Vilken gruscykel för 50k?

Trek Checkpoint Sl6
Alt, Sl5 och sen lägger du ca 10k på ett par breda kolfibergrushjul.

Alla möjligheter med fästen till skärmar, racks, tredje flaska osv om du ska cykla långt någongång =)

2x tillåter inte lika breda däck som 1x men det beror även på hur duktiga konstruktörer de olika tillverkarna har. Min Fairlight tar t ex 47 mm men OPEN föll bort tidigt vid min jakt efter gravel, de fixar eller snarare fixade inte 40 mm med 2x.

Trek Checkpoint Sl6
Alt, Sl5 och sen lägger du ca 10k på ett par breda kolfibergrushjul.

Alla möjligheter med fästen till skärmar, racks, tredje flaska osv om du ska cykla långt någongång =)
SL5 har jag kikat på, ser fin ut och finns att köpa nu.... men den har ju lite snikiga 600 serien (har inte riktigt läst in mig på skillnaden, någon som vet?). Har väl tänkt mig någonstans kring grx8xx/Force, möjligen Rival. Tycker det, mer än någonsin, sitter rätt skräpiga grupper på cyklar nuförtiden. Man ser ju 60-70k cyklar med grx600, Rival och t ex NX på mtb.

Jag förstår dig. Betalar man 50 kkr eller mer vill jag ha högsta kvalité men de lägre är inte så dåliga. Jag behövde panikköpa en pendlare (spricka i ramen på den gamla och ville inte ta mina fina cyklar till jobbet). Det blev en gravel för ca 15 kkr med grx400 (tiagra bakväxel), den matchar inte 800 på fincykeln men fungerar mycket bättre än jag trodde den skulle göra.

SL5 har jag kikat på, ser fin ut och finns att köpa nu.... men den har ju lite snikiga 600 serien (har inte riktigt läst in mig på skillnaden, någon som vet?). Har väl tänkt mig någonstans kring grx8xx/Force, möjligen Rival. Tycker det, mer än någonsin, sitter rätt skräpiga grupper på cyklar nuförtiden. Man ser ju 60-70k cyklar med grx600, Rival och t ex NX på mtb.
Sen är det lite svårt med GRX då man blandar lite friskt och det inte finns någon "komplett" GRX 600 grupp. Kör du 11-delat så är bak och framväxel alltid 8-serie, veven och reglagen är 6 eller 8-serien och bromsoken är 4 eller 8-serien. Den stora skillnaden är i vevpartiet då 810 är Hollowtech vilket 600 inte är, 810 är ca 100g lättare trots lite större klingor. Reglagen är det betydligt mindre skillnad på. Sen finns inte Di2 i 600-serien

Kan hålla med. För 41k så kan man hoppa på mer än 600 och Alu hjul....

Jag förstår dig. Betalar man 50 kkr eller mer vill jag ha högsta kvalité men de lägre är inte så dåliga. Jag behövde panikköpa en pendlare (spricka i ramen på den gamla och ville inte ta mina fina cyklar till jobbet). Det blev en gravel för ca 15 kkr med grx400 (tiagra bakväxel), den matchar inte 800 på fincykeln men fungerar mycket bättre än jag trodde den skulle göra.
Hm, ja frun har grx400 2x10 på sin Grail, hon är nöjd.

Hm, ja frun har grx400 2x10 på sin Grail, hon är nöjd.

Känns ju fortfarande som att tiodelat är riktigt passé på cyklar dyrare än inte vet jag... 12 tusen? Det är inget fel på tiodelat i sig men det var ju något som "försvann" typ 2016, men ska slantarna in så...

Det är nog svårare med tvådelat på en gravel då det ju är billigare att bygga med 1x (samt mer "poppis") för tillverkarna. Färre delar = mer vinst.
Anser dock att di2 är bäst om man har 2x!

För övrigt blev min "gravelbike" flyttad från leverans idag till i juli. Den sög ju.

Känns ju fortfarande som att tiodelat är riktigt passé på cyklar dyrare än inte vet jag... 12 tusen? Det är inget fel på tiodelat i sig men det var ju något som "försvann" typ 2016, men ska slantarna in så...

Det är nog svårare med tvådelat på en gravel då det ju är billigare att bygga med 1x (samt mer "poppis") för tillverkarna. Färre delar = mer vinst.
Anser dock att di2 är bäst om man har 2x!

För övrigt blev min "gravelbike" flyttad från leverans idag till i juli. Den sög ju.
Det är ju poppis av en anledning, kan ju inte vara helt värdelöst.

Trist med leveranstiden! Ska försöka köpa något som finns i lager.

Kan en Lauf True Grit Race Axs XPLR vara något?

Jo nog är 600 Hollowtech, har haft ett sådant, men viktskillnaden finns ju där:
Tror inte det. Men jag kan ha fel. Shimano listar bara 810 som Hollowtech II på sin egen sida, inte 600. Sen gör många (inklusive jag och kanske Rose) det enkelt för sig genom att kalla alla Shimano tvådelade vevparti med 24mm axel för HTII.

