Vilken storlek på min SX trail?

stepanov

Ny medlem
Ska slå till på en SX trail nu i dagarna, men jag har jättesvårt att bestämma mig för vilken storlek jag ska välja. Snubben (som jag litar på) i butiken säger att jag borde ta en medium om jag vill kunna slänga runt den enkelt och känna mig smidig. Jag fick prova hans Medium SX trail och den kändes bra, men kanske lite kort mellan sadel och styre. Dock skulle jag alltid kunna använda en längre styrstam än den 70mm som satt på hans cykel. Jag är 190 lång och kommer att använda cykeln mycket i Hellas men också mycekt i Hammarbybacken och en eller två veckor i Åre. Vad säger ni, Medium eller Large?

Senast redigerad av en moderator:
SX trail är såå 2006. ;)
Utan att ha provat just den ramen skulle jag välja en L om jag var 190.

Själv är jag 184 och har två Giant i M.

/Adam

Smaksak, men i mina ögon är en medium för litet.

Du är på gränsen till XL enligt Specializeds storlekstabellar (iaf för vanliga Enduron som jag har bättre koll på). Om du är van vid små cyklar och vet att du trivs med det så funkar förstås säkert en medium utmärkt men chansen är att du kommer tycka den är för liten. Jag är 195 och har kört både L och XL-Enduros, båda funkar för mig men för utförsåka hade jag valt den mindre storleken av de två. För skogsåka definitivt XL.

OK, då verkar det som att jag borde slå till på en L istället. Ni tror inte att den kommer att bli jobbig att åka nerför och bara leka runt på? Har alltid hört att man hellre ska ta en för liten än en för stor ram. Någon förutom Jomper som har ägt en enduro/Sx trail som kan berätta hur långa de är och vilken storlek de tog?

Tjena!

Det är lite knepigt då du vill ha den nerför och i hellas.. I åre och bajenkullen så är en medium bra, men i hellas så är en large bättre.. Skulle nog satsa på en medium med setback stolpe och dubbla uppsättningar med styrstammar, en kort för bajen och åre och en lång för hellas.. För mig som är 183 så är medium på gränsen till för stor för Åre, men jag älskar å andra sidan små tighta saker*...

*Snacka om upplägg för kommentare om 18-19 åriga flickor där..

Mitt tips är en large. Jag är 184 och kör en M men skulle även kunna tänka mig L om inte det primära användningsområdet varit utförsåkning.

Jag är 176 och har en medium SxTrail (2005) som passar perfekt för stigcykling. Inga problem i Åre heller för den delen.. Så jag skulle nog rekommendera L, speciellt med tanke på att 2006-2007 års modell är kortare än 2005 (iofs har dom väl högre standover också?)

/Pontus

Jag är 181 och rullar på en M '06. Jag har ägt en '05 oxå. Fast på den pajjade 5th Element dämparen. Som tur var så bytte bikescene ut hela ramen plus dämpare utan extra kostnad...

Jag har svårt att tänka mig att '06:an är kortare, snarare tvärtom. Längre hjulbas. Det som är skillnaden är längden mellan sadelstolpen och styret. Där är den kortare. För mig ser det ut som om dom "tryckt" sadelstolpen/röret framåt. Hela "cockpiten" har ju blivit mindre. Så det känns som om tyngdpunkten på hojen hamnar mer mitt över vevpartiet. Sen så är vinkeln fram "slackare". Kör med 66.5 grader. Någon påstod att "chain stays" var kortare på '06 varianten men inte enligt mitt måttband.

Om det är mer stigcykling du ska utföra rekommenderar jag istället Specialized S-Works Enduro. SX trail 2 känns mest som en lekhoj eller en mini DH-rigg.

Dom säljer S-works Enduron för 749 GBP på bikescene. Då sitter det en DHX 5.0 Air. Men du kan också välja coil varianten för 719 eller 729 eller vad det nu var.

Så jag röstar på en S-works Enduro Medium.

ADF

ADF: 190cm lång person på en Specialized Enduro Medium??? Låter lite litet... :-D Alla andra har rekommenderat L, vissa även XL.

/Leo

Leo: He he... hann precis ändra mig innan ditt inlägg. Jag tycker L....helt klart. Jag tycker medium varianten av '05:an var väldigt utsräckt och har kört med 50mm styrstam. Blev perfa på 06:an dock.
Men det är "långa" cyklar. Bra mycket "längre" än en medium Yeti ASX eller en medium Giant Faith.

ADF

Har också funderat på en vanlig Enduro. Men jag tror att denna cykel i slutändan kommer att bli min åka-nerförscykel när jag får råd att bygga ihop nån trevlig SS att ha i Hellas. Dessutom kan jag inte köpa Enduro-ramen genom killarna på Sportson-södermalm, o de har varit så schyssta mot mig så jag vill gärna köpa den därifrån.

Jag får total panik av den här storleksgrejen! På mtbr verkar de tycka att man ska ha en Medium med min längd om man ska åka mkt nerför, o ni verkar tycka L om man ska åka både platt och nerför. Om jag säger såhär då: Vilket är bäst, en lite för liten ram med en lång jävla styrstam och setbackstolpe eller en lite stor med kort styrstam och vanlig stolpe? Då måste väl ändå en medium vara bättre?

Jag röstar på en large ändå, eftersom du inte enbart ska åka utför med den. Att trampa runt i skogen med en för liten cykel gör ingen glad. Och att en Large skulle vara "för stor" för att köra utför med i ditt fall är BS. Själv kör jag en liknande hoj, SC Bullit i storlek L, är själv 179cm(84cm grenmått), både i skogen och utför.

/Leo

jag som då är 178cm och precis har köpt en small sx-trail 06 för lekcykling på åreskutan. blir den för liten?

i värsta fall får jag fixa setbackstolpe och en lite längre styrstam. då kan det väl inte va några större problem?

wuchi skrev:
-------------------------------------------------------
> jag som då är 178cm och precis har köpt en
> small sx-trail 06 för lekcykling på åreskutan.
> blir den för liten?
>
> i värsta fall får jag fixa setbackstolpe och en
> lite längre styrstam. då kan det väl inte va
> några större problem?

Tjena!

Vi har ju redan gått igenom det där.. Nej det är rätt storlek på den..

Leo skrev:
> Jag röstar på en large ändå, eftersom du inte
> enbart ska åka utför med den. Att trampa runt i
> skogen med en för liten cykel gör ingen glad.

Håller med till 100%. Har visserligen ingen specialized men jag sålde min M ram och köpte en likadan i L och det är ju så satans mycket bättre. Däremot gillade jag M bättre i början och därför föll det (felaktiga) valet på en sådan.
Är 187/91cm lång.

Vad är det som motsäger MTBR-tycket med det som sägs i den här tråden? Ska du BARA köra utför så funkar det garanterat jättebra med en M. Men du vill ju cykla stigar också, på långa turer kommer det suga hårt med en liten mediumram. Och du vill inte gärna slänga på en 140mm styrstam och köra sadeln längst bak för att kompensera..

Vem är det som har bestämt att man skall ha en för liten ram när man kör utför?
Om du är 190 centimeter lång kommer en medium kännas riktigt instabil i höga farter utför.

OK, tack så hjärtligt för alla era svar, man kan fan alltid lita på happy! Det blir en L och jag slänger upp bilder på Onsdag kväll när jag har byggt ihop den!

nolltid skrev:
> Vem är det som har bestämt att man skall ha en
> för liten ram när man kör utför?

Jag tror det är en Happy-grej ;)

bjorre skrev:
> nolltid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem är det som har bestämt att man skall ha
> en
> > för liten ram när man kör utför?
>
> Jag tror det är en Happy-grej ;)

Jag tror det är en MTBR-grej, alla(?) här har ju rekommenderat en Large. :-)

/Leo

Tillbaka
Topp