Vilken racer skall jag köpa?

• Trådstartare Trådstartare skr
  • Start datum Start datum

skr

Ny medlem
Mitt första inlägg på detta intressanta (mitt omdöme än så länge) forum måste såklart handla om cykelköp. Efter x antal landsvägsmil på min urgamla MTB och planerad VR nästa år är jag sugen på en racer, men marknaden är för mig minst sagt en djungel. Men ni kanske har kloka synpunkter?
Jag är beredd att betala kanske 15' och om jag får mycket för pengarna kanske ända upp emot 18-20' men där börjar det göra rejält ont i plånboken. För de pengarna vill jag förstås ha en kvalitetscykel som fungerar klanderfritt, håller ett bra tag och givetvis går att cykla fort med! Däremot har jag inte riktigt förstått tjusningen med att betala tusenlappar för att spara sju gram på nån komponent än, men det kommer kanske... ;).
Som en utgångspunkt kan nämnas att jag haft konkreta funderingar kring två cyklar: Nishiki Champion Carbon och Scott CR1 Team. Båda går åtminstone för tillfället att komma över på nätet för ca 18' riksdaler. Nishikin ger ju väldigt mycket komponenter för pengarna men är kanske ett mindre säkert kort vad gäller ram och hjul än Scotten? Vilken skulle ni ha köpt eller skulle ni ha köpt någon helt annan?
Tacksam för synpunkter, tips och råd! Sist jag ägde en racer var någon gång på 80-talet, vill minnas att det var en Monark med friktionsväxlar och tubdäck. Det verkar ha hänt en del sen dess...

canyon ultimate al ram med shimano ultegra komponenter + mavic reflex fälgar + dt revolution ekrar + arione sadel+ deda 215 styre + continental sprinter däck.

För 15-20 lök hade jag med största sannolikhet köpt nåt av följande:

Canyon Ultimate CF 5.0 (1999€)
http://www.canyon.com/rennraeder/index.html?b=35

Scott CR1 Team (17990 SEK, dock bara en storlek kvar)
http://www.bikebuster.com/details/120029.html

Wilier Mortirolo Centaur (17368 SEK)
http://www.bikebuster.com/details/120711.html

Om du bor i någon av Cykel City-städerna (Gbg, Sthlm, Lund) hade jag nog sneglat lite på ett måttbygge baserat på Cervélo Soloist Team-ramen oxå, vilket borde gå på 15-20000 beroende på komponentval.

Det absolut viktigaste är dock att du köper rätt storlek så om du inte har väldigt bra koll på dina mått så är Cykel City-köpet bäst.

Indurain skrev:
-------------------------------------------------------
> ... mavic reflex fälgar ...

Tubfälg på en träningscykel? Själv hade jag nog valt Mavic Open Pro istället i din spec.

Open Pro är grumma träningshjul, i combo med Dt Compekrar och Campagnolo recordnav är dom nästintill outslitliga och passar lika bra på finracern som cykelcross -lltid lika raka :-)
Men som cykeltips vill jag nog rekommendera hemköpt Columbus Donato http://cykelcity.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=Columbus_Donato_sida-copy_1338.jpg (under 20-t)eller http://cykelcity.jetshop.se/ProductPopup.aspx?filename=Columbus-Vola-Sida-copy_1335.jpg (under 14-t) från Cykelcity med hjälp/inmätning och service på hemmaplan som en förstaracer och sen i framtiden ful/fintysk när du redan är bekant med geometri och racerkomponenter...
Som ingångsgrupp till racer rekommenderar jag Campagnolo Centaur :-)

Tack för alla svar så långt. Bör kanske klargöra att jag bor långt från Stockholm och alla andra cykelcity-städer (närmare bestämt i Umeå) och att det såvitt jag vet inte finns någon "riktig" cykelaffär här (rätta min om ni vill) som egentligen är så mycket bättre än att handla på nätet. Jag har lattjat lite på Wrenchscience och tror att jag har någorlunda koll på det där med storlek (jag är ganska genomsnittlig på alla tänkbara ledder).

