Vilken storlek på Vitus Sentier bör jag ha?

ninoh

Medlem
Hejsan,

Jag ber om ursäkt på förhand om jag frågar en fråga som säkert ställts massa gånger men är lite osäker på vilken storlek jag ska satsa på. Jag har bestämt mig för att köpa en Vitus Sentier (Antingen när de nya kommer eller en begagnad) och utgår från 2018 storlekstabell. Problemet är att jag tror att jag har rätt långa armar i förhållande till min längd och vet inte om jag bör ha en medium eller large. Mina mått är:

Längd: 178cm
Innermått ben utan skor: 82-83cm
Mått mellan pekfingrarna: 185-186cm

Uppskattar alla tips och råd jag kan få då jag är nybörjare och har bara kört en halv säsong på en xc hardtail med "omodern" geometri. Jag har kommit fram till att det inte är lika roligt med grusväg som att köra på stökiga stigar så därför vill jag ha en flackare cykel som är lite stabilare. Samtidigt vill jag att den ska vara lite lekfull, jag har hellre kul än kör fort. Jag gillar att utnyttja alla rötter och stenar att ha kul på framför att trampa på i hög fart och slänger gärna runt cykeln och småtrickar lite i den mån jag kan.

Jag skickar med geometrin på den jag har nu. Det är svårt för mig att avgöra om måtten är bra eller inte men jag känner definitivt att HA är för brant och att den kanske är i kortaste laget. Spontant känns en Sentier i medium bra men är lite orolig att den blir för kort då jag inte riktigt vet hur man mäter reachen. Mäter man med eller utan styrstam? Jag vill absolut inte ha kortare reach än vad jag har nu. Bör tillägga att jag bytt originalstammen som var på 80mm mot en på 55mm, mest för att få bort vikten från styret vilket gjorde en grym skillnad (positivt).

Tack på förhand, alla råd och tips är välkomna! :)

Bilagor

• mtb geometri.png
    mtb geometri.png
    13.7 KB · Besök: 131
Du har idag 433 mm reach + 55 mm stam = 488 mm till styret på din Large.
Sentier Medium har 432 mm reach, Large är 17 mm längre med 449 mm.
Båda levereras med 45 mm stam.
Avstånd till styret blir då 477 respektive 494 mm, alltså 11 mm kortare eller 6 mm längre än vad du har idag.

Om jag vore du skulle jag välja Large.

Om du inte bara ståcyklar, kan det vara värt att jämföra längd på VTT/top tube också. Även den mäts utan styrstam, men man får med ev. skillnad i sadelrörsvinkel som ju också påverkar "längden" när man sitter ner och trampar.

Tja Sixten!

Tack för ett bra svar, jag uppskattar det! ..även om jag inte vet om det gjorde mitt val enklare ;). Jag antar att jag får mäta hur långt jag har från ovandel av sadeln till pedalerna i dagsläget när jag har den som jag vill i skogen. Just nu har jag snabbkoppling och brukar höja i långa uppförsbackar och sen sätta sadeln i ett mellanläge för att mestadels stå upp och cykla.

Det låter som att jag kan köra på båda cyklarna och antingen sätta en 55mm stam på medium eller en 35mm stam på large och få liknande reach? Frågan är om large blir för klumpig om man vill "hoppa runt" med den? Jag förstår att det bara är jag som kan avgöra så det bästa är väl att dra ut i skogen med måttband och kolla vad jag gillar att köra på i sadelhöjd.

Tja Lingon!

Tack, bra det tänkte jag inte ens på! Jag slänger in geometrin på båda cyklarna här så kan man se skillnaden. Vinkeln på sadelröret verkar vara samma så då borde det bli lika lång reach oavsett hur högt jag har sadeln när jag sitter ner? Toptuben verkar vara samma på min som Vitusen i medium och 20mm längre på Vitusen i large. Frågan är om det gör skillnad om sadelrörsvinkeln är samma?

Om jag kollar sadelrörens längd så ser det ut som att Vitusen i large har 40mm längre sadelrör? Det skulle kunna bli ett problem med att jag är för kort men känner att jag måste mäta för att se. Jag har helst inte längre sadelrör än vad jag har nu tror jag, fast mest är det nog att jag vill ha en bra standover. I dagsläget når jag ner med fötterna till marken med kanske 5cm marginal över toptube med skor på. Jag hade inte klagat på 5cm mer marginal när man kör i stökig terräng.

Här kommer båda cyklarnas geometri! Skulle vara intressant att höra från någon i min längd som kör Sentier vilken storlek ni kör på! :)

Bilagor

• mtb geometri.png
    mtb geometri.png
    13.7 KB · Besök: 81
  • sentier geometri.png
    sentier geometri.png
    26.3 KB · Besök: 114
Jag kör en large 2017 VRS och är 183cm lång. Jag tyckte att den var lite kort så jag bytte till en 10mm längre styrstam och bredare styre. Nu känns den mer lagom.

Om du har vägarna förbi Hägersten så är du välkommen att provhoja.

Tja Glitch!

Det verkar som de flesta tycker large, jag ska mäta alla mått igen sen och se om jag gjort rätt.

ponx sa:
Jag kör en large 2017 VRS och är 183cm lång. Jag tyckte att den var lite kort så jag bytte till en 10mm längre styrstam och bredare styre. Nu känns den mer lagom.

Om du har vägarna förbi Hägersten så är du välkommen att provhoja.

Tja Ponx!

Det låter ju som att en large skulle kunna funka då även om jag är lite kortare än dig. Jag kommer jättegärna förbi och testar storleken när det passar för dig, grymt snällt! Jag bor i sickla så har väldigt nära :).

Lingon sa:
Om du inte bara ståcyklar, kan det vara värt att jämföra längd på VTT/top tube också. Även den mäts utan styrstam, men man får med ev. skillnad i sadelrörsvinkel som ju också påverkar "längden" när man sitter ner och trampar.

Personligen anser jag att top tube (eller VTT) är ett totalt meningslöst mått som man helt klarar sig utan.

ninoh sa:
Jag antar att jag får mäta hur långt jag har från ovandel av sadeln till pedalerna i dagsläget när jag har den som jag vill i skogen. Just nu har jag snabbkoppling och brukar höja i långa uppförsbackar och sen sätta sadeln i ett mellanläge för att mestadels stå upp och cykla.
Mät din sadelhöjd från topp av sadel, i linje med sadelröret, till vevcentrum.
Med innerben 82,5 cm borde du ha en sadelhöjd på ca 720 mm.
Sentier M och L kommer med 150 mm dropper, lägg till 100 mm för sadel + dropperbeslag = 250 mm.
Sentier M har 432 mm sadelrör + 250 mm = 682 mm lägsta sadelhöjd
Sentier L har 483 mm sadelrör + 250 mm = 733 mm lägsta sadelhöjd.

Jag hade tagit Large + vinkelslip och kapat sadelröret 13 mm till 470 mm som är mera lagom längd för Large, och kört 150 mm dropper :)

Senast ändrad:
Sentier i M är exakt lika lång som din nuvarande hoj, men kommer att kännas längre om styret är bredare än 680mm, som din nuvarande hoj verkar ha. L är 2 cm längre.
Båda funkar nog utmärkt, men om du vill prioritera lekfullheten, så skulle jag valt M.

Sixten Fors sa:
Lingon sa:

Personligen anser jag att top tube (eller VTT) är ett totalt meningslöst mått som man helt klarar sig utan.
Eftersom jag oftast sitter och trampar tittar jag först på VTT. :)

VTT är ointressant, oavsett om man står eller sitter ner när man kissar...

Sadeln justerar man i längsled så att man sitter som man vill sitta, oavsett cykel, i förhållande till centrum vevparti, oavsett vilken vinkel det råkar vara på sadelröret. Flack vinkel på sadelröret = man skjuter fram sadeln, brant vinkel på sadelröret = sadeln kan sitta längre bak.
VTT har igen påverkan på något, totalt ointressant mått.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
ninoh sa:
Jag antar att jag får mäta hur långt jag har från ovandel av sadeln till pedalerna i dagsläget när jag har den som jag vill i skogen. Just nu har jag snabbkoppling och brukar höja i långa uppförsbackar och sen sätta sadeln i ett mellanläge för att mestadels stå upp och cykla.
Mät din sadelhöjd från topp av sadel, i linje med sadelröret, till vevcentrum.
Med innerben 82,5 cm borde du ha en sadelhöjd på ca 720 mm.
Sentier M och L kommer med 150 mm dropper, lägg till 100 mm för sadel + dropperbeslag = 250 mm.
Sentier M har 432 mm sadelrör + 250 mm = 682 mm lägsta sadelhöjd
Sentier L har 483 mm sadelrör + 250 mm = 733 mm lägsta sadelhöjd.

Perfekt, tack! Jag ser det som att det kan bli problem för mig med 150mm dropper då på largen men borde funka på medium? Alternativt skulle troligtvis en 125mm dropper fungera på large?

Jag ska försöka komma ut imorgon och köra lite och mäta. Jag vet inte om jag gillar att köra med helt uträckta ben men antar att det är en vanesak då jag i dagsläget mest står upp och cyklar.

Lingon sa:
Sentier i M är exakt lika lång som din nuvarande hoj, men kommer att kännas längre om styret är bredare än 680mm, som din nuvarande hoj verkar ha. L är 2 cm längre.
Båda funkar nog utmärkt, men om du vill prioritera lekfullheten, så skulle jag valt M.

Smart, en till sak jag inte har tänkt på :). Det är lite det som jag funderar på, om large kommer att kännas "stor". Jag kör mest i sickla/hellas och där går det inte så fort för det mesta "för mig iaf. Sen är det ofta tight. Det ser ju ut som att large kanske inte fungerar ändå med 150mm dropper och då kanske beslutet blir lättare. Jag ska försöka mäta hur jag ligger till när det gäller sadelrörslängden imorn.

Sen vet jag inte om happy tycker det är viktigt att man kan stå över cykeln. Jag är 176cm och kan precis grensla en M.

jonte987 sa:
Sen vet jag inte om happy tycker det är viktigt att man kan stå över cykeln. Jag är 176cm och kan precis grensla en M.

Bra att veta, tack för infon! :) För mig känns det viktigt att jag kan stå över ramen med lite marginal med tanke på att det skiljer 4-5cm mellan medium och large i sadelrör så kan kanske det är liknande i standover?

Var har du i innerbensmått ungefär?

Är 178 cm och har en 2018 Sentier 29 VR strl M. Brand-x dropper på 150 mm, men hade kunnat få in en på 170 mm. Har sadelhöjden på knappt 73 cm. Stammen som kommer med är 50 mm. Cykeln känns bra i storlek, men det hade säkert funkat lika bra med en large också.

Det skulle troligen fungera bra med en L, om droppern byts ut till exempelvis en 120 mm Syncros. Funkar för mig på en Spark 940 L med 460 mm reach, 45 mm stam och 490 mm sadelrör. Jag är 177 cm, sadelhöjd 72-73 cm och har ca 174 cm armar. Kör stolpen helt nedkörd i sadelröret, så gränsfall till för långt sadelrör med denna droppern för mig.

Sadel, skor, pedaler och stoppning i byxan spelar roll när marginalerna blir små på grund av långa sadelrör. Det måste nog anses omodernt med längre sadelrör än reach. Tillverkarna får skärpa sig här.

Lång reach ger mer självförtroende uppför och nedför. Kort stam ger en pigg och lättstyrd cykel. Jag kör hellre lite för lång cykel än en för kort. Bara man kan fixa till det med kortare styrstam och flytta fram sadeln.

