt nöjd med mina M8020. Dom ska flytta till min stig-HT.

En sak att hålla kol på är att några skor inte funkar tillsammans med SPD pedal med stor plattform. Jag har några hål i mina ben från fall vid 0 km/h med kombon M8020 + Fiveten Hellcat.

Vilken enduro-SPD
Jag borde väl testa 8120 också men tror det blir skillnad jämfört med stor platform med pins. På stig tyckte jag aldrig vanliga xc pedaler utan korg var nåt problem

Vilken enduro-SPD
Jag har nukeproof Horizon CS spd som gått ett antal hundra mil, tog stendroppet till träspången i Kristin med huvudet före i helgen och lossnade från cykeln utan att vrida knäna av mig så funkar gör dom :love:

Har iofs vurpat massor med dom utan problem, sitter fast när man ska och lossnar när man ska.

Vilken enduro-SPD
Föredrar PD-M8120 över Saint. Mallets tyckte jag var svårare att komma när man redan stod på pedalen.

Oavsett pedal så hänger det lika mycket på kombinationen med skon.

Vilken enduro-SPD
CL går bra att komma i det är bara att jag tycker klicket är otydligt så nån gång har jag inte vetat om det klickat eller inte.
Fördelen är främst tillsammans med riktiga gravity skor med greppig sula. Går rätt bra att cykla oklickad om man måste

Vilken enduro-SPD
Alltså. Den enda skillnaden mellan shimanos vanliga och Trail pedaler är att det är något lättare att hitta i då pedalens position är lättare att känna. Annars märks det ju ingen skillnad tycker jag förutom att den större pedalen slår i lite mer. De vanliga håller ju för oändligt med stryk så gör ingen skillnad.

Läser man så står det att trailpedalen har lite bredare kontaktyta men märker ingen skillnad i praktiken. Lika omöjliga att köra utan att vara iklickad så ingen fördel där heller.

Så marginell fördel till lite högre vikt men ingen större skillnad, onödig produkt?

Vilken enduro-SPD
Alltså. Den enda skillnaden mellan shimanos vanliga och Trail pedaler är att det är något lättare att hitta i då pedalens position är lättare att känna. Annars märks det ju ingen skillnad tycker jag förutom att den större pedalen slår i lite mer. De vanliga håller ju för oändligt med stryk så gör ingen skillnad.

Läser man så står det att trailpedalen har lite bredare kontaktyta men märker ingen skillnad i praktiken. Lika omöjliga att köra utan att vara iklickad så ingen fördel där heller.

Så marginell fördel till lite högre vikt men ingen större skillnad, onödig produkt?
Ungefär så jag tänkte utan att ha testat. Hade ett par m520 i många år som gick hårt. De satt tom på Megan ett tag.

Sen tror jag ändå att skorna göra stor skillnad när det gäller att stå urklickat.
Giro Chamber eller Shimano am kan jag rekommendera om ni inte testat. (Har inte testat am men antar liknade resultat)

Vilken enduro-SPD

Nej, det går utmärkt att cykla utan att vara iklickad i trailpedalerna. Korgen ger också stöd när man är iklickad.
Gör de inte detta så har man sannolikt XC-skor och bör prova ett par mjuka 5-10 t ex.

Jag har cyklat hela leder i Vallåsen utan att vara iklickad.

Vilken enduro-SPD

Kanske ...

När jag började med "riktigt" stigcykling bytte jag från Shimano XC SPD till trail SPD pedaler. Då var det bra för att jag kunde köra genom trixiga passager med en fot utklickad och fortfarande har lite kontroll på pedalen. Nu jag har blivit bättre för jag det aldrig längre. Nu är svåraste med SPD att klicka i i trixiga passager eller branat uppförsbacker. Då hjälper cagen lite som du skriver. Men nu jag har blivit ännu bättre behöver jag nästan aldrig klippa ut för att jag inte kan cykla en passage. Så kanske skulle en XC pedal också funka bra.

Märker också inte mycket av "större" ytan och har snarare problem att pedalarna slår i i smala passager. Så jag vill har smala pedaler. Är nöjd med min M8020, som är mindre än M8120. Så beställde just MX70, som är samma som M8020, men med mindre utlösvinkel.

Vilken enduro-SPD
Nej, det går utmärkt att cykla utan att vara iklickad i trailpedalerna. Korgen ger också stöd när man är iklickad.
Gör de inte detta så har man sannolikt XC-skor och bör prova ett par mjuka 5-10 t ex.

Det berör så på både pedal och skor. Jag märkte ingen skillnad med Fiveten Hellcat och M8020. Men Hellcat har styva sulorna och M8020 är relativt små. Också har nya XC pedal större kontaktyta än gamla.

Vilken enduro-SPD
Det berör så på både pedal och skor. Jag märkte ingen skillnad med Fiveten Hellcat och M8020. Men Hellcat har styva sulorna och M8020 är relativt små. Också har nya XC pedal större kontaktyta än gamla.
Jag kör Shimano AM skor, alldeles för styva för att sulan ska ha en chans att nå ner till ”ramen” skulle jag säga. Nya XTR trailpedalen verkar dock se ut att ha rejält större kontaktyta mot skon iklickad. Utan att vara iklickad är de lika sketchy i princip tycker jag allt.

