Vilken MTB (inspiration)

phixer

Medlem
Vilken MTB (inspiration)
Om ni fick 50-60k att handla en MTB för att köra långlopp men också sticka ut i skogen och bara tycka det är jävligt kul vad skulle ni satsa på då? Motivera gärna era svar lite, fultyskar undanbedes.

Vilken MTB (inspiration)
Jag kör en Cannondale Scalpel Ultimate 2011, idag kom min hustrus Scalpel 3. Det finns en Scalpel 1:a som jag skulle rekommendera i den prisklassen. Då får du en superbra heldämpad XC-racer som bara vill piska stig och som bra vill ha mer än vad du kan ge.

paulas.JPG ht=542

Min hustrus

jerkers.JPG ht=542

Min

Vilken MTB (inspiration)
även jag hade köpt en cannondale scalpel :D lätt, snygg, o lite annorlunda lösningar + att Lefty är den klart bästa gaffeln jag testat, att den även är lätt skadar ju inte direkt.

Vilken MTB (inspiration)
Jag kan rekommendera Specialized Epic, förslagsvis Expert Carbon eller Marathon Carbon. Båda har BRAIN-dämpare (stel på asfalt/uppför, och dämpar så fort cykeln kör över något hinder - justerbar känslighet) både fram och bak och en schysst och racig geometri.

Expert Carbon ligger under din budget, vilket ger mer pengar till kläder och tillbehör. Marathon Carbon är dyrare, men fortfarande inom budgeten. Båda finns att prova hos flera butiker runtom i landet.

Har själv kört på Epic sedan 2009 och är väldigt nöjd! Ingen tvekan om vad jag skulle välja med andra ord. ;)

Expert Carbon
EpixExpertCarbon_12398.jpg

Marathon Carbon
EpicMarathonCarbon_12397.jpg

Vilken MTB (inspiration)
Tipset om Epic Carbon är bra, men jag skulle nog satsat på en Epic Evo R som då är lite mer anpassad för stigkörning.

Men om jag själv skulle valt så hade jag köpt en Commencal Super 4 Carbon ram. Den finns i rätt prisvärt paket med Fox 120 gaffel, sadelstolpe och styrkombo. Sen hade jag köpt en XX-grupp och ett par lätta Notubes hjul på hope2 nav. Den cykeln är grymt lekfull men även lätt och effektiv så att du kan köra långlopp.
Sen får du ju en grymt snygg cykel också :)

Vilken MTB (inspiration)
Jag planerar på och byta till nästa år, då är det en cannondale scalpel eller en specialized som gäller. Helst en sådan som Jerker har, men..

Tillbaka
Topp