Vilken MTB-bil?

Lilk

Aktiv medlem
Vilken MTB-bil?
Vilken Kombi/SUV får plats med 2 fullstora mtb med endast framhjul av ståendes? (Så att annan packning också får plats).

Går detta att göra i en Passat /Golf Alltrack eller i Tiguan/Touareg? Skoda superb? XC70? Multivan/Caravelle/california drar ju tyvärr iväg lite i pris ?

Vilken MTB-bil?
Skulle säga alla kombi bilar försvinner då cyklarna blir för höga ståendes (utan framhjulet). Även bredden på styret är problematiskt.

Du torskar nog på en Caddy som billigaste alternativ. Där får du in två fullstora med hjulen på.

Vilken MTB-bil?
Skulle säga alla kombi bilar försvinner då cyklarna blir för höga ståendes (utan framhjulet). Även bredden på styret är problematiskt.

Du torskar nog på en Caddy som billigaste alternativ. Där får du in två fullstora med hjulen på.
Nja jag lastade 2 st MTB'er i min V60 tidigare i sommar. Stående. Men ett högre bagageutrymme hade hjälpt. Går det i en V60 så går det i de flesta bilar. Högra utrymme hade hjälpt, så SUV/familjebuss är bättre för ändamålet. Mao det går i en V60 med lagom mängd vaselin, men skulle jag köpa bil för ändamålet hade jag köpt en annan. Ignorera stöket i bilen :-)

Bilagor

• IMG-2367.jpg
    IMG-2367.jpg
    818 KB · Besök: 506
Senast ändrad:
Vilken MTB-bil?
Caddy känns tyvärr som ett trist alternativ ?.

@Fattiglapp vad är storleken på dem där hojarna? Både jag och tjejen är rätt korta (170cm) så räcker för oss med storlek M på mtb och XS/S/48-52 på gravel/lvg. Dock vore ju 2 st M enduro guld om det gick.

Vilken MTB-bil?
Vänstra cykeln är en 29” medium. Det är en Cube, inte längsta hojen. Högra hojen är mindre.
Och jag fick sticka ner gafflarna framför ryggstödet, hade föraren varit 2 meter hade han inte kunnat sitta bekvämt. Mao jag rekommenderar inte bilen för ändamålet men det går.
Cube stereo 159 C:62 race 2022 i medium om du vill kolla måtten.

Vilken MTB-bil?
Vänstra cykeln är en 29” medium. Det är en Cube, inte längsta hojen. Högra hojen är mindre.
Och jag fick sticka ner gafflarna framför ryggstödet, hade föraren varit 2 meter hade han inte kunnat sitta bekvämt. Mao jag rekommenderar inte bilen för ändamålet men det går.
Jag fattar, men det är ändå lovande information, att en Passat eller Tiguan kanske inte är helt knäppt tänkt ändå.

Vilken MTB-bil?
Jag fattar, men det är ändå lovande information, att en Passat eller Tiguan kanske inte är helt knäppt tänkt ändå.
Surfa runt och jämför måtten. I V60 fanns det en liten marginal på längden, men på höjden hade det inte gått med mer luft i däcken :-). Gissningsvis är en Tiguan högre, men kanske kortare?

Vilken MTB-bil?
Problemet med kombi är oftast att öppningen är för låg. SUV har istället problemet att dom bli lite korta.
Lösningen är kanske mellantinget? Golf plus(kanske kort?), Kia Carens, Sharan eller nån av de andra VAG-märkenas version. Ford S-Max, Fiat Freemont.

Vilken MTB-bil?
Ja en familjebuss som de sista du nämner är säkert perfekt för detta. Men det beror ju på vad kraven är i övrigt, finns det någon bil av typen som kan köpas ny tex?

Vilken MTB-bil?
Familjebuss är nog det mest logiska svaret, om man inte vill ha en skåpis.
VW Touran är ju inte lika stor som en caddy t.ex.

