Vilken endurocykel?

Johanneskason

Ny medlem
Vilken endurocykel?
Hej
Jag är lite sugen på en endurocykel men har lite svårt att välja. Har noll erfarenhet om detta så det skulle vara bra med några tips om vad men ska kolla på och vilka alternativ som finns.

Har tittat på Canyons Strive:
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/strive-al.html

Men även Commencal Meta SX 2, rea:
http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12501287

Ska man sikta på 160 mm slag eller ska man växla upp 170, 180?
Tips och alternativ mottas med glädje.

Hälsar
Johannes

Senast ändrad:
Vilken endurocykel?
Tja du har ju en shysst hoj.

Så vad får du genom bytet? mera slaglängs bättre dämpare?

Jag är ju ingen endurokille men jag tycker det ser ut som du har en skaplig endurohoj.
Kanske räcker med lite roliga uppgraderingar!

Vilken endurocykel?
Jag tycker att det är lite oklart vad du förväntar dig för förbättring. Vad är det du saknar på AL+:en? Utan att veta det blir det svårt att komma med förslag.

Jag kör själv en på en AL+ och jag har inte upplevt att jag varit i närheten av cykelns gränser än. Har dock inte varit på något häftigare ställe än Vallåsen än så länge.

Det blev en helt ny cykel när jag bytte Foxgaffeln mot en Revelation RCT3. Nu ligger framhjulet slickat mot marken istället för att studsa runt när det blir stökigt utför. Du kanske kan uppnå det nu vill genom någon uppgradering?

Vilken endurocykel?
Ni poängterar saker som jag har tänkt på och det handlar nog egentligen om att jag känner att jag kan få ut lite pengar för Nerven och samtidigt som jag inte inte behöver köpa en ny "extra" dämpare. Även om jag förlorar några tusen på att köpa en ny cykel är det inte hela världen med tanke på att jag får en ny cykel gentemot en ny dämpare.

Men som sagt jag har ingen erfarenhet så att det kanske bara är onödigt. Roligare att köpa en ny cykel gentemot en ny dämpare :)

Vilken endurocykel?
Men är det bara 'nytt' du vill åt eller vilka egenskaper på AL+:en är du missnöjd med?

Jag ifrågasätter för övrigt inte det roliga i att köpa nytt men om du vill ha någon konstruktiv hjälp härifrån behöver du kunna specificera lite vad du är ute efter.

Senast ändrad:
Vilken endurocykel?
Okej, jag håller med dig om att nytt är trevligt men jag kan även köpa begagnat. Ny i bemärkelsen att det är roligt med en ny typ av cykel, dämpning, sittställning, märke o.s.v. Jag vill ha en cykel som är lite mer anpassad för nerför. Lite mer slag och en roligare dämpning fram.

Vilken endurocykel?
Var och hur du tänker cykla på den känns viktigt i sammanhanget. Planerar du att ha en cykel för hemmaskogen (och hur ser de ut?) och vad mer? Utflykter till fjäll och alper, inslag av liftassisterad cykling, tävla i enduro nere i Europa?

Vilken endurocykel?
Bra fråga; sommarsemestern är inte bokad än men alternativ diskuteras. Oavsett vad det blir och vilken typ av cykling det rör sig om kan man alltid hyra, så det behöver inte spela så stor roll. Så det är väl hemmastigarna som är aktuella. Jag bor i närheten av Vallåsen, annars runt om i skåne (Genarp, Söderåsen) på de kullar som erbjuds och kan ge en några minuter nerför. Och ja jag vet att vi skåne aldrig får full användning för varken DH eller en enduro.

Vilken endurocykel?
Spontant känns det ju som om du ska titta i denna tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2335749/page=1
Visserligen en bit över budjet men det kostar ju som sagt att ligga på topp ;)
Av dom två du länkar till så tycker jag att Meta SX är att föredra, något bättre komponenter (i form av bättre fungerande gaffel och bromsar, dock har Strive'n bättre hjulset + sänkstolpe men det går ju att komplettera till Meta'n), Meta'n har erkänt fin geo samt att den IMO är snyggare.

Annars brukar ju YT vara mycket bang/buck: http://www.yt-industries.com/shop/en/Bikes/Trail/Wicked-Comp
Slänger också in några wildcard's från fintyska märket Alutech: http://alutech-cycles.com/cms/
Teibun 1.0, 650b med 150mm slag: http://alutech-cycles.com/Teibun-10-Komplettbike-v1-Gr-M
Fanes 4.0, 26" med 170/150mm slag F/B: http://alutech-cycles.com/Fanes-40-Komplettbike-v1-M2014

Lycka till i valet o kvalet // Larsa

Vilken endurocykel?
Klart du ska byta cykel!

160 räcker gott på en enduro - viktigare är att dämparen har rätt egenskaper än slaglängden i sig. Kollade inte på länken din men gissa att det är en fox 32a på din nuvarande - inte den roligaste gaffeln när det börjar bli köttigt men kapabel i övrigt.

Är det någon av hojjarna som kmr med rs pike hade jag prioriterat den såvida övrigt är jämförbart.

Annat du ska tänka på är geometrin stämmer med det du efterfrågar. Korta kedjestag och relativt flack Ha är en bra början för en busig hojj!