Oj, tänk om man kunde motivera att köpa en cykel för de pengarna...

Nå, enligt

http://happymtb.org/2007/07/09/transalp-2007-utvardering-av-cyklar-och-bil/#more-650

så verkar köparen få mycket för mindre pengar också.

Skulle nog fundera på en cykel med Shimano 105 som insteg (10 papp kanske). Sedan eventuellt uppgradera med typ Shimanos 550/561 hjul eller bättre beroende på budget. Efter VR kanske byta till vad du verkligen vill ha (cross, tempohoj eller 6,8kg-racer ).

OK, om vi går ner lite i pris (inte mig emot egentligen) verkar ju de däringa Columbushojarna vara väldigt prisvärda också.. Är det bara Cykelcity som säljer dem (typ "butikens eget märke" som ICA-handlarnas leverpastej?) och vad är det för fel på dem eftersom de är så billiga?

skr skrev:
> Jag är beredd att betala kanske 15' och om jag
> får mycket för pengarna kanske ända upp emot
> 18-20' men där börjar det göra rejält ont i
> plånboken. För de pengarna vill jag förstås ha
> en kvalitetscykel som fungerar klanderfritt,
> håller ett bra tag och givetvis går att cykla
> fort med!
....
> Som en utgångspunkt kan nämnas att jag haft
> konkreta funderingar kring två cyklar: Nishiki
> Champion Carbon och Scott CR1 Team.

Har du några länkar direkt till cyklarna?

Jag hittar Nishiki Champion Carbon hos: http://www.cykelkraft.se
och Scott CR1 Team hos http://www.cykelspecoutlet.se/?pid=228464

Om det är de du oxå menar förstår jag inte riktigt varför du skriver att Nishikin skulle ge mkt komponenter för pengarna.
Den har iofs Ultegra-STi (+ bromsar) men hjulen och vevpartiet är inget särskilt (enl mig åtminstone)

Specifikationen på Scott CR1 är något mager, men om det stämmer att den har full 105 och Mavic Ksyrium Equipe hjul, har den klart bättre komponenter(enl mig).

Jag har i den andra tråden du redan har fått länken till redan skrivit vad jag tycker om 105 vs. Ultegra:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/678978/679643#msg-679643
Här finns testet: http://www.dk-content.de/tour/pdf-archiv/tests/shimano105_1105.pdf

Dessutom tipsar jag i det inlägget om samma ram/cykel som du redan har blivit tipsad om i din tråd på skidforum.se.

FAT Road Project Carbon

Ladda hem katalogen här:
http://shop.cycles-4-u.de/shop/media/content/FAT-Katalog-2007.pdf

Det skall dessutom vara samma ram som hos Nishikin, men tyvärr har FAT den bara i fyra(!) storlekar.
Men om ngn av dem passar dig är den ett klart bättre val än Nishikin:
-Du får en likdan ram, men bättre/likvärdiga komponenter och hjul för samma/mindre pengar.

Men passar en 58cm Scott CR1 Team dig så är det oxå en mkt bra cykel.

Här är en iscanning av tidningen Tours tester av de båda från nummer 3 2006
Scott CR1 Pro (samma ram som Team men Ultegra istf 105)
normal_Scott_CR1_Pro_-_Tour_3_2006.jpg

FAT Road Project Carbon
normal_FAT_Road_Project_Carbon_-_Tour_3_2006.jpg

Men jag vill avsluta med vad jag skrev i inlägget jag länkar till ovan:
Det viktiga är du får en cykel som passar dig, både i storlek och utseende, så att DU blir nöjd, det är inte mitt 'gnäll' som skall styra vilken cykel DU skall lägga dina pengar på

