fhloston skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en Sony as100v
>
> Den har wifi och app för fjärrstyrning, samt
> separat armbandsfjärrkontroll som tillbehör.
>
> Jag har aldrig behövt öppna huset för att
> ändra några inställningar, vilka inställningar
> är det?
>
> Det finns platt lins skydd för husen.
>
> Den har ett "proffsläge" men det har jag aldrig
> använt, jag är ju amatör.
>
> Håller med om att Sonyn sticker ut från
> bröstet, men på hjälmen tycker jag den funkar
> bra i fartvinden.
Jag har en HDR-AS30V och kan inte heller komma på vilka inställningar man måste bort med skyddshuset för att ändra. Dessutom kan man ju ändra en hel del av inställningarna om man kör via appen eller armbandsfjärren också. Det lilla jag har testat en armbandsfjärr så har det fungerat bra, och annars är appen fullt ok också. Mycket tack vare att fördröjningen på wifi är tämligen låg. Vet inte hur nyare GoPro är, men de äldre kan ha flera sekunders fördröjning för bilden via wifi.
En stor fördel med armbandsfjärren är att man slipper exponera telefonen för regn/lera/vaddetnukanvara, utan kan låta den ligga kvar skyddad i ryggsäcken medan man vinklar in kameran på ett vettigt vis för att slippa komma hem med film av bara marken eller himlen.
Min som är en gammal modell är dock lite svår att använda utan skyddshuset på så vis att den inte kan stå själv. Den har en rundad botten. Dessutom saknar den nakna kameran helt vattenskydd. De modernare modellerna har en platt undersida, går att stätta stativfäste på utan huset och de är stänkskyddade.
Hur är det med slowmotion på HDR-AS100V, går det att filma i slowmotion i PAL-format? Min HDR-AS30V vill bara ge slowmotion när man har kameran inställd på NTSC. Vilket kräver att man formaterar minneskortet för NTSC. Vilket är höggradigt irriterande. Att man inte kan ställa intervalltagningen på snabbare än en bild var femte sekund är också lite irriterande, men på de nyare kan man välja både 2s och 1s också.