Vilken gruscykel för 50k?

Vilken gruscykel för 50k?
Ja, varför inte? ;)

Det är väl på sin plats att avrapportera och stänga sin egen frågetråd.

Efter mycket velande, en himla massa googlande och sjukt många besök i cykelbutiker i hela landet (reser en del i jobbet) så föll till slut valet på en Cannondale Supersix Evo SE + ett extra hjulset... så budgeten höll såklart inte.

Min velighet handlade som redan nämnts i tråden om vad jag vill cykla för något, vill jag cykla långt hyfsat komfortabelt, kanske tekniskt utan att skaka sönder? ...eller vill jag cykla på en rapp och hyfsat lätt cykel som ändå mha däcken ger lite mer komfort än jag är van vid? Här vann det sistnämnda efter att ha testat Cannondalen head-to-head mot en Diverge. Cannondalen är verkligen som en racer i känsla, men ändå inte. Med det sagt, en comfortgravel vore nice, också.

1-delat vs 2-delat? Här var jag rätt så inställd på 2-delat redan från början och efter att ha testat en gravel med 1-delat/eagle så inser jag att växlingarna är så mycket mjukare, smidigare, tätare och exakta med 2-delat, precis som när man cyklar racer. Sen att det blev elektroniskt var något som växte fram och tillslut blev ett krav.

Här började alternativen sina rätt rejält! Utbudet på mer raceraktiga gravelhojar med 2-delad elektronisk drivlina, i lager nu, i min storlek och helst hos lokal LBS... är minst sagt begränsat.

Märke? Ja, jag hade väl egentligen velat köpa något mer exotiskt, definitivt. Men jag inser att jag trots allt vill veta lite mer vad jag köper, ha bra garantier, trygghet etc. Jag har haft flera cyklar från Cannondale genom åren, alltid varit nöjd. Samma med Specialized. Därför var också Specialized Crux med i matchen, men den går fn inte att få tag i.
Sist jag köpte gravel så sa jag efter svårigheterna att köpa hjulset till Specializeds propriotära lösning, aldrig mer! Men, men, det var noll problem för verkstaden att justera hjulsetet till AI, och det kostade inte ett öre. Nu har jag de hjulen jag behöver för ett tag framöver.

Så mission complete, nu kan vi stänga tråden :) Tack för all input även om jag kanske inte lyssnade alltför mycket.
Slänger med en bild också!

Bilagor

• IMG-2890.jpg
    IMG-2890.jpg
    1.6 MB · Besök: 149

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp