Vilken storlek på ram ska jag ha på en Scott Axis eRide?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
För att göra en lång historia kort så fick jag min Scott Axis eRIDE 20 stulen i helgen som var, och jagar nu efter en ny.
Jag har läst in mig på dom olika Axis eRide-modellerna och fastnat för eRide 10.
-Problemet är att det inte finns några i storlek Medium, som jag hade på min förra.
Jag har hittat en Small och en Large, och eftersom jag är 176 cm lång borde Large passa bättre än Small.
Men hur stor skillnad är det mellan M och L?
Och vad är det som skiljer? Sitthöjd? Längd? Vad?
Jag har aldrig satt mig in i detta med cyklar, utan när jag köpte min så provade handlaren ut vilken jag skulle ha…
Skulle det funka med en Large för mig, eller är det bara att inse att jag får köpa en i storlek Medium och nöja mig med en Axis eRide 20?

Kolla geometritabellerna och jämför. Jag hade framförallt tittat på ETT, stack och reach

Hustrun hjälpte mig precis att mäta måttet på benet mellan golvet och upp till grenen, och det var 83,5 cm.

Tack… Tyvärr förstår jag inte vad du menar. 🫣
Vad är en geometritabell? Och vad betyder förkortningarna?
Tänk som att du skulle prata med ett barn nu. 😂
Geometritabellen visar de olika delmåtten på ramen. ETT står för effective top-tube och beskriver cykelns längd när du sitter ner bäst, reach är längden när du står upp och stack är höjden vid styret.

Du hittat tabellerna lättast på tillverkarens hemsida:

Prova Google eller att söka här på forumet. Det finns massor med information att tillgodogöra sig.
Tro mig, jag har försökt.
Det är omöjligt att leta när jag inte vet vad jag ska leta efter.
Alla dessa uttryck och siffror säger mig ingenting, och jag vet inte var jag ska börja.
Det enda jag vet var att Medium var bra för mig, men jag undrar hur stor skillnad det är mellan Medium och Large i praktiken.

Tillbaka
Topp