Vilken styrbredd på 29"?

Ophiophagus

Medlem
Vilken styrbredd på 29"?
Hej på er
Jag bytte till 58cm brett styre på min 26" och tycker att fördelarna överväger efter att kört med det på några av långloppscupens deltävlingar och CV. Nu ska jag byta till större hjul och har svårt att förlika mig med tanken på bredare styre.

Är fördelen med brett styre större än fördelen av bättre aerodynamik med ett smalare på en 29" om man tänker sig långloppscupen och Cykelvasan?

Hälsningar
Rickard

Senast ändrad:
Vilken styrbredd på 29"?
Man kan tänka på att ett större hjul har mer gyrostabilitet och därför behöver man lite mer kraft för att vrida det. Längre styre ger mer hävstång.

Jag tror inte att aerodynamiken spelar roll vid MTB utom i vissa specialfall. Däremot blir ju ergonomin väldigt olika med olika styr-setuper. Så hitta en där du känner dig bekväm med att mata mil efter mil i långloppsterräng om cykeln ska optimeras för det. Smala låga styren är skönt att cykla fort och slätt med.

Vilken styrbredd på 29"?
Jo det är ju lättare att manövrera med ett bredare styre. Men jag upplever att jag allt som oftast får flytta in händerna och vika in armbågarna för bättre aerodynamik vilket påverkar farten påtagligt i positiv riktning. Med ett smalare styre är det ju lättare att ha händerna så att man fortfarande kan bromsa i det läget vilket kan vara en bra beredskap.

Men jag har som sagt inte testat 29" och smalt styre, än. Men det borde ha testats av många före mig.

Hälsningar
Rickard

Vilken styrbredd på 29"?
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Min 29'a kom med ett 680mm styre så det måste
> vara det som gäller... eller?

Jag tycker det känns extremt brett, men det är nog inget ovanligt utan snarare standard. Därav mina funderingar.

Hälsningar
Rickard

Vilken styrbredd på 29"?
Kan inte säga att jag vant mig riktigt, efter fyra turer, men nog tycker jag att det fungerar bra trots 173cm kort. Har dock reagerat på mindre kvickstyrt vid stök men inte varit något problem hittills, sen om det beror på styrbredd, 29 eller både och låter jag vara osagt för stunden. Lite mekigare vid förflyttning inomhus blir det.. också =0)

Vilken styrbredd på 29"?
körde också 58 på 26"an , men det är för smalt tycker jag på 29"
blir för stora utslag och för lite kraft i hjulet

Vilken styrbredd på 29"?
hm skrev:
> körde också 58 på 26"an , men det är för
> smalt tycker jag på 29"
> blir för stora utslag och för lite kraft i
> hjulet

OK! Vad har du landat i för bredd på 29"arn?

Hälsningar
Rickard

Vilken styrbredd på 29"?
Har kört 58 på 26:an men kör 68 på 29:an. Jag tycker dock fortfarande efter något år att det känns brett. I skogen känns det dock bra och jag saknar inte det smala styret. På grusväg och lättkörd terräng däremot är 68:an bred, för bred. Som helhet är dock 68 bättre på 29´.

Vilken styrbredd på 29"?
erik h skrev:
> Man kan tänka på att ett större hjul har mer
> gyrostabilitet och därför behöver man lite mer
> kraft för att vrida det.

Har det verkligen det? Jag menar, det snurrar långsammare för att kompensera den större diametern. Den perifera hastigheten är ju densamma oavsett hjuldiameter och viktskillnaden är ju endast något hekto eller så. Jag har svårt att tro att det är märkbart; än mindre så pass att man måste skaffa bredare styr för att orka svänga - av den orsaken i varje fall.

Tycker man styret är för brett är det bara att plocka fram bågfilen. När reglaren inte får plats eller man fastnar i spår har man kapat för mycket. Då köper man ett nytt styre, och kapar lite mindre denna gång. :P

Vilken styrbredd på 29"?
bojsänke skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kan tänka på att ett större hjul har mer
> > gyrostabilitet och därför behöver man lite
> mer
> > kraft för att vrida det.
>
> Har det verkligen det? Jag menar, det snurrar
> långsammare för att kompensera den större
> diametern. Den perifera hastigheten är ju
> densamma oavsett hjuldiameter och viktskillnaden
> är ju endast något hekto eller så. Jag har
> svårt att tro att det är märkbart; än mindre
> så pass att man måste skaffa bredare styr för
> att orka svänga - av den orsaken i varje fall.

Intressant tanke. Men jag orkar inte räkna på det. =)

Skillnaden i avstånd till marken är dock en realitet som påverkar hävarmen.

> Tycker man styret är för brett är det bara att
> plocka fram bågfilen. När reglaren inte får
> plats eller man fastnar i spår har man kapat för
> mycket. Då köper man ett nytt styre, och kapar
> lite mindre denna gång. :P

+711, Amen.

Vilken styrbredd på 29"?
Kör 75cm på 29an, dock utan aerokrav, tycker brett styre ger mer kontroll. Kör inte xc-eliten ganska breda styren nuförtiden? Har 58 på vintercykeln och det känns verkligen helknas i skogen.