Senast ändrad:
Tror inte det. Men jag kan ha fel. Shimano listar bara 810 som Hollowtech II på sin egen sida, inte 600. Sen gör många (inklusive jag och kanske Rose) det enkelt för sig genom att kalla alla Shimano tvådelade vevparti med 24mm axel för HTII.
Om det inte är HTII, vad är det då för standard?

Edit: ok ser att det verkar finnas någon form av two-piece benämning de kör med på vissa vevpartier. Svårt att förstå skillnaden dock.. oftast när man säger hollowtech brukar man ju mena vevlagerstandarden, vilket var vad jag syftade på. Jag läste ditt inlägg som att grx600 skulle ha någon avvikande standard vilket jag ville påpeka att så inte var fallet.

Senast ändrad:
Om det inte är HTII, vad är det då för standard?

Edit: ok ser att det verkar finnas någon form av two-piece benämning de kör med på vissa vevpartier. Svårt att förstå skillnaden dock.. oftast när man säger hollowtech brukar man ju mena vevlagerstandarden, vilket var vad jag syftade på. Jag läste ditt inlägg som att grx600 skulle ha någon avvikande standard vilket jag ville påpeka att så inte var fallet.
Ja och nej :) Shimano är väl själv lite kluriga och jag rörde väl också till det i mitt svar.

Ursprungliga Hollowtech var att vevarmen är ihålig, så det fanns ju på tredelade vevparti med gamla octalink-vevlager. Hollowtech II är att vevpartiet är tvådelat och har axeln integrerat i högerarmen (några nya grupper, XTR?, har väl vänsterarmen istället dock) och Hollowtech II omfattar ju också hela vevlagerstandarden. Det är nog därför det är förvirrande.

Så ja, både GRX600 och 810 är HTII gällande axel och vevlager, men gissningsvis är det bara 810 som är ihålig annars vet jag inte var man hämtar de 100g viktbesparing. Tiagra exempelvis är ju inte ihålig och det väger väl ytterligare en 50g över rx600 men då är det nog tyngre klingor merparten av det.

Sen sägs det att 810 är "hollow forged", och inte "bonded" (limmad) som Ultegra och DA (det var där man hade problemen med vevarmar som sprack). Är 600 smidd i sin helhet så är den mer en Tiagra och 810 en 105 som också är "hollow forged". Medan resten i line-upen så sägs det att 800 är motsvarande Ultegra, 600 är 105 och 400 Tiagra. Antagligen lite för att kunna skilja mellan de två olika 11-delade GRX grupperna

Men nu blev det ett jäkla sidospår

Senast ändrad:
Ja och nej :) Shimano är väl själv lite kluriga och jag rörde väl också till det i mitt svar.

Ursprungliga Hollowtech var att vevarmen är ihålig, så det fanns ju på tredelade vevparti med gamla octalink-vevlager. Hollowtech II är att vevpartiet är tvådelat och har axeln integrerat i högerarmen (några nya grupper, XTR?, har väl vänsterarmen istället dock) och Hollowtech II omfattar ju också hela vevlagerstandarden. Det är nog därför det är förvirrande.
...
Men nu blev det ett jäkla sidospår
Förvirrande sidospår verkar vara orden efter att ha försökt bena ut Shimanos olika "buzzword"

Men enl Shimanos egen förklaring finns Hollowtech II även för 3-delade vevpartier;
XTR FC-M9020-3
(Använder ngn detta?)

Shimanos egna förklaringar till

På varje sida kan man se exempel på vevpartier om man scrollar ned

Det som Shimano gjorde som misstag var att använda Hollowtech-namnet för deras nya vevar och vevlager med integrerad axel istället för octalink. De borde hittat nått nytt fräsigt istället, typ "super-axle" och låtit Hollowtech (1) vara förbehållet en ihålig vevarm. Då hade det varit lätt, ett Ultegra vevparti hade varit super-axle och Hollowtech men Tiagra hade bara varit super-axle

Sen kommer denna och raserar hela upplägget:

1645624159459.png

Dvs både HTII och Octalink :ROFLMAO:

Omfamna din ålder och köp en Rivendell vettja. ? Skämt åsido, hade jag 50k att lägga på en cykel skulle jag inte klicka hem generisk plastaskit från en tysk storhandlare. För det priset kan du ju få en customram som passar dig i valfri metall. Med kolfibergaffel och lätta hjul ska det nog duga även åt en fartfylld femtioåring.

Senast ändrad:
Omfamna din ålder och köp en Rivendell vettja. ? Skämt åsido, hade jag 50k att lägga på en cykel skulle jag inte klicka hem generisk plastaskit från en tysk storhandlare. För det priset kan du ju få en customram som passar dig i valfri metall. Med kolfibergaffel och lätta hjul ska det nog duga även åt en fartfylld femtioåring.
Var tvungen att googla, sköna cyklar! Nej, det blir nog ingen tysk. Men det ska väl erkännas att jag jobbar med att släppa sargen och inte köpa något från de stora välkända märkena.

