Vilken klocka för MTB och crossfit?

Osmanix

Medlem
Hej!
Jag tränar både crossfit och har kommit igång med cyklingen igen nu när jag fått hem en trek fuel ex.
Är på jakt efter en ny klocka att ha dygnet runt, både under träning och till vardags. Jag har haft en fitbit charge 3 i ett år men känner att den inte räcker till längre.
Den ska ha inbyggd gps och möjlighet att se karta på handleden är ett plus. Fenix 6 är för dyr så den kan vi utesluta ;)
Kikat på både apple watch och vivoactive 3/4 och några till men det är svårt att veta utan att testa.
Vad tycker ni?

Jag kör suunto 9. Är väldigt nöjd. Stor urtavla är att föredra om du ska använda navigering på något vis.
Suunto klocker brukar dyka upp till galet rabatterat pris om man inte bryr sig om färg och länk

Det här va rätt billigt! Eller missar jag ngt? Är det en nerbantad version av 6:an? Har den kartor?

Det brukar vara den som har Pro i namnet som tillägg som har kartor.

Forerunner 945 som BuTTus skrev om ovan är nog billigast från Garmin, och kommer nog få sänkt pris lite till nu när det kommit 945 LTE.

Valfri Garmin med sapphire glas.
Ska du ha klockan mer än till logga pass på MTB så kika efter den med störst skärm då det hjälper att se om du har klockan på styret/topcapen.

Varför sapphire?
Räddat mig flera gånger om man inte tagit av eller vänt klockan när du vänder en KB som brukar placerar sig fint på klockan och glaset ser fortfarande ut som nytt medans boet har fått sina märken.

För crossfit så funkar ju de flesta klockor rätt kasst. Utan bröstband eller ett för överarmen så är väl felmarginalen 20-30%. Dvs det säger inte ett smack, finns ett gäng artiklar om klockor för cf om jag inte minns fel.

Var några år sen jag slutade med det så har har inte stenkoll längre.

Alla klockor sitter väl rätt dåligt till för att fungera för någon sorts navigering?
Ja jag har funderat mer och mer på den biten och tror jag bortser mer och mer från att försöka navigera på den lilla skärmen! En kollega har en fenix 6x och säger att det är för liten skärm för det ändamålet. Så bortser man från att klockan ska kunna ha kartor med navigering så kommer rätt många fler alternativ fram.

Min erfarenhet kring crossfit med klocka är precis som @Hälsingland skriver att det behövs en separat pulsmätare för att få vettig mätning.
Sedan tycker jag ofta att just pulsen under crossfit sällan är särskilt intressant. Dels kör man sällan samma workout flera gånger så det finns ingenting att jämföra prestationen med. Om det inte är rena konditionsworkouts så känns inte pulsen särskilt intressant i min mening.

Min erfarenhet kring crossfit med klocka är precis som @Hälsingland skriver att det behövs en separat pulsmätare för att få vettig mätning.
Sedan tycker jag ofta att just pulsen under crossfit sällan är särskilt intressant. Dels kör man sällan samma workout flera gånger så det finns ingenting att jämföra prestationen med. Om det inte är rena konditionsworkouts så känns inte pulsen särskilt intressant i min mening.
Nej det är ju inte bara puls jag kollar på när jag tränar CF. Mycket annat med som är intressant än pulsen samt att garmins funktion som känner av kroppens "energinivå" är ju lite intressant faktiskt.

Går själv i samma tankar. Känns som de flesta Garmin klockor från forerunner 245 och uppåt klarar det.

Är just Forerunner 245 eller 245 music jag sneglat på för att komma undan billigt.

Komoot har man polar så är den gratis har man man garmin så betalar man för appen och läser man recensionerna så tycker en del att den är bättre än strava i sin kartfunktion tydligen så fungerar den både i mobilen och i polars klockor.

Hur är apple watch för mtb? Finns det någon bra app med karta man kan följa under tiden man cyklar?

Jag har en Apple Watch. Det bästa med den är att vissa modeller har ett simkort vilket gör att man slipper ha med telefon när man ska ut. Smidigt tycker jag. Som navigering kan jag inte tänka mig att den fungerar särskilt bra. Det använder jag cykeldatorn till (Garmin 530).

Komoot har man polar så är den gratis har man man garmin så betalar man för appen och läser man recensionerna så tycker en del att den är bättre än strava i sin kartfunktion tydligen så fungerar den både i mobilen och i polars klockor.
Hur får man gratis Komoot med Polar? Är det bara med vissa modeller eller får man nån kod när man köper nytt eller hur funkar det?

