Vilken håller?

Ztubben

Medlem
Vilken håller?
Tips önskas, efter att inte cyklat på ca 10-12 år så har vågen hunnit upp till mindre vackra ca 130kg och jag tänkte ta mig ut lite på en ny cykel. Har tittat runt lite men mer eller mindre allt är ju framdämpat nu för tiden och med min vikt undrar jag funkar, budget dämparna som sitter på många cyklar i prisklassen 7-9k

Cyklingen kommer mest bedrivas på elljusspår av halvtaskig kvalite & lite lättare stigar.
Är som sagt 130kg tung & 183cm lång.

cyklarna som är mest aktuella just nu är som följer

http://www.konaworld.com/29er_hardtail.cfm?content=mahuna

http://www.merida.se/matts-tfs-300-d.4974012-199314.html

http://www.merida.se/matts-tfs-500-d.4973987-199289.html

http://www.scott-sports.com/global/sv/products/221725008/bike-scale-29-comp-l/

Är mest sugen på Konan pga av att min sista hoj var en kona som funkade i våt & torrt.
Köper helst det billigaste så klart men om det inte håller för mig är det ju ingen vits med det hela.

Så svar uppskattas motivera gärna om ni orkar med det.

/Mvh Z

Vilken håller?
Ditt problem kommer i första hamd vara hjulen, det kommer att spruta trasiga ekrar åt alla håll.

Nej förlåt, nu överdriver jag men hjulen i den här prisklassen är dels inte särskilt välbyggda och dels inte dimensionerade för din vikt.

Fördelen är att bygga starka hjul om man struntar i hjulens egna vikt är rätt billigt. Någon enklare downhill/freeridefälg, 36 ekrar (DT Champion) och sen är navet inte särskilt viktkänsligt, Deore duger gott.

Du kan i princip glömma att leta efter färdiga cyklar med hjul som långsiktigt håller din vikt.

Vilken håller?
Hehe var nästan lite lur på att det kunde vara ett problem.
Får kolla upp vad det skulle kosta att fixa en till uppsättning, kanske ha orginal som slicks däck det borde dom ju överleva.

Så om hjulen är löst hur ser det ut med gafflarna kommer jag åka runt med dom i botten mest hela tiden eller kommer dom kunna göra nån nytta? Har inte sökt så mkt på olika märken ännu men finns det ens att få tag i en stel framgaffel i dagens läge?

Hittade denna som verkar väldigt prisvärd..

https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2537

Fortfarande eventuella hjulproblem men hoppas ju på att bli lättare tack vare cykeln ganska fort ;)

Senast ändrad:
Vilken håller?
Så stort problem är inte vikten, du ska ju inte köra nedför med cykeln. Canyon är väldigt prisvärda. Köp den, kör slut på hjulen och skaffa ev nya till nästa säsong.

Vilken håller?
Du lär få duktigt ont i röven av sadeln i början Men det är bara att hålla ut, den blir härdad efter ett tag (röven alltså)

Cykling är perfekt motion. Snart kan du säga hej då till dina 130kg! :-)

Vilken håller?
En luftgaffel kan du ju bara pumpa i högre tryck tills den inte säckar ihop för mycket. Använder gaffeln stålfjäder istället för lufttryck så måste du räkna med att köpa en hårdare fjäder (eller två beroende på gaffelmodell). Då gäller det och kolla upp att det finns tillgängligt för just den gaffeln. Räkna med att 300-700 kr är normalt. Original så kommer en fjädergaffel vara för mjuk, annars skulle den vara alldeles för hård för 90% av kundkretsen. Att betala lite extra för en cykel med luftgaffel kan ju alltså vara vettigt...

Vad gäller hjulen så är det ju inte riktigt stöket utan den statiska belastningen som är problemet. Tandem- och touringcyklar som går med tung packning måste också ha tuffare hjul...

Vilken håller?
Jo dom där jäkla sadlarna måste ju vara gjorda utav en av dom största sadisterna som har existerat.

Tackar för svaren lutar skarpt mot Yellowstonen måste bara betalar räkningar först sen får man se vad som finns kvar.

Vilken håller?
Jag väger förvisso inte 130 pannor men är ändå något av en tungviktare. Min erfarenhet är att "billigare" cyklar så håller hjulen bättre. Antagligen för att de inte ens försöker direkt att göra dessa lätta. På dyrare cyklar blir de klenare, men i mitt fall har väl inte ekrarna pajjat direkt. Fast man märker ändå att hjulet är mjukt då det sviktar när man svänger t ex och då skrapar bromsskivan i. Nu har jag inte efterdragit ekrarna utan tänkte lämna in cykeln i vår och se om det blir bättre. Det sitter väl heller inga supervärstingar på direkt utan DT Swiss 1800.

/Freddo

Vilken håller?
Luftdämpara är ett måste. Tryck i ordentligt med luft i den så kommer det att funka. Välj en stadig modell, Fox gör stabila grejer.

Vilken håller?
Att bromsskivorna tar i är snarare svikt i ramen än svikt i hjulen. Tror skillnaden i svikt på nav-nivå mellan monsternav som Hope Big'un eller Shimanos billigaste är ganska marginell.

Jämn ekerspänning ger mer för ekrarnas hållbarhet än bara grövre komponenter. Jämn ekerspänning får man sällan/aldrig från maskinbyggda hjul i lägre nivå. De bör vara handbyggda av sakkunnig hjulbyggare.

Vilken håller?
Jag skulle tippa att hjulen blir det som ger sig.

Väger 97 kg och har kört med dottern (15kg) i barnstol på min mtb + en 30l rygga med grejer från affären, någon gång hade jag 135kg. Det gick ekrar regelbundet i bakhjulet. Räkna med det och bygg sedan nåt startkt freeridehjul (kolla rose.de)

Vilken håller?
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Att bromsskivorna tar i är snarare svikt i ramen
> än svikt i hjulen. Tror skillnaden i svikt på
> nav-nivå mellan monsternav som Hope Big'un eller
> Shimanos billigaste är ganska marginell.
>
> Jämn ekerspänning ger mer för ekrarnas
> hållbarhet än bara grövre komponenter. Jämn
> ekerspänning får man sällan/aldrig från
> maskinbyggda hjul i lägre nivå. De bör vara
> handbyggda av sakkunnig hjulbyggare.

Ok, i så fall är din min gaffel som sviktar och det vore väl iofs inte helt otroligt. Det är en Reba och dom är nog byggda för åkare som väger betydligt mindre än mig.

Luftgaffel skulle jag för övrigt också rekomendera. Fox kan jag inget om, men på gammelhojen hade jag en RockShox Duke. Det enda som var att man fick ju inte ta notis om de rekomenderade lufttrycken utan man fick pressa i lite övertryck. Det funka utmärkt och mina packningar höll rätt okej. Den läkte förvisso lite, men inte värre än att det räckte med att fylla varannan vecka eller nått. Dessutom läkte den mindre ju mer man cyklade...

På reban kör jag faktiskt på undertryck mot rekomenderat men den funkar ju lite annorlunda och är betydligt mer avancerad än gammelcykelns gaffel.

Mvh
Freddo

Vilken håller?
Hej, om jag var dig skulle jag leta efter en cykel med en extra stark ram.

Det är som flera andra sagt stor risk att hjulen kommer vara den svaga länken men de är ju lätta att byta ut om/när det sker. Dessutom får man då oftast också ett ypperligt tillfälle att uppgradera hojen effektivt eftersom hjulen sällan håller den kvalitétsnivå de borde på färdigbyggda märkescyklar.

Köp en cykel som är tänkt för hardcore "All Mountain", som det heter, med en okomplicerad stark ramkonstruktion.

Om din cykling är mer åt xc hållet som det låter på din beskrivning försöker du hitta ovan nämda cykel fast med slaglängd åt det kortare hållet och inte alltför slack styrrörsvinkel.

Vilken håller?
Det är väl hugget som stucket, båda är bra och prisvära hojar! Kolla bara så det helt säkert är luftgaffel! Recon TK finns både med stålfjäder och luft.

Vilken håller?
Från Canyons sida:

"RockShox gaffeln gör att du glider över smidigt över rotiga passager. Den responsiva och sensibla luftdämparen som är 160 gram lättare än stålfjäder varianten justeras enkelt efter cyklistens vikt med den medföljande dämparpumpen"

Vilken håller?
hmm tackar för den hade precis bestämt mig för cube Acid men får nog kanske tänka över detta en gång till då..

visst det är säkert ganska stor säkerhets marginal men bara det faktum att dom sätter en max vikt får mig att haja till..

Nån annan "tjokis" som kan ge en åsikt vilken jag bör välja av en http://www.cube.eu/sv/hard/comp/acid-greynblue/ & https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2537

mina mått är 130kg 183cm & gren 85cm så planen är en 20" om jag väljer Cube & en M om jag tar en Canyon..

Låter det korrekt?

Senast ändrad:
Vilken håller?
Jag vägde dryga 115kg när jag började på med min Cube och det har inte varit nått problem så vitt jag sett. Förutom att gaffeln flexar lite. Men jag cyklar rätt snällt, blir så automatiskt på nått sätt när man inte orkar stå på. Den jag har är heldämpad så jag antar att det blir lite snällare mot både ram och hjul också, och min rygg.

För övrigt trivs jag skitbra med den cykeln.

Mvh
Freddo

Vilken håller?
Glömde svara om måtten. Tror det är 20" jag har också och bortsett från vikten så har vi rätt lika mått och jag tycker det funkar. Man kan välja en storlek mindre också för om jag minns rätt så hamnade jag mitt emellan två storlekar. Jag valde att gå upp till storleken över för att det skulle vara lite stabilare och inte så nervös cykel, det har jag inte ångrat.

Mvh
Freddo

Vilken håller?
jansin skrev:
> Bra svarat började själv på 128 pannor förra
> sommmaren nu 104 pannor bästa träning som finns
> plus ändrad kost förstås

Schysst viktnedgång. Så mycket har inte jag gått ned, fast då har jag konsekvent vägrat lägga om kosten. Fast nu alldeles nyligen har jag börjat göra det lite iaf, så vi får väl se hur det går. Detta efter att av en slump läst ett foruminlägg om hur mycket kalorier man gör av med på en dag och börjat tvivla på att det verkligen kunde stämma.

Vilket det såklart inte gjorde heller såvitt jag kunnat bedömma och läsa mig till på andra ställen. Det mest uppseendeväckande var att rekommendationerna på livsmedelverket också är sjukt höga och inget man bör följa om man vill hålla sig till normalvikt.

Mvh
Freddo

Vilken håller?
Tackar för bra svar, har fått iväge ett mail med lite funderingar till http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a58202/zr-team-6-0.html gällande Radon ZR team 6.0 & Cube Acid

Snubblade över Radonen som en ny kandidat fick för mig att det var en bättre gaffel på den till samma pris (Reba RL istället Reacon Silver TK) för & i övrigt liknande komponenter. Har jag fattat rätt eller handlar det bara om vikt? Reba lättare & håller sämre?

Förhoppningsvis så slutar mina cykelfunderingar i början utav veckan så ni slipper mina dumma frågor iaf.

Än en gång tack för bra svar, gör en osäker själ lite bättre till mods.. eller inte.:D

Senast ändrad:
Vilken håller?
Häller sämre vet jag inte om Reba gör men den flexar nog mer. Märks dels vid inbromsningar och del när man svänger. Reba är en skön gaffel om än lite krånglig att ställa in.

Med vänlig hälsning,
Freddo

Vilken håller?
Ok då lutar det nog mot Radonen efter allt. Borde ju inte vara nå större problem att ställa in innan jag blivit lättare...allt på max sen är det bara att köra ;)

Vilken håller?
Ztubben skrev:
> Ok då lutar det nog mot Radonen efter allt. Borde
> ju inte vara nå större problem att ställa in
> innan jag blivit lättare...allt på max sen är
> det bara att köra ;)

Du kommer bli förvånad hur svår den är :O) Du har två samverkande luftkammare plus en retur att reglera. Dessa ska ställas in dels efter din vikt, grundinställning. Men rätt snart inser man att det är betydligt bättre att ställa in efter sin körstil och förväntat underlag. Viktguiderna för inställningen som följer med gaffeln stämmer inte alls särskilt bra utan är nog mer en slags säkerhetsinställning för att skydda gaffeln, inte optimalt på något vis.

Det är dock inga problem att ställa in grundinställningen så man kommer igång och cyklar.

Mvh
Freddo

Tillbaka
Topp