Vilken hybrid i 5000kr klassen?

sebthetank

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa min första cykel sedan barnsben. Jag ska ha den för att cykla till jobbet med, det ger mig 95% asfaltsåkning och 5% grusåkning. Jag letar efter en kvalitetscykel som ger mig en skön åkning samt bra träning. Mitt mål med att börja cykla till jobbet är att träna upp mina mycket dåligt tränade ben och bränna lite fett som en bonus.Jag tänker att min budget är 4000-8000 men helst närmre 4 än 8 då.

Jag har kollar på lite hybrider från Merida, Scott och Crescent. Jag har dock verkligen dålig koll på vad man ska leta efter och vad som avgör om den ena är bättre än den andre då jag är en riktig cykelnovis, min senaste var minst 20 år sedan jag hade. Är det t.ex. stor skillnad på en hybdrid för 4500kr och en för 7500kr i känslan och åkningen? V bromsar eller skivbromsar? Dämpad eller inte dämpad? Någon sadel som är jätteskön eller någon som är skitdålig?

Mycket tacksam för tips och råd på vilken man ska kolla extra på för detta syfte. Jag tänkte åka bort till XXL och sitta på några cyklar när jag får tid. Cykelhuset verkar vara ett ställe att besöka också efter att ha slagit lite på google.

Men tack på förhand iallafall, hoppas någon mer erfaren person kan hjälpa en nybörjare som mig.

P.S. Följdfråga, är det vettigt och möjligt att cykla till jobbet året runt? Vill ju inte missa flera månader bara för det blir halt tänker jag.

Mvh!

Köp nåt i rätt storlek med hydrauliska bromsar och skärmar och stel gaffel. Lägg in dubbdäck i budget gärna. För 4500kr tycker jag denna verkar funktionell (men tung): https://www.xxl.se/velocity-by-white-arl-ff-eq-18-stadscykel-herr/p/1143971_1_style
Snart kommer för övrigt folk säga att du borde ha bockstyre, eller absolut inte bockstyre, inga skärmar, köp en Canyon, köp en Giant osv. Jag tycker du gör klokt i att besöka en affär, köp nåt färdigt från början som inte är helt kasst. En funktionell hybrid kan du ha nytta av även om du vill ha en finare cykel senare. Om du märker att du hatar cykling så kan du ändå ha denna som vardagscykel i framtiden.

sebthetank sa:
P.S. Följdfråga, är det vettigt och möjligt att cykla till jobbet året runt? Vill ju inte missa flera månader bara för det blir halt tänker jag.

Mvh!

Absolut! :) Det är både vettigt, möjligt och hälsofrämjande! Bara man inte är helt novis på att cykla, med tanke på balans, reaktionsförmåga och motorik m.m. (vid halka)

Några saker som underlättar eller krävs:

1. Riktig och bra belysning av god kvalitet, samt gott om hela och rena reflexer på cykel, och även gärna på jacka/byxor.

2. Naturligtvis kläder efter väder. Det är lätt att klä sig för varmt som nybörjare inom vintercykling, bra att gå efter principen lager på lager som "andas" vid ökad ansträngning. Och ha varmt på fötterna, och varma men samtidigt tajta och rörliga handskar.

3. Dubbdäck fram och bak när det kryper ner mot nollan = självklarhet! (åtminstone enligt mig, och om du bor där det blir vinterväglag och/eller växlar mellan plus- och minusgrader emellanåt) Ett av marknadens bästa dubbdäck för stadscykling och pendling heter Schwalbe Marathon Winter och finns i lite olika dimensioner. Köp INTE dubbdäck på t.ex. Biltema om du vill att de ska hålla längre än några månader...

4. Helst en cykel med skivbromsar, inte v-bromsar. Sen om det ska vara skivbromsar med vajer eller hydraulik är en smaksak, personligen föredrar jag hydrauliska bromsar året runt.

Finns säkert mer saker som är bra att tänka på, men här är en början i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Lejon sa:
Snart kommer för övrigt folk säga att du borde ha bockstyre, eller absolut inte bockstyre.
Ju längre sträcka man cyklar, desto mer uppskattar man bockstyrecykel. Dels ger den fler handpositioner att växla mellan och dels ger den en mer aerodynamisk sittställning. Luftmotståndet är cyklistens fiende nummer ett.

I övrigt så rekommenderar jag kläder som kan anpassas efter väder, dvs många lager, lösa ärmar och ben, jacka med avtagbara ärmar. Buff under hjälmen och på halsen. Vattentätt utifrån blir vattentätt inifrån, så vindtätt och välventilerande är nödvändigt. Allt skall sitta tajt för att inte fladdra och ta vind.

Framför allt, vela inte för länge, för då missar du massor med fin cykling.

sebthetank sa:
Hej!

Jag ska köpa min första cykel sedan barnsben. Jag ska ha den för att cykla till jobbet med, det ger mig 95% asfaltsåkning och 5% grusåkning. Jag letar efter en kvalitetscykel som ger mig en skön åkning samt bra träning. Mitt mål med att börja cykla till jobbet är att träna upp mina mycket dåligt tränade ben och bränna lite fett som en bonus.Jag tänker att min budget är 4000-8000 men helst närmre 4 än 8 då.

Jag har kollar på lite hybrider från Merida, Scott och Crescent. Jag har dock verkligen dålig koll på vad man ska leta efter och vad som avgör om den ena är bättre än den andre då jag är en riktig cykelnovis, min senaste var minst 20 år sedan jag hade. Är det t.ex. stor skillnad på en hybdrid för 4500kr och en för 7500kr i känslan och åkningen? V bromsar eller skivbromsar? Dämpad eller inte dämpad? Någon sadel som är jätteskön eller någon som är skitdålig?

Mycket tacksam för tips och råd på vilken man ska kolla extra på för detta syfte. Jag tänkte åka bort till XXL och sitta på några cyklar när jag får tid. Cykelhuset verkar vara ett ställe att besöka också efter att ha slagit lite på google.

Men tack på förhand iallafall, hoppas någon mer erfaren person kan hjälpa en nybörjare som mig.

Mvh!

Hur lång stäcka handlar det om?
Hur förvarar du cykeln, hemma resp. på jobbet?
Har du tänkt att kunna stanna till "på stan" några timmar längs vägen?

Köpte en merida crossway på xxl för 2500:- i somras, den agerar pendel/familjecykel

Enklaste möjliga med v-bromsar, tycker den har funkat perfekt för dem pengarna

Det handlar om cirka 1,5 mil om dagen totalt. Jag kommer ställa den inomhus på jobbet (finns källarutrymme) och hemma kommer den stå "på tomten" men under tak. Behöver den förvaras i värme månne? Eller tänker du på stöldrisken mera? Jag har inga planer på att stanna till någonstans. jobbpendling samt om jag fastnar för det säkert också "fritidsnöjescykling".

Jag var på XXL och cyklade lite på denna eftersom personalen direkt rekommenderade denna när jag sa att min budget var i 5000kr klassen. https://xxl.se/ghost-square-cross-1-8-hd-deore-18-hybridcykel-herr-gra/p/1145326_1_style

De sa bl.a. att den var bra för den hade "deoro" växel som skulle vara kvalitet då enligt dem. Också att den hade rejälare handtag. Den kändes bra men var inte helt såld så jag ska nog testa en eller två andra innan jag bestämmer mig.

sebthetank sa:
Jag var på XXL och cyklade lite på denna eftersom personalen direkt rekommenderade denna när jag sa att min budget var i 5000kr klassen. https://xxl.se/ghost-square-cross-1-8-hd-deore-18-hybridcykel-herr-gra/p/1145326_1_style

De sa bl.a. att den var bra för den hade "deoro" växel som skulle vara kvalitet då enligt dem. Också att den hade rejälare handtag. Den kändes bra men var inte helt såld så jag ska nog testa en eller två andra innan jag bestämmer mig.