Jag kastar in en fråga på samma tema. Jag brukar logga framförallt löprundor på min Apple Watch med Strava. Nåt jag däremot inte hittat är vilken lämplig app man kan köra på Apple Watch för att få en omedelbar pulsmätning som följer med hela tiden? Strava tar ju med det i filen, men vad kör ni för app om man är nyfiken på pulsen t.ex. under en intervall?

Jag kör ett Garmin pulsband kopplat till Apple Watch. Och jag är väl medveten om trubbigheten i pulsmätning. Men vid en del längre intervaller så är jag ändå nyfiken att se var pulsen ligger. Hur kör ni??

Jag brukar logga framförallt löprundor på min Apple Watch med Strava. Nåt jag däremot inte hittat är vilken lämplig app man kan köra på Apple Watch för att få en omedelbar pulsmätning som följer med hela tiden?

Den inbyggda träningsappen i AW visar pulsen. Med HealthFit kan du synka till Strava och annat. https://apps.apple.com/se/app/healthfit/id1202650514

WorkOutDoors är bra om man vill ha karta och fler siffror att titta på. http://www.workoutdoors.net

Senast ändrad:
Hej!
Jag tränar både crossfit och har kommit igång med cyklingen igen nu när jag fått hem en trek fuel ex.
Är på jakt efter en ny klocka att ha dygnet runt, både under träning och till vardags. Jag har haft en fitbit charge 3 i ett år men känner att den inte räcker till längre.
Den ska ha inbyggd gps och möjlighet att se karta på handleden är ett plus. Fenix 6 är för dyr så den kan vi utesluta ;)
Kikat på både apple watch och vivoactive 3/4 och några till men det är svårt att veta utan att testa.
Vad tycker ni?
Om du är intresserad av en Polar Grit X så har jag en knappt använd att sälja, jag hade svårt att byta från Garmin som jag haft i många år, så kostade på mig en Fenix 6x saphire. Men Grit:en är en bra klocka.
Har provat några olika klockor och gillar Apple på många saker, men deras Watch har tyvärr alldeles för kort batteritid som tränings/friluftsklocka.

Jag skulle egentligen bara vilja ha en smartwatch med gps där jag kan logga aktiviteter och sen kunna föra över till strava. Är helt ointresserad av alla andra aspekter. Samtidigt vill jag ju inte ha något skit med usel batteritid. Har kollat lite på Garmin forerunner 735xt. Fullt medveten om att den innehåller mycket av det jag inte behöver men i och med att den har några år på nacken så är den ju inte fullspäckad och ska väl därför ha vettig batteritid som jag förstått det. Vad tror ni om den?

Jag skulle egentligen bara vilja ha en smartwatch med gps där jag kan logga aktiviteter och sen kunna föra över till strava. Är helt ointresserad av alla andra aspekter. Samtidigt vill jag ju inte ha något skit med usel batteritid. Har kollat lite på Garmin forerunner 735xt. Fullt medveten om att den innehåller mycket av det jag inte behöver men i och med att den har några år på nacken så är den ju inte fullspäckad och ska väl därför ha vettig batteritid som jag förstått det. Vad tror ni om den?
Den jag hade höll tre veckor mellan laddningarna i ”klockläge”, dvs med notiser, stegräkning och puls påslaget

Kika in på Coros enklaste istället för Garmin, om batteritid är viktigt?
Jag har en numera gammal 735XT och laddar ca 2 ggr/vecka, då har jag i stort sett inga smarta funktioner igång men kontinuerlig pulsmätning när jag har den som vardagsklocla, och ca 5-6 timmar med GPS-loggade aktiviteter/vecka. Köpte en begad Coros Apex (generation 1) till medlöparen, det är hiskelig skillnad på batteritid!

Senast ändrad:
Varför sapphire?
Räddat mig flera gånger om man inte tagit av eller vänt klockan när du vänder en KB som brukar placerar sig fint på klockan och glaset ser fortfarande ut som nytt medans boet har fått sina märken.
Eller så köper man en bunt skärmskydd i härdat glas. De syns inte (iaf inte på min 935), är väldigt reptåliga och kostar typ 20/st. De är lite pilligt att få snyggt och slår man klockan hårt i något så finns risken att skärmskyddet hr söder. Därför är bra att köpa några stycken. Jag har fått byta skyddet en gång 4år men klockan har inte en repa trots att jag varit allt annat än försiktigt.

Tillbaka
Topp