Vilken gaffel ska jag byta till?

JLarsson

Aktiv medlem
Dags att byta ut min Reba Team U-Turn då det börjat knaka och braka om den, samt att jag kört sönder poploc:en. Den funkar fortfarande bra, särskilt efter service, men jag vill inte lägga mer pengar på den nu.

I huvudsak finns det två kandidater

* FOX F100 RLC
* Reba Team 100 mm

samt en outsider

* Pace RC39 C-Type

Alla jag pratat med är nöjda med Foxen, själv tycker jag mycket om min Reba, även om jag inte behöver U-Turn inställningen (på tok för mycket flex i 115-mm läget). Pacen verkar vara lite av en "SID", dvs en gaffel som bör servas ofta och kanske inte direkt är intresserad av episka AM-rundor? De två första gafflarna ligger på nära 1600 gram medans Pace:n är 200 gram lättare.

Synpunkter?

Ja den "borde" ju vara det men jag undrar om det är nån som verkligen provat Pace:n som därmed kan säga *att* den är flexig eller servicekrävande eller helt enkelt kass.

Stel Pace och en FLUX. Sedan startar du en tråd om din Flux på MTBR ! Sedan är det bara att plocka fram grillchipsen. =D

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Stel Pace och en FLUX. Sedan startar du en tråd
> om din Flux på MTBR ! Sedan är det bara att
> plocka fram grillchipsen. =D

hahaha, säg till så läser jag med, grillchips är ju så gott.

Jag har fått en känsla av att foxen är styvare än Reban. Den tjänstgör ju understundom på ganska utpräglade trail/AM-cyklar och finns väl i längre slaglängder. När det gäller driftsäkerhet har väl din Reba levererat i många mil? Svårt val där :o

En engländsk leksaksgaffel skulle jag inte chansa på om jag skulle ut på de äventyr du ska ut på.

Är F-serien och Float samma lika, bortsett från slaglängd (80/100 resp 130/140) och därmed vikt?

Som det är nu så lutar det väldigt mycket åt en F100 RLC.

the_TnT skrev:
> Finns det ingen passande Magura? Det är alldeles
> för få Magura-gafflar i omlopp!

Just därför skulle jag inte rekommendera Jonas en sådan m tanke på Portugal. De ser dock rackarns fina ut. Wotan...

Har du provat en FOX så kommer du inte vilja ha en reba igen, det var min uppfattning när jag bytte ifrån en reba team till en fox 80mm. Mycket styvare och bättre dämpning, har inte provat Pace i och för sig de kanske är fina oxå.

En Rockshox Revelation 426 Dual Air kanske? Min väger 1711 okapad, går att ställa ner till 115mm slag från 130mm om man vill, inget u-turn trams. Inte flexig på något vis heller.

man har ju lläst en hel del gott om Pace, MEN inte testat själv, och faktiskt inte läst nått om hur de skulle vara rent service mässigt. de har ju köpts av DT, som även gör bra bakdämpare, men de har ju knappast haft nått o göra med utvecklingen av Pace, ännu i alla fall.

Känns kanske inte som om man ska prova Pacen i "skarpt läge" det första man gör... En Fox blir det, provade en F100RL (oem) i kväll och den kändes mycket bra. Ska bara hitta en till rätt pris.

Wilier skrev:
> dipp!!! fy fan.

Tjena!

jo, självklart.. men den ska vara hemmagjord.. Mixa 4-5 soltorkade tomater med en bukr Cremé Fraiche..
Man kan även mixa med en stor bit Chevre..
Chipsen ska vara lättsaltade Estrella eller S&V av valfritt märke..

Marzocchi Marathon SL finns ju också. Lättare än Marathon XC som Leo tipsade om och bättre enligt Terrengsykkels test. Men du lär bli nöjd med Foxen också.

Ville - samma känsla som när man går från stel gaffel till dämpgaffel gaffel får jag när jag hissar upp gaffeln i ändläget. Mer slgalängd vill i alla fall jag ha när det blir stökigt och utförs, men problemet är att vridningen av gaffeln gör att man tappar all precision. I 115 mm läget är gaffeln fladdrigare i alla ledder.

Och jag som tycker min stela titangaffel flexar..=D

Tänk så olika värden är, Men jag märkte iof att även min ram flexar en hel del när jag pressar den i asfaltskurvor, men jag märker det bara för att bromsoket börjar ligga på skivan och jag hade aldrig vetat om det annars. Samma sak med gaffeln. Visst rör den sig säkert åt alla håll och kanter.Men jag har faktiskt aldrig stört mig på det.

