Vilken sportklocka under 3000:-?

Jag kan hålla med om att man vänjer sig med en stor klocka. Har själv en Ambit 2, som jag tycker är lite för stor och tung egentligen. Men jag har vant mig. Snyggt? Nja, hade gärna fått vara lite mindre, man tycker att det borde gått lite framåt.

Eld sa:
Vernersson sa:
Eld sa:
Fenix är ju galet stor. Man ska ha handleder som en stenhuggare för att den ska funka på ett smidigt sätt.

Mina handleder ligger mkt närmare en frökens än en stenhuggares i grovlek.
På något outgrundligt vis så funkar Fenix 5 utomordentligt iaf.

Antingen har jag fel och min Fenix funkar inte alls för mig, eller så har du fel i din utsago....

Jag håller inte med. Jag tycker den är alldeles för stor och tjock för smala handleder. Naturligtvis fungerar det rent tekniskt men jag tycker att det blir både obekvämt och fult. Jag hade gärna betalat vad en Fenix 5 av värstingmodell kostar för att få funktionaliteten men den är för stor för att jag ska vilja ha den. Om/när det kommer en klocka med samma innehåll i storlek som en FR645 så slår jag till.

Om du trivs med din så är det ju jättebra men det skulle inte jag göra.

Vilken Fenix har du Eld?

Eld sa:
Vernersson sa:
Eld sa:
Fenix är ju galet stor. Man ska ha handleder som en stenhuggare för att den ska funka på ett smidigt sätt.

Mina handleder ligger mkt närmare en frökens än en stenhuggares i grovlek.
På något outgrundligt vis så funkar Fenix 5 utomordentligt iaf.

Antingen har jag fel och min Fenix funkar inte alls för mig, eller så har du fel i din utsago....

Jag håller inte med. Jag tycker den är alldeles för stor och tjock för smala handleder. Naturligtvis fungerar det rent tekniskt men jag tycker att det blir både obekvämt och fult. Jag hade gärna betalat vad en Fenix 5 av värstingmodell kostar för att få funktionaliteten men den är för stor för att jag ska vilja ha den. Om/när det kommer en klocka med samma innehåll i storlek som en FR645 så slår jag till.

Om du trivs med din så är det ju jättebra men det skulle inte jag göra.

Trist att det inte funkar för dig.
Jag gick från en FR 235 till en Fenix 5, och visst kändes den tung och stor till att börja med men jag vande mig på ngn dag.
Som referens mäter mina icke imponerande handleder in på blygsamma 17,5 cm i omkrets.

Annars finns ju FR 935 som i allt är samma sak som Fenix 5 förutom det tyngre fysiska yttre.

Tack Rholm och Miracle för lite feedback på TomTom. Synd att de inte satsar vidare.

Jag kickade på Garmins hemsida idag, inte mycket där för under 3000kr. Men oftast är väl deras priser högre än i butik. Men jag är osugen på Garmin, och det vore roligt att kunna simma med klockan, så jag ska kanske också titta mot Suunto.
Men för mig är det en ren träningsklocka, något jag tar på mig enbart när jag ska träna. Så den behöver inte vara vardagssnygg. Och batteritiden är relevant under träning, inte standby.

Edit: Miracle: hur tycker du det fungerar med touchskärm?

Senast ändrad:
desmo sa:
Tack Rholm och Miracle för lite feedback på TomTom. Synd att de inte satsar vidare.

Edit: Miracle: hur tycker du det fungerar med touchskärm?

Det funkar bra för mig, men på Spartan Sport är det mest bonus. Alla funktioner funkar med knapparna å det går att stänga av touch helt i sportlägena om man tycker det är onödigt. :)

frid!

Senast ändrad:
Simma kan du ju göra med Garmin, de har ju både funktioner för simning och är vattentäta. Skall det hamna under 3000 så är ju utbudet begränsat helt klart. Det är väl egentligen bara 735xt som kvalar in i pris och funktioner. Då får man vara utan moderniteter som Garmin Pay och Bluetooth tillbehör (endast ANT stöds)

Touchskärm är som jag skrev tidigare rätt bra för navigation normalt sett men klar nackdel om man vill göra saker under färd, då är det bra med dedikerade, konfigurerbara knappar som man kan hitta utan att titta. Men jag har själv touch och tycker det är ok. Touch känns ju inte riktigt lika stryktålig, även om det är Gorilla Glass 3 i de flesta garmin touch

Ingen som nämnt garmin 235?
Köpte den. Ersatte g305 som började bli gammal och är förstås mycket bättre än den.

Såg inga funktioner som gjorde mig sugen på mer avancerade modeller.

Om man nu ska hålla sig till garmin.

Polars v800 är mycket kompetent och klarar simning fint. Även om den idag har några år på nacken är den fortfarande mycket kompetent.

För att simma lugnt å städat så krävs 3 ATM (ca 30 meter) i vattentålighet för att vara säker på funktionen, om jag fattat rätt. För vattensport med lite mera fart behövs det bättre grejor eller att man stoppar klockan i en Aquapack eller dylikt.

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
För att simma lugnt å städat så krävs 30 ATM (ca 30 meter) i vattentålighet för att vara säker på funktionen, om jag fattat rätt. För vattensport med lite mera fart behövs det bättre grejor eller att man stoppar klockan i en Aquapack eller dylikt.

frid!

I så fall vore det ju mkt vanskligt för Garmin eftersom de marknadsför bla FR 735 & 935 som klockor lämpliga just för simning, detta med en klassning på 5ATM.

Vernersson sa:
Miracle sa:
För att simma lugnt å städat så krävs 3 ATM (ca 30 meter) i vattentålighet för att vara säker på funktionen, om jag fattat rätt. För vattensport med lite mera fart behövs det bättre grejor eller att man stoppar klockan i en Aquapack eller dylikt.

frid!

I så fall vore det ju mkt vanskligt för Garmin eftersom de marknadsför bla FR 735 & 935 som klockor lämpliga just för simning, detta med en klassning på 5ATM.

Tack! Jo, det blev en nolla för mycket... Korrigerat nu! :)

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
Vernersson sa:
Miracle sa:

frid!

Tack! Jo, det blev en nolla för mycket... Korrigerat nu! :)

frid!

Haha, ja det förklarar saken :-D
Blev lite konfunderad där ett tag..

Tillbaka
Topp