Citroen Berlingo Multispace, vanligt taxibil, samma mått som vanliga Berlingo plåtisen.

Vilken MTB-bil?
Nja jag lastade 2 st MTB'er i min V60 tidigare i sommar. Stående. Men ett högre bagageutrymme hade hjälpt. Går det i en V60 så går det i de flesta bilar. Högra utrymme hade hjälpt, så SUV/familjebuss är bättre för ändamålet. Mao det går i en V60 med lagom mängd vaselin, men skulle jag köpa bil för ändamålet hade jag köpt en annan. Ignorera stöket i bilen :-)
Hade aldrig tänkt att sänka ner gaffel bakom stolarna!

Men du. Varför inte bara en cykelhållare?

Du kan oavsett inte lämna cyklarna över natten.

Vilken MTB-bil?

Tänker att man vill kunna slänga på ett taktält, göra roadtrip och kunna göra fler saker än att köra bil eller cykla, tex att vandra, gå in och äta osv, utan att vara orolig för att någon plockar cyklar som är monterade utanpå bilen :).

Vilken MTB-bil?

Skulle köra 170 mil Gbg-Åre tor. Bilen drog 0,2-0,3 l/mil mindre i år än förra året med cyklar på taket, så några hundra i plånboken och några kilo Co2 sparat.
Dessutom var jag ensam chaufför så behövde kunna ta lite längre paus utan att vara så orolig.
Hemma är det takställ som gäller.

Vilken MTB-bil?
Tänker att man vill kunna slänga på ett taktält, göra roadtrip och kunna göra fler saker än att köra bil eller cykla, tex att vandra, gå in och äta osv, utan att vara orolig för att någon plockar cyklar som är monterade utanpå bilen :).
Jag tänker att om man är villig att sno dom från ett ställ så är det nog inte långt att knacka sönder en bilruta. Ska man ha de förvarade i bilen så ska de inte syns utifrån annars tappar det lite poängen enligt mig.
Jag låser fast cyklarna i varandra och runt metall stommen på Thule hållaren. Kedjan går inte att klippa då den är för grov (Oxford nemesis om jag minns rätt).

Tältet kan man lika väl ha bredvid bilen. Åker vinkelslipen fram för att kapa kedjan lär du vakna :p.

Men man måste ju ha något som fungerar för ens egna setup och use-case.

Vilken MTB-bil?
Hur lång är kedjan ungefär? Hur tycker du att det funkar med en såpass tung kedja?
Alltså den är ju tung men fullt hanterbar. Har en 1,5m men inte testat flera cyklar med den. När jag har kört i sommar har jag använt en grov abus vajer istället men cyklarna lämnas aldrig mera än 5min. De har även airtags på sig.

Skulle du ha flera cyklar så är nog 2m Kedjan bra. Min tanke är att få det se riktigt jobbigt ut för tjuven. Då tar han hellre någon annans cykel.

Finns också vibrations larm (ej testat) så börjar någon mecka där så går de av.

Hiplock D1000 bygellås vore något om de fanns med extra lång bygel. De är extremt svåra att kapa även med vinkelslip.

Vilken MTB-bil?
Jag tänker att om man är villig att sno dom från ett ställ så är det nog inte långt att knacka sönder en bilruta. Ska man ha de förvarade i bilen så ska de inte syns utifrån annars tappar det lite poängen enligt mig.
Jag låser fast cyklarna i varandra och runt metall stommen på Thule hållaren. Kedjan går inte att klippa då den är för grov (Oxford nemesis om jag minns rätt).

Tältet kan man lika väl ha bredvid bilen. Åker vinkelslipen fram för att kapa kedjan lär du vakna :p.

Jag brukar låsa cykeln när den är i bilen och se till att lås och vajrar är väl synliga. Det är lite meckigt att få in och ut cyklar, tvivlar på att det är lättare för någon annan. Kör någon vinkelslip börjar väl bilen brinna, eller? Idealet vore väl att ha ett bra larm också. Men man skyltar ju inte cyklarna lika mycket och långt, inne i bilen jämfört med på taket.