/Håkan

SKR skrev : OK, om vi går ner lite i pris (inte mig emot egentligen) verkar ju de däringa Columbushojarna vara väldigt prisvärda också.. Är det bara Cykelcity som säljer dem (typ "butikens eget märke" som ICA-handlarnas leverpastej?) och vad är det för fel på dem eftersom de är så billiga?
Nej, det är inget fel eller som ICAs leverpastej, ramarna beställs i mängder med komplett komonentgrupp (blir på det viset skitbilligt) och monteras sedan i respektive butika av deras vanliga mekar/cykelbyggare.
Den stora prisskillnaden är att ramen är sk "No Name" som mängdtillverkas i tex Taiwan men även Italien och att ramtillverkaren får ett väldigt bra pris på komponetgrupp -inget lurendrejeri alls utan väldigt mycket "bang for the bucks" för nybörjare som inte har hunnit snöa in på 30-tusenkronorsramar i kolfiber...
Samma princip bygger även tex Canyon sina cyklar på även om dom flesta av deras ramar görs i Tyskland. :-)

Little Stereo skrev:
> Samma princip bygger även tex Canyon sina cyklar
> på även om dom flesta av deras ramar görs i
> Tyskland.

Inte alls.

Tvärtom faktiskt.

Canyons ramar är UTVECKLADE av Canyon i Tyskland, Cykelcity köper färdiga ramar som någon annan har utvecklat (att välja lack och 'klibbor' är väl inte att utveckla?)

Canyons ramar tillverkas i sydostasien, men cyklarna monteras i Koblenz, Tyskland.
Jag har själv varit där.
De har tom en man som efterjusterar vartenda hjul för hand, Canyon har högre krav på hjulen än vad Mavic har!

Ramarna på Cykelcitys Columbus-cyklar tillverkas väl oxå i sydostasien, eller närmare bestämt Kina, eller?
Men dessutom monteras väl cyklarna (åtminstone delvis) i sydostasien.

Men ag tycker oxå att Cykelcitys Columbus-cyklar är ett bra köp, åtmintone den billigaste modellen (Pinta) och för den som är såpass osäker att han/hon behöver hjälp för att få rätt storlek.
Men det går att köpa en bättre cykel än Columbus Pinta i Tyskland för under 900Euro

Men vad gäller de dyrare Columbus-cyklarna, Vola och uppåt, finns det många konkurrenter, även i Sverige, men de 'förlorar' riktigt stort mot de tyska cyklarna.

/Håkan

Tyskar är seriösa med det mesta, och det är därför fashinerande hur
dåliga de är med det som är enkelt, och spelar noll roll för körupplevelsen:
Mattsvart lack och en loggor som ser unkna ut utan att ens vara retro-snygga.
Usch. Kan de inte anställa en italienare? FAT-loggan kvalar in som det fulaste
som finns på en cykel. Fast de kar vett att bygga ramen med horisontellt överrör.

De bättrar nog sig ska du se. En riktig fultysk, 2Danger hade ganska
fula loggor också men deras senaste modeller tycker jag är rätt snygga.

För övrigt tycker jag att Canyons nya sneda logga är ful som stryk.
Synd på en annars så kompetent och snygg (i övrigt) cykel.

columbus värsta, eller ska man säga cykelcitys värsta ram, San Leo är samma ram som www.pedalforce.com säler som sin RS ram, som de isig köper från fabrik i taiwan. kostar 320 dollar på plats i taiwan, alltså runt 2100 kr, kostar 9999 kr med gaffel i sverige. med gaffel i taiwan kostar den väll runt 2700 kr, max. privatimporterad kostade den (enligt några som tog hem sånna från tillverkaren) väll runt 5800 kr med gaffel, frakt, svensk tull o moms.

FAT hojjen må ha ful logga, absolut, men den är samtidigt så prisvärd att ja tycker man ska ha överseénde med det. om inte annat kan man ju lacka över det :D fortfarandde billigare än de flesta andra för en sådan fin ram o med de grejjerna

Jensen skrev:
> columbus värsta, eller ska man säga cykelcitys
> värsta ram, San Leo är samma ram som
> www.pedalforce.com säler som sin RS ram, som de
> isig köper från fabrik i taiwan. kostar 320
> dollar på plats i taiwan, alltså runt 2100 kr,
> kostar 9999 kr med gaffel i sverige. med gaffel i
> taiwan kostar den väll runt 2700 kr, max.
> privatimporterad kostade den (enligt några som
> tog hem sånna från tillverkaren) väll runt 5800
> kr med gaffel, frakt, svensk tull o moms.

