Vilken framväxel är kompatibel med min nuvarande?

martinr

Medlem
Oj vad okunnig man är, inser man när man ska beställa prylar. Så här kör vi med ytterligare en fråga:

Skall beställa ny framväxel till min gamla Kona Caldera. Vet att jag beställde fel sist och fick krypa till korset hos min LBS då det var bråttom...

Hur som helst. Bifogar bild på det som har suttit på senaste året och som funkar bra. Den är märkt med diameter 31,8, M510 och vinkel 66-69 grader.
Letar på http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=654&BrandID=94, vad ska man ha?

Toppmatat är det i alla fall. Inser att jag borde veta vad M510 innebär, då hade jag säkert kunna finna ut vilket alternativ som skulle passa.

Bilagor

• P1160003.JPG
    P1160003.JPG
    54.3 KB · Besök: 35
Yes, men jag hittar ingen sådan växel med exakt det numret hos ngn leverantör så det är därför jag frågar. Är rätt säker på att det går bra med även nuvarande modeller men vet samtidigt att allt inte fungerar... av erfarenhet vet jag det så att säga... ;-)

martinr skrev:
-------------------------------------------------------
> Så vad behöver man veta för att kunna välja rätt då?

Du behöver veta fyra saker:

1) Diametern på klämman. I ditt fall 31.8mm. Vissa modeller finns bara i 34.9mm, men då följer det med distansringar till 31.8mm alternativt så får man köpa dem separat.
2) Top eller bottom (konventionell) swing. Din bild visar en "top swing"
3) Åt vilket håll vajern kommer i från. För Shimanoväxlar spelar det ingen roll eftersom de är "dual pull", dvs man kan dra vajern från såväl ovan som nedan.
4) Vinkeln på ramens sadelrör, vissa trekkingcyklar har lite annorlunda vinkel. Men du ska ha 66-69 grader som sagt. Detta är standard MTB, så det brukar inte skrivas ut i produktinfon.

Edit Här har du en Deore för €16 (plus €5 i frakt): http://www.bike-discount.de/shop/k423/a14731/deore-umwerfer-fd-m590-top-swing.html inklusive nödvändig distansring.

Eller om du vill lyxa till det, en XT-växel för €23: http://www.bike-discount.de/shop/k423/a5179/xt-umwerfer-top-swing-fd-m770.html

Senast redigerad av en moderator:
martinr skrev:
-------------------------------------------------------
> ostkaka: Vi är nog ganska överens där. Problemet är ju att översätta det till någon
> av nätbutikernas stora utbud när man är okunnig.

Kolla mina uppdateringar ovan :)

Jag bumpar den här gamla tråden, även fast den kanske inte är helt aktuell. Jag är på jakt efter en kompatibel ersättare till min gamla Shimano FD-M510 (Deore) framväxel för 3x9. Jag kikade på de framväxlar som säljs på marknaden nu och ser att de Deore (Shimano Deore T6000 Framväxel) och XT (Shimano XT FD-T8000-L trippel framväxel) som säljs nu är för 3x10. Jag tänker att en framväxel för 3x10 kanske inte passar mitt gamla 3x9-system pga. kedjebredd mm. men jag har ingen koll på detta. Jag skulle naturligtvis kunna kolla upp detta med kedjebredd, men det känns som att det är 100 parametrar som ska stämma för att få en framväxel som är kompatibel. Dessutom verkar Deore och XT overkill för mitt ändmål.

Jag gissar att en Shimano Altus M3716 Framväxel (Shimanos art. nr EFDM371X6) för 229:- skulle kunna funka minst lika bra för mitt ändamål. Jag har kedjestagsvinkel ca. 68 grader, varför jag tänker att jag behöver en M3716 och inte en M3713 (Shimanos art. nr EFDM371X3).

Jag kollade ytterligare lite på annonser för ovannämnda växel och stötte på denna M3716-annons från den tyska leverantören Bike Components. Där står bl.a. om kompatibiltet med växelreglage. En lista med kompatibla reglage räknas upp:

SL-M590-L, SL-M4000-L, SL-M3100-L, SL-M3000-L, SL-M2010-L, SL-M2000-L, SL-M370-L, ST-M4050-L, ST-M3050-L, ST-M4000-L, ST-T4000-L, ST-T3000-L
ST-M370-L, ST-EF65-L2, ST-EF65-L4, ST-EF510-L2A, ST-EF500-L2A, ST-EF500-L4A, ST-EF505-L

Till saken hör att på mitt växelreglage står det SL-M510 (serviceinstruktion nedan). Nu börjar jag fundera på om framväxeln M3716 är kompatibel med mitt gamla växelreglage. Jag har ju hört talas om olika "pull ratios" t.ex. Det skulle ju inte förvåna mig om nya system har andra pull ratios än gamla system. Hur får man reda på det?