Vilken MTB-bil?
Alltså den är ju tung men fullt hanterbar. Har en 1,5m men inte testat flera cyklar med den. När jag har kört i sommar har jag använt en grov abus vajer istället men cyklarna lämnas aldrig mera än 5min. De har även airtags på sig.

Skulle du ha flera cyklar så är nog 2m Kedjan bra. Min tanke är att få det se riktigt jobbigt ut för tjuven. Då tar han hellre någon annans cykel.

Finns också vibrations larm (ej testat) så börjar någon mecka där så går de av.

Hiplock D1000 bygellås vore något om de fanns med extra lång bygel. De är extremt svåra att kapa även med vinkelslip.
Tack!

Vilken MTB-bil?
Honda CR-V kan vara ett alternativ, en otroligt rymlig bil. Här är en bild från frugans bil (av årsmodell 2015) där jag lagt in min Trek Emonda i storlek 60 med båda hjulen monterade. Höjden bör inte heller vara något problem om man plockar av framhjulet, det är högt upp till innertaket. I min Audi Q5 finns inte en chans att göra samma manöver, kortare, smalare och lägre lastutrymme, dock roligare i övrigt..
CRV_bagage.jpg

Vilken MTB-bil?

Lämnar man Sverige funkar det rätt bra att ha cyklar i bilen lite överallt. Särskilt inne på campingar och sånt. Och det räcker som regel inte att knacka rutan eftersom det blir ett för litet hål, du ska ha know-how som biltjuv och kunna få upp en dörr eller bagaget också. Det kräver en level av cykeltjuv över medel misstänker jag.

Angående att låsa på cykelhållaren så får man ju fixa nåt sätt att låsa fast i bilen också. Hållarnas egna lås är ju inte så mycket värda. Så går ju rätt lätt att gå iväg med hela hållaren.

TS: Måste cyklarna just stå upp? Många kombis rymmer ju med lätthet två cyklar liggande på varandra med en filt mellan. Så kör jag i min V70 och det är rätt smidigt när man fått snurr på det, inte en suck att jag kan få in våra cyklar stående i den.

Vilken MTB-bil?
Vill du cykla eller bila? Jag älskar min Caddy Maxi, perfekt husbil för cyklisten som vill köra husbil i vardagen!
Jag har sen länge konstaterat att jag borde ha en Caddy rent funktionellt men körkomforten för att dra 10-15 timmar i sträck t ex Åre eller Alperna tycker jag saknas jmf en normal kombi. Om de inte nyligen blivit väsentligt mycket bättre?

Vilken MTB-bil?
Lämnar man Sverige funkar det rätt bra att ha cyklar i bilen lite överallt. Särskilt inne på campingar och sånt. Och det räcker som regel inte att knacka rutan eftersom det blir ett för litet hål, du ska ha know-how som biltjuv och kunna få upp en dörr eller bagaget också. Det kräver en level av cykeltjuv över medel misstänker jag.

Angående att låsa på cykelhållaren så får man ju fixa nåt sätt att låsa fast i bilen också. Hållarnas egna lås är ju inte så mycket värda. Så går ju rätt lätt att gå iväg med hela hållaren.

TS: Måste cyklarna just stå upp? Många kombis rymmer ju med lätthet två cyklar liggande på varandra med en filt mellan. Så kör jag i min V70 och det är rätt smidigt när man fått snurr på det, inte en suck att jag kan få in våra cyklar stående i den.
Nej en rejäl vajer för att låsa fast i takräckena känns overkill för mig. En klen vajer räcker för tillfällestjuven, och den mer planerande låser upp räckena från bilen eller kapar hållarens alu med lätthet. Så kan man ta hand om vajern hemma i lugn och ro.

