Vilken pulsklocka/cykeldator med GPS ska man köpa?

Arne Anka

Ny medlem
Hej eminenta cyklister

Håller på och undersöker vad jag ska inhandla för cykeldator eller pulsklocka med GPS. Har hittat ett par alternativ, men jag vill kolla lite med happy-kollektivet. Användningsområde är att jag vill ha den när jag pendlar fram och tillbaka till jobbet (21 km) men även när jag cyklar mina turer i Hellas med min mtb.

Jag är långt ifrån elitcyklist utan en glad amatör, men som insett att en bra pulsklocka är bra för motivationen och hjälper till att följa framstegen.

Budget är ca 2 000 kr, men jag kommer gärna undan billigare om det går, men kan även lägga lite mer om det ger väldigt mkt för pengarna.

Krav är GPS och puls, men sen är jag ganska okunnig om vad som erbjuds där ute.

Har kollat på Garmin Edge 500 men även en klocka, Garmin Forerunner 410. Är jag ute och cyklar? :-)

Andra förslag?

Om du lyxar till det med den svart/röda Edge 500:an får du med premiumpulsbandet, men det är utanför din budget.

pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du lyxar till det med den svart/röda Edge
> 500:an får du med premiumpulsbandet, men det är
> utanför din budget.

Tänkte faktiskt köpa den gråa varianten utan pulsband men sedan lägga till ett premuimband på add nature. Missar förvisso kadensen, men jag har det på min nuvarande cykeldator men använder det knappt.

Pris 2200 totalt

Edge 500 är kanon, men varning för premiumpulsbandet. Väldigt störningskänsligt.
Googla lite på "Garmin premium strap spikes" så får du se.
Jag har själv gett upp och beställt standard pulsbandet istället.
Verkar handla om statisk elektricitet i mitt fall.
Drog en bit innerslang över sändaren och gjorde hål för kontakterna och då funkade det mycket bättre, men jag kan fortfarande få spikes(200+ i puls) om jag har syntettröjor på mig.

Innan jag satte kondom på sändaren hade jag en runda med 240-250 i puls i 5mil :-)
Den gången var både underställ och tröja i syntet. Enda gångerna den visade rätt var i riktigt branta backar då det slutade fläkta i lycran.

Om du köper till Polars mjuka pulsband (alltså bara bandet) så löser du alla såna problem, Garmins pulssensor passar perfekt på Polarbandet.

Jag har inte haft några problem med premiumpulsbandet, men mina kläder fläktar inte heller.

ZzyyxX skrev:
> Om du köper till Polars mjuka pulsband (alltså
> bara bandet) så löser du alla såna problem,
> Garmins pulssensor passar perfekt på Polarbandet.

Jag har läst om lösningen att använda Polars wearlink band, men där har flera rapporterat att det funkat ett tag, för att sedan kuka ur igen.
Jag skulle heller inte vilja rekommendera Arne att köpa ett premiumband som sedan måste kompleteras med ett polarband för att funka som det skall.

Jag har haft problem nån enstaka gång med premiumpulsbandet, men då har det gällt löpning. Vid cykling har det fungerat perfekt.

Mjuka band är bekvämare, det är väl ungefär hela grejen.
Jag har kört Garmin/Polar kombon sen i april o det har funkat kanon.

När jag får drops/spikes så vet jag att nåt är fel. Antingen springer jag bredvid en högspänningsledning eller så behöver jag tvätta mitt band.

Arne Anka skrev:
> Ingen löpning! Huga...

+ 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Att folk kortsluter pulsbandet med kläder eller saltlösning ackumulerad över ett flertal månader får väl ändå ses som användarfel och inget som går att lösa med annat än implantat?

Sådär då.

Tack för er input. Jag bugar, bockar och niger

Bilagor

• IMG_0554.JPG
    IMG_0554.JPG
    65.5 KB · Besök: 38
En dumihuvudet-fråga igen då: Kan man föra över datat till Garmin Connect och se var man cyklat? Är precis bestället en ny hoj men vill ju ha en gp oxå.
För min del så skulle en enklare och billigare variant fungera. Förslag på det?

moorflax skrev:
> En dumihuvudet-fråga igen då: Kan man föra över datat till Garmin Connect och se var man cyklat?

