Vilken storlek på Vitus Sentier bör jag ha?

ninoh

Medlem
Hejsan,

Jag ber om ursäkt på förhand om jag frågar en fråga som säkert ställts massa gånger men är lite osäker på vilken storlek jag ska satsa på. Jag har bestämt mig för att köpa en Vitus Sentier (Antingen när de nya kommer eller en begagnad) och utgår från 2018 storlekstabell. Problemet är att jag tror att jag har rätt långa armar i förhållande till min längd och vet inte om jag bör ha en medium eller large. Mina mått är:

Längd: 178cm
Innermått ben utan skor: 82-83cm
Mått mellan pekfingrarna: 185-186cm

Uppskattar alla tips och råd jag kan få då jag är nybörjare och har bara kört en halv säsong på en xc hardtail med "omodern" geometri. Jag har kommit fram till att det inte är lika roligt med grusväg som att köra på stökiga stigar så därför vill jag ha en flackare cykel som är lite stabilare. Samtidigt vill jag att den ska vara lite lekfull, jag har hellre kul än kör fort. Jag gillar att utnyttja alla rötter och stenar att ha kul på framför att trampa på i hög fart och slänger gärna runt cykeln och småtrickar lite i den mån jag kan.

Jag skickar med geometrin på den jag har nu. Det är svårt för mig att avgöra om måtten är bra eller inte men jag känner definitivt att HA är för brant och att den kanske är i kortaste laget. Spontant känns en Sentier i medium bra men är lite orolig att den blir för kort då jag inte riktigt vet hur man mäter reachen. Mäter man med eller utan styrstam? Jag vill absolut inte ha kortare reach än vad jag har nu. Bör tillägga att jag bytt originalstammen som var på 80mm mot en på 55mm, mest för att få bort vikten från styret vilket gjorde en grym skillnad (positivt).

Tack på förhand, alla råd och tips är välkomna! :)

Bilagor

• mtb geometri.png
    mtb geometri.png
    13.7 KB · Besök: 131
Du har idag 433 mm reach + 55 mm stam = 488 mm till styret på din Large.
Sentier Medium har 432 mm reach, Large är 17 mm längre med 449 mm.
Båda levereras med 45 mm stam.