Och din poäng är...??? Att Cykel City har ca 40% täckningsgrad på ramen? Jag tycker det låter som ett ganska normalt pålägg.

JT skrev:

>
> Och din poäng är...??? Att Cykel City har ca 40%
> täckningsgrad på ramen? Jag tycker det låter
> som ett ganska normalt pålägg.

min poäng, som kanske inte riktigt framkom (sorry), va att rätt många köper sina ramar o sätter sitt namn på dem, vilket inte innebär att de gör sina egna. men skitsamma

Jensen skrev:
> min poäng, som kanske inte riktigt framkom
> (sorry), va att rätt många köper sina ramar o
> sätter sitt namn på dem, vilket inte innebär
> att de gör sina egna. men skitsamma
Ah - som ICA handlarnas leverpastej alltså - vad var det jag sa! ;).´
Det där med fethojar och så kanske är bra, men hur bär man sig åt när man (nästan) inte kan ett ord tyska? Kan alla riktig cyklister tyska? Det känns inte riktigt OK att beställa en cykel på nätet när man dels inte är helt säker på vad man köper, dels definitivt inte begriper försäljningsvillkoren... Men det är ju synd om man skall missa en bra affär bara därför. Ngn vänlig själ som kan upplysa om hur det funkar att handla från t.ex. ovanstående?

Little Stereo skrev:
> Cykelcitys "Donato"-ram är iaf gjord i Italien
> hos en mycket välrenomerad ramfabrikör...
> Fondriest !

Intressant eftersom Fondriest konkade förra året....

Tycker scotten är fin. Dessutom kan du säkert ha den hem i brevlådan ganska snabbt. Och betänk också att det skiljer i princip 0% i prestanda mellan 105 och Ultegra. Ksyriumhjulen är mer än helt ok. Mycket bra köp. Börjar du köpa canyon eller annat kan det ta två veckor, eller två månader, eller...

Köp scott nu!

Vi har i och för sig rätt båda två. Konkade förra året , men namnet köptes av Torpedo som har anställt Maurizio (Fondriest) så firman finns igen...

Jag har en Focus cayo expert ny i kartong med fullcarbon och ultegra igenom, utom vevparti som är FSA Gossamer. Med full garanti och kvitto för 17 300 kr. Ring på 0709 56 89 51 vid intresse.

skr skrev:
> Jensen skrev:
> > min poäng, som kanske inte riktigt framkom
> > (sorry), va att rätt många köper sina ramar
> o
> > sätter sitt namn på dem, vilket inte innebär
> > att de gör sina egna. men skitsamma
> Ah - som ICA handlarnas leverpastej alltså - vad
> var det jag sa! ;).´
> Det där med fethojar och så kanske är bra, men
> hur bär man sig åt när man (nästan) inte kan
> ett ord tyska? Kan alla riktig cyklister tyska?
> Det känns inte riktigt OK att beställa en cykel
> på nätet när man dels inte är helt säker på
> vad man köper, dels definitivt inte begriper
> försäljningsvillkoren... Men det är ju synd om
> man skall missa en bra affär bara därför. Ngn
> vänlig själ som kan upplysa om hur det funkar
> att handla från t.ex. ovanstående?

man lägger en beställning på hemsidan, går till den hojjen man vill ha, väljder de val man kan göra, storlek osv, lägger den i sin "korg" (Warenkorb), går till kassan (kasse), trycker att man är ny kund, fyller i sina uppgifter, sen tror ja man kommer kunna välja hur man vill betala, med banköverfring eller postförskott, alltså när hojjen kommer till dig, så betalar du till posten, det senare kostar 90 kr eller nått, men det kan det ju vara värt. undrar man nått så kan man maila dem på engelska, deras engelska är väll inte super, men finns en kille där, som kan engelska okay, jens tror ja han hette. om han nu jobbar kvar. deras service är inte super, emn å andra sidan, man betalar ju ruskigt lite för grejjerna oxå.

kolfiber hojjen är inte superlätt, men det beror mer på delarna än på ramen, hjulen t.ex. kan man lätta bra mycket. du kan ju även maila dem om du vill ha nå andra hjul, nå finare t.ex. så som håkanc nämner i den andra liknande tråden, den clnr länkar till.

annars är scott hojjen oxå riktigt fin.