Ja, det är liksom poängen. :-)

moorflax skrev:
> En dumihuvudet-fråga igen då: Kan man föra
> över datat till Garmin Connect och se var man
> cyklat? Är precis bestället en ny hoj men vill
> ju ha en gp oxå.
> För min del så skulle en enklare och billigare
> variant fungera. Förslag på det?

Edge 200: http://www.outdoorexperten.se/p-17261-garmin-edge-200.aspx

Det finna knapp i GC för direktimport från din gps:
Capture.JPG

pLu skrev:
> moorflax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En dumihuvudet-fråga igen då: Kan man föra
> över datat till Garmin Connect och se var man
> cyklat?
>
> Ja, det är liksom poängen. :-)

När jag gick och läste om Garmin Edge 500 så stod det att det inte var några kartor. men det var ju i enheten den inte visade dessa. Samma sak som på en vanlig Garmin Forerunner för löpare ju :-)

Om jag har en garmin forerunner 410/910xt kan jag då lägga upp träningspasset som cykel/mtb på connect?

Använder mig av ifånen idag men tänkte köpa en klocka till mig och frugan. 410 till henne och tänkte en 610 till mig men då glaset verkar känsligt blir det troligen en 910xt. Jag cyklar mest mtb men vill inte ha massa krafs på cykeln.

Är du säker på att du vill ha en 410 till frun? Det finns säkert de som är helnöjda med den, men också väldigt många som är missnöjda om man ska tro ryktena...

610 verkar väldigt bra om man ser till att inte tappa den i golvet. Det känsliga glaset verkar vara den enda nackdelen.

Har läst och kollat runt en massa och tycker det är super svårt att bestämma mig. Frugan cyklar lite grann men går,joggar och tränar konition på gym och funktionerna på 410 kändes bra tillsammans med en fotpod. Har inte sett så mycket negativt om 410 förutom den är väldigt lik förgångaren 405. 610 är ju superfin men just att den är känslig i glaset väljer jag bort den mot en 910xt som verkar vara lite kraftigare eller iaf inte så kännslig. Hoppas dock på att den inte är för klumpig som 310xt.

Jag har fått uppfattningen att 410:ans (liksom 405:ans) boettring (som man använder för att välja vad som ska visas på skärmen) orsakar raseriutbrott hos många användare medan andra inte upplever det som ett problem. Boettringen slutar helt enkelt att fungera när klockan blir fuktig, vilket den ju lätt blir när man tränar. Om det är ett problem eller inte beror ju på hur man använder klockan, men i kombination med att den bara kan visa upp till 3 datafält åt gången så skulle iaf jag bli galen.

I den här recensionen sägs iofs att man har förbättrat boettringen från 405 till 410, men att den fortfarande inte är riktigt bra: http://www.dcrainmaker.com/2011/01/garmin-forerunner-410-in-depth-review.html

Edit: Which, in a long winded manner brings me around to my principal issue with the FR410 – the touch bezel. While I was optimistic it would be flawless in the FR410 compared to the FR405…it isn’t.

Jag skulle definitivt köpa en 610 om jag var i marknaden för en ny löpar-GPS idag, och sedan undvika att tappa den i golvet... ;-)

Annars finns ju även Forerunner 210 som ett lite enklare alternativ.

Senast ändrad:
Men med forerunner kan välja lägga in träningspasset som cykling/mtb eller blir det bara ett löparpass/träningpass?

Konkwista skrev:
> Men med forerunner kan välja lägga in
> träningspasset som cykling/mtb eller blir det
> bara ett löparpass/träningpass?

Om du menar "Activity type" i Garmin Connect så väljer man väl det själv när man lägger in aktiviteten? Är 99,9% säker på att det inte har att göra med om man har en Forerunner eller Edge etc.

Jag har iaf loggat hundratals cykelrundor med min gamla Forerunner 305 som just cykling (fast då i SportTracks och inte i GC).

Så borde det ju gå. Tack för hjälpen. Ska fortsätta kolla runt. Boetringen är ju lite osäker trotts uppdatering.

Tillbaka
Topp