Vet inte vad du har för cyklar, men har svårt att tro att de inte skulle kunna stå i en V70. Den är väl större än min v70 på alla håll utom möjligen bredd. Liggande tar det ju väldigt mycket mer plats om man inte vill stapla last på dem.

TS: Söker du en familjebil som också kan användas till cykelsemester en gång om det ret, eller söker du en cykelbil som också funkar till Coop? Det påverkar ju valet ganska kraftigt.

Vilken MTB-bil?
Jag har sen länge konstaterat att jag borde ha en Caddy rent funktionellt men körkomforten för att dra 10-15 timmar i sträck t ex Åre eller Alperna tycker jag saknas jmf en normal kombi. Om de inte nyligen blivit väsentligt mycket bättre?
Caddy är ju lite av en biltyp idag så alla märken har något. Peugeot och Ford verkar gå bra betyg på komforten. Även Mercedes har en modell som jag antar är mera premium.

Vilken MTB-bil?
Passat (iaf den diesel från -17 som jag har) har kvar reservhjulsbaljan men inte reservhjul, så plockar man bort golvet blir det ett rätt djupt utrymme där gaffeln borde kunna stå.

Ska man inte använda cyklarna så ofta så går det ner en 29" xl (epic evo) och en 27.5" hardtail i en gammal packline takbox om man plockar av hjul och pedaler, 2 hjul får vara inne i bilen. Så har jag kört flera europa-semestrar.

Vilken MTB-bil?
Nä, Touran verkar vara ett riktigt måndags ex.

Var väldigt nöjd med vår 2017, otroligt praktisk bil som inte är så stor utanpå. Inga problem att få in två cyklar, brukade ta av framhjulet och sadeln och ställa dem upp och ner på bakhjul + styre. 7 säten, även passagerarsätet går att fälla så att det går att lasta jättelånga saker. Separata stolar i baksätet där barnstol med isofix ryms tre i bredd (smått unikt, tror i princip bara det är den och S-max som fixar det om man inte kliver upp i Sharan-segmentet).

Personligen tycker jag det är konstigt att någon väljer Passat före Touran om man ändå tagit steget till "praktisk bil"-typen.

Vilken MTB-bil?
Caddy är ju lite av en biltyp idag så alla märken har något. Peugeot och Ford verkar gå bra betyg på komforten. Även Mercedes har en modell som jag antar är mera premium.

Jo det finns gradskillnader såklart, Opel Combo kan t ex vara den sämsta bil alla kategorier jag kört. men ingen bil i kategorin har riktigt levererat. Partner var OK men inget jag vill sträckköra till Alperna i.

Vilken MTB-bil?
senaste opel kombo är väl identisk med peugeot partner/citroën berlingo. de har rätt eller fel ett rykte om för biltypen hygglig komfort. inte för jag skulle fundera på en.

som du skriver rattnalle är det ju ingen konst få in ett par skogshojar i en vanlig kombi med fällt baksäte. det funkar utan skohorn även i min audi a2, 380 cm kort.

stöldrisk var på tapeten; att hjulen är avtagna är väl då snarast en fördel. vid nattlig inkvartering kan man passa på ta med sig ett par hjul från bilen.

Vilken MTB-bil?
Att ta av framhjulet tar ju nästan ingen tid alls. Att låta det begränsa valet av bil ser jag inte vitsen med.
I min lilla BMW 1-serie behöver jag även tömma gaffeln på luft för att få in cykeln stående. Det är ytterligare lite meck men det gör jag med ett leende två ggr om dagen om alternativet är att köra Caddy =)

