Vilken längd ska jag välja på stel 29er-gaffel?

AndreasVH

Aktiv medlem
Ramen jag vill ha är specad för 80-105 mm dämpgaffel och har en gaffelvinkel på 71´.
On-Ones stela gaffel för 29er är 470 mm, men vill man köpa kolfiber från Kina är de flesta 490 mm.
Om jag förstår det rätt blir gaffelvinkeln en grad flackare med den längre gaffeln.

Kommer mest bomba grusväg och lättare stig, tänk långlopp och Vasan. Vilken är att föredra?

Vad ska ramen ha för styrlager? Alla långa gafflar jag sett har haft koniskt gaffelrör.

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men jag kör hela tiden med en Pro XCR carbon gaffel för 26a på min 29a och det fungerar ypperligt. Går som ett skott uppför och har lagom svikt för att ge komfort i skogen vilket jag normalt kör. Enda nackdelen som jag ser är att det initialt är lätt att slå i pedalerna i stenar innan ryggraden har begripit det hela.
Passa dig för tokstyva gafflar.

Pro gaffel har följande spec enligt webben:

Axle-to-crown height: 445mm (suspension corrected)
Steerer size: 1 1/8 inches
Offset (rake): 45mm
Weight: 595 grams

AndreasVH skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramen jag vill ha är specad för 80-105 mm
> dämpgaffel och har en gaffelvinkel på 71´.

Frågan är ju vilken gaffelvinkel du vill ha? Är den 71° med 80mm eller 105 mm gaffel?

Sen är det ju svårt att jämföra AC med en dämpargaffel också eftersom man har lite sag på en sådan. Bäst att mäta själv med andra ord, eller iaf kompensera för det.

breezer skrev:
-------------------------------------------------------
> AndreasVH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ramen jag vill ha är specad för 80-105 mm
> > dämpgaffel och har en gaffelvinkel på 71´.
>
> Frågan är ju vilken gaffelvinkel du vill ha? Är
> den 71° med 80mm eller 105 mm gaffel?

Jag fick ett kortfattat svar att det var med 100 mm gaffel, men lite snurrig blir man ju ändå. En del skriver ju att gaffelvinkeln är mätt med en 100 mm gaffel där man räknat in 20% sag... Det verkar som att 470-480 nånstans borde passa fint.

@Trpplx:
Låter skoj, men jag undrar om den inte ändå blir för låg fram för min smak?

Är förresten en sån här jag hade tänkt mig:
http://www.rczbikeshop.com/englishu...-sl-disc-black-with-red-stickers-size-18.html

Tillbaka
Topp