Vilken MTB till 7-åring?

kakan_polen2

Aktiv medlem
Vilken MTB till 7-åring?
Letar MTB till min 7 åring men kan inte bestämma mej för vilken!

Han har en Cannondale Trail 20 nu som varit kanon.

Ska man gå på 24 eller direkt till 26? 27,5 tror jag blir för klumpigt i pumptracken :)

Kollar på White xc240 å Merida 24 x-lite

Vilken hade ni valt? Han är nästan 130cm lång.
Andra alternativ? Max 4000:-!

Vilken MTB till 7-åring?
Cube 240 har vi till våra 7-åringar (fast den ene är 10 nu och har fått en Specialized P Street 26")
Vettiga cyklar utan för mycket komplikationer. Möjligen kunde de skippat dämparen helt.
Sedan tittade jag faktiskt på Biltemas lätta 24" också. Den ser inte så dum ut faktiskt. Lätt ram, ingen dämpare. Och bra pris.

Vilken MTB till 7-åring?
Hej.
Jag har tre barn som tycker d e kul att cykla. Inga mtb-entusiaster, utan mest fart-o-fläkt-entusiaster. Ålder på barnen e 9-14 o två yngsta e pojkar. Jag har byggt deras cyklar o således rekommenderar jag att bygga. Men, fattar att inte alla har lust, tid eller tid att lära sig, så mitt råd är att inte köpa en för stor cykel om barnet (eller du vill att barnet) ska cykla i skog. Hellre en för liten än för stor, till att börja med. Med betoning på "till att börja med". Du kommer själv upptäcka när barnet e stadigare, snabbare, starkare - barnets förmåga överstiger cykelns, och då e d dax att skaffa nästa. För ett 130 cm långt barn hade jag valt en 24", men inte vilken somhelst såklart. Och här kommer vi till frågan om hur mycket du e villig att lägga ut på en mtb, eller en barncykel som ser ut som mtb. Det är stor skillnad på dom två. En dyrare är inte nödvändigtvis bättre. Allt beror på komponenter. De flesta barncyklar, som ser ut som mtb, är i stort sett likadana. Vill du ha en sån så ska du välja en som barnet själv tycker e snyggast. Vill ditt barn cykla i skog på en bra cykel, så e d du som förälder som ska välja.

Vilken MTB till 7-åring?
Bygger gärna själv men blir inte prisvärt i denna prisklass...

Kikar man däremot på en större 26tum så kan d va värt å köpa en billig då hyllorna är fulla av gamla grejer. Sid gaffel, hjul osv.

Cube såg väldigt fina ut men tycker d är konstigt att dem rekommenderar upp till 130cm?

Blir nog en White å sen bygga en superfin 26a om han blir än mer biten.

Är en 2 år yngre sån å en tös i ugnen så gör inget om han växer ur 24an fort då de kommer syskon som tar över.

Vilken MTB till 7-åring?
Whiten tror jag blir bra!
Själv köpte jag helstel Isla Beinn 26 small (24-ram med 26-hjul) när det begav sig, fantastisk cykel. Men nu verkar det inte finnas small och large, utan bara Beinn 26 med en ram. Undrar om det är den stora eller lilla? Jag valde på den och att köpa en jätteliten 26:a från Kina och bygga själv. Har du tid kunde ju det vara ett sätt att rensa lite på hyllorna...

Vilken MTB till 7-åring?
Kina 26a blir så dyrt med moms och tull. Kan lika gärna köpa en vpace ram i så fall.
Jag gick på White som intressekoll innan jag lägger riktiga pengar.
Jag har bytt till rocket Ron och fina skivor, det tar den en bit under 10kg. Tänkte byta drivlina också men original verkar funka bra.

Vilken MTB till 7-åring?
Kina 26a blir så dyrt med moms och tull. Kan lika gärna köpa en vpace ram i så fall.
Jag gick på White som intressekoll innan jag lägger riktiga pengar.
Jag har bytt till rocket Ron och fina skivor, det tar den en bit under 10kg. Tänkte byta drivlina också men original verkar funka bra.
Vpace fanns inte förr. Men du har rätt, det skulle jag också kolla in innan fulkines.