Jag får dock ont i nacken. Vet inte om det beror på den långa reachen, eller om det är stacken som är lite låg för mig. Funderar på att förlänga gaffeln till 130-140 mm. Bra med lång reach när man vill förlänga gaffel, eftersom det förkortar reach.

https://singletrackworld.com/2017/12/review-syncros-dropper-2-0

Jag är 183 och får hissa upp min 150mm dropperpost ca 3 cm från botten för att den ska bli lagom tramplängd i fullt utskjutet läge. Skulle nog fungera att ha den i botten på en large för dig.

ninoh sa:
jonte987 sa:
Jag tror jag har 78 el 79. Hittar inte stand over height nu men lite högre lär väl en L vara.
Tack! Då låter det som medium är rätt perfekt för mig mao om man bara ser till standover.
Låter vettigt. Det viktigaste med en cykel och dess geo är att det är bekvämt att stå still, grensle över ramen. Hur den funkar att cykla med är helt underordnat.

David C sa:
Är 178 cm och har en 2018 Sentier 29 VR strl M. Brand-x dropper på 150 mm, men hade kunnat få in en på 170 mm. Har sadelhöjden på knappt 73 cm. Stammen som kommer med är 50 mm. Cykeln känns bra i storlek, men det hade säkert funkat lika bra med en large också.

Grymt, tack för infon. Bra att veta då vi är lika långa och verkar ha liknande sadelhöjd efter att jag mätt lite idag. Bertyder det att du nu har 2cm tillgodo på "sadelhöjden"? Tycker du att cykeln känns liten? Skulle du tagit en large idag om du fick välja igen?

Enligt Sixtens uträkning så känns largen precis på gränsen med en 150mm dropper så det blir lite chansning kanske. Med medium borde jag få3-5cm tillgodo typ enligt vad jag kan se.

solgule sa:
Det skulle troligen fungera bra med en L, om droppern byts ut till exempelvis en 120 mm Syncros. Funkar för mig på en Spark 940 L med 460 mm reach, 45 mm stam och 490 mm sadelrör. Jag är 177 cm, sadelhöjd 72-73 cm och har ca 174 cm armar. Kör stolpen helt nedkörd i sadelröret, så gränsfall till för långt sadelrör med denna droppern för mig.

Sadel, skor, pedaler och stoppning i byxan spelar roll när marginalerna blir små på grund av långa sadelrör. Det måste nog anses omodernt med längre sadelrör än reach. Tillverkarna får skärpa sig här.

Lång reach ger mer självförtroende uppför och nedför. Kort stam ger en pigg och lättstyrd cykel. Jag kör hellre lite för lång cykel än en för kort. Bara man kan fixa till det med kortare styrstam och flytta fram sadeln.

Jag får dock ont i nacken. Vet inte om det beror på den långa reachen, eller om det är stacken som är lite låg för mig. Funderar på att förlänga gaffeln till 130-140 mm. Bra med lång reach när man vill förlänga gaffel, eftersom det förkortar reach.

https://singletrackworld.com/2017/12/review-syncros-dropper-2-0

Tja!

Ja om jag kollar det som skrivits så borde en large med 120mm dropper fungera utan problem, men inte med jättemycket marginal. Jag antar att man kör lite olika sadelhöjd beroende på vart man kör, åkstil, vad man tycker är skönt etc? Jag mätte idag och hamnar nog runt 72,5cm skulle jag tro men har kört betydligt lägre innan. Troligtvis för att jag inte haft dropper och kört i stökig terräng.

I mitt huvud så kör jag nog hellre som dig, en längre cykel med kortare stam. Det enda som oroar mig är om det blir jobbig i uppförbackar och om man tappar lekfullhet mot en medium?