För den typen av cykling du har beskrivit så hade jag hellre satsat på en cykel utan stötdämpning fram, och köpa en med stel gaffel istället. Dels pga att den blir lättare och snabbare att cykla på, dels för att fjädring & dämpning sällan behövs för vardagscykling, men framför allt; för att slippa tänka på service och underhåll av en dämpargaffel. (man bör byta olja och gummitätningar åtminstone vartannat till varje år på en sån)

Här => https://xxl.se/white-sc-comp-ff-18-hybridcykel-herr/p/1143914_1_style och här => https://xxl.se/scott-sub-cross-tour-hd-18-eu-hybridcykel-herr/p/1145455_1_style är två bättre förslag från XXL i samma prisklass (4500-5000) som dessutom har praktiskt kedjeskydd framme vid vevpartiet/pedalen. Så kan du cykla även i vanliga byxor/jeans utan att behöva få svart olja längst ner på benet... :) Och slipper även riskera att fastna i DÖDStaggarna när nere!!

Senast redigerad av en moderator:
sebthetank sa:

Växelgrupp (Deoro) är kanske inte sådär superviktigt i detta fall. Visst är det bättre än vad som ofta finns på cyklar i denna prisklass, men kvaliten i sig är knappast bättre än de billigare grupperna. Visserligen mindre vikt och en lite smidigare känsla vid växling än billigare motsvarigheter, men ändå är just denna en ganska tung hoj för att vara en såpass avskalad modell. Dessutom är det bara bakväxeln som är Deore...

Handtag kostar en spottstyver att byta och är gjort på en kafferast :)

Skönt ändå att kunna sälja cykel på argumentet rejäla handtag :) Sitter gummihandtag för 50 spänn hos valfri näthandlare.

Sky billiga dämpargafflar som pesten. Köp en cykel med stel gaffel och tjäna massor av vikt och få skönare cykling, särskilt vid start/stopp. Jag tycker White:n som länkades ovan såg alldeles utmärkt ut för dig, se om du kan prova den istället.

Tycker Deore är riktigt bra nuförtiden.
Vikten är högre men funktionen är mycket bra. Har deore nav/växlar/bromsar på några cyklar och funkar grymt bra.

Håller med i övrigt strunta i dämpargaffel kommer bara vara skräp och bojsänke i den prisklassen. Enda behovet jag haft av framdämpare är vid vägbyggen där de som vanligt skiter i hur cykelbanan ser ut.

Förutom skärmar är det bra att han en pakethållare om man behöver ha med sig en väska (jag har en korg på pakethållaren där jag slänger ner min ryggsäck så slipper jag bli svettig på ryggen).

Pakethållare är oftast inte med i köpet en hybrid - så var beredd på några hundra till om du vill ha det. Be butiken montera - det kan vara lite klurigt om man inte är van att cykelmeka att få det bra.

/A

Många kloka synpunkter i tråden. Jag har pendlat året runt i rätt många år. 5k är lite svår prisklass det händer ganska mkt när du går upp lite. Undvik till varje pris dämpad framgaffel. Kolla också köp och sälj och se vad du kan hitta begagnat i bra skick.

Skärmarna bör gå långt ner för att ge full funktion. Oftast tar det ganska lång tid att få till skärmarna bra, så det är skönt om det sitter långa skärmar förmonterade (de på occanon tycker jag personligen är för korta).

1888 sa:
Murdock sa:
Mycket prisvärd cykel, finns fortfarande en hel del storlekar kvar:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2464586/3424176#msg-3424176

Denna hoj skulle jag rekomendera.
För dryga tusingen mer än den på XXL får du en mkt roligare cykel.
Mer lättsåld oxå skulle jag tro om du trots allt märker att detta var
inget för dej.

Jag köpte Konan som nämns ovan. Mycket nöjd. Undrar du något är det bara att fråga. Skärmfästen finns men det är ganska snålt med utrymme för skärmarna.

d_anders sa:
Skärmarna bör gå långt ner för att ge full funktion. Oftast tar det ganska lång tid att få till skärmarna bra, så det är skönt om det sitter långa skärmar förmonterade (de på occanon tycker jag personligen är för korta).

+1 på det, både bak och fram. Liten flärp hjälper också. Skärmar är dock enkelt att modda. Själv kör jag med fasta skärmar året om.

Kör själv inte pakethållare (bara rygga). Men ibland skulle man gärna haft utrymme för extra last, man plockar inte med sig en större kartong från posten på vägen hem tex.

Tillbaka
Topp