Vilken MTB-bil?
Att ta av framhjulet tar ju nästan ingen tid alls. Att låta det begränsa valet av bil ser jag inte vitsen med.
I min lilla BMW 1-serie behöver jag även tömma gaffeln på luft för att få in cykeln stående. Det är ytterligare lite meck men det gör jag med ett leende två ggr om dagen om alternativet är att köra Caddy =)
Smart tänkt där, det hade nog sparat mig lite tid vid lastningen för vår semester.
I övrigt beror det väl på. Kör jag 90% av sträckan med cyklar i bakluckan väljer jag Caddy eller motsv. Bara att rulla in. Kör jag, som nu, en gång om året väljer jag bil på andra kriterier.
Jag tror personligen för många svenskar väljer bil för hur den används en gång om året. Därav alla stora kombis och SUVar men dragkrok och annat. För få tänker på att hyrbil den gången är ett utmärkt alternativ, och man slipper slita på sin egen. Jämfört med att köra onödigt stor bil 360 dagar om året är det dessutom billigt med hyrbil.

Vilken MTB-bil?
Nej men précis. Framhjul av är att räkna med i allt utom T5/Caddy eller dylikt. Frågan är snarare om man i dessa kombis (typ Passat, Superb, 5008 osv) får in cykeln med bakhjul på och framhjul av. Det är ju nästan lika lätt som att bara ställa in dem i en Caddy. Man måste ju ändå surra fast osv.
senaste opel kombo är väl identisk med peugeot partner/citroën berlingo. de har rätt eller fel ett rykte om för biltypen hygglig komfort. inte för jag skulle fundera på en.

som du skriver rattnalle är det ju ingen konst få in ett par skogshojar i en vanlig kombi med fällt baksäte. det funkar utan skohorn även i min audi a2, 380 cm kort.

stöldrisk var på tapeten; att hjulen är avtagna är väl då snarast en fördel. vid nattlig inkvartering kan man passa på ta med sig ett par hjul från bilen.
Men är de ståendes då? Vill kunna packa mer saker än bara cyklarna helst (:
Prisläge? Vad är prio? Mtb-transport, familjetransport eller annat?
typ 200 kanske. Ju mindre desto bättre såklart :) prio som kombo; inga ungar än men det kanske det blir på ett par års sikt, så än så länge semesterbil för 2 och vardagsbil att ta in/genom stan.

Ja så gör vi i dagsläget med lvg i vår lilla Astra. Att kunna ställa dem upp frigör ju utrymme i sidled för annan packning.

Vilken MTB-bil?
Doh! Bakhjulet menade jag. Jag måste alltså ta av båda hjulen och tömma gaffeln för att få in den i bilen.

Kan ju passa på att tillägga att jag använder cykelhållare när jag kör kortare sträckor.

Vilken MTB-bil?
Jag har kört sådana sträckor men saknar jämförelsen med vassare bilar. Men absolut är Caddyn inte snabb, åtminstone om man tar hänsyn till förbrukning.

Vilken MTB-bil?
Min i40 gick det bra i, sänkbart golv bak hjälpte mycket.

Jag har kört sådana sträckor men saknar jämförelsen med vassare bilar. Men absolut är Caddyn inte snabb, åtminstone om man tar hänsyn till förbrukning.

Mest att man sitter rätt risigt i Caddy och motsvarande, även om de blivit bättre. Som vilken sopig småbil som helst.

Vilken MTB-bil?
om det här med stående förvaring är viktigt kan du väl ta av hjulen och ställa ramarna uppochner i din nuvarande bil. kan inte föreställa mig att det inte får plats. eventuellt får man sänka sadlarna

två minuter per cykel att ställa dem ordning

Vilken MTB-bil?
kompisen i albuquerque nm har en sån honda, och har säkert 50 klassiska cyklar.

men kör mest runt i sin pickis, så som amerikaner gärna gör.

Vilken MTB-bil?
Caddy känns tyvärr som ett trist alternativ ?.

@Fattiglapp vad är storleken på dem där hojarna? Både jag och tjejen är rätt korta (170cm) så räcker för oss med storlek M på mtb och XS/S/48-52 på gravel/lvg. Dock vore ju 2 st M enduro guld om det gick.

Fast din flickvän är ju över medellängd..

Tillbaka
Topp