Jag har inte riktigt koll på stack men antar att det är höjden på styret i förhållande till pedalerna/vevlagret typ? Enligt tabellerna har min nuvarande cykel samma stack som Sentier i medium. Jag har satt 8mm spacers under styret för att få upp det och gillar det som det är nu. Mycket bättre än original. Sen tror jag att kortare styrstam hjälpte till, jag sitter ganska upprätt på cykeln nu.

Tja! Ja det ser ju ut att vara i höjd strax under ramen. Min nuvarande cykel har 74cm standover om jag mäter rakt ovanför vevlagret och då har jag ju lite marginal men vill inte ha mindre än så. Tack!

Sixten Fors sa:
Här är en Large https://happyride.se/annonser/ad.php?id=68667
Kolla på bilden. Plushjulen har en diameter av 72 cm. Ditt grenmått är 82-83 cm utan skor, kanske 84 cm med skorna på. Vad var problemet sa du?

Tja! Ja det ser ju ut att vara i höjd strax under ramen. Min nuvarande cykel har 74cm standover om jag mäter rakt ovanför vevlagret och då har jag ju lite marginal men vill inte ha mindre än så. Tack!

Du tror alltså inte att en large skulle bli för stor när det gäller standover eller sadelhöjd med droppern på 150mm? Tack för all hjälp, det uppskattas verkligen! :)

Ok nu har jag varit ute och mätt. Hann tyvärr inte köra något i skogen utan det blev bara utanför på parkeringen. Jag märker ju direkt att jag antagligen har kört alldeles för låg sadel tidigare. Det har troligtvis att göra med att jag inte haft dropper och kört rätt "stökiga stigar". Mestadels står jag upp och har haft sadeln runt 68cm skulle jag tro.

När jag testade lite så kändes som att 72-73cm borde vara rätt för mig (exakt som du trodde Sixten!). 71cm var skönt men lite lågt och vid 74cm började det kännas högt. Jag antar att man egentligen ska sträcka ut benen rätt mycket? Jag vet att jag troligtvis inte är van vid det och gillar att sitta lite lägre. Flera har sagt till mig att jag ska höja sadeln, men sen gillar jag att stå upp mycket när jag kör. Jag vill inte bara sitta och spinna på utan vara lite aktiv och ha kul typ om det gör det lättare att förstå.

ninoh sa:
David C sa:

Grymt, tack för infon. Bra att veta då vi är lika långa och verkar ha liknande sadelhöjd efter att jag mätt lite idag. Bertyder det att du nu har 2cm tillgodo på "sadelhöjden"? Tycker du att cykeln känns liten? Skulle du tagit en large idag om du fick välja igen?

Enligt Sixtens uträkning så känns largen precis på gränsen med en 150mm dropper så det blir lite chansning kanske. Med medium borde jag få3-5cm tillgodo typ enligt vad jag kan se.

Droppern sticker upp 4 cm nu när sadelhöjden är ca 72,5. Sen vet jag inte om olika sadlar bygger olika höjd, men så här är det på min. Tycker inte den känns liten, men kanske åt det kortare hållet. En large hade som sagt säkert funkat precis lika bra, möjligen ännu bättre. Men jag är nöjd så det är inget jag har tänkt så mycket på.

David C sa:
ninoh sa:
David C sa:

Droppern sticker upp 4 cm nu när sadelhöjden är ca 72,5. Sen vet jag inte om olika sadlar bygger olika höjd, men så här är det på min. Tycker inte den känns liten, men kanske åt det kortare hållet. En large hade som sagt säkert funkat precis lika bra, möjligen ännu bättre. Men jag är nöjd så det är inget jag har tänkt så mycket på.

Ok, tack för svar! Då sadelröret är 5cm längre på large känns det som att det blir precis på gränsen (1cm för lång) med 150mm dropper om jag inte missuppfattar något? :)

Lite uppdatering efter test:

Stort tack till Ponx som lät mig prova hans Vitus 2017 i large med 125mm dropper. Reachen skiljer ju 10mm mellan 2017 och 2018 men det satt 60mm stam på hans så det borde vara samma reach som 2018 i large.

Standover var inga problem men droppern var tvungen att köras i botten för att det skulle kännas bra när sadeln var i högsta läget. Det är möjligt att jag gjort fel när jag mätt min benlängd innan och att jag har någon cm kortare än jag trott, jag får testa igen.

När det gäller reachen så har jag svårt att avgöra men den kändes ok även om cykeln kändes betydligt större än den jag har nu och är rädd att den kommer kännas stor i skogen. Jag tänker speciellt på om man vill bunnyhoppa och leka lite med den.

Slutsatsen är alltså att det känns som att jag ligger mitt emellan storlekarna och jag får helt enkelt bara bestämma mig för om jag vill att den ska kännas minde eller större. Med tanke på att min cykel jag har nu har 10cm smalare styre så kommer det ju också påverka känslan. Hur mycket motsvarar 10cm bredd i styret "i styrstamlängd"? Alltså om jag kör medium så kommer den ju att kännas större än den jag har men frågan är hur mycket större? Sen såg jag nu att jag har styret på min cykel är lite bakåtsvept men kanske 1cm. Det jag kände direkt när jag kom hem och testade min cykel var att den kändes för kort i jämförelse med vitusen, alltså hela cykeln. Om jag hade varit ute efter att bara cykla fort over stök och trampa på så hade nog valt large direkt.

Jag får fundera och vill bara tacka alla som ställt upp och svarat här i tråden, speciellt tack till Ponx som lät mig testa cykeln. Och sixten sorry om jag var trög, insåg när jag testade att standover inte var något problem. Skulle däremot inte klaga på ett par cm till så man har mycket marginal men absolut inte nödvändigt.

Tack alla! :)

Jag har en 2018 Sentier 29a i strl M är 175 cm lång och har ett innerbensmått på 78-79cm. Jag kör med ett 740mm styre och en 120mm dropper men skulle eventuellt kunna pressa in en 150mm dropper.

Vad gäller standover så är den helt ok men jag skulle gärna ha lite mer utrymme.

Personligen skulle jag inte byta standover och tryggheten det ger mot en något längre cykel.

Jag går efter tabellen. Om nån vill lägga ramen i knävecket som en treåringen så går det så klart bra.

Jag har en Large med 150 mm dropper (den på bilden som Sixten hänvisade till tidigare). Jag mätte sadelhöjden från golvet med dropperpostens "krage" längst ner mot sadelklämman. Från golv till sadel är det 89 cm i minsta läget och, 103 i fullt utfällt läge.
Intressant att det inte alls är 150mm utan bara 140 mm skillnad ?. Det verkar alltså så att man anger den totala längden av innerdörr, inte den effektiva skillnaden. Här skulle det möjligtvis kunna vara skillnader mellan olika fabrikat.

Ingen idé att oroa sig över långa sadelrör på Sentier, dom krymper med tiden :p
20181014_200933.jpg

Jag är dryga 190, och hade gärna haft en storlek större än min XL.
Dock tyckte jag att den var helt enormt stor första veckorna.

DarthVidar sa:
Jag har en 2018 Sentier 29a i strl M är 175 cm lång och har ett innerbensmått på 78-79cm. Jag kör med ett 740mm styre och en 120mm dropper men skulle eventuellt kunna pressa in en 150mm dropper.

Vad gäller standover så är den helt ok men jag skulle gärna ha lite mer utrymme.

Personligen skulle jag inte byta standover och tryggheten det ger mot en något längre cykel.

Jag förstår vad du menar och känner samma med en cykel jag har idag. Samtidigt fattar jag att det är dumt att välja cykel efter standover, men har faktiskt lyckats med pungkross en gång vilket krävde lite återhämtning liggandes marken ?

N_sandstrom sa:
Ingen idé att oroa sig över långa sadelrör på Sentier, dom krymper med tiden :p

Jag är dryga 190, och hade gärna haft en storlek större än min XL.
Dock tyckte jag att den var helt enormt stor första veckorna.

Haha, är sådär sugen att sätta sågen i en ny cykel dock ?.

Hur känns den nu? Lätt att bunny hoppa och slänga runt om man vill?

Sixten Fors sa:
ninoh sa:
jonte987 sa:
Jag tror jag har 78 el 79. Hittar inte stand over height nu men lite högre lär väl en L vara.
Tack! Då låter det som medium är rätt perfekt för mig mao om man bara ser till standover.
Låter vettigt. Det viktigaste med en cykel och dess geo är att det är bekvämt att stå still, grensle över ramen. Hur den funkar att cykla med är helt underordnat.

Haha, självklart inte men det är rätt skönt med lite standover när det blir stökigt och/eller man vill trixa lite? Jag är ju nybörjare så vet ju inte såklart men tänker att det kanske skiljer om man är ute efter att ta sig fram snabbast möjliga eller om man vill hoppa runt och leka i skogen? Sen kan medium säkert vara för kort. Uppskattar all hjälp såklart då jag är rookie på det här :).

ninoh sa:
DarthVidar sa:

Jag förstår vad du menar och känner samma med en cykel jag har idag. Samtidigt fattar jag att det är dumt att välja cykel efter standover, men har faktiskt lyckats med pungkross en gång vilket krävde lite återhämtning liggandes marken ?

Kanske behöver folk med ”mad skillz” inte kunna grensla över sin cykel men jag finner trygghet i att kunna göra det iaf. I synnerhet vid långsam teknisk cykling eller de gånger det tar tvärstopp.

Jag skulle absolut välja bort en cykel om den inte hade tillräckligt med standover oavsett hur fånigt något tycker att det är.

DarthVidar sa:
Kanske behöver folk med ”mad skillz” inte kunna grensla över sin cykel men jag finner trygghet i att kunna göra det iaf. I synnerhet vid långsam teknisk cykling eller de gånger det tar tvärstopp.

Jag skulle absolut välja bort en cykel om den inte hade tillräckligt med standover oavsett hur fånigt något tycker att det är.

Tjena!

+1

Köp en dyrare cykel om den som är tillräckligt lång inte har tillräckligt kort sadelrör och/eller standover. Det finns gott om moderna cyklar för de som är rädda om paketet. T.ex. Orange Clockwork 137s
S: Sadelrör 381 mm, standover 658 mm, reach 424 mm
M: Sadelrör 432 mm, standover 676 mm, reach 450 mm
L: Sadelrör 457 mm, standover 694 mm, reach 473 mm
XL: Sadelrör 508 mm, standover 730 mm, reach 490 mm
stl4.png

137s.png

Andra exempel är:
Ibis Ripmo i Large: Sadelrör 418 mm, reach 471 mm
Santa Cruz 2010 i Large: Sadelrör 430 mm, reach 460 mm
Yeti SB130 i Medium 410/460 mm eller Large 450/480 mm
etc.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Köp en dyrare cykel om den som är tillräckligt lång inte har tillräckligt kort sadelrör och/eller standover. Det finns gott om moderna cyklar för de som är rädda om paketet. T.ex. Orange Clockwork 137s
S: Sadelrör 381 mm, standover 658 mm, reach 424 mm
M: Sadelrör 432 mm, standover 676 mm, reach 450 mm
L: Sadelrör 457 mm, standover 694 mm, reach 473 mm
XL: Sadelrör 508 mm, standover 730 mm, reach 490 mm

Andra exempel är:
Ibis Ripmo i Large: Sadelrör 418 mm, reach 471 mm
Santa Cruz 2010 i Large: Sadelrör 430 mm, reach 460 mm
Yeti SB130 i Medium 410/460 mm eller Large 450/480 mm
etc.

Grymt, stort tack Sixten! Vet du hur breda däck man får in i Clockwork 137? Den ser riktigt lockande ut faktiskt i storlek large! :)

Tillbaka
Topp