Vilken pulsmätare?

*Mikael*

Aktiv medlem
Vilken pulsmätare?
Står i valet och kvalet om vilken pulsklocka jag ska köpa, funderar på 3 olika: Polar s725x, polar s720i, polar cs2000cad.

De två första är iprincip samma men den sistnämnda saknar massor av funktioner, viktigast av allt saknar den höjdmätare. Men samtidigt är den 1500 kr billigare. Så, vilken tycker ni jag ska köpa?

Vilken pulsmätare?
Kan rekommendera s725 och framförallt det program för analys av träningsdata som följer med. Himla kul och enkelt sätt att föra träningsdagbok. Verkar inte som att det programmet följer med cs200cad, bara nån internettjänst (som jag tror är enklare?).

Men om jag skulle köpa en nu skulle jag titta på någon av Garmins modeller, Forrunner 305 tex. Ungefär samma pengar plus att man får en GPS på köpet.

Vilken pulsmätare?
Som det redan sagts så är programvaran till Polar väldigt bra. Överskådligt och enkelt. Dessutom är Polar mycket bra att ha och göra med. Fantastiska när det gäller reklamationer och supporten svarar snabbt och bra. Min höjdmätare har fungerat bra. Inga problem. Gille: Vad har du haft för problem med höjdmätaren?

Jag har en kompis som har en Gramin Forrunner och det är helt klart en häftig klocka. Enligt honom är dock programvaran inte så jättebra. Han tycker att Polars version är klart bättre.

Vilken pulsmätare?
Jag har nog inte haft något problem med den, jag har bara ingen användning av den.
Vad använder du den till?

Men programvaran som följde med min S625X är bra.

En problem har jag med temperaturmätaren dock. Sprang klockan på armen och det kan omöjligt ha varit mer än 10 grader ute, den påstog att det varit en bra bit över 20... Men det kanske säger mer om mig?

Vilken pulsmätare?
Har man ingen användning för höjdmätaren? Isåfall lutar det nog mer åt cs200 moddelen, deras internettjänst är faktiskt riktigt bra den också.

Vilken pulsmätare?
jag säger S625X, då det är samma som 725X, men du får med löpsensor, men inte cykelsensor. cykelsensorn kan man köpa till för typ 350 kr. 725X är samma innehåll som 625:an, med skillnaden att man istället för löpsensorn, får med cykelsensorn och kan köpa till löpsensorn för 1500 kr.

så vill man ha löpsensor och cykelsensor är S625X runt 1150 kr billigare än S725X

Vilken pulsmätare?
gille skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har nog inte haft något problem med den, jag
> har bara ingen användning av den.
> Vad använder du den till?
>

Jag tycker höjdmätaren är väldigt trevligt. Det är roligt att ha hyfsad koll på hur många höjdmeter man avverkat på en tur. Dessutom är det ju lite skoj att titta på höjdkurvan när man kommer hem.

Grafer som denna är ju fina:

hjdkurva.JPG

Vilken pulsmätare?
gille skrev:
> bla bla Polar bla bla
>
> En problem har jag med temperaturmätaren dock.
> Sprang klockan på armen och det kan omöjligt ha
> varit mer än 10 grader ute, den påstog att det
> varit en bra bit över 20... Men det kanske säger
> mer om mig?

Jag har ingen Polar utan en Suunto men jag tror att de fungerar på ungeför samma sätt. Sensorn för temperaturmätning sitter under klockan, dvs mot armen. I min instruktionsbok står det att man ska ta av sig klockan och låta den ligga 10-15 min för en korrekt temperatur. Över 20 grader var det alltså mot din arm.

Vilken pulsmätare?
mikael_nr1 skrev:
> Varför inte lika gärna en s720i?

hmm, va äre nu som skiljer? äre minneskapacitet eller är det bara utseénde?

Vilken pulsmätare?
Det är nog egentligen sant, men jag tycker den känns skakig. Jag cyklar väldigt ofta hem -> tur -> hem och det är nog aldrig jag slutar på samma höjd som jag börjar, det har diffat runt 20m vid minst ett tillfälle. Själv tycker jag mest det är psykande att se hur FÅ höjdmeter det egentligen var i den där jobbiga backen. Framförallt när jag springer..

300m och bara 22m höjd, och det som var så segt...

Vilken pulsmätare?
Men om jag skulle köpa den från den tyska ebayannonsen och den efter ett år skulle gå sönder, hur ska jag då få den lagad?

Vilken pulsmätare?
gille skrev:
> En problem har jag med temperaturmätaren dock.
> Sprang klockan på armen och det kan omöjligt ha
> varit mer än 10 grader ute, den påstog att det
> varit en bra bit över 20... Men det kanske säger
> mer om mig?

Att termomtern inte visar korrekt när du har den på armen är ju ganska natruligt. Det finns väl ingen termometer som skulle visa rätt temparatur om du hade den liggandes mot kroppen.

//Jocke

Vilken pulsmätare?
Polar har världsgaranti, det är det som är så bra me polar, de ifrågasätter aldrig vart du köpt den. i vilket land osv. detta trotts att de har en rätt stor andel av marknaden. de flesta företag med deras stora andel av marknaden, men inom andra områden skulle inte ha samma service.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken pulsmätare?
du skickar den till polars service center i stockholm eller får butik som säljer polar att skicka den dit. eller så åker du dit själv o lämnar in den. precis som du gjort om du köpt klockan i sverige. det gör ingen skillnad. ända som skiljer är att du troligen inte får me en bruksanvisning på svenska. men det kan man ju köpa till för en billig penning på www.letro.se (som i o för sig verkar nere för tillfället) som för övrigt även har sveriges bästa priser på polar, tror jag i alla fall

Vilken pulsmätare?
Jag har börjat köra med garmin forerunner 305 och den funkar klockrent, så jag tycker nog att du ska kolla på en, den har ju trots allt gps.

Vilken pulsmätare?
Såg nu att cykelnetto hade s720i för 2700 kr, ska jag eller ska jag inte köpa!? Nackdelen var att man fick polar precision performance 3.0 istället för 4.0, är det någon skillnad?

Vilken pulsmätare?
mikael_nr1 skrev:
> Såg nu att cykelnetto hade s720i för 2700 kr,
> ska jag eller ska jag inte köpa!? Nackdelen var
> att man fick polar precision performance 3.0
> istället för 4.0, är det någon skillnad?

Det kan du uppgrader på polars sida utan kostnad. Tror att det är version 4.03, eller något sånt.

Vilken pulsmätare?
mikael_nr1 skrev:
> Såg nu att cykelnetto hade s720i för 2700 kr,
> ska jag eller ska jag inte köpa!? Nackdelen var
> att man fick polar precision performance 3.0
> istället för 4.0, är det någon skillnad?

det ä ett bra pris. mjukvaran kan du som sagt uppgradera.

nu har lettro kommit upp igen såg ja: http://www.letro.se/

Vilken pulsmätare?
Om nu pengarna spelar någon roll så finns ju möjligheten att köpa en enklare pulsklocka (jag vet inte vad Polar cs200Cad kostar men hur som) samt en cykeldator med höjdmätare. Du kan ju givetvis inte få ut puls och banprofil i samma diagram men om du främst vill ha höjdmätare för att se klättrade meter och aktuell höjd så räcker ju en sådan.

Själv är jag en amatör och har inga ambitioner på att bli något annat. Sysslar med en hel del annan sport (ishockey, badminton, löpning). Jag köpte en Polar 725 och är helt nöjd med funktionen men det blev lite overkill, för min del hade enklare pulsklocka samt separat cykeldator med höjdmätare räckt. Jag cyklar inte så mycket, så 725:ans alla finesser blir rätt mycket överflöd. Det känns som den är ämnad för elitsatsande cyklister som verkligen behöver en detaljerad träningsdagbok.

Hade jag inte haft någon pulsklocka idag, hade jag nog sneglat på en Garmin Edge eller Forerunner, även om de också är overkill för min nivå...

Prylar är kul, förresten.

/Peter

Vilken pulsmätare?
Jag kan inte heller bestämma mig vilken pulsmätare jag vill ha.
Står och väljer mellan Polar 720 och Garmin Edge 305.

Till Polars + Programvaran
Batteritid
Service

Till Garmins + GPS
Stor display
Inga givare behövs (om man inte vill ha kadens)

Hittade den här jämförlsen http://www.pccoach.com/newsletters/April06/IntervalGear.htm
som även tittar på Sunnto t6.
För min del lutar det åt Polar men har inte riktigt bestämt mig än.

Vilken pulsmätare?
Polar som gäller för mig, skillnadem mellan 720 och 725 är programmet ownoptimizer som är ett slags överträningstest, undrar om det är värt 400 kr?

Vilken pulsmätare?
Fredde T (fd Tjuren) skrev:

> som även tittar på Sunnto t6.
> För min del lutar det åt Polar men har inte
> riktigt bestämt mig än.

köper inte sunnto innehållet från polar, elelr har jag missuppfattat det?

Vilken pulsmätare?
mikael_nr1 skrev:
> Polar som gäller för mig, skillnadem mellan 720
> och 725 är programmet ownoptimizer som är ett
> slags överträningstest, undrar om det är värt
> 400 kr?

Fler skillnader:
* S725X kan överföra data till mobiltelefon.
* S725X funkar även med Polars löparmojänger.

Tillbaka
Topp