Var i samma sits själv för en månad sedan. Hade cyklat som Tommy Prim lookalike på en Nishiki
Prestige i 22 år. Valde en Champion Carbon för 18 lax. Säger bara det. Vilken cykel ! Ingen
kraft går förlorad. Var dock noga med "måtten" så att det var lika som på den gamla.

Jensen skrev:
> man lägger en beställning på hemsidan, går
> till den hojjen man vill ha, väljder de val man
> kan göra, storlek osv, lägger den i sin "korg"
> (Warenkorb), går till kassan (kasse), trycker att
> man är ny kund, fyller i sina uppgifter, sen tror
> ja man kommer kunna välja hur man vill betala,
> med banköverfring eller postförskott, alltså
> när hojjen kommer till dig, så betalar du till
> posten, det senare kostar 90 kr eller nått, men
> det kan det ju vara värt. undrar man nått så
> kan man maila dem på engelska, deras engelska är
> väll inte super, men finns en kille där, som kan
> engelska okay, jens tror ja han hette. om han nu
> jobbar kvar. deras service är inte super, emn å
> andra sidan, man betalar ju ruskigt lite för
> grejjerna oxå.
Kostar frakten nåt? Något annat som tillkommer? Hur lång tid tar det?
Om jag köper en sådan där fetcykel så kan jag välja "Kassette", "Kurbellänge", "Lenker", "Rahmengröße", "Schaltgruppe" och
"Vorbaulänge". En del av det där tror jag att jag fattar, men inte allt. Nån som har lust att hjälpa till, både språkligt och tekniskt?

Senast redigerad av en moderator:
"Kassette" kassett
"Kurbellänge" vevarmslängd
"Lenker" styre (bredd)
"Rahmengröße" ramstorlek
"Schaltgruppe" växelgrupp (?)
"Vorbaulänge" styrstamslängd

Går du in på "Bike Konfigurator" (på FAT sidan)kan du fritt välja hjul och delar. Tyvärr brukar det bli dyrare för visst skall du ha lite bättre styre, sadel, stam.. Tror inte det kommer ett pris direkt utan du får skicka en fråga så räknare de.

tid, ja 1-3 veckor verkar det ta om man läser om de som bestält därifrån. jag fick hem min ram på två veckor, beställde hojj åt kompis, hon fick den på drygt en o en halv vecka.

beror nog lite på om de har sakerna hemma o om man väljer konfiguratorn som kristoffer osv. men man kan ju alltid maila o fråga innan.

Senast redigerad av en moderator:
Kristoffer skrev:
> "Kassette" kassett
> "Kurbellänge" vevarmslängd
> "Lenker" styre (bredd)
> "Rahmengröße" ramstorlek
> "Schaltgruppe" växelgrupp (?)
> "Vorbaulänge" styrstamslängd

Nu är jag igång igen... Det där med "Schaltgruppe" är inte helt klart för mig. Man kan välja 2 eller 3 - är det alltså så att man kan välja 2- eller 3-delat fram? Ngn tyskkunnig som vill rycka in? Varför skulle man vilja ha 3-delat på en racer?

Också lite osäker på vevarmslängden - Jag är nog en rätt standard 56a i ramstorlek; 179 cm i strumplästen och 85 cm i grenmått; "lagom"proportioner mellan under- och överben. Vad skall jag då ha för vevarmslängd. Vad är "normalt"?

I Sverige behöver du iaf inte trippel-vevparti på cykeln...
Åker du utmlands på semestern(alperna) kanske det är läge för ett compact-vevparti där du får lite lägre utväxling på framdreven (normalt 53/39 och med compact 50/34) tänker du inte tävla utan bara motionscykla är compactkombinationen helt perfekt ! :-)

Tillbaka
Topp