Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
50 mm Panaracer funkar fint i min Secan 2 och Di2 2x.2x tillåter inte lika breda däck som 1x men det beror även på hur duktiga konstruktörer de olika tillverkarna har. Min Fairlight tar t ex 47 mm men OPEN föll bort tidigt vid min jakt efter gravel, de fixar eller snarare fixade inte 40 mm med 2x.
SL5 har jag kikat på, ser fin ut och finns att köpa nu.... men den har ju lite snikiga 600 serien (har inte riktigt läst in mig på skillnaden, någon som vet?). Har väl tänkt mig någonstans kring grx8xx/Force, möjligen Rival. Tycker det, mer än någonsin, sitter rätt skräpiga grupper på cyklar nuförtiden. Man ser ju 60-70k cyklar med grx600, Rival och t ex NX på mtb.Trek Checkpoint Sl6
Alt, Sl5 och sen lägger du ca 10k på ett par breda kolfibergrushjul.
Alla möjligheter med fästen till skärmar, racks, tredje flaska osv om du ska cykla långt någongång =)
Sen är det lite svårt med GRX då man blandar lite friskt och det inte finns någon "komplett" GRX 600 grupp. Kör du 11-delat så är bak och framväxel alltid 8-serie, veven och reglagen är 6 eller 8-serien och bromsoken är 4 eller 8-serien. Den stora skillnaden är i vevpartiet då 810 är Hollowtech vilket 600 inte är, 810 är ca 100g lättare trots lite större klingor. Reglagen är det betydligt mindre skillnad på. Sen finns inte Di2 i 600-serienSL5 har jag kikat på, ser fin ut och finns att köpa nu.... men den har ju lite snikiga 600 serien (har inte riktigt läst in mig på skillnaden, någon som vet?). Har väl tänkt mig någonstans kring grx8xx/Force, möjligen Rival. Tycker det, mer än någonsin, sitter rätt skräpiga grupper på cyklar nuförtiden. Man ser ju 60-70k cyklar med grx600, Rival och t ex NX på mtb.
Kan hålla med. För 41k så kan man hoppa på mer än 600 och Alu hjul....SL5 har jag kikat på, ser fin ut och finns att köpa nu.... men den har ju lite snikiga 600 serien (har inte riktigt läst in mig på skillnaden, någon som vet?). Har väl tänkt mig någonstans kring grx8xx/Force, möjligen Rival. Tycker det, mer än någonsin, sitter rätt skräpiga grupper på cyklar nuförtiden. Man ser ju 60-70k cyklar med grx600, Rival och t ex NX på mtb.
Hm, ja frun har grx400 2x10 på sin Grail, hon är nöjd.Jag förstår dig. Betalar man 50 kkr eller mer vill jag ha högsta kvalité men de lägre är inte så dåliga. Jag behövde panikköpa en pendlare (spricka i ramen på den gamla och ville inte ta mina fina cyklar till jobbet). Det blev en gravel för ca 15 kkr med grx400 (tiagra bakväxel), den matchar inte 800 på fincykeln men fungerar mycket bättre än jag trodde den skulle göra.
Hm, ja frun har grx400 2x10 på sin Grail, hon är nöjd.
Det är ju poppis av en anledning, kan ju inte vara helt värdelöst.Känns ju fortfarande som att tiodelat är riktigt passé på cyklar dyrare än inte vet jag... 12 tusen? Det är inget fel på tiodelat i sig men det var ju något som "försvann" typ 2016, men ska slantarna in så...
Det är nog svårare med tvådelat på en gravel då det ju är billigare att bygga med 1x (samt mer "poppis") för tillverkarna. Färre delar = mer vinst.
Anser dock att di2 är bäst om man har 2x!
För övrigt blev min "gravelbike" flyttad från leverans idag till i juli. Den sög ju.
Säkert, den är med på listan! Snäppet över budget och 1by.Kan en Lauf True Grit Race Axs XPLR vara något?
![]()
Homepage
Lauf offers carbon gravel bikes and super light carbon suspension forks for mountain bikes, fat bikes and gravel bikes.www.laufcycling.com
Jo nog är 600 Hollowtech, har haft ett sådant, men viktskillnaden finns ju där:Den stora skillnaden är i vevpartiet då 810 är Hollowtech vilket 600 inte är, 810 är ca 100g lättare trots lite större klingor.
Tror inte det. Men jag kan ha fel. Shimano listar bara 810 som Hollowtech II på sin egen sida, inte 600. Sen gör många (inklusive jag och kanske Rose) det enkelt för sig genom att kalla alla Shimano tvådelade vevparti med 24mm axel för HTII.Jo nog är 600 Hollowtech, har haft ett sådant, men viktskillnaden finns ju där:
![]()
Shop SHIMANO GRX FC-RX600 Hollowtech II Crankset 2x11 now | Rose Bikes
SHIMANO GRX FC-RX600 Hollowtech II Crankset 2x11 at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Om det inte är HTII, vad är det då för standard?Tror inte det. Men jag kan ha fel. Shimano listar bara 810 som Hollowtech II på sin egen sida, inte 600. Sen gör många (inklusive jag och kanske Rose) det enkelt för sig genom att kalla alla Shimano tvådelade vevparti med 24mm axel för HTII.
Ja och nej :) Shimano är väl själv lite kluriga och jag rörde väl också till det i mitt svar.Om det inte är HTII, vad är det då för standard?
Edit: ok ser att det verkar finnas någon form av two-piece benämning de kör med på vissa vevpartier. Svårt att förstå skillnaden dock.. oftast när man säger hollowtech brukar man ju mena vevlagerstandarden, vilket var vad jag syftade på. Jag läste ditt inlägg som att grx600 skulle ha någon avvikande standard vilket jag ville påpeka att så inte var fallet.
...Ja och nej :) Shimano är väl själv lite kluriga och jag rörde väl också till det i mitt svar.
Ursprungliga Hollowtech var att vevarmen är ihålig, så det fanns ju på tredelade vevparti med gamla octalink-vevlager. Hollowtech II är att vevpartiet är tvådelat och har axeln integrerat i högerarmen (några nya grupper, XTR?, har väl vänsterarmen istället dock) och Hollowtech II omfattar ju också hela vevlagerstandarden. Det är nog därför det är förvirrande.
Förvirrande sidospår verkar vara orden efter att ha försökt bena ut Shimanos olika "buzzword"Men nu blev det ett jäkla sidospår
3-delat som i fyrkantsvev / octalink eller dyl. Det XTR vevpartiet är fortfarande ett tvådelat vevparti :)Men enl Shimanos egen förklaring finns Hollowtech II även för 3-delade vevpartier;
Var tvungen att googla, sköna cyklar! Nej, det blir nog ingen tysk. Men det ska väl erkännas att jag jobbar med att släppa sargen och inte köpa något från de stora välkända märkena.Omfamna din ålder och köp en Rivendell vettja. ? Skämt åsido, hade jag 50k att lägga på en cykel skulle jag inte klicka hem generisk plastaskit från en tysk storhandlare. För det priset kan du ju få en customram som passar dig i valfri metall. Med kolfibergaffel och lätta hjul ska det nog duga även åt en fartfylld femtioåring.
Ja, jag hade nog tänkt mig max 50k, inkl ett extra hjulset, men det lär jag inte klara. Som nämnts tidigare sitter det ju nuförtiden rätt enkla komponenter på vissa cyklar i prisklassen.Förr blev jag väldigt upprörd när någon frågade om köpråd i prisklassen 50k. Jag menar om man lägger SÅ mycket pengar på en cykel så ska man nog veta/känna vad man villhöver, inte lyssna på random internetgubbar. Men nu har nog min tröskel för upprördhet höjts, dagens 50k känns som gårdagens 25k (förklaras inte bara av inflationen).
I sakfrågan svarar jag: Vet inte, men glöm inte custom.
Hade den varit åtråvärd hade dom inte funnits i lager. För 50k krävs sex appeal av somliga.Synd att Canyonhojen jag tipsade om i början av tråden är så jäkla billig, hade den kostat 30k mer hade folk tänkt att den var PREMIUM…
Hade den varit lite mer i min smak så hade den definitivt varit ett alternativ. Har verkligen inget emot att köpa något vanligt/etablerat eller prisvärt. Vanliga cyklar har jag haft massor av Scott, Cannondale och Specialized… av billigare har vi redan en Canyon. Jag äger t om en cykel med ett lite ovanligare märke, en Ibis. Så nä, ditt förslag är det inget fel på, jag gillar bara inte lacken. Så enkelt är det.Synd att Canyonhojen jag tipsade om i början av tråden är så jäkla billig, hade den kostat 30k mer hade folk tänkt att den var PREMIUM…
Hade den varit åtråvärd hade dom inte funnits i lager. För 50k krävs sex appeal av somliga.
Men ”prisvärd” är den ju och då är jag ingen fanboy till canyon som Oskar är. Äger dock 2!
Utifrån deras egen beskrivningVisa bilaga 541334
Slut på val-ångesten. Den är här: https://www.stantonbikes.com/product/switchpath-ti/
Kanske inte men när rätt cykel dyker upp så får man anpassa sin önskelista så de matchar. Det är ju ändå med 80% känsla och 20% dövöra man köper cykel.Utifrån deras egen beskrivning
"The Switchpath is a gravel machine from the mountains, not the r*@d."
verkar den inte vara det TS letar efter.
Men det är förstås bäst att TS svara själv på.
Ja, varför inte? ;)Varför inte en cannondale supersix evo SE?
www.winspace.cc
Stämmer bra in på "Men jag inser att jag trots allt vill veta lite mer vad jag köper, ha bra garantier, trygghet etc." ?kina ram + di2 + ett bra bra hjul
Med det sagt, Supersix ramen var faktiskt tillverkad i Kina ?Stämmer bra in på "Men jag inser att jag trots allt vill veta lite mer vad jag köper, ha bra garantier, trygghet etc." ?
Köp winspace då. Väldigt bra rykte och allt det andra som du säger. Kina ramar nu är inte samma som för 10 år sedan.Stämmer bra in på "Men jag inser att jag trots allt vill veta lite mer vad jag köper, ha bra garantier, trygghet etc." ?