Vilken MTB till 7-åring?
Min 7-åring är 142cm (ja, en gigant) och kör en Scott Rockster 24. Stel gaffel men funkar fint på enklare stig också eftersom däcken är breda. Han har inte riktigt fattat det där med ståcykling än ändå. Bra övning med 8vxl gripshift.

Senast ändrad:
Vilken MTB till 7-åring?
Om du har hjul och dämpare på hyllan ska du absolut börja bygga. Köp en hyfsat enkel 24 tum cykel till barnet så länge. Att tänka på när du bygger är att korta vevarmar inte är så lätta att få tag på.

Vilken MTB till 7-åring?
Letar MTB till min 7 åring men kan inte bestämma mej för vilken!

Han har en Cannondale Trail 20 nu som varit kanon.

Ska man gå på 24 eller direkt till 26? 27,5 tror jag blir för klumpigt i pumptracken :)

Kollar på White xc240 å Merida 24 x-lite

Vilken hade ni valt? Han är nästan 130cm lång.
Andra alternativ? Max 4000:-!

Vilken MTB till 7-åring?
Hej, båda cyklarna verkar ju likvärdiga.
Vår 8åring har en White240 som funkar riktigt fint, och som han älskar (efter att vi bytt till större däck. Det verkar väldigt viktigt med feta däck...;)
Han har den på cykelträning, till skolan och fräser runt på osv.
Den är gedigen. Bra exakta bromsar och lättväxlad.
Vi(jag) har gjort tre/fyra nödvändiga uppgraderingar:
-2,25" maxxis däck för bättre dämpning och grepp OCH "the looks"...
-kortat en kedjelänk = inte så ofta kedjan hoppar nu
-ett skydd på kedjestaget = tyst cykel
-Snabbfäste på sadelklämman (va!? Ingen dropper...)
Han kommer lätt kunna ha cykeln nästa och säkert näst-nästa sommar. Jag tycker barn verkar ha för stora cyklar över lag. Borde ju vara roligare med en som är lätt att trixa med..

...ska iaf exprimentera och sätta på en fin 26" manitou-gaffel nu i veckan. Någon som har erfarenhet av hur det blir med en "för stor" gaffel?
Blir det inget bra tänkte jag iaf spara den till när det blir dags för att bygga en 26".
Ni som byggt cyklar: Har ni något bra tips hur man hittar delar. Vad hittar man lätt begagnat och vad är värt att köpa nytt? Det är en lätt 26" jag tänkte ha som projekt till pojken.
/Emil

Vilken MTB till 7-åring?
Hej, båda cyklarna verkar ju likvärdiga.
Vår 8åring har en White240 som funkar riktigt fint, och som han älskar (efter att vi bytt till större däck. Det verkar väldigt viktigt med feta däck...;)
Han har den på cykelträning, till skolan och fräser runt på osv.
Den är gedigen. Bra exakta bromsar och lättväxlad.
Vi(jag) har gjort tre/fyra nödvändiga uppgraderingar:
-2,25" maxxis däck för bättre dämpning och grepp OCH "the looks"...
-kortat en kedjelänk = inte så ofta kedjan hoppar nu
-ett skydd på kedjestaget = tyst cykel
-Snabbfäste på sadelklämman (va!? Ingen dropper...)
Han kommer lätt kunna ha cykeln nästa och säkert näst-nästa sommar. Jag tycker barn verkar ha för stora cyklar över lag. Borde ju vara roligare med en som är lätt att trixa med..

...ska iaf exprimentera och sätta på en fin 26" manitou-gaffel nu i veckan. Någon som har erfarenhet av hur det blir med en "för stor" gaffel?
Blir det inget bra tänkte jag iaf spara den till när det blir dags för att bygga en 26".
Ni som byggt cyklar: Har ni något bra tips hur man hittar delar. Vad hittar man lätt begagnat och vad är värt att köpa nytt? Det är en lätt 26" jag tänkte ha som projekt till pojken.
/Emil
Vem säljer 24'' maxxis? Tror bara jag såg dhf eller vad det var.

Har inte testat 26 gaffel men xc240 har rätt låg ac jämfört med mx24 som verkar ha en samma på stel som dämpad?

Tror man kan fundera på att gå direkt på 27.5 efter 24.

Vilken MTB till 7-åring?
Vem säljer 24'' maxxis? Tror bara jag såg dhf eller vad det var.

Har inte testat 26 gaffel men xc240 har rätt låg ac jämfört med mx24 som verkar ha en samma på stel som dämpad?

Tror man kan fundera på att gå direkt på 27.5 efter 24.
Sorry Jonte, jag läste "säjer" och inte säljer i ditt inlägg.
Jag klickade hem däcken från bike-components.de. Tror det var enda stället som hade just dessa däck.
/Emil

Vilken MTB till 7-åring?
Det finns t o m 20" Maxxis i olika modeller.

kolla länken!

Vilken MTB till 7-åring?
Sorry Jonte, jag läste "säjer" och inte säljer i ditt inlägg.
Jag klickade hem däcken från bike-components.de. Tror det var enda stället som hade just dessa däck.
/Emil
Tack. Det hade jag missat. Recon 2.2 hade helt klart varit ett alternativ till Rocket Ron. Å andra sidan väger RR 2.1 bara 435g och 2mm skillnad kanske jag kan leva med.

Vilken MTB till 7-åring?
kolla länken!

:-), Jag menade att det finns. Jag behöver inga däck. I barnstorlekar finns HolyRoller, MaxDaddy, CreepyCrawler i 2,5"-bredd, mm. Jag tänker att finns d t 20" så finns d nog t 24" om man letar tillräckligt.

Vilken MTB till 7-åring?
Tack. Det hade jag missat. Recon 2.2 hade helt klart varit ett alternativ till Rocket Ron. Å andra sidan väger RR 2.1 bara 435g och 2mm skillnad kanske jag kan leva med.

Ja, visste inte om Rekon i 24", men ser inte att denä skulle vara bättre än Rocket Ron. Vet inte om Maxxis Dual gummiblandningen är bättre än Schwalbe Addix. Schwalbe Addix saknar grepp på blöta häll.

Vilken MTB till 7-åring?
Ja, visste inte om Rekon i 24", men ser inte att denä skulle vara bättre än Rocket Ron. Vet inte om Maxxis Dual gummiblandningen är bättre än Schwalbe Addix. Schwalbe Addix saknar grepp på blöta häll.
Addix är bara på evolution Inte performance? 2.1 är performance och evolution finns bara i 2.35

Edit. Det är tydligen addix i perf också

Vilken MTB till 7-åring?
Addix är bara på evolution Inte performance? 2.1 är performance och evolution finns bara i 2.35

Edit. Det är tydligen addix i perf också

Ja, men Addix på Performance är mycket sämre än alla Addix på Evolution (Addix är bara en marketing label). Addix SpeedGrip är vad man vill har till stigcykling, eller kanske Addix Soft fram. Men bara på tynga däck i 24".
Ser just nu att det nu finns Rocket Ron i 24x2.35 med Super Race casing och Speed blandning, men det verkar som en race däck, inte en stig däck.

Vilken MTB till 7-åring?
Ja, men Addix på Performance är mycket sämre än alla Addix på Evolution (Addix är bara en marketing label). Addix SpeedGrip är vad man vill har till stigcykling, eller kanske Addix Soft fram. Men bara på tynga däck i 24".
Ser just nu att det nu finns Rocket Ron i 24x2.35 med Super Race casing och Speed blandning, men det verkar som en race däck, inte en stig däck.
Det är väl race som i xc? Det borde väl funka för många barn. Hur som helst får det kanske inte plats på en White. Vi kanske testar fram i framtiden.
Totalt har maxxis bättre urval på tyngre grejor verkar det som.

Vilken MTB till 7-åring?
Blev en White 24tums från XXL... 3499:- känns enormt prisvärt.
Hämtade du den på plats eller skickas den?
Jag fick den hemskickad. Hursom, på min specifika fråga till XXL om pedaler, ringklocka, reflexer ingick, fick jag svaret "nä, det får du köpa separat". Och det gjorde jag. Men i kartongen låg minsann allt sånt redan. Kanske ett tips i fall du nu får den hemskickad.
Du fick ju bra pris! (Jag betalade 4.)

Vilken MTB till 7-åring?
Kolla in commencal, som har fina jr hojar.
bra geometri, och fin ramar. Bra att bygga på.

Vilken MTB till 7-åring?
Hämtade du den på plats eller skickas den?
Jag fick den hemskickad. Hursom, på min specifika fråga till XXL om pedaler, ringklocka, reflexer ingick, fick jag svaret "nä, det får du köpa separat". Och det gjorde jag. Men i kartongen låg minsann allt sånt redan. Kanske ett tips i fall du nu får den hemskickad.
Du fick ju bra pris! (Jag betalade 4.)

Jag får den hemskickad.

Vilken MTB till 7-åring?
rocket ron 2.1 performance var de bästa jag hittade. 2.35 är väl kanske mycket för fälgarna.

vi monterade 2.20" (Maxxis) och det får plats i ramen och passar fint med fälgarna. Att montera nya större däck (+ dämpad ny framgaffel) gjorde det till en hel annan cykel som kan stöka fram bra på stigarna.
Framgaffeln(orginalet) verkar vara det som begränsar däckstorleken, kanske kanske 2,30 får plats men jag vågade inte chansa.
Orginaldäcken kan ju barnet använda till att rita lakritsspår i asfalten med ?. Mycket bra träning och viktigt att bemästra för säkerheten.

lycka till !

Vilken MTB till 7-åring?
vi monterade 2.20" (Maxxis) och det får plats i ramen och passar fint med fälgarna. Att montera nya större däck (+ dämpad ny framgaffel) gjorde det till en hel annan cykel som kan stöka fram bra på stigarna.
Framgaffeln(orginalet) verkar vara det som begränsar däckstorleken, kanske kanske 2,30 får plats men jag vågade inte chansa.
Orginaldäcken kan ju barnet använda till att rita lakritsspår i asfalten med ?. Mycket bra träning och viktigt att bemästra för säkerheten.

lycka till !
Vad köpte ni för gaffel. Funderat att göra samma på flickans.

Vilken MTB till 7-åring?
Manitou Markhor storl-26" inköptes på Rosebikes. Den funkar bra till en 8-åring, dvs lufttrycket kunde justeras för att passa cyklistens ringa vikt.
Måste säga att det blev riktigt bra trots att det inte var en 24"-gaffel. Mer "slack" i geometrin dessutom!
Mvh
Emil

Vilken MTB till 7-åring?
Funderade själv på Manitou machete junit.

Machete finns dock bara med mycket slag som ger ännu längre AC-längd.
Jag funderade också på Markhor, då med 80 mm, men den är svar att få tag i. En Rockshox Judy Gold är en annan option.

Men min sons mtb hade redan en RST F1rst som är helt ok. Jag tittade på andra gafflar för att den har begränsat däckfrigång och min son behövde köttigare däck. Det löste sig genom att köpa en 26" cykel med Fox Float 32 gaffel.

Vilken MTB till 7-åring?
Machete finns dock bara med mycket slag som ger ännu längre AC-längd.
Jag funderade också på Markhor, då med 80 mm, men den är svar att få tag i. En Rockshox Judy Gold är en annan option.

Men min sons mtb hade redan en RST F1rst som är helt ok. Jag tittade på andra gafflar för att den har begränsat däckfrigång och min son behövde köttigare däck. Det löste sig genom att köpa en 26" cykel med Fox Float 32 gaffel.
Jag vet inte, men det kom med gummidel till Manitou markhor som jag antar är för att minska slaglängden från 100 - 80mm om man vill. Men nu gissar jag.
- någon som vet vad detta är till för?

Bilagor

• 75B151C4-65F1-4B5E-BC12-B37D304C14C5.jpeg
    75B151C4-65F1-4B5E-BC12-B37D304C14C5.jpeg
    633.8 KB · Besök: 129
Vilken MTB till 7-åring?
Tillbaka
Topp