Vilken storlek på nya gravelhojen?

Sup

Aktiv medlem
Det här med att välja ramstorlek är ingen lätt historia om man är 173 cm lång, har ca 78 cm i innerbensmått och köper hoj på nätet. Jag hamnar ofta mellan 54 och 56 i ramstorlek enligt tillverkarnas rekommendationer.

Jag tänkte förhandsbeställa min första renodlade gravelhoj från Orbea och vet inte vilken jag ska välja storleksmässigt och därmed även vilken modell med tanke på tillgången.

Min önskan är att cykla på en Orbea Terra M20 Team 2022, som bara är tillgänglig i storlek M och som är 56 cm om jag tolkar det rätt:

https://www.orbea.com/se-en/bicycles/road/terra/cat/terra-m20team

Alternativt finns den lägre specade Orbea Terra M30 Team 2022 både i storlek M och S, som är 54 cm enligt samma tolkning som ovan. Den är inte högst på önskelistan men skulle kanske funka ändå:

https://www.orbea.com/se-en/bicycles/road/terra/cat/terra-m30team

Jag har en racer som är en 54:a (en Giant TCR Adv Pro 1) och den känns mycket bra men är anings-aning liten. Bara pyttelite. Men jag gillar det på racern. Jag har en CX också (en White CX Pro) som även den är en 54:a och den känns precis lagom. Jag har dålig koll på gravel, om det funkar med lite större storlek än racercyklar eller om det ska vara ungefär samma storlek. Enligt Orbeas rekommendation ska storlek M passa, men det är på håret enligt deras tabell. Vilken storlek kan vara lämplig för min korta lekamen? Blir M för stor I detta fallet?

HåkanC

Aktiv medlem
Det här med att välja ramstorlek är ingen lätt historia om man är 173 cm lång, har ca 78 cm i innerbensmått och köper hoj på nätet.
Jag tycker du bör använda stack och reach för att hitta rätt, mät upp din nuv cykel och bestäm dig för om du vill sitta likadant eller vad och hur mkt du vill ändra
En vanlig rekommendation när man utgår från sittställningen för en vanlig lvg är:
1-2 cm kortare reach + 1-2 cm högre stack, skulle det funka för dig?
Med din längd och grenmått är tabellrekommendationen för en vanlig lvg
reach: 36-38 cm och stack: 53-55 cm
Hur bra stämmer det med den sittställning du har nu och trivs(?) med?

Sup

Aktiv medlem
Jag tycker du bör använda stack och reach för att hitta rätt, mät upp din nuv cykel och bestäm dig för om du vill sitta likadant eller vad och hur mkt du vill ändra
En vanlig rekommendation när man utgår från sittställningen för en vanlig lvg är:
1-2 cm kortare reach + 1-2 cm högre stack, skulle det funka för dig?
Med din längd och grenmått är tabellrekommendationen för en vanlig lvg
reach: 36-38 cm och stack: 53-55 cm
Hur bra stämmer det med den sittställning du har nu och trivs(?) med?
Jag har dålig koll på stack och reach men jämförde med dina rekommenderade mått och då har jag ~37 cm i reach och 53 cm i stack på racern. Jag gillar den sittställningen mycket bra. Den är bekväm under längre turer med händerna på hoodsen och de få gånger man trycker på med händerna i bocken. Jag ser på geometrin på Terran att det är S som gäller då. Tack för ett superbra tips.

Topp