V.g. vevparti så sitter nu ett Shimano FC-MT210-3 på cykeln (ej orginal, men med samma konfiguration 44-32-22T som orginalvevpartiet hade).

Är det någon som har kunskap kring om en M3716-framväxel skulle kunna funka på min cykel? Är det något mer jag behöver kolla upp? Senaste bilden på cykeln finns här. Mer detaljerade bilder finns eller skulle kunna ordnas fram vid behov. Nedan finns även ett par bilder på den gamla framväxeln, FD-M510.

1756880671767-5912ba71-b58c-4cc8-9c42-2f7f2586b98e_1.webp

EV-FD-M510-1897A.webp

s-l960 (2).webp

Senast ändrad:
Jag bumpar den här gamla tråden, även fast den kanske inte är helt aktuell. Jag är på jakt efter en kompatibel ersättare till min gamla Shimano FD-M510 (Deore) framväxel för 3x9. Jag kikade på de framväxlar som säljs på marknaden nu och ser att de Deore (Shimano Deore T6000 Framväxel) och XT (Shimano XT FD-T8000-L trippel framväxel) som säljs nu är för 3x10. Jag tänker att en framväxel för 3x10 kanske inte passar mitt gamla 3x9-system pga. kedjebredd mm. men jag har ingen koll på detta. Jag skulle naturligtvis kunna kolla upp detta med kedjebredd, men det känns som att det är 100 parametrar som ska stämma för att få en framväxel som är kompatibel. Dessutom verkar Deore och XT overkill för mitt ändmål.

Jag gissar att en Shimano Altus M3716 Framväxel (Shimanos art. nr EFDM371X6) för 229:- skulle kunna funka minst lika bra för mitt ändamål. Jag har kedjestagsvinkel ca. 68 grader, varför jag tänker att jag behöver en M3716 och inte en M3713 (Shimanos art. nr EFDM371X3).

Jag kollade ytterligare lite på annonser för ovannämnda växel och stötte på denna M3716-annons från den tyska leverantören Bike Components. Där står bl.a. om kompatibiltet med växelreglage. En lista med kompatibla reglage räknas upp:

SL-M590-L, SL-M4000-L, SL-M3100-L, SL-M3000-L, SL-M2010-L, SL-M2000-L, SL-M370-L, ST-M4050-L, ST-M3050-L, ST-M4000-L, ST-T4000-L, ST-T3000-L
ST-M370-L, ST-EF65-L2, ST-EF65-L4, ST-EF510-L2A, ST-EF500-L2A, ST-EF500-L4A, ST-EF505-L

Till saken hör att på mitt växelreglage står det SL-M510 (serviceinstruktion nedan). Nu börjar jag fundera på om framväxeln M3716 är kompatibel med mitt gamla växelreglage. Jag har ju hört talas om olika "pull ratios" t.ex. Det skulle ju inte förvåna mig om nya system har andra pull ratios än gamla system. Hur får man reda på det?

V.g. vevparti så sitter nu ett Shimano FC-MT210-3 på cykeln (ej orginal, men med samma konfiguration 44-32-22T som orginalvevpartiet hade).

Är det någon som har kunskap kring om en M3716-framväxel skulle kunna funka på min cykel? Är det något mer jag behöver kolla upp? Senaste bilden på cykeln finns här. Mer detaljerade bilder finns eller skulle kunna ordnas fram vid behov.

Visa bilaga 791396
Här finns en del matnyttigt om framväxelkompabilitet: https://bike.bikegremlin.com/1297/bicycle-front-derailleur-compatibility/

Tack för bra info! Jag skummade sidan och vad jag kan se så verkar pull ratio mest vara aktuellt om man blandar landsvägs- och MTB-komponenter, vilket inte är aktuellt här. Däremot upptäckte jag att min gamla framväxel FD-M510 har "bottom clamp/top swing", medan den tilltänkta framväxeln FD-M3716 har "top clamp/bottom swing", vilket nog inte funkar med fästena för flaskhållaren på sadelröret.

