Vilken kedjesmörja?

Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:
Kalle med K sa:
Vad gör vi med våra Goretex-plagg? Gore tex är ju Laminat med PTFE som fuktgenomsläppande membran
Fortsätter använda dom tills dom ramlar isär, skulle dock tro att dom flesta aldrig sliter ut sina gamla plagg utan byter när det kommer en ny flashig färg...
De börjar läcka i sömmarna där tejpen släpper är min erfarenhet. Går att laga men när det händer mig brukar de vara rätt nära att falla isär i största allmänhet
Kontakta Gore tex, dom har väldigt bra garantier!

Vilken kedjesmörja?
Läderlappen sa:
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:
Kalle med K sa:
Vad gör vi med våra Goretex-plagg? Gore tex är ju Laminat med PTFE som fuktgenomsläppande membran
Fortsätter använda dom tills dom ramlar isär, skulle dock tro att dom flesta aldrig sliter ut sina gamla plagg utan byter när det kommer en ny flashig färg...
De börjar läcka i sömmarna där tejpen släpper är min erfarenhet. Går att laga men när det händer mig brukar de vara rätt nära att falla isär i största allmänhet
Även om det är Haglöfs eller vem det nu är som sytt för dåligt? Och hur länge? Det tar mig åtminstone 3-4 år att slita ut en jacka.

Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:
Kalle med K sa:
Även om det är Haglöfs eller vem det nu är som sytt för dåligt? Och hur länge? Det tar mig åtminstone 3-4 år att slita ut en jacka.
Kolla med Gore tex direkt, jag vet många exempel på folk som blivit överraskade. Jag antar att du tvättat och impregnerat grejorna? Superviktigt att inte yttertyget suger åt sig vatten, då slutar plaggen andas:(

Vilken kedjesmörja?
Läderlappen sa:
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:
Kalle med K sa:
Kolla med Gore tex direkt, jag vet många exempel på folk som blivit överraskade. Jag antar att du tvättat och impregnerat grejorna? Superviktigt att inte yttertyget suger åt sig vatten, då slutar plaggen andas:(
Tvättat och tumlat enligt anvisningarna. Det står ju faktiskt inte att det ska impregneras där och jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad sen jag slutade med det. Däremot märks det stor skillnad så fort yttertyget blir smutsigt så tvättar lite oftare istället.

Vilken kedjesmörja?
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:

Du kontaktar tillverkaren av jackan. Jag har skickat in flera år gamla jackor till Arcteryx för sömmar och tejp som släppt eller dragkedjor som gett upp, dom reparerar allt så länge tyget inte är sönderrivet eller fått hål pga slitage.

Vilken kedjesmörja?
Spacekitty sa:
Rattnalle sa:
Läderlappen sa:

Du kontaktar tillverkaren av jackan. Jag har skickat in flera år gamla jackor till Arcteryx för sömmar och tejp som släppt eller dragkedjor som gett upp, dom reparerar allt så länge tyget inte är sönderrivet eller fått hål pga slitage.
Här är lite villkor:https://www.gore-tex.se/support/garanti-och-reklamationer

Vilken kedjesmörja?
Tvätta? Det sliter väl? Jag har en Peak från 98 vars tyg är helt slut men den funka bra de första 10-15 åren. Tror dock inte den är tejpad så det kanske är bättre skit.

Vilken kedjesmörja?
jonte987 sa:
Tvätta? Det sliter väl? Jag har en Peak från 98 vars tyg är helt slut men den funka bra de första 10-15 åren. Tror dock inte den är tejpad så det kanske är bättre skit.

Man skall tvätta Gore-Tex ofta för att behålla funktionen och öka jackans livslängd. Peak har dock egna material och inte Gore-Tex, men jag misstänker att detsamma gäller deras material. Fett, svett och smuts osv. täcker till porer och försämrar funktionen samt gör att material och tejpade sömmar lättare delaminerar. Om du dessutom torktumlar eller torkar kläderna i torkskåp efteråt i hög värme så återaktiverar du impregneringen som du även med jämna mellanrum bör förbättra med exempelvis Grangers Wash-in.

Tillbaka
Topp