Vilken lagändring vill du helst ha?

Miss Lycka 2.0 sa:
Vilka motorvägar/motortrafikleder har cykelbana?

Det kan väl diskuteras om cykelbanan "tillhör", men det finns en parallell GC-bana (utan annan väg) intill E6 norrut från Gbg, mellan Tingstadsmotet och södra änden av Tagene industriområde. På motorvägsbron över Nordre älv i Kungälv är det också en parallell GC-bana. Det går säkert att hitta fler exempel.

Pfaff sa:
salle sa:
1.5 m vid omkörning funkar ju i andra länder så +1

Funkar o funkar men lagen finns ju i många länder så +1 till.
Funkar bra i Spanien generellt. De som inte håller 1, 5 m ser man tydligt är turister som förmodligen inte är medvetna om lagen. Känner mig betydligt osäkrare i trafikten i Sverige.

Förutom detta tycker jag att eMTB borde tillåtas som den gör i de flesta länderna i Västeuropa. Funkar bra det med enligt enligt egen erfarenhet och det verkar bara vara i Sverige (nåja) som det tjafsas.

SocialGimp sa:
Förutom detta tycker jag att eMTB borde tillåtas som den gör i de flesta länderna i Västeuropa. Funkar bra det med enligt enligt egen erfarenhet och det verkar bara vara i Sverige (nåja) som det tjafsas.

Det är väl för att nåt motsvarande allemansrätten saknas i de flesta andra länder i Västeuropa?

Eld sa:
Stumpy sa:
Vänstertrafik för gående även på gångbana och trottoar, precis som på väg och GC, så att det aldrig är någon fråga om var det skall gås.

Absolut inte!

Högertrafik för alla överallt!

Ett enda undantag från denna regel: Vänstertrafik för gående på väg. (Där motorfordonstrafik är tillåten.)

+1!

Och givetvis med ett rent emotionellt undantag för hundägare med tillhörande hund.

Eld sa:
Stumpy sa:
Vänstertrafik för gående även på gångbana och trottoar, precis som på väg och GC, så att det aldrig är någon fråga om var det skall gås.

Absolut inte!

Ett enda undantag från denna regel: Vänstertrafik för gående på väg. (Där motorfordonstrafik är tillåten.)

Som gående möter jag mycket hellre fordonen (cyklar, e-cyklar och mopeder) än att de kommer bakifrån.
Samma sak som cyklist. Jag möter hellre fotgängare, än att komma ikapp dem bakifrån.
Mycket säkrare när man kan ha ögonkontakt vid passage.

Eld sa:
Stumpy sa:

Absolut inte!

Men vad är det idag på (blandad) GC-bana? Det har jag undrat ibland.
Är det _vänstertrafik_ för gående på blandad gc-bana??
Är det då tänkt att det ska vara cyklister (som då har högertrafik sinsemellan) innerst och gående ytterst? Eller tvärtom?

geologen sa:
Ta bort cykelbanetvånget helt, med undantag för motorväg och motortrafikled.

geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Det kan väl diskuteras om cykelbanan "tillhör", men det finns en parallell GC-bana (utan annan väg) intill E6 norrut från Gbg, mellan Tingstadsmotet och södra änden av Tagene industriområde. På motorvägsbron över Nordre älv i Kungälv är det också en parallell GC-bana. Det går säkert att hitta fler exempel.

Fast när det kommer till motorväg och motortrafikled så behövs det ingen parallell GC-bana eller "cykelbanetvång" för att det ska vara förbjudet att cykla på vägbanan. Det ingår liksom i konceptet.

NLC sa:
geologen sa:

geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Fast när det kommer till motorväg och motortrafikled så behövs det ingen parallell GC-bana eller "cykelbanetvång" för att det ska vara förbjudet att cykla på vägbanan. Det ingår liksom i konceptet.

Och just därför skrev jag med dem som undantag.

Hårdare påföljder / tillämpning av lagar/regler för framförande av cykel utan belysning i mörker.

Luffare på två hjul som bara dyker upp i mörkret utan förvarning pga att de inte syns.

geologen sa:
NLC sa:
geologen sa:

geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Men det är inget undantag, det är en regel.

NLC sa:
geologen sa:
NLC sa:
geologen sa:

geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Tråden handlar ju om lagÄNDRINGAR vi vill se, och då är det relevant att ta upp de begränsningar jag anser är rimliga för den lagändring jag vill se.

Det finns ställen i världen där det är tillåtet att cykla på motsvarande motorvägar, under vissa omständigheter, så det är inte en orimlig tanke.

Dödsstraff på att inte använda blinkers när man svänger. Det skulle decimera antalet värdelösa idioter i trafiken.

geologen sa:
NLC sa:
geologen sa:
NLC sa:
geologen sa:

geologen sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Tråden handlar ju om lagÄNDRINGAR vi vill se, och då är det relevant att ta upp de begränsningar jag anser är rimliga för den lagändring jag vill se.

Det finns ställen i världen där det är tillåtet att cykla på motsvarande motorvägar, under vissa omständigheter, så det är inte en orimlig tanke.

Jag ser ingen anledning att tro att Trafikförordningens 9 kap 1 § skulle behöva skrivas om bara för att 3 kap §6 ändras så att stycket "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns." stryks.

Fuskcyklist sa:
geologen sa:

Jag tycker tvärtom. En cyklist ska alltid välja cykelbanan om den är tillgänglig.
Tanken med cykelbanor är i grunden mycket bra. Ändå väljer jag ofta bort cykelbanan.
# När vi kör i klunga. Blir för trångt och farligt. Där jag bor är gångbanor och cykelbanor integrerade. Förälder med barnvagn och 3 åring gående ......... kan bli hur tokigt som helst
# Hundar kan vara trevliga MEN jag törs inte lita på att jycken inte drar iväg med jojo-kopplet framför mitt hjul.
# Vid långcykling genom okända städer har jag ofta haft svårt att orientera mig o hitta när jag varit duktig och valt cykelbanor. Rätt vad det är svänger cykelbana åt ett helt annat håll än dit jag tänkt mig.
# Centrala Stockholm är faktiskt ett undantag där jag genom noggranna studier av kartan lärt mig hitta från Centralen ut till Bromma och Färingsö på uteslutande cykelbanor. Mins inte att hundar varit problem där.
Folk brukar fråga ”Hur törs du??”
- Ja hemma på landet där får man gissa vart man kan cykla. Här i Stockholm är det mycket enklare för här är det utritat med vita cyklar i gatan vart man ska cykla.
———- så om du med tillgänglig menar
Fri från fotgängare o hundar så är jag benägen hålla med frånsett problemet att hitta på okänd ort.

Paul D sa:
# Vid långcykling genom okända städer har jag ofta haft svårt att orientera mig o hitta när jag varit duktig och valt cykelbanor. Rätt vad det är svänger cykelbana åt ett helt annat håll än dit jag tänkt mig. .

Ja, när jag cyklade i Malmö var det ren katastrof. Väldigt dåligt skyltat, och ingen struktur alls. Dålig kvalitet på vägytorna också. Jag blev så förvånad och besviken eftersom det snackas så mycket om hur bra cykelstad Malmö är, men Göteborg är väldigt mycket bättre när det gäller cykelbanor och skyltning åtminstone.

pirx sa:
Eld sa:
Stumpy sa:

Absolut inte!

Är det då tänkt att det ska vara cyklister (som då har högertrafik sinsemellan) innerst och gående ytterst? Eller tvärtom?

Fotgängare skall gå till vänster på GC-bana sedan förrförra året. Precis som på en väg bör då fordonen förflytta sig mer mot mitten vid passage av fotgängare.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ng/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K7

Edit: Länk och förtydligande.

Senast ändrad:
Synd att man inte byggde T-banan lite bredare så att en cykelbana fått plats. Då hade cyklisterna inte behövt störa sig på alla andra som kan dyka upp i trafiken, ex.vis bilister, fotgängare, barn och hundar.

Verkar vara många lagar som behöver ändras för att få till det inne i stan. Här ute på landet behövs bara ett totalstopp för ”allemansrätten” och en förstärkt äganderätt för att det skall bli lite bättre ordning och mindre buskörning.

ooms sa:
Synd att man inte byggde T-banan lite bredare så att en cykelbana fått plats. Då hade cyklisterna inte behövt störa sig på alla andra som kan dyka upp i trafiken, ex.vis bilister, fotgängare, barn och hundar.

+1
Själva vagnarna gärna. Så man kunde ta in cykeln i vagnen. (wild and crazy va?)

Kriegarn sa:
Verkar vara många lagar som behöver ändras för att få till det inne i stan. Här ute på landet behövs bara ett totalstopp för ”allemansrätten” och en förstärkt äganderätt för att det skall bli lite bättre ordning och mindre buskörning.
+1

Miss Lycka 2.0 sa:
Först tar man bort alla skattefinansierad förmåner för barnfamiljer och sedan för alla pensionärer?
Inte för pensionärer, men skaffa barn är ju ett val man gör så fullt rimligt att man då också får stå för alla kostnader själv. Speciellt med tanke på klimat och miljö.

Gillei sa:
Att få använda friskvård till cykelprylar! Själv var jag tvungen att stressköpa nån konstig svindyr massage den 30e december...

/G

Jepp, incitament överhuvudtaget för att cykla istället för att ta bilen. Vi har 40% förmånsvärdesnedsättning på elbilar / klimatbonusbilar, borde vi inte kunna göra det ekonomiskt intressant att ta cykeln? Cycle 2 work scheme som de har i UK t.ex.?

ooms sa:
Om 10-20 år kommer det bli så i praktiken när generationen som lever på lånade pengar och inte amorterar sina bostadslån börjar dö av, med skillnaden att "arvet" går till banken.

Tjena!

Så länge det går till banken ser jag inga problem med upplägget. Då har ju döingen använt upp alla pengarna själv iallafall.

Varför ska man lämna massa pengar till sina barn? Bättre att kasta dom på dom medans man lever isåfall, så man får se när dom har roligt för dom.

Vanlig arvsskatt är jag dock starkt emot.

Kanske ett förbud mot omodern cykelgeometri. Nu får det vara slut med saft och bullar för alla som kör runt med för brant gaffelvinkel.

geologen sa:
SocialGimp sa:

Det är väl för att nåt motsvarande allemansrätten saknas i de flesta andra länder i Västeuropa?

Ja men precis. El-mtb i terräng är ju tillåtet i Sverige, på egen mark eller med markägarens medgivande. Ungefär som det är i de flesta andra länder. Den stora skillnaden är ju egentligen att här får vi cykla mtb (alltså cykla, inte elcykla) på annans mark utan medgivande tack vare allemansrätten.

pirx sa:
Eld sa:
Stumpy sa:

Absolut inte!

Den 15 oktober förra året kom en förordning om att man ska gå vänster på GC-bana, tidigare fanns inget skrivet. Arbetet leddes av en enmansutredning och jag antar att han hade landsortsperspektiv för så fort det blir lite tträngsel i trafiken på GC så är vänstertrafik för en part lite rörigt. Men jag är glad om de gående på ett tydligt sätt är på ena eller andra sidan och inte lite mitt emellan...

johan44 sa:
pirx sa:
Eld sa:
Stumpy sa:
Absolut inte!
Den 15 oktober förra året kom en förordning om att man ska gå vänster på GC-bana, tidigare fanns inget skrivet. Arbetet leddes av en enmansutredning och jag antar att han hade landsortsperspektiv för så fort det blir lite tträngsel i trafiken på GC så är vänstertrafik för en part lite rörigt. Men jag är glad om de gående på ett tydligt sätt är på ena eller andra sidan och inte lite mitt emellan...
Varför skulle en Stockholmare ha ett landsortsperspektiv under sin utredning?
Är GC ens vanligt förekommande i landsorten?

Gillei sa:
GoranS sa:
Gillei sa:
Att få använda friskvård till cykelprylar! Själv var jag tvungen att stressköpa nån konstig svindyr massage den 30e december...

/G
Vem var det som tvingade dig till det?

