Vilken fjäder?

Regnell76

Medlem
Vilken fjäder?
Hej,
Har tänkt att byta ut bakdämparen på en canyon strive till en rockshox vivid rc2 (200 x 57) Hur hittar man vilken fjäder man ska ha? Väger ca 95 kg.

Mvh Johan

Vilken fjäder?
Jag kör på en 500 lbs vikt 92 kg nöjd med hur min bakdämpare känns iallafall !:) åker dock på en cr bomber dämpare så 500lbs 2.5" blev det för mig !:)

Vilken fjäder?
@rattnalle Ja sant ! Jag åker på en kona 153 process med trunnion 205x60 men är det sån stor skillnad på länkage ?? Om dom sitter stående jämte liggande ?

Vilken fjäder?
Renthal sa:
@rattnalle Ja sant ! Jag åker på en kona 153 process med trunnion 205x60 men är det sån stor skillnad på länkage ?? Om dom sitter stående jämte liggande ?
Ja. Länkagets och utväxling på dämparen gör stor skillnad. En 150 hoj med 50 eller 65 mm slag på dämparen skiljer rätt mycket.

Vilken fjäder?
Ni får gärna återkomma om ni hittar en sida som räknar fram fjäderkonstant med att ta hänsyn till länkage-egenskaper. Jag har inte hittat en än...
Däremot har jag köpt fjäder från SAR och dom kan räkna konstanten åt dig.

Vilken fjäder?
happymtb.fr sa:
Ni får gärna återkomma om ni hittar en sida som räknar fram fjäderkonstant med att ta hänsyn till länkage-egenskaper. Jag har inte hittat en än...
Däremot har jag köpt fjäder från SAR och dom kan räkna konstanten åt dig.
Nej inte egenskaper, men ren utväxling iaf. Därefter får man prova sig fram utifrån det riktvärdet om man inte redan vet bättre.

Vilken fjäder?
Enda sättet jag har hittat som fungerar hyffsat är att göra en modell av cykeln i BikeChecker och beräkna därefter. Det blir trots allt en del osäkerhet beroende om man gillar en hårdare fjäder med lite dämpning eller en mjukare med mer dämpning...

Vilken fjäder?
marran sa:
Happyfr: Öhlins har en, för ttx22m. Och ja, den räknar med länkageutväxling.

https://www.ohlins.com/performance-suspension-guide/
Ok, cool!
Min senaste hoj är inte med ?
Bird am9. På andra sidan förstår jag att det finns många olika hojar som ska in i databasen.
Devinci Troy 2016 körde jag med en 375 lbs fjäder och den var gudomligt! Öhlins rekommenderar 480 lbs... ?
Det verkar finnas potential för förbättring ?

Vilken fjäder?
liveforthis sa:
Skicka till j-techsuspetion dom har dom flesta hojarnas olika länkade det kostar typ 15pund men då slipper man köpa 2-3st fjädrar också
Jag har frågat SAR och Fast Suspension när jag köpte senast och har fått goda svar. Deras fjäder kostar som 3st RS fjäder men är mycket lättare och man behöver inte köpa 3st för att få rätt ✌

Vilken fjäder?
Vad menar man när man ska räkna in länkagets hävstång till vilken fjäder man ska ha? För mig är det inte alls uppenbart. 30% sag? Inte bottningsfest? Trampeffektivitet?

Vilken fjäder?
jofahjalm sa:
Vad menar man när man ska räkna in länkagets hävstång till vilken fjäder man ska ha? För mig är det inte alls uppenbart. 30% sag? Inte bottningsfest? Trampeffektivitet?

De flesta räknare tar bara med snittutväxling, vissa räknare (tex den jag länkade till) räknar med hur utväxlingen ändras genom slaget för att ge ett bättre värde. Det är fortfarande upp till den som använder räknaren att mata in vilket sag hen är ute efter, som sen såklart tillsammans med länkaget i övrigt (och dämpning osv) styr om det blir bottningsfest eller inte.
Så att räkna med länkagets hävstång är ingen magisk kula, skit in ger skit ut och det kan mycket väl vara så att man får gå något steg hårdare eller mjukare än rekommenderat värde för att anpassa setupen till sin egen cykling, cykel och terräng.

Men, om du redan vet vad du är ute efter kan det spara en del jobb och fjäderinköp att räkna mer detaljerat med länkageutväxlingen istället för att bara köra på en genomsnittlig utväxling.

Vilken fjäder?
Hur vet jag vilken fjäder som passar till denna dämparen?
Installationslängd 185mm, 52.5mm slaglängd.

52.5mm = 2.06 inch. Så denna borde passa i exempelvis 550lbs x 2.0” ?

Hojen har original 130mm fjärdingsväg, 185x50mm dämpare, men det är svårt att hitta. Med 52.5mm blir det 130/50X52.5=136.5mm fjäderväg med nya dämparen. 2 inch = 50.8mm, så i realiteten blir det i princip oförändrad fjärdingsväg?

Och sedan behöver jag monteringsdelar specifika för ramen.

D165513B-69E0-4DD4-A8FA-E0BF6DDF34DC.jpeg

600 eller 650lbs tänker jag. 650lbs finns inte på 26bikes, så jag tänker 600lbs.

Tänker jag rätt? Har jag missat något?

Senast ändrad:
Vilken fjäder?
Hur vet jag vilken fjäder som passar till denna dämparen?
Installationslängd 185mm, 52.5mm slaglängd.

52.5mm = 2.06 inch. Så denna borde passa i exempelvis 550lbs x 2.0” ?

Hojen har original 130mm fjärdingsväg, 185x50mm dämpare, men det är svårt att hitta. Med 52.5mm blir det 130/50X52.5=136.5mm fjäderväg med nya dämparen. 2 inch = 50.8mm, så i realiteten blir det i princip oförändrad fjärdingsväg?

Och sedan behöver jag monteringsdelar specifika för ramen.

Visa bilaga 468104
600 eller 650lbs tänker jag. 650lbs finns inte på 26bikes, så jag tänker 600lbs.

Tänker jag rätt? Har jag missat något?
Bra snack gubbs!

Vilken fjäder?
Nyfiken på detta jag med, hur vet man vad man behöver för monteringsdetaljer till nämda dämpare?
Monteringsdelarna är ram-specifika, tror jag. Borde gå att flytta från förra dämparen men de är så billiga att jag lika gärna skulle kunna flytta över dem.

Undrar dock om fjädern jag länkat passar dämparen jag länkat.

Tillbaka
Topp