Jag e också ganska noob - så ta inte mina råd på så stort allvar ;)

Vilken endurocykel?
Som du beskriver läget tycker jag det verkar som att du vill ha en cykel som kommer att kännas överbyggd och onödigt klumpig för all din lokala åkning inklusive Vallåsen samtidigt som det inte är solklart att du kommer att ta med den till några platser där det egentligen behövs. Bara lika två öre..

Jag hade bytt ut dämperiet och ev. hjulen på den du har alternativt hittat någon roligare ram i samma klass och flyttat över grejerna.

Vilken endurocykel?
Genarp är som jag minns det bäst på xc-hojpa, förutom kullen med dh-spår. Söderåsen har jag utforskat en hel del, där finns en hel del fin stig.

För den sortens terräng skulle jag inte gå på något med mer än 150mm i slag. (Dh-spåren undantaget möjligtvis, de funkar utmärkt med 140mm men man skulle även kunna gå upp lite om man ändå bara ska pushbika). Inget av det du räknar upp är vad jag skulle kalla enduroterräng.

Det blir mest bara segt och tråkigt med större hoj. Jag tror faktiskt Canyonen du redan har är mer än lagom till den terrängen. Tråkigt svar kanske, men vore det mina pengar hade jag hellre gått på antignen en anna hoj i motsvarande biffighetsgrad som den du har bara för att det är kul att byta (för det är det!), eller skaffa ny gaffel bara.

Vilken endurocykel?
Absolut Marran, till viss del håller jag med dig angående Genarp men jag cyklar i princip bara på kullen, förutom fram och tillbaka. Uppför har jag inte mycket för så att det är jobbigare (tyngre cykel) där ger bara bättre träning.

Det luktar just nu Meta. Men jag ska kolla dämpare också och se vad man kan hitta.

Vilken endurocykel?
Efter att ha kikat lite på specen har jag följande förslag:

- korta styrstammen till 50mm ev 60mm beroende på din längd
- fetare styre (780mm)
- sätt på ett angleset för flacka ut gaffelvinkeln
- singelklinga fram (typ wolftooth eller raceface N/W)

Det är en uppgradering som inte kostar speciellt mycket i jämförelse med en ny gaffel. Dessutom närmar du dig en Strive på det viset. Anglesettet lär förändra köregenskaperna en hel del.

I övrigt är den ju faktiskt ganska bra specad tycker jag :)

Vilken endurocykel?
Gaffelvinkel på runt 67 grader räcker rätt långt, speciellt till de (trots vad alla vill få det att låta som) relativt låga hastigheter som man håller på svenska stigar. Som sagt, på kullen skulle man kunna ha flackare, men om jag stod i valet och kvalet mellan att köra där med dh:n eller min Five hade jag lätt tagit Fiven.

Däremot är det ganska kritiskt att gaffeln håller sig uppe i slaget, annars blir de där 67 graderna fort 70 när man väl är på väg nerför, speciellt om man har en aggressiv körstil eller ligger på bromsen en del.

I övrigt håller jag med Kungen, brett styre och kort styrstam (50mm!) kommer göra massa skillnad. Singelklinga fram gör inte så jäkla mycket för upplevelsen, men det är ju sjukt trenduro så varför inte. Klarar man sig på en är det onödigt att ha fler :)
Enligt min uppfattning bestäms inte styrstamslängd av åkarens lägd, utan av vilken styrgeometri man är ute efter. Blir reach för kort för att man ska kunna sträcka ut tillräckligt och röra sig över cykeln får man kompensera med en större ram. Och vips, där fick du köpa en ny cykel i alla fall :)

Vilken endurocykel?
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Gaffelvinkel på runt 67 grader räcker rätt
> långt, speciellt till de (trots vad alla vill få
> det att låta som) relativt låga hastigheter som
> man håller på svenska stigar. Som sagt, på
> kullen skulle man kunna ha flackare, men om jag
> stod i valet och kvalet mellan att köra där med
> dh:n eller min Five hade jag lätt tagit Fiven.
>
> Däremot är det ganska kritiskt att gaffeln
> håller sig uppe i slaget, annars blir de där 67
> graderna fort 70 när man väl är på väg
> nerför, speciellt om man har en aggressiv
> körstil eller ligger på bromsen en del.
>
> I övrigt håller jag med Kungen, brett styre och
> kort styrstam (50mm!) kommer göra massa skillnad.
> Singelklinga fram gör inte så jäkla mycket för
> upplevelsen, men det är ju sjukt trenduro så
> varför inte. Klarar man sig på en är det
> onödigt att ha fler :)
> Enligt min uppfattning bestäms inte
> styrstamslängd av åkarens lägd, utan av vilken
> styrgeometri man är ute efter. Blir reach för
> kort för att man ska kunna sträcka ut
> tillräckligt och röra sig över cykeln får man
> kompensera med en större ram. Och vips, där fick
> du köpa en ny cykel i alla fall :)

Lite därför jag skrev det där om längden. På Nerve+ varierar nämligen styrstammens längd från 60mm upp till 100mm där kortast är Small. Därför kan 50mm bli väl extremt även som det är perfekt på en Strive. :)

67° funkar säkert galant, men vill han ha den lite extremare så är ett angleset en enkel väg att gå :) Fast bara styrstam och styre kommer göra enorm skillnad som du säger.

Singelklinga kommer få dig att se ball ut också ;)

Tillbaka
Topp