Vilken kadens?

siven

Ny medlem
Vilken kadens?
har cyklat på landsväg i snart ett år och har en gps med kadensmätning. jag har hela tiden försökt hålla upp kadensen men att dels försöka hålla rundtramp och dels hålla uppe kadensen kostar på och snart tappas fokus och kadensen går ner. Svårare blir det av att jag cycklar lite mtb där jag har betydligt lägre kadens

nu till frågan hur högt bör man ligga?
om jag cycklar utan att tänka håller jag ca 75-80 tänker jag mig för men har kört en stund hamnar jag kring 85-90 90 till 100 funkar när man är pigg och fokuserad.

hur tränar jag bäst denna typ av cyckling bäst?

hur lång tid tar det att nöta in den höga kadensen så att man kan hålla den utan att tänka?

Vilken kadens?
siven skrev:
-------------------------------------------------------
> var ungefär skall man vara nöjd?
>
> varierar kadens om man kör själv eller ligger
> på rulle?
>
> motvind?
>
> Backar?

Framförallt är det personligt. Om det funkar bra för dig mellan 80-90 så kör på det.

Vilken kadens?
jag märker ju att det går bättre med hög kadens det är inte det men jag taappar lätt den höga kadensen efter en liten stund eller så fort det blir lite tungt och så är ju frågan vad är hög kadens? mellan 90 och 100 eller skall jag ännu längre upp?

när jag började förra året tyckte jag 75-80 var tokhögt känslan skall man inte alltid tro för mycket på i uthållighetsidrott känslan brukar favorisera hög kraftinsats och låg kadens något som sällan är en bra ide

Vilken kadens?
Det är mycket av en vanesak. När jag började cykla landsväg så låg jag på lite drygt 70 i kadens. Efter några år var det snarare runt 90. Nu när jag inte cyklat mycket landsväg på några år så tror jag att det sitter i med hyfsat hög kadens, men jag har ingen mätare längre.

Vilken kadens?
Man brukar säga att runt 90 är det normala i landsvägssammanhang. Men om vi exempelvis tar Lance, i sina bästa dar, var han ju en extrem högkadensare. Runt 120 kunde han ligga på, men för att komma dit måste man specialträna kadensen. Titta på den övning kayaker länkade till.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken kadens?
Nja, tror inte alls att man måste specialträna. Tror att det beror på hur ens muskler och gener ser ut helt enkelt. Vissa har nog lätt för att spinna hastigt, andra har nog lätt för att dra stora och tunga växlar. Säkerligen kan man träna upp det också, så bara för att det känns bra i dag betyder ju inte att man inte kan förbättra det.

Själv skaffade jag en kadensmätare för en månad sen och jag ligger på 100 i snitt på en Skåne-kuperad runda. På platten ligger jag oftast upp mot 110. Jag tycker det blir helt sjukt låg kadens när jag kommer ner mot 80–90 och innan jag hade kadensmätare så gissade jag att det var ner mot 60 jag hade vid dom tillfällena.

Vilken kadens?
Tror inte man ska träna kadens för mycket, man kommer in i den rätta efter ett tag. Sen beror det på hur man är bygd. är man lång och senig (tunna ben) ligger man på högre kadens (över 90), är man bygd motsatsen, likt Ulrich, ligger man kanske på 70-85. Själv ligger jag på ca 80 på flatan. En annan sak som spelar in är vevarmslängden. Jag är 183 cm hög, har 175 mm vevar. Innan hade jag 170 mm och då var kadensen betydligt högre.
Salve

Vilken kadens?
jag har generellt lite svårt med frekvens och har kommit en bit men sliter väl vidare borde väl kunna få upp snittkadensen till 90 i vart fall. Har haft lite problem just när det blir lite tungt men det är antagligen så att jag inte kör på lilla klingan lika mycket som jag borde och att jag växlar för sent.

Borde antagligen focusera mer på rundtrampet efterssom det verkar fungera bättre med hög frekvens och automatiskt höjer kadensen finns antagligen mer att hämta på det än på ren kadensfocus

Vilken kadens?
En sak som jag funderat över är varför nästan alla cyklister (proffsen inräknat) kör lägre kadens uppför än på platten. Alltså inte bara om det är så brant att växlarna "tar slut", det verkar som att de flesta trampar långsammare då farten blir lägre. Varför är det så? Är det någon fysioligisk förklaring, eller är det kanske bara psykologiskt?

Vilken kadens?
mzi skrev:
> Eftersom högre kadens kräver mer av det
> kardiovaskulära systemet än låg kadens kräver.

Fattar inte.
Kan du förklara kardiovaskulära + koppla det till uppför- resp. slätåka?

Vilken kadens?
mattel skrev:
> ditt hjärta får jobba mer uppför hur som och
> därför kopplar du in benmusklerna mer för att
> 'jämna ut' det.

Nädu. Isåfall skulle man ju sänka kadensen när pulsen stiger på platten oxå.

Vilken kadens?
För mig känns det som att jag orkar ligga längre i samma tempo/fart på en lättare växel och högre kandens, t.ex 52-16 92rpm vs 52-17 100rpm. Det kanske är så enkelt att jag inte är stark nog ;-) För att träna försöker jag ha en för mig för tung växel och en kadens på 90-96 rpm så länge det håller. Uppför blir det för mig som Supertramp skriver också en lägre kadens, ligger nog mellan 70-80rpm sittandes. Min snittkadens brukar ligga mellan 85-90.

Vilken kadens?
JT skrev:
> Nädu. Isåfall skulle man ju sänka kadensen när
> pulsen stiger på platten oxå.

för att inte ha några ben alls när det är skultspurt/målgång?

kolla kayakers länk högre upp, bla..

Even if you’re not going to be battling for wheels in the Tour de France or a local criterium, a smooth and quick pedal stroke helps reduce muscle fatigue in your legs by shifting some of the work of pedaling from your skeletal muscle to your cardiovascular system. Your heart will beat faster and you’ll breath a bit harder, but your legs won’t fatigue as quickly as they do when you push bigger gears at lower cadences.

Vilken kadens?
Min teori är att när du kör uppför så har du pga gravitationen en ytterligare bromsande kraft. Belastningen blir då mer ojämt fördelad över pedalvarvet eftersom du då inte kan hålla samma effekt med samma kadens som på platten. Samma sak gäller i motvind, du har svårare att hålla uppe kadensen ju mer motvind du har.

Motsvarande fenomen fast omvänt får du i nerförsbacke (eller medvind), där det är lätt att hålla hög kadens med bibehållen effekt.

Vilken kadens?
den mekaniska verkningsgraden verkar ni ha ett omvänt sanningsförhållande till, och blandar ihop det med trötthet och kardiovaskulär belastning (?!).

vill man analysera nedanstående mening för mening är det ju helt åt skogen. försök se sammanhanget istället :)

"Even if you’re not going to be battling for wheels in the Tour de France or a local criterium, a smooth and quick pedal stroke helps reduce muscle fatigue in your legs (ja) by shifting some of the work of pedaling from your skeletal muscle to your cardiovascular system (pga försämrad verkningsgrad). Your heart will beat faster and you’ll breath a bit harder (pga förämrad verkningsgrad), but your legs won’t fatigue as quickly as they do when you push bigger gears at lower cadences. (precis)"

dvs... genom att välja en momentant sämre kadens spar man sig för att orka längre över tid.

Vilken kadens?
På tal om kadens.

http://journals.lww.com/acsm-msse/F...__vs_Low_Cadence_Interval_Training.2922.aspx#

PURPOSE. High-resistance interval training produces substantial gains in sprint and endurance performance when added to the usual training of cyclists in the competitive phase of a season. Here we report the effect of changing the cadence of the intervals on performance and physiology.

METHODS: We randomised 18 road cyclists to a low-cadence (60-70 min-1) or high-cadence (110-120 min-1) group for 4-5 wk of training. Both groups replaced part of their usual training with eight 30-min sessions consisting of three sets of explosive single-leg jumps (20 for each leg) alternating with three sets of high-intensity cycling sprints (5x 30 s with 30-s recoveries between repetitions) performed on a training ergometer with resistance set individually to achieve the desired cadence. Saliva samples were collected before and after each training session to assay testosterone concentration. Performance and physiological measures, obtained on a cycle ergometer before and after the intervention, were mean power in a 60-s time trial and the following measures obtained from a continuous incremental test: peak power, maximum oxygen uptake, 4-mM lactate power, fractional utilization of maximum oxygen uptake at 4-mM lactate, and exercise economy.

RESULTS: Power output in the interval sets over the training period increased by 11.0% ± 5.4% (mean ± SD) in the low-cadence group and by 8.3% ± 2.1% in the high-cadence group. Testosterone concentration increased in each training session, by 96% ± 25% (mean ± between-session SD) in the low-cadence group and by 62% ± 20% in the high-cadence group. There were substantial enhancements in performance in the low-cadence group (6-11 %) and high-cadence group (2-3%). Mean changes (±90% confidence limits) in the low-cadence group relative to the high-cadence group were: 60-s mean power, 2.5% (±4.8%); peak power, 3.6% (±3.7%); maximum oxygen uptake, 3.2% (±4.2%); 4-mM lactate power, 7.0% (±5.9%); fractional utilization, 0.9% (±4.9%); and exercise economy at 50% and 80% of pre-testpeak power, 5.1% (±4.9%) and 0.2% (±4.1%) respectively.

CONCLUSION. Low-cadence interval training is probably more effective than high-cadence training in improving performance of well-trained competitive cyclists. The differences in performance could be due to different effects of the two training cadences on economy and maximum oxygen uptake, possibly mediated in part by training-induced changes in testosterone.

Vilken kadens?
Intressant. Det jag också tar med i valet av att försöka hålla en högre kadens är belastning på knäna. Jag har inte haft några problem men jag känner en relativt stor skillnad mellan låg och hög kadens rundor. T.ex på semestern när frugan varit med har jag ofta kört med låg kadens och det "biter" bra. Nu är ju de killarna i undersökningen "well-trained" till skillnad från mig :-)

Vilken kadens?
skaparn skrev:
> På tal om kadens.
>
> http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2006/05
> 001/Effects_of_High__vs_Low_Cadence_Interval_Train
> ing.2922.aspx#
>
>
>
> PURPOSE. High-resistance interval training
> produces substantial gains in sprint and endurance
> performance when added to the usual training of
> cyclists in the competitive phase of a season.
> Here we report the effect of changing the cadence
> of the intervals on performance and physiology.
>
> METHODS: We randomised 18 road cyclists to a
> low-cadence (60-70 min-1) or high-cadence (110-120
> min-1) group for 4-5 wk of training. Both groups
> replaced part of their usual training with eight
> 30-min sessions consisting of three sets of
> explosive single-leg jumps (20 for each leg)
> alternating with three sets of high-intensity
> cycling sprints (5x 30 s with 30-s recoveries
> between repetitions) performed on a training
> ergometer with resistance set individually to
> achieve the desired cadence. Saliva samples were
> collected before and after each training session
> to assay testosterone concentration. Performance
> and physiological measures, obtained on a cycle
> ergometer before and after the intervention, were
> mean power in a 60-s time trial and the following
> measures obtained from a continuous incremental
> test: peak power, maximum oxygen uptake, 4-mM
> lactate power, fractional utilization of maximum
> oxygen uptake at 4-mM lactate, and exercise
> economy.
>
> RESULTS: Power output in the interval sets over
> the training period increased by 11.0% ± 5.4%
> (mean ± SD) in the low-cadence group and by 8.3%
> ± 2.1% in the high-cadence group. Testosterone
> concentration increased in each training session,
> by 96% ± 25% (mean ± between-session SD) in the
> low-cadence group and by 62% ± 20% in the
> high-cadence group. There were substantial
> enhancements in performance in the low-cadence
> group (6-11 %) and high-cadence group (2-3%). Mean
> changes (±90% confidence limits) in the
> low-cadence group relative to the high-cadence
> group were: 60-s mean power, 2.5% (±4.8%); peak
> power, 3.6% (±3.7%); maximum oxygen uptake, 3.2%
> (±4.2%); 4-mM lactate power, 7.0% (±5.9%);
> fractional utilization, 0.9% (±4.9%); and
> exercise economy at 50% and 80% of pre-testpeak
> power, 5.1% (±4.9%) and 0.2% (±4.1%)
> respectively.
>
> CONCLUSION. Low-cadence interval training is
> probably more effective than high-cadence training
> in improving performance of well-trained
> competitive cyclists. The differences in
> performance could be due to different effects of
> the two training cadences on economy and maximum
> oxygen uptake, possibly mediated in part by
> training-induced changes in testosterone.

det är ju ganska logiskt hög kadens är ju ett sätt att minska belastningen på kroppen musklerna så att man inte skall producera syra vill man utvecka maximal effekt utan hänseende på långvarig uthållighet eller bara få kroppen att ta maximalt med stryk (vilket man ofta vill på träning) är det en lysande ide med låg kadens.

Vilken kadens?
JT skrev:
> Min teori är att när du kör uppför så har du
> pga gravitationen en ytterligare bromsande kraft.
> Belastningen blir då mer ojämt fördelad över
> pedalvarvet eftersom du då inte kan hålla samma
> effekt med samma kadens som på platten. Samma sak
> gäller i motvind, du har svårare att hålla uppe
> kadensen ju mer motvind du har.
>
> Motsvarande fenomen fast omvänt får du i
> nerförsbacke (eller medvind), där det är lätt
> att hålla hög kadens med bibehållen effekt.'

Den där teorin låter inte helt orimlig tycker jag (har själv tänkt samma tanke).
Kanske håller man ungefär samma hastighet på veven i själva kraftasen i tramptaget, men i en uppförsbacke så går det långsammare i "dödläget"?

Man borde kunna räkna på (om man vet kraftutvecklingen under en tramp-fas) ungefär hur mycket hastigheten på veven varierar i en uppförsbacke.

Själv har jag gjort tester på trainerna med effektmätare och har kommit fram till att jag är mest effektiv (puls vs effekt) i kadens runt 60 varv/minut. Har testat kring tröskeleffekt i preioder om ca 20 minuter. Har dock svårt att ligga på så låg kadens när jag cyklar "live", om jag inte tänker på kadensen lägger mig automatiskt på ca 80-85 varv/minut.

Vilken kadens?
Har du testat att ligga på typ 95-100rpm när du cyklat ute?

Supertramp skrev:
> Själv har jag gjort tester på trainerna med
> effektmätare och har kommit fram till att jag är
> mest effektiv (puls vs effekt) i kadens runt 60
> varv/minut. Har testat kring tröskeleffekt i
> preioder om ca 20 minuter. Har dock svårt att
> ligga på så låg kadens när jag cyklar "live",
> om jag inte tänker på kadensen lägger mig
> automatiskt på ca 80-85 varv/minut.

Vilken kadens?
schture skrev:
> Har du testat att ligga på typ 95-100rpm när du
> cyklat ute?

Jag har testat ca 100 rpm, både ute och på trainer. Det känns för högt, och erfarenheten från trainerna visar också att jag orkar prestera högre effekt vid lägre kadens.

När jag började cykla (första året) så låg jag så högt.
Sen när jag blev starkare så har jag (omedvetet) sänkt kadensen.
Tvärt om mot vad jag hört många andra upplevt alltså.
Kanske har det att göra med att jag efter första säsongens cykling började styrketräna ben på vintern?

Vilken kadens?
Har hittat detta på nätet, http://www2.bsn.de/cycling/articles/cadence.html mer än 10 år gammalt (om någon har något nyare så länka, tack!) men i vilket fall ganska bra att läsa.

Till "siven", det tar nog 3-6månader för att höja kadensen 10k/min men om du den sista kvarten av varje träningspass kör en hög kadens så blir det lättare innför nästa träningspass för musklerna har ett "minne" och "kommer ihåg" kadensen, så i början på nästa pass vill benen snurra på som den sista kvarten passet innan.

Vilken kadens?
Supertramp skrev:
> schture skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du testat att ligga på typ 95-100rpm när
> du
> > cyklat ute?
>
> Jag har testat ca 100 rpm, både ute och på
> trainer. Det känns för högt, och erfarenheten
> från trainerna visar också att jag orkar
> prestera högre effekt vid lägre kadens.
>
> När jag började cykla (första året) så låg
> jag så högt.
> Sen när jag blev starkare så har jag (omedvetet)
> sänkt kadensen.
> Tvärt om mot vad jag hört många andra upplevt
> alltså.
> Kanske har det att göra med att jag efter första
> säsongens cykling började styrketräna ben på
> vintern?

Den vägen har jag också gått, från hög kadens till lägre, och tyngre växlar/lägre kadens ledde ganska snabbt till märkbart högre fart på cykeln jämfört med vad jag kunde prestera med högre kadens.
Nu ligger jag nog oftast mellan 80 och 90 i kadens, tidigare med lätthet på 100.

Vilken kadens?
Jag hör nog till de mer extrema här:

100 - 140 vpm i kadens. Dit har jag nått bland annat med 140 mm vevarmar. Bakgrunden är löparknä, broskskador efter en krasch, och öststatsknä. Allt detta motiverade kortare vevarmar och högre kadens. Och bättre aerodynamik får jag på köpet!

Vilken kadens?
har bytt från 172.5 till 170mm vevar och mitt rundtramp funkar grymt mycket bättre. innan körde jag lite tyngre och vart stum när det började gå fort. Nu kan jag spinna som tusan även i när det går fort och benen stumnar inte..

Tillbaka
Topp