Vilken styrbredd på 29"?
Kör 71cm uppmätt (Ritchey säger dock 700mm) och det är trevligt i skogen. Har funderat på att kapa just pågrund av att styret har fastnat i träd och liknande, men har kommit fram till att jag inte behöver det (Teknik is everything, not aero).

Cykelvasan och andra liknande långlopp (Engelbrektsturen, Mörksuggejakten etc.) så behöver man inte så brett styre, så kör man det är det en grej. Jag brukar tävla XCO och då är det ju en helt annan sak.

Jag upplever att det är mycket lättare att jobba med cykeln om man har bredare styre, men jag skulle aldrig vilja ha bredare styre än vad jag har nu, inte ens på downhill.
Om man har en fulldämpad tror jag inte det är lika viktigt då man inte behöver jobba lika mycket med armarna, dock så ger det mer komfort, så tror de som väljer fulldämpad även väljer bredare styre! ^^

Det är stor skillnad mellan 29" och 26" i tröghet när man svänger, där kan bredare styre vara att föredra, men jag är 190cm och behöver också bredare styre.

Vilken styrbredd på 29"?
s skrev:
> Skillnaden i avstånd till marken är dock en
> realitet som påverkar hävarmen.

Skillanden blir ju den mellan radien av hjulen - det vill säga tre centimeter - plus gaffelns extra längd. Om vi hypotetiskt säger att gaffeln är 44- respektive 47 centimeter, försprånget är 4cm och hjulen bygger 28- respektive 31 centimeter; är 4cm hävstång på en 78cm axel väsentligt längre än 4cm hävstång på 72cm?

Hypotenusan är 72.1 respektive 78.1 vilket vi avrundar till jämnt och låtsas att gaffeln har noll försprång. Den blev 6cm längre. 70° gaffelvinkel innebär en utväxling på 6/4.5. Det minskar hävstångsförlängningen till 1.3cm. 15° lutning av cykeln delar det på sex - 0.23cm.
70kg cyklist på 2.3mm ... äsch, nä, jag orkar inte ens bry mig. Det blir försvinnande lite.

Vanligen har man väl dessutom mindre slag på 29" för bibehållen styrhuvudshöjd?

(Jag friskriver mig från alkoholinducerade tankevurpor!)

edit: Jag cachar in min friskrivning redan nu med motiveringen 'man ska aldrig vara för detaljerad i en nedskrivning av hur man tänkt när man var full, om man inte vill skämmas för det dagen efter'. Ge därför fan i att läsa ursprungsinlägget över huvud taget, och om skadan redan är skedd, var snäll och glöm allt snarast. Tack på förhand.

Jag vidhåller dock att skillnaden måste vara försvinnande liten.

Senast ändrad:
Vilken styrbredd på 29"?
Mitt 800 funkar bra. Det går att trixa sig igenom det mesta...

Mycketvillhamer skrev:
> Hade också 680 mm från början, nu har jag 740
> mm, men ska nog kapa ner det till 680 mm, tycker
> jag fastnar i träd och skit lite för ofta.

Vilken styrbredd på 29"?
gandhi skrev:
> Mitt 800 funkar bra. Det går att trixa sig igenom
> det mesta...
>
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hade också 680 mm från början, nu har jag
> 740
> > mm, men ska nog kapa ner det till 680 mm,
> tycker
> > jag fastnar i träd och skit lite för ofta.

Jävla massa färistar i Genarp som man inte kommer igenom med 740 mm, 680 gick med lite marginal.

Vilken styrbredd på 29"?
bojsänke skrev:
> Jag vidhåller dock att skillnaden måste vara försvinnande liten.

Jag vidhåller dock att du fortfarande tänker fel. ;-)

Främst baserat på praktisk erfarenhet. Jag likadana styren och styrstammer på både min 26:a och 29:a. 26:an har 10 mm mer fjädring. Samma typ av däck. Jag behöver inte räkna på det, det är tydlig skillnad. 29:an är märkbart trögare att bända.

Hävarmen i sig hade nog inte gjort så stor skillnad, nej det är det faktum att tyngdpunkten höjs vilket gör 29:an trögare att bända i sidled. En längre hävarm med samma tyngdpunkt hade istället gjort att kraftbehovet i styret rimligtvis skulle minska.

Vilken styrbredd på 29"?
Kan inflika att jag efter kört 26" med 580mm styre i MÅNGA år köpte min nya 29:er i maj som levererades med 700mm styre.
Funderade länge och testade, frågade runt och bestämde mig för att enbart montera barends och bibehålla totallängden på styret.
Har åkt allt från trånga stigar till landsväg, CV med mera och ALDRIG ångrat mitt beslut.
På en 29" behövs ett bredare styre för att få rätt gyrorotation och kraft jämfört med ett mindre hjul.
Dock varierar det mkt mellan olika märken vilken längd dem monterat vid leverans. Finns allt från 580mm - 800mm tydligen och detta skall man nog ta i beaktning, lite större seriösa märken har absolut ett bredare styre :)

KLAR REKOMENDATION ATT ANVÄNDA MISNT 700MM STYRE PÅ 29"