Pappa staten såklart. Hade absolut inget att göra med att jag glömt bort bidraget för 2019.

//G
Puh! Använde i vanlig ordning noll kronor av mitt möjliga friskvårdsbidrag men klarade mig från pappa statens massageterror!

GoranS sa:
Gillei sa:
GoranS sa:
Gillei sa:

/G
Vem var det som tvingade dig till det?

Pappa staten såklart. Hade absolut inget att göra med att jag glömt bort bidraget för 2019.

//G
Puh! Använde i vanlig ordning noll kronor av mitt möjliga friskvårdsbidrag men klarade mig från pappa statens massageterror!

Oftast är han bara i mina fickor men ibland blir hans händer nästan läskigt närgångna...

Jag önskar att stöld av cykel var likställt med stöld av bil och att brottskalan och utredandet låg på den nivån. Stöld av mer än en cykel ger mer straff och upprepning också. Vill man att folk skall cykla får man ta resten på allvar också. Det är ju en miljövänlig transport som avlastar mycket annan infrastruktur. Det är inte en sak man kan ha och mista utan att någon bryr sig.

Vet inte om det är en lag eller någon sorts praxis men det faktum att det finns människor som är lagförda för mängder av brott men ändå inte sitter inne på riktigt lång tid är i min värld ofantligt konstigt.

Hasse#7 sa:
Jag önskar att stöld av cykel var likställt med stöld av bil och att brottskalan och utredandet låg på den nivån. Stöld av mer än en cykel ger mer straff och upprepning också. Vill man att folk skall cykla får man ta resten på allvar också. Det är ju en miljövänlig transport som avlastar mycket annan infrastruktur. Det är inte en sak man kan ha och mista utan att någon bryr sig.
Såvitt jag kan se gör inte brottsbalken idag nån skillnad på stöld av cykel eller bil, annat än tillgrepp av fortskaffningsmedel som innebär att man snor en bil för att snabbt ta sig nånstans (inte för att behålla).

GoranS sa:
Vet inte om det är en lag eller någon sorts praxis men det faktum att det finns människor som är lagförda för mängder av brott men ändå inte sitter inne på riktigt lång tid är i min värld ofantligt konstigt.
Håller med, three-strikes-and-you-are-out är fullt rimligt kan jag tycka. Har man inte lärt sig läxan trots två nya chanser får man skylla sig själv.

ooms sa:
GoranS sa:
Håller med, three-strikes-and-you-are-out är fullt rimligt kan jag tycka. Har man inte lärt sig läxan trots två nya chanser får man skylla sig själv.

Det systemet fungerar väl inte så bra i andra länder?

Jag tror att anledning till att det inte finns här i Sverige är att all forskning i princip visar att det är ett både dyrt och ineffektivt sätt att motverka brott på?

Edit: dryg och raljant ton i ursprungligt inlägg

Senast ändrad:
L.and sa:
ooms sa:
GoranS sa:

Det systemet fungerar väl inte så bra i andra länder?

Jag tror att anledning till att det inte finns här i Sverige är att all forskning i princip visar att det är ett både dyrt och ineffektivt sätt att motverka brott på?

Edit: dryg och raljant ton i ursprungligt inlägg
Eftersom du verkar insatt i forskningen i ämnet, var ligger ribban i dessa länder? I USA finns det väl för grova brott enligt principen ooms beskriver.

Det jag är mer inne på är den typ av personer som har tiotals lagförda brott och bara fortsätter. Med tanke på att de med all sannolikhet bara lagförs för en bråkdel av brotten de begår lär de begå brott mer eller mindre på daglig basis. Räknar man ihop kostnaderna för det undrar jag om man inte går plus på att hålla dem inlåsta. Om du har forskning som motsäger detta får du gärna länka till den.

GoranS sa:
Eftersom du verkar insatt i forskningen i ämnet, var ligger ribban i dessa länder? I USA finns det väl för grova brott enligt principen ooms beskriver.
Vet inte om USA är en så bra förebild,
Det verkar på det stora hela vara rätt kostsamt att ha typ 2% av landets män i arbetsför ålder i fängelse.

Tillbaka
Topp