vilken pedal väljer man?

• Trådstartare Trådstartare kaputt
  • Start datum Start datum
K

kaputt

Guest
vilken pedal väljer man?
vilken pedal väljer man?
Jag kör med m520, köpte dom i ett paket med skor och pedlaer hos min lbs. De funkar riktigt bra.

Om du ska beställa från nätet så är cyclecomponents mycket billigare, 290 kr för m520 men det tar lite tid att få grejerna då de är lagerlösa och bara tar hem när folk beställer grejer.

vilken pedal väljer man?
Inte sugen på Eggbeaters eller Time XS? Skall man lägga dryga 1000-lappen, finns ju lite roligare grejer... skall man dock lägga 500 spänn så är dom ju inte direkt aktuella.

vilken pedal väljer man?
520 och 540 har olika lager. Kolla på axeln så ser du skillnaden. 540 har nållager och 520 har kulor. Jag köpte ett par 540 och de är bra. Misstänker att det inte är den minsya skillnad i funktion mellan 520 och 540 men 540 lär hålla betydligt längre med nållager iställte för det (inte så superbra) kullagret. Vad sen XTR gör som XT (540) inte gör har jag ingen aning om alls?

Rekomenderar alltså 540 om du vill ha lite längre livslängd.

Å sen så beställer man inte från nätet. Stöd din lokala handlare. Och vem vet du kanske får hjälp men att bena ut skillnaderna om du går ner till en butik och frågar.

Stalle

vilken pedal väljer man?
Tror jag? Eller är det så att både 540 och 520 har kullager??? Det kanske är jag som i förvirringen trott at det bar ett nållager. Det kanske bara är axelns form som skiljer?

STalle

vilken pedal väljer man?
Jonas: är dom bra? Jag hade Time ATAC på min förra cykel som dom =¤#"%`)`¤#%" stal för mej. Nu har jag några livsfarliga pedaler som inte löser ut riktigt. Saknar det distinkta klicket på en Time-pedal. =)

vilken pedal väljer man?
De flesta verkar grymt nöjda med 520. Pris/prestandaförhållandet är helt outstanding! Men jag har sett dem betydligt billigare än cyckelcitys priser. Cyclecomponents tar t.ex. 290 SEK.
Jag kör på riktiga snikpedaler (gamla 515) och de funkar faktiskt helt OK.

vilken pedal väljer man?
jag har ett par 515, tror jag, idag. problemet för mig är att jag slår till infästningsmekanismen i stenar och dylikt sedan blir det att köpa ny pedal, andra gången nu. Jag är nöjd med funktionen på 515 men om materialet i de dyrare står pall för mera tycker jag det kan kännas motiverat med ett högre pris.

vilken pedal väljer man?
lundatok: Jag gillar dom, aldrig fått ont i knäna på grund av "för stelt sko/pedal-interface". Nu behöver dom servas lite, efter Kinnekulle... Köpte dom även för att veta om man skall ha Time Impact eller "vanliga" Look till racern när någon gång i framtiden behöver nya där.

Klickar som du säger ur mycket distinkt och fint, inte lika mjukt som Eggbeaters. Låter som dålig kvalitet, men tyst och mjuk urklickning är dålig kvalitet snarare. Enda nackdelen är att dom ser skabbiga ut snabbt ("lyxplast"), efter den initiala inslitningen avstannar dock det visuella slitaget i princip. Bra med justerbar urklickningsvinkel också.

Jag köpte dom för den extra rörligheten, speciellt den i sidled. Rensar även lera kanonbra, men det gör ju samtliga nämnda här väl?

Jag är nöjd och kan rekommendera dig att skaffa dom, särskilt om du kört vanliga Atac:s och varit nöjd med dom - dessa skall väl vara bättre på _allt_ (iallafall enligt Time ;-)

EDIT: Det är samma klossar på Atac och Atac XS, så har du kvar dina gamla och dom har lite kvar att ge så är det ju en trevlig bonus också!

Senast redigerad av en moderator:
vilken pedal väljer man?
Jag måste rekomendera 959:orna, dvs xtr-pedalerna. Mycket lätt, enkel att komma in i (den har någon slags beläggning på "käftarna" som gör det enklare att glida in i pedalen). Dessutom fastnar ingen lera i pedalen, men det är nog likadant på 540 o 520 eftersom de nästan ser likadana ut.
Sen håller jag med Jonas lite, ska du betala mer än tusen spänn för pedaler så kanske du ska titta lite på Crankbrothers eller Time. Själv har jag ingen erfarenhet av dessa, men om man ska tro vad tidningarna skriver så är Crankbrothers en av de absolut bästa pedalerna på marknaden.

vilken pedal väljer man?
Jag skulle nog rekomendera 540. Bra vikt och funktion till vettigt pris. CC hade slut på dem när jag köpte så det fick bli ett par 520 istället.
/Johan

vilken pedal väljer man?
kaputt Skrev:
-------------------------------------------------------
> vad sklijer 540 från 520 förutom lagren, och hur
> påverkar lagren pedalens funktion?

Funktionen påverkas väl främst i det att det består längre ;-)

vilken pedal väljer man?
Välj efter plånboken, det är väl rådet angående de tre olika pedalerna du listat. Skillnaden är som sagt olika lager och lite olika material. Har kört med två olika par 959:or och de är riktigt bra, starka och hållbara, tål nästan vad som helst. Har slagit i dom i stenar och hoppat med dom, är så länge är de som nya. Ska du välja och vill komma någorlunda billigt undan så ta 540.