Vilken enduro-SPD
Jag kör Shimano AM skor, alldeles för styva för att sulan ska ha en chans att nå ner till ”ramen” skulle jag säga. Nya XTR trailpedalen verkar dock se ut att ha rejält större kontaktyta mot skon iklickad. Utan att vara iklickad är de lika sketchy i princip tycker jag allt.

Tror att Jonte kör Nukeproof, dom är mycket större. Om man har mjukare sulor, som många Fiveten har, har man mycket mer kontakt.

Jag kör Specialized 2FO cliplite, som har styv sula och mjuk gummi, så ingen effekt av större pedalytan tror jag. Kör också XC skor med kolfiber sula, där behövs ingen större kontaktyta för att skor är tillräckligt styva.

Vilken enduro-SPD
Tror att Jonte kör Nukeproof, dom är mycket större. Om man har mjukare sulor, som många Fiveten har, har man mycket mer kontakt.

Jag kör Specialized 2FO cliplite, som har styv sula och mjuk gummi, så ingen effekt av större pedalytan tror jag. Kör också XC skor med kolfiber sula, där behövs ingen större kontaktyta för att skor är tillräckligt styva.
Precis de stora nukeproof och Chamber II skor. De funkar med shimanos billiga enduroskor, vad de heter, men kombinationen med greppig sula är grejen.

Vilken enduro-SPD
Måste testa saint men nå CL är helt klart snyggast. Man vill ju vara fin i backen

prod156617_Black_NE_02.jpg

Vilken enduro-SPD
Så det är stora pedaler med pins samt skor med mjuk sula som gäller.

Tänker som några andra här att det kan vara skönt att kunna trampa några gånger om man klickat ur och inte kommer i direkt.
Jag är total nybörjare på spd.

Vilken enduro-SPD
Så det är stora pedaler med pins samt skor med mjuk sula som gäller.

Tänker som några andra här att det kan vara skönt att kunna trampa några gånger om man klickat ur och inte kommer i direkt.
Jag är total nybörjare på spd.
Det är en smaksak. Jag vill ha lite float i pedalen när jag är iklickad. Det var främsta anledningen att jag bytte från shimano till cb öht. Så mina pins är nästan helt nerskruvade. Kör endast i nödfall, så kort som sträcka möjligt urklickad, kan köra såå mkt fortare i stökpartier när jag sitter fast. :)

Vilken enduro-SPD
Frågan är ju om de som föredrar 8020 över 820 är ok med 820 utan pins. Blir några tusingar om man ska testa allt.

Väntar nog med att testa mallet. Behöver inte mer float och i övrigt låter det inte frestande. Tänkte de skulle vara lättare att klicka och bättre i lera. Fast jag cyklar inte i lera...

Vilken enduro-SPD
om man inte är helt bestämd på att gå över till spd så kanske det är bäst å köpa ett par beggade PD-M540 att lära sig på, så kan man utgå ifrån det om hur mycket plattform å pins man behöver
Ja, precis det jag menade för TS.
I mitt fall körde jag ett par m520 i många år men slet till sist ut lagret. Tyvärr fick de ingen service.

Jag tycker CL är väldigt bra men saknar det distinkta klicket på m520.

Vilken enduro-SPD
Men cleatsen funkar på SPD-skor?
Ja, det är samma hålbild i skon. Skor finns i två varianter SPD (2 hål) och SPD-SL (3 hål) för landsvägspedaler. Alla tillverkares cleats passar den ena eller andra typen av sko oavsett om pedalen följer Shimanos standard eller ej.
SPD(-SL) är i praktiken två gränssnitt, sko till cleat respektive cleat till pedal och det är bara för det andra som det hittats på lite varianter. Skor har jag lyckligtvis aldrig stött på något annat än med Shimanostandard.

Vilken enduro-SPD
Ja, det är samma hålbild i skon. Skor finns i två varianter SPD (2 hål) och SPD-SL (3 hål) för landsvägspedaler. Alla tillverkares cleats passar den ena eller andra typen av sko oavsett om pedalen följer Shimanos standard eller ej.
SPD(-SL) är i praktiken två gränssnitt, sko till cleat respektive cleat till pedal och det är bara för det andra som det hittats på lite varianter. Skor har jag lyckligtvis aldrig stött på något annat än med Shimanostandard.

Lite korrigering: 3-håls standard till lvg är väl från Look. Jag hade Look pedaler innan Shimano hade börjat med clipless.

Vilken enduro-SPD
Det är en smaksak. Jag vill ha lite float i pedalen när jag är iklickad. Det var främsta anledningen att jag bytte från shimano till cb öht. Så mina pins är nästan helt nerskruvade. Kör endast i nödfall, så kort som sträcka möjligt urklickad, kan köra såå mkt fortare i stökpartier när jag sitter fast. :)
Är det en smaksak bara för den som är van vid SPD tror du? Både jag och TS är ju nybörjare på SPD och cyklar med visst stök, det jag funderar på är om pins då är bättre för att man kan klicka ur inför stöket, eller sämre för att det blir svårare att klicka ur pga pinsen.

Jag har PD-T8000 kombipedaler på graveln och har kört ett par rundor med SPD än så länge, men det är ju en helt annan typ av cykling. Jag har Shimano MW501-skor som jag tänkt använda till mtb och gravel. De är ju inte platta men heller inte stenhårda undertill. För egen del är det ok att köpa ett par pedaler medan jag lär mig och sen byta om/när jag blivit säkrare, så vill optimera pedalerna för total SPD noob. Jag kör i lera, genom bäckar, osv.

Tillbaka
Topp