Ett annat alternativ skulle möjligen kunna vara Shimano Acera M3000 Top Swing framväxel (Shimano art nr EFDM3000TSX6). Kruxet där verkar dock vara att det står att klämman passar för ramdiameter 34,9 mm. Frågan är om det finns adaptrar även för FD-M3000, som det gör för FD-M510 (bild nedan). Min sadelrörsdiameter är ca. 32,5 mm och jag har nog tidigare kört med adaptern för 31,8 mm, vilket har funkat bra.

I övrigt verkar M3000 stämma för de flesta kriterier som tas upp på hemsidan om framväxelkompatibilitet som du skickade. Jag har dock ännu inte hittat info om antalet tänder den klarar på största framklingan, men 44T borde inte vara någon issue.

1. Mounting: clamp mounted ⁉️
2. Cable routing: bidirectional pull (double pull) ✅
3. Teeth number (the size) of the largest front chainring a) ❓
and mounting angle b) ✅
4. Double vs triple ✅
5. High clamp, low clamp, or side-swing ✅
6. MTB vs road FD (pull ratio) ✅
7. Number of speeds ✅
8. Exceptions ✅

Jag ska se om jag kan hitta någon info om adapters för mindre sadelrörsdiameter, samt info om vilka kombinationer av framklingor som M3000 funkar för.

1756883784927.webp

Tillägg: Jag stötte på patrull v.g. M3000. Den funkar för mitt sadelrör med adapter för klämman, men klarar bara upp till 40 tänder på största framklingan. Synd! Det verkar som att jag får överväga Deore för 3x10, även om växelföraren på den är ett par mm smalare. Nedan specen för M3000 (länk).

Möjligen är att alternativ att ändå använda M7316, trots att det är "high clamp/down swing" och att det finns risk att klämman hamnar i höjd med flaskhållaren eller fästhål för flaskhållaren. Det värsta som kan hända är väl att jag får ta bort en flaskhållare och bara ha den som finns på diagonalröret, eller ev. borra upp nya hål för flaskhållare, alt. skaffa en annan flaskhållare som inte sitter så tajt mot ramen.

1756885588080.webp

Tillägg 2: Jag ser tyvärr att Deore-växeln är för ramvinkel 63-66 grader (nedan), medan jag har 68 grader, så det kan ju bli problem där istället. Hur man än vänder sig... Vilken j-kla soppa det är detta med växelsystem och kompatibilitet. :rolleyes:

1756886875314.webp

Den enda framväxeln som verkar uppfylla kraven till 99% är Shimano XT FD-T8000-L trippel framväxel för 609 kr. Förutom det lilla kruxet då att växelförarkorgen är ett par mm smalare för 3x10-systemet. Det kanske får bli en sådan ändå. Eller om jag ska snåla och köpa en M3716 för 229 kr?

1756887320671.webp

Senast ändrad:
Eller om jag ska snåla och köpa en M3716 för 229 kr?
Om du postar i Stora Yardsaletråden kan du säkert få en passande framväxel i utbyte mot typ en öl eller två. Många som har sådana hemma i skrotlådorna efter ombyggnad till singelklinga…

Om du postar i Stora Yardsaletråden kan du säkert få en passande framväxel i utbyte mot typ en öl eller två. Många som har sådana hemma i skrotlådorna efter ombyggnad till singelklinga…

Tack för tips! Jag såg att det fanns en i tråden (@ErikD) som annonserade ut en FD-M510 (samma som jag haft tidigare) för knappt ett år sen. Nu hittade jag dock ett nytt alternativ mha. ChatGPT - En FD-M370-6, dvs, i princip samma Altus som FD-M371-6 som jag kikade på ovan, men med "low clamp/top swing" istället. Den verkar uppfylla alla specifikationer och är inte alltför dyr. Ca. 265 kr inkl. frakt från Bike Discount i Tyskland. Nästan värt ett par 100-lappar för att få en helt ny framväxel, tänker jag.

Tillägg: Nu är det beställt.

1756891666202.webp

Tillägg: Lite intressant kuriosa. Innan jag beställde kontaktade jag ett par lokala cykelbutiker, Sportson och Velospeed för att se om de kunde tänkas ha FD-M370-6 hemma. Ingen av dem hade dem hemma och Velospeed sa dessutom att de inte har FD-M370 i deras system, bara FD-M371 (samma modell men med bottom swing, top clamp). Jag sökte runt lite och noterade att jag inte kunde hitta FD-M370 på några som helst svenska sidor, endast utrikiska. Det verkar inte bättre än att Shimanos sortiment inte bara är dyrare i Sverige än utomlands, utan även mer begränsat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp