Vilken GPS

Edarion

Aktiv medlem
Vilken GPS
Hej!
Jag inser mer och mer att jag skulle ha (stor) nytta av en GPS. Problemet är bara att jag egentligen inte har budget alls för det.
Jag har nu en vanlig träningsklocka som registrerar runda och puls. Nu söker jag efter en GPS där jag kan lägga in en rutt (typ breveter) eller egna rundor.

Vad finns det för vettiga budget-GPSer? finns dom?

Vilken GPS
Med låg budget och ändå ruttning är väll typ edge 500.. Eller dennes efterträdare.
Kanske inte är så låg budget egentligen, men det väldigt individuellt.

Vill man ha karta kanske man kan hitta en beggad edge 800. Jag använder min fortfarande och tycker den gör jobbet utmärkt.

Vilken GPS
Har tittat en hel del och inser att det rullar på en hel del pengar hur jag än vrider och vänder på det. Jag får nog avvakta en aning och sedan satsa på något jag verkligen vill ha i framtiden.

Garmin verkar ju ha "monopol" på marknaden. De är dock inte helt billiga. Jag tittade lite på polar v650, som ligger i en helt annan prisklass och som verkar ha potential att i framtiden lösa navigering...

En telefon har jag med som backup, men med cykling under många timmar räcker inte batteriet ens i närheten av den tid jag har tänkt vara ute. Att satsa på en annan känns lite "bortkastat"...

Om man ser lite längre och tänker att jag istället köper en "riktigt bra", med bra batteri och navigering från exempelvis ridewithgps... Vad rekommenderas då? Måste man upp på de allra dyraste garmin för att ha något som är bra?

Vilken GPS
Lite i samma situation.. vill inte heller använda telefonen men tycker fina GPSer kostar många pengar.

Vad går man miste om om man väljer Garmin Edge Touring? Antar att den ska jämföras med Edge 810.
Pulsdata är väl kul att ha, men kanske inte nödvändigt om jag ska cykla länge. Kadens/kraft är inte heller viktigt.
Är det skillnad på vilka kartor man kan ladda in? Prisskillnad ca 1000kr.

Annars finns ju även Edge Explorer som jag antas ska jämföras mot Edge 1000. Där är dock prisskillnaden mindre, ca 600kr.

2000kr (Touring) känns överkomligt. 4000kr (Edge 1000) är ju en slant till.

Vilken GPS
Börjar bli lite besvärligt många saker på cykeln nu bara :)

Har redan en pulsklocka, som jag också gör all efteranalys med. Den var dock inte kompatibel med kadens eller hastighetssensor då det är en multisportklocka. Så jag kompletterade med en gammal cykeldator av samma samma märke som klockan. Den mäster hastighet, kadens och puls, men går inte synka med datorn på något bra sätt. Ska jag nu ha en tredje enhet vill jag kunna plocka av de andra två (eller iaf en).

Gillade annars garmin touring. Den har ju egentligen det jag behöver, men det blir då en tredje enhet på lvg-styret = löjligt!!

Vilken GPS
Edarion sa:
Jag tittade lite på polar v650, som ligger i en helt annan prisklass och som verkar ha potential att i framtiden lösa navigering...
Ett tips är att aldrig någonsin lita på vad leverantörer lovar om framtida firmwareuppdateringar. De kommer inte uppfylla hälften.

Tillbaka
Topp