/Leo

vilken pedal väljer man?
Jag kör med m959 pedalerna och är kanon nöjd men jag vet inte om det är de mest prisvärda med tanke på
att det är lika fin design på m540 och m520 pedalerna oxå. Det fastnar ingen lera i dem och de är väldigt lätt att komma i/ur dem. Hade jag varit du skulle jag ha köpt m540 pedalerna eftersom jag anser att de är mest prisvärda om du inte ska ut och tävla så mycket och inte bryr dig om vikten plus att det är bättre lager på dem än på m520 pedalerna.

vilken pedal väljer man?
SL-9 Skrev:
> Någon som vet någon nätbutik med bra priser på 959
> pedaler?
>
> /Fredde

CRC har för 64.99£ och blir då ungefär strax över 900:- om jag har räknat rätt.

cyclecomponents har dem för 965:-. I Båda alternativen tycker jag att det är bra priser med tanke på
att de brukar ligga närmare 1200-1300:- i andra butiker.

vilken pedal väljer man?
959orna är utmärkta, helt i stål, inga plastdelar till skillnad från de andra, mycket bra lager, bra ler- och snörensning, lätt vikt, och dessutom behövs ingen pedaltång eftersom de monteras med en vanlig 8 mm insexnyckel. Är mycket nöjd med mina.

Jag har ingen personlig erfarenhet av 520 o 540 använde däremot en föregångare som hette 515 o det var också en utmärkt pedal och det finns ingen anledning att tro att 520 o 540 är sämre. Om vikten inte är en faktor kommer du att vara lika glad med någon av dem.

Per

vilken pedal väljer man?
Det är bra att de har börjat förpacka pedaler på tetra-pack. (apropå eggbeaters-länken)

vilken pedal väljer man?
Väldigt många säger "om du inte bryr dig om vikten så välj 540 framför 959". Men faktum är att det endast skiljer 6 gram emellan dessa två! Jamenar raka av polisongerna så tar du igen vikten!!!
Här är vikt och pris för de tre listade pedalerna (vikter och pris från cykelcitys katalog):
Shimano PD-M959: 346 gram/par Pris: 1250:- Pris per gram: 3,6 kr
Shimano PD-M540: 352 gram/par Pris: 595:- Pris per gram: 1,7 kr
Shimano PD-M520: 380 gram/par Pris: 415:- Pris per gram: 1,1 kr

Så sammanfattningsvis så betalar du hälften så mycket om du väljer 540 mot 959 men du tappar bara sex gram. Jag köpte mina 959:or förra året när 540:orna inte fanns, men ingen tvekan om att jag idag skulle valt 540.

vilken pedal väljer man?
<Någon som vet någon nätbutik med bra priser på 959 pedaler?

http://www.bicycles.de har följande priser

79.99 euro för 959 = 736kr
34.95 euro för 540 = 322kr
24.95 euro för 520 = 230kr

Frakt kostar 10 euro, levererat till din ytterdörr

/Anders

vilken pedal väljer man?
Leo Skrev:
> Det är inte för viktens skull man köper 959 istället för 540... :-)

Nej, man gör det för att man anser att de är de bästa pedalerna och vill unna sig det bästa. 540s motsvarighet fanns inte när jag köpte mina, och jag tror de är fullgott alternativ, får dessutom ta tillbaka det jag skrev ovan om plast. Som de ser ut finns ingen plast på dem.

Per

vilken pedal väljer man?
Per Skrev:
> Leo Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte för viktens skull man köper 959
> istället för 540... :-)
>
> Nej, man gör det för att man anser att de är de
> bästa pedalerna och vill unna sig det bästa. 540s
> motsvarighet fanns inte när jag köpte mina, och
> jag tror de är fullgott alternativ, får dessutom
> ta tillbaka det jag skrev ovan om plast. Som de
> ser ut finns ingen plast på dem.
>
> Per
>
>
>
> Keep the trails open

Exakt. Köpte mina också innan 540 kom, men lagergången i 959:orna är så fin att det känns som de håller hur länge som helst. Det är 520 som har plast.

/Leo

vilken pedal väljer man?
Leo Skrev:

> lagergången i 959:orna är så fin att det känns som de håller hur länge som helst.

Precis, jag älskar mina 959or, och valde faktiskt att sätta 959or på min landvägsracer också. Till saken hörde att jag inte ville ha olika system, olika skor, o s v. Funkar utmärkt på väg om man inte tävlar på allvar.

Per

vilken pedal väljer man?
Det är ingen plast på 520 heller även om det på den svarta modellen ser ut att vara lite plast

vilken pedal väljer man?
Som flera andra här kör jag med 959 som inköptes innan 520 och 540 såg marknadens ljus.

Idag skulle jag köpa 520 eller 540.

Skillnaden mot mina gamla 515 är milsvid i lera och snö. I finväder märker man skillnad, men den är inte så stor.

vilken pedal väljer man?
959 är den klart bästa pedal jag har haft var ett tag time användare men jag och time blev aldrig riktigt kompisar. kör nu 520 helt ok pedal och otroligt mycke bättre än gamla 515 men 959 har klart skönare i och ursteg. men i förhållande till priset är nog 520 något av de vettigaste man kan köpa.

vilken pedal väljer man?
Måste ju prisa mina Time Atac som gått sedan våren -00. Grymt hållbara. Compositvarianten (den jag har) finns hos Merlin Cycles för 40 pund. Ett kap!

Tillbaka
Topp