RicoShredderKowalski
Aktiv medlem
Vilken heldämpad XC-/stig-cykel?
Sixten är hård men han har rätt. Att köpa en cykel för stig med 69 HA 2019 är ju inte riktigt klokt!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
H. sa:Canyon Neuron är kanske ett bra val?
\H. sa:TS är osäker på vad hen vill ha för cykel och man kan därför anta "mellanmjölk". Kollar man på teknikutveckling och vart cyklarna är på väg så har det skett otroligt mycket med geometrin de senare åren, även om det känns som "tillväxten" nu börjat stanna av. Ur detta perspeltiv känns det rimligt att föreslå mellanmjölksgeometri av modernt snitt. Inte Pole, men heller inte något som ligger 5 år bakåt i tiden.
Givetvis finns det folk med personliga preferenser, men man kan fråga sig vem det är som är mest envis - den som visar på generella trender och utveckling i cykelvärlden eller den som hävdar att hela branschen har fel...
Vi vet lite om TS preferenser, men klart är att SUPen geometri är ganska extrem för att vara 2019. Givetvis går den att hoja på, och det kommer säkert inte var hojen som begränsar, men är det ett bra köp?
RicoShredderKowalski sa:Sixten är hård men han har rätt. Att köpa en cykel för stig med 69 HA 2019 är ju inte riktigt klokt!
cykloton sa:RicoShredderKowalski sa:Sixten är hård men han har rätt. Att köpa en cykel för stig med 69 HA 2019 är ju inte riktigt klokt!
Fast xc och stigcykling är olika saker, spark RC är för xc spark är för stig :)
RicoShredderKowalski sa:Om din mamma hade hjul hade hon varit en trabant :) TS vill ha en rolig stigcykel och köper en med 69 graders HA varför vill du tjafsa om xc?
larsaw sa:Raggamuffin sa:Jag är inte för reach som predikanten men Supen är faktiskt rätt risig, framförallt 2019. Oavsett vem som lägger fram det och hur.
+1 som att köpa en hoj från 2015-2016 till priset av en rea’d 2018, fast den ska användas 2019...
Häv köpet och leta vidare, risken är annars stor att du kommer att ha slantat upp nästan 30Tkr och inse att det är den dyraste delen som behöver ersättas (samt att många delar inte kan flyttas över till en ny ram...)
...kanske för att det kan finnas en 50 cm sten bakom kurvan som man vill ta sats och hoppa över. :-)Roger_Edvinsson sa:frågan är bara varför den kommer med 130mm slag för att cykla motorvägsstig. ?
Kneecap sa:RicoShredderKowalski sa:Om din mamma hade hjul hade hon varit en trabant :) TS vill ha en rolig stigcykel och köper en med 69 graders HA varför vill du tjafsa om xc?
Tjena!
Definiera stig. Stig är ett ganska vitt begrepp. Man cyklar XC på stig, inte på väg. Men kanske inte på samma stig som du tycker är stig.
Enligt erfarenhet så ser många nybörjare detta som en stig och det är det per definition. Det är andra bilden om man googlar på skogsstig.
69° HA är inga problem på detta underlaget, jag ser inget större behov av flackare än så heller.
RicoShredderKowalski sa:Rent generellt brukar man inte cykla på en sån stig om man säger att man vill ha en rolig hoj men visst en kärringcykel funkar också på en sån stig så vad är poängen, en åsna hade nog till och med varit roligare att rida på den stigen än att cykla.
Husabuse sa:Kneecap sa:RicoShredderKowalski sa:Om din mamma hade hjul hade hon varit en trabant :) TS vill ha en rolig stigcykel och köper en med 69 graders HA varför vill du tjafsa om xc?
Tjena!
Definiera stig. Stig är ett ganska vitt begrepp. Man cyklar XC på stig, inte på väg. Men kanske inte på samma stig som du tycker är stig.
Enligt erfarenhet så ser många nybörjare detta som en stig och det är det per definition. Det är andra bilden om man googlar på skogsstig.
69° HA är inga problem på detta underlaget, jag ser inget större behov av flackare än så heller.
Precis min tanke, så fort någon frågar om stigcykling så går enduromaffian igång hejvilt här.
Jag cyklar allt till normal rotfylld stig med kattskallar utan problem på min extrema SUP XC-hoj, går hur bra, och fort som helst, har inga problem att jaga KOM:s i området.
Jag vill inte ha en slö och sävlig hoj, har inga tankar på downhill eller stenkistor, trampeffektiv är mer intressant för min typ av stigcykling... :)
Horses for courses som de säger.
H. sa:På vilket sätt blir hojen mer trampeffektiv av brant HA och kort reach?
Kneecap sa:H. sa:På vilket sätt blir hojen mer trampeffektiv av brant HA och kort reach?
Tjena!
Med lång reach blir det svårt att få en bra COP vilket resulterar i sämre trampeffektivitet. Långa hojar är inte direkt gjorda för att man ska sitta mycket i sadeln. Det är ju för att få en bra balans i mitten av hojen, Den branta sadelvinkeln behövs för att det inte ska bli omöjligt att sitta i sadeln samtidigt som man ska nå styret.
Gaffelvinkeln är väl av mindre vikt dock.
Och vad har SUPen i fråga för styrstamslängd?Kneecap sa:H. sa:På vilket sätt blir hojen mer trampeffektiv av brant HA och kort reach?
Tjena!
Med lång reach blir det svårt att få en bra COP vilket resulterar i sämre trampeffektivitet. Långa hojar är inte direkt gjorda för att man ska sitta mycket i sadeln. Det är ju för att få en bra balans i mitten av hojen, Den branta sadelvinkeln behövs för att det inte ska bli omöjligt att sitta i sadeln samtidigt som man ska nå styret.
Gaffelvinkeln är väl av mindre vikt dock.
Husabuse sa:Kneecap sa:RicoShredderKowalski sa:Om din mamma hade hjul hade hon varit en trabant :) TS vill ha en rolig stigcykel och köper en med 69 graders HA varför vill du tjafsa om xc?
Tjena!
Precis min tanke, så fort någon frågar om stigcykling så går enduromaffian igång hejvilt här.
Jag cyklar allt till normal rotfylld stig med kattskallar utan problem på min extrema SUP XC-hoj, går hur bra, och fort som helst, har inga problem att jaga KOM:s i området.
Jag vill inte ha en slö och sävlig hoj, har inga tankar på downhill eller stenkistor, trampeffektiv är mer intressant för min typ av stigcykling... :)
Det beror nog på att du inte provat, då en cykel med lång hjulbas och brant sadelrör klättrar jäkligt mycket bättre än en med kort. Däremot är det förstås inget självändamål med tyngre cyklar. Det beror snarast på att cyklar i allt högre grad trakteras ungefär som om det vore en motorcykel. Det håller inte med hur lätt cykel som helst då.Pillo-kun sa:Enda problemet med sådana cyklar är att de inte längre är något bra när det går uppför, jag kan faktiskt inte förstå varför folk köper cyklar som är bra bara nedför.
Har du testat en hoj med lång hjulbas och brantare SA uppför? Skulle säga att de är bättre uppför än den klassiska geometrin. Och bättre utför. Däremot är de nog sämre på platt-sitta-och-mala-cykling eftersom man inte får lika optimal vinkel på benen.Pillo-kun sa:Husabuse sa:Kneecap sa:RicoShredderKowalski sa:Om din mamma hade hjul hade hon varit en trabant :) TS vill ha en rolig stigcykel och köper en med 69 graders HA varför vill du tjafsa om xc?
Tjena!
jag tänker ungefär likadant.
Dagens FS ser mer och mer ut som motorcyklar, då de är så långa. Många verkar tom ha nästan lika lång hjulaxel avstånd som en oxå. Det enda som fattas är äkta offroad hjul/däck som används på crossar men även där verkar det gå åt samma håll med mindre bakhjul och större framhjul. Enda problemet med sådana cyklar är att de inte längre är något bra när det går uppför, jag kan faktiskt inte förstå varför folk köper cyklar som är bra bara nedför.
Lika bra att köpa en motorcykel du jue.
Pole är väl de enda som aktivt driver för långa kedjestag? Annars försöker väl de flesta hålla dem hyfsat korta?Pillo-kun sa:Jag har cyklat på scale 935 en del men utöver det så är det bara klassiska hojar här.
Jag kan se tjusningen i att ramen blir längre och på så sätt axelavståndet längre det med, men då behövs inte styrstammen längre. Det tror jag på. Men jag tror ej på att cyklar ska ha aplånga kedejstag, jag vill inte ha en motorcykel så att säga.
För många år sen satte jag på framändan från en 80cc cross på en vanlig cykel och slängde mig utför så att säga. Snacka om downhill cykel men att trampa uppåt var ju helt omöjligt :P
Exakt samma trend ser jag på cyklar nu, dvs cyklarna håller på att bli motorlösa motorcyklar.
+1Freddie L sa:Och en modern XC-bana får den genomsnittlige ”stig-cyklaren” att kissa på sig?
[Måndag är det nya fredag]
H. sa:Pole är väl de enda som aktivt driver för långa kedjestag? Annars försöker väl de flesta hålla dem hyfsat korta?Pillo-kun sa:Jag har cyklat på scale 935 en del men utöver det så är det bara klassiska hojar här.
Jag kan se tjusningen i att ramen blir längre och på så sätt axelavståndet längre det med, men då behövs inte styrstammen längre. Det tror jag på. Men jag tror ej på att cyklar ska ha aplånga kedejstag, jag vill inte ha en motorcykel så att säga.
För många år sen satte jag på framändan från en 80cc cross på en vanlig cykel och slängde mig utför så att säga. Snacka om downhill cykel men att trampa uppåt var ju helt omöjligt :P
Exakt samma trend ser jag på cyklar nu, dvs cyklarna håller på att bli motorlösa motorcyklar.
NickPick sa:Nu kommer nästa grej. Cx och gravel är som vanligt snabbast!
*poppar popcorn*.
PS. Ska inte vår ha rådit bot på internetcyklisterna?
Det tycker jag inte. Det är bara en annan gren jämfört med t.ex. XCO eller enduro.Lingon sa:Cykelvasan och LL är parodi på mtb.
Raggamuffin sa:Många xc-cyklister är inte så snabba nedför. Men räcker med en zwiftare där framme så får resten bromsa då det är mycket folk och kö.
Svenska långlopp är inte mycket mer terräng än sådär även om Lidingö väl är det enklaste.
Välkommen till ESS.
Raggamuffin sa:Många xc-cyklister är inte så snabba nedför. Men räcker med en zwiftare där framme så får resten bromsa då det är mycket folk och kö.
Svenska långlopp är inte mycket mer terräng än sådär även om Lidingö väl är det enklaste.
Välkommen till ESS.
thomalin sa:Fem ören till i geometridiskussionen. Jag har inte speciellt bra koll på cykelgeometrier. Jag ser mig inte som en extraordinärt grym mtb-cyklist, mer en lönnfet gubbe som numera har mtb som trea i ”cyklingshierarkin” efter gravel och racer. Jag cyklar på en hopplöst omodern fs-cykel.
I helgen på Lidingö MTB så reflekterade jag dock över tre saker:
1, Majoriteten av cyklarna jag såg var moderna (?) Scott spark eller Specialized stumpjumper och epic. Dessa cyklar verkar dominera totalt. Någon Trek skymtades också.
2, I stort sett alla cyklister jag såg på ovan cykelmodeller agerade vid nästintill samtliga tillfällen bromskloss antingen vid lite stök utför, på riktigt stig eller i branta uppförsbackar.
3, Jag hade cyklat snabbare på gravelhojen, det hade dessutom varit en grymt kul bana för gravel. Så som ”mtb” lopp var loppet något av en besvikelse.
Hur kommer detta sig? Borde inte de med Spark och Stumpjumpers ha astronomiska fördelar av sin moderna geometri? Eller hade jag kapat en timme om jag cyklat med rätt cykel?
Skulle vara intressant att köra samma slinga med omodern och modern cykel för att jämföra.
konscious sa:Det finns ingen anledning att köpa tunga 12-13kg Endurohojar med flack HA om man vill kötta på ett långlopp.