Vilken MTB passar bäst i Skåne?

• Trådstartare Trådstartare cq0
  • Start datum Start datum

cq0

Ny medlem
Hej! Jag har en fråga till er som cyklar i Skåne. Jag har tidigare cyklat på en XC-cykel, eftersom jag inte hade tillgång till bil och kunde bara köra på stigarna runt Kristianstad. Nu har jag bil och planerar att köpa en ny cykel. Jag undrar vilken typ som ger mig mest glädje och möjligheter. Ska jag köra på en XC eller finns det Trails i skåne som passar AM,Trail eller Enduro-cykel?

Mvh Christian

cq0 sa:
Hej! Jag har en fråga till er som cyklar i Skåne. Jag har tidigare cyklat på en XC-cykel, eftersom jag inte hade tillgång till bil och kunde bara köra på stigarna runt Kristianstad. Nu har jag bil och planerar att köpa en ny cykel. Jag undrar vilken typ som ger mig mest glädje och möjligheter. Ska jag köra på en XC eller finns det Trails i skåne som passar AM,Trail eller Enduro-cykel?

Mvh Christian

Finns kompromisser idag. T.ex. 120mm slag. Scott Spark, BMC Agonist/Speedfox bland annat. I Skåne finns det all möjlig terräng det är bara erfarenheten och kunskapen som sätter gränser. Bergshällar har vi iofs inte så gott om och inte heller massiva berg men det går att få ihop 1000 meter klättring under ett pass om man så önskar.

kul vinkel! samma lätta trampeffektiva och otb-trygga cykel som är bra överallt annars skulle jag säga. och det är inte långt till varken skogarna i småland eller hällarna i blekinge

Förutom berg går det väll att hitta all terräng i hela landet, hänger väl mest på vad man tycker är kul. Kräma grusväg eller hucka(?) bland klippor, stock och sten. Själv gillar jag bränna runt i knölig terräng och både leka runt och jaga strava KOMs, kör en Stumpjumper 29 och tycker den är perfekt. Håller mig dock så långt från vägar och grusvägar som möjligt.

cq0 sa:
Hur är det med frakt och moms m.m om man beställer en Jeffsy?

Frakten tillkommer (kommer inte ihåg hur många hundralappar det var) Moms läggs inte på (om YT nu inte har nått omsättningströskeln). I värsta fall blir det i så fall 6% dyrare cykel.

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
cq0 sa:
Hur är det med frakt och moms m.m om man beställer en Jeffsy?

Frakten tillkommer (kommer inte ihåg hur många hundralappar det var) Moms läggs inte på (om YT nu inte har nått omsättningströskeln). I värsta fall blir det i så fall 6% dyrare cykel.

Verkar orimligt att YT inte skulle ha nått omsättningsgränsen med tanke på hur många Capra och Jeffsy som rullar runt. Gränsen är ju bara på runt 300k/år. Men det är väl bara att sätta Sverige som din plats så lär du ju få rätt pris från början.

trailmig sa:
YT levererar alltså cyklar från Tyskland. Tyskland ligger inom EU och därmed ingår moms i köpet. Tullavgifter finns inte inom EU.
Ja, moms ska alltid "ingå" vid köp inom EU, men frågan är vilken momssats som används, i det här fallet tysk eller svensk...?

Cyklar själv mycket runt Kristianstad och tycker att om du har bra teknik så köp en hardtail annars kanske det är bättre med en fulldämpad...

tinkerbell sa:
trailmig sa:
YT levererar alltså cyklar från Tyskland. Tyskland ligger inom EU och därmed ingår moms i köpet. Tullavgifter finns inte inom EU.
Ja, moms ska alltid "ingå" vid köp inom EU, men frågan är vilken momssats som används, i det här fallet tysk eller svensk...?

Tysk såklart eftersom varan köps ifrån Tyskland.

Senast ändrad:
trailmig sa:
tinkerbell sa:
trailmig sa:

Tysk såklart eftersom varan köps ifrån Tyskland.
Nej, inte självklart eftersom det bestäms av hur mycket företaget exporterar till Sverige för. Över 10 basbelopp (tror jag det handlar om) är företaget momspliktig i mottagarlandet.

Jag funderar också om en Jeffsy 29 är lite mycket cykel för XC-banan i Bockeboda? Det hade varit nice med en cykel som man kan använda i Vallåsen med t.ex.

Jag gick själv och hade ångest kring detta. Landade till slut på en long, low and slack HT. Kommer inte vara snabbast någonstans men jag skrattar gott från början till slut på de ställen jag testat så här långt, vilket är Bockeboda och Hovdala.

En jeffsy funkar både på vallåsen och xc stigen.

Eller en ripmo.

Själv kör jag Orange Stage 5 och bor i Skåne.

Senast ändrad:
Det finns gott om stökiga stigar förJeffsyn runt Kristianstad, Hovdala, Ryssberget, Oppmanna, Ekestad.

Själv kör jag också en aggressiv hardtail, en Bird Zero tr som jag brukar leka med på Ryssberget och Hovdalas stökigare stigar.

Hur är det att cykla med en ht trail-cykel på en XC-bana som typ Bockeboda? Måste man ha två cyklar? En för XC och en för Trail?

cq0 sa:
Hur är det att cykla med en ht trail-cykel på en XC-bana som typ Bockeboda? Måste man ha två cyklar? En för XC och en för Trail?

Xc-banan i Bockeboda är väl i princip bara stig (trail)?

Man behöver annars minst 5 cyklar
HT XC
FS XC
FS 140mm hoj
FS 160mm hoj
och en DH-rigg, annars är det inte lönt.

Eller en lite flackare 130-140mm som t ex jeffsyn som fungerar med beröm godkänt till allt men inte är riktigt optimal till nåt. Jag har gillat min Jeffsy eftersom den inte är så modern och lång utan kort och bekväm för mig.

Har en 29 HT och cyklar mest i Genarp och då nästan bara björnstorpsslingan. Skulle uppskatta att jag skulle haft verklig användning av en heldämpad ca 10-15% av den slingan. Vissa partier får man hålla igen lite på farten för att det börjar studsa mycket, men dessa är inte långa eller många.

Varit inne på heldämpad men tycker ändå att man klarar sig väldigt väl på en HT, iaf ute i Genarp.

ForesterGuy sa:
Men vilket däcktryck ska man ha i Skåne?

haha, bäst idag:))

samma som i jämtland får man
tro?

för övrigt är det intressant att se den energi man lägger ner på köp av en ht, en cykel som man vill byta till en fs i första undanlöpan och sedan resten av dag 1?

kais01 sa:
ForesterGuy sa:
Men vilket däcktryck ska man ha i Skåne?

haha, bäst idag:))

samma som i jämtland får man
tro?

för övrigt är det intressant att se den energi man lägger ner på köp av en ht, en cykel som man vill byta till en fs i första undanlöpan och sedan resten av dag 1?

Första gången jag håller med dig. Och Sverige slog ut Tyskland i VM, sannerligen ett undrets dag :).

Tillbaka
Topp