Förr blev jag väldigt upprörd när någon frågade om köpråd i prisklassen 50k. Jag menar om man lägger SÅ mycket pengar på en cykel så ska man nog veta/känna vad man villhöver, inte lyssna på random internetgubbar. Men nu har nog min tröskel för upprördhet höjts, dagens 50k känns som gårdagens 25k (förklaras inte bara av inflationen).

I sakfrågan svarar jag: Vet inte, men glöm inte custom.

Förr blev jag väldigt upprörd när någon frågade om köpråd i prisklassen 50k. Jag menar om man lägger SÅ mycket pengar på en cykel så ska man nog veta/känna vad man villhöver, inte lyssna på random internetgubbar. Men nu har nog min tröskel för upprördhet höjts, dagens 50k känns som gårdagens 25k (förklaras inte bara av inflationen).

I sakfrågan svarar jag: Vet inte, men glöm inte custom.
Ja, jag hade nog tänkt mig max 50k, inkl ett extra hjulset, men det lär jag inte klara. Som nämnts tidigare sitter det ju nuförtiden rätt enkla komponenter på vissa cyklar i prisklassen.

Några har nämts redan tror jag men skulle nog titta på nedan.

Nya Basso Palta 2
Cervelo Aspero
3t Exploro (ej Race då jag haft en själv)
Factor ls (tveksamt om du får in den i budgeten)
Argon18 Dark Matter
Santa Cruz Stigmata
Kanske även Scott Addict Gravel

Synd att Canyonhojen jag tipsade om i början av tråden är så jäkla billig, hade den kostat 30k mer hade folk tänkt att den var PREMIUM…
Hade den varit åtråvärd hade dom inte funnits i lager. För 50k krävs sex appeal av somliga.

Men ”prisvärd” är den ju och då är jag ingen fanboy till canyon som Oskar är. Äger dock 2!

Synd att Canyonhojen jag tipsade om i början av tråden är så jäkla billig, hade den kostat 30k mer hade folk tänkt att den var PREMIUM…
Hade den varit lite mer i min smak så hade den definitivt varit ett alternativ. Har verkligen inget emot att köpa något vanligt/etablerat eller prisvärt. Vanliga cyklar har jag haft massor av Scott, Cannondale och Specialized… av billigare har vi redan en Canyon. Jag äger t om en cykel med ett lite ovanligare märke, en Ibis. Så nä, ditt förslag är det inget fel på, jag gillar bara inte lacken. Så enkelt är det.

Utifrån deras egen beskrivning
"The Switchpath is a gravel machine from the mountains, not the r*@d."
verkar den inte vara det TS letar efter.
Men det är förstås bäst att TS svara själv på.
Kanske inte men när rätt cykel dyker upp så får man anpassa sin önskelista så de matchar. Det är ju ändå med 80% känsla och 20% dövöra man köper cykel.

Senast ändrad:
Varför inte en cannondale supersix evo SE?
Ja, varför inte? ;)

Det är väl på sin plats att avrapportera och stänga sin egen frågetråd.

Efter mycket velande, en himla massa googlande och sjukt många besök i cykelbutiker i hela landet (reser en del i jobbet) så föll till slut valet på en Cannondale Supersix Evo SE + ett extra hjulset... så budgeten höll såklart inte.

Min velighet handlade som redan nämnts i tråden om vad jag vill cykla för något, vill jag cykla långt hyfsat komfortabelt, kanske tekniskt utan att skaka sönder? ...eller vill jag cykla på en rapp och hyfsat lätt cykel som ändå mha däcken ger lite mer komfort än jag är van vid? Här vann det sistnämnda efter att ha testat Cannondalen head-to-head mot en Diverge. Cannondalen är verkligen som en racer i känsla, men ändå inte. Med det sagt, en comfortgravel vore nice, också.

1-delat vs 2-delat? Här var jag rätt så inställd på 2-delat redan från början och efter att ha testat en gravel med 1-delat/eagle så inser jag att växlingarna är så mycket mjukare, smidigare, tätare och exakta med 2-delat, precis som när man cyklar racer. Sen att det blev elektroniskt var något som växte fram och tillslut blev ett krav.

Här började alternativen sina rätt rejält! Utbudet på mer raceraktiga gravelhojar med 2-delad elektronisk drivlina, i lager nu, i min storlek och helst hos lokal LBS... är minst sagt begränsat.

Märke? Ja, jag hade väl egentligen velat köpa något mer exotiskt, definitivt. Men jag inser att jag trots allt vill veta lite mer vad jag köper, ha bra garantier, trygghet etc. Jag har haft flera cyklar från Cannondale genom åren, alltid varit nöjd. Samma med Specialized. Därför var också Specialized Crux med i matchen, men den går fn inte att få tag i.
Sist jag köpte gravel så sa jag efter svårigheterna att köpa hjulset till Specializeds propriotära lösning, aldrig mer! Men, men, det var noll problem för verkstaden att justera hjulsetet till AI, och det kostade inte ett öre. Nu har jag de hjulen jag behöver för ett tag framöver.

Så mission complete, nu kan vi stänga tråden :) Tack för all input även om jag kanske inte lyssnade alltför mycket.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp