Vilken hjälm ska man ha??

Styret

Ny medlem
Hej alla cykelfantaster, ja har nyligen köpt en scott ransom 30 och ska börja hoja så fort snön har farit bort. Vilken typ av hjälm är bäst lämpad? ge förslag. Ja cyklar mycket i skog både uppför å nerför, ganska lätt freeride/dh, inga avancerade ''stunts'' (ja e nybörjare)

är kanske lite löjlig fråga detta :p men ja har då kollat på xc hjälmar för dom ser ju lätta å behagliga ut men kanske en fullface hjälm e bättre??

2009-04-05.gif

På skofronten så måste du göra valet SPD eller plattisar först.
Plattisar: 5-10 Guide
SPD: Finns massor att välja på...

Ang. hjälm så röstar jag på Giro Hex.

Du borde köpa en Fullface hjälm och en Icke FF kruka. Är det ren DH/FR eller mycket busig körning så känns det gött att ha tänderna skyddade. I skogen är det dock värdelöst eftersom man inte får lika mycket färsk luft till lungorna.

Köp en hjälm som sitter bra också, jag ville verkligen ha en Giro Xen eller liknande AM hjälm men ingen passade så det fick bli en Specialized xc hjälm, den sitter som gjuten. När man inte känner att man har på sig hjälmen då vet man att den passar :)

Finns ju även MET Parachute om man vill ha en mer XC-liknande hjälm, men även en smula hakskydd. Har inte provat en själv, men MAH vet jag kör med en sådan.

Som vanlig hjälm skulle jag rekommendera Giro Xen, fantastiskt skön hjälm. När jag kör lite mer drastiskt skulle jag rekommendera full-face.

Du skall ha en hjälm som passar. Om den inte gör de, så skyddar den sämre och är obehaglig att bära. Sedan modell och märke är det bara att prova sig fram till.

Skor kan också ta ett tag att hitta några som sitter skönt och har lagom hård sula. Jag använder Crank Brothers Eggbeaters-pedaler och använder därför skor med stenhård sula. Men det är jag det och behöver inte innebära att andra skall göra samma val.

Som du beskriver din cykling så ska du ha en XC/AM hjälm. Komplettera med en fullface om du drar till Gesunda, Åre eller alperna. Fullface blir för varmt om du kör mest i skogen. Köp en hjälm som passar ditt huvud. Har också kört med en Giro Hex, som efter vurpa ersattes med en Giro Havoc som är lite mer slimmad. Girohjälmar passar vissa skallar, inte alla. Hjälm bör du testa i affär, inte köpa på nätet om du inte är helt 100:a på passformen.

/Leo

Tack så mycket för era tips :D Å joo de är ju som många av er säjer, kör man i skogen blir det lätt för varmt med en ff-hjälm. hmm vet ej vad ja har för märke på mina pedaler men dom e ganska småa med räfflor elr vad man nu ska kalla det. spd är såna man kan låsa fast i skorna elr?

men ja antar att ja ska nog ha skor me hård sula, förut har ja använt vanliga sneakers på såna pedaler å man får jäkligt on efter ett tag.

lutar nog att de blir en giro xen elr hex men angående skorna så vet ja då inte. kanske intersport säljer nåra så kan man ju prova sej fram.

Tillbaka
Topp