Efter hur länge slutade din lockout att fungera?

hur ofta servar du din?

Lite nyfiken bara då jag funderar på att faktiskt försöka hålla serviceintervallen på min nuvarande gaffel denna gång så allt slipper se svart och sönderätet ut om jag går in i den om tre år..=D

Ville skrev:

> Efter hur länge slutade din lockout att fungera?
Den funkar nog fortfarande, poplocreglaget är sönderkraschat. För tredje gången.

> hur ofta servar du din?
Hittills två ggr per år.

Gaffeln funkar alltså fortfarande som den ska. Men istället för att lägga massa pengar på poploc-reglage och fixa till knaket så skaffar jag hellre nåt nytt. Nytt är bra.

Ahhh, så det är poplockregalget som har pajjat?..hur då?..kanske samma som mitt;), Undersöker just om det är en garantisak:)

Vart knakar den?

Många frågor blir det:)

Enligt britterna jag träffade i Spanien är Pace väldigt ojämna i kvalitén, antingen är de riktigt bra eller så är de problembarn. Olika batcher av samma gaffel kan/kunde alltså skilja en hel del. Har DT köpt upp dem borde det bli ordnung kan man tycka?

Britterna jag träffade i spanien sa att Pace var det som funkat absolut bäst i deras miljö. Foxen gick sönder efter en vecka.

Men de var å anda sidan sponsrade av pace:) Och det var nog bara min gaffel under hela resan som läckte.

Jag har inget annat än gott att säga om min Pace-gaffel (och Pace gaffeln jag innan).... spöar alla gafflar jag prövat.

Och britterna på Outbreak sa att Pace var jättefina, tills man körde med de i alperna, sen var de inte lika fina. :-)

/Leo

Faktum är att Pace i engelska tester får ganska bra betyg. Men det får engelska bilar i engelska biltidningar också. :o

the_TnT skrev:
> Enligt britterna jag träffade i Spanien är Pace
> väldigt ojämna i kvalitén, antingen är de
> riktigt bra eller så är de problembarn. Olika
> batcher av samma gaffel kan/kunde alltså skilja
> en hel del. Har DT köpt upp dem borde det bli
> ordnung kan man tycka?

Ja Pace-gafflarna har haft lite problem med ojämn kvalle. Men det var för ett år sen Men man kan ju hoppas att de har styrt upp det nu.

Det finns väl två märken som gäller just nu. Pace och Rock Shox.

Fox pajjar åt höger å vänster och Marzhocchi... ja de kanske var bra för fem år sen men nu är dom ju rejält frånåkta.

Stalle

mytomspunnen skrev:
> Jag håller med Leo!

Jag har kört alfa romeo, så jag vet vad de är kapabla till i det där landet.

JLarsson skrev:
> jag vet vad de är kapabla till i det där landet.

Hur länge hade du kört din Reba sa du?

JLarsson skrev:
> Tillräckligt länge för att en marzocchi skulle
> ha imploderat.

Vems har imploderat efter så kort tid?
Mycket kan man anklaga zocchi för, men ohållbara är de inte.

mytomspunnen skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tillräckligt länge för att en marzocchi
> skulle
> > ha imploderat.
>
> Vems har imploderat efter så kort tid?
> Mycket kan man anklaga zocchi för, men ohållbara
> är de inte.

Nä, det är ju sant. Om de inte har nån funktion så kan de ju inte paja, eller hur?

(ja, jag har lika tråkigt på jobbet som ville brukar ha)

JLarsson skrev:
> Nä, det är ju sant. Om de inte har nån funktion
> så kan de ju inte paja, eller hur?

Helt sant. ;-)

> (ja, jag har lika tråkigt på jobbet som ville
> brukar ha)

Jag är i varje fall sjukt nöjd med min marathon-SL 04, men du har säkert någon bra anledning att utesluta dem. Köp nu vad du vill köpa så blire nog bra skaru se.

Efter att nu ha jobbat ett tag som cykelmek har i England och sett en del Pace gafflar komma och ga i verkstaden sa kan jag halla med om att de haller valdigt ojamn kvalitet. Har du tur far du en gaffel som funkar klockrent, och har du otur far du en som maste servas varje vecka. De ar dessutom relativt flexiga, jamfort med Reba och speciellt jamfort med Fox.

Av erfarenhet skulle jag saga att Reban haller ett snapp hogre kvalitet an Fox, det ar valdigt sallan nagra problem med Reban. Dock ar den lite flexigare an Fox.

Jag tror du blir valdigt nojd oavsett om du valjer Reba eller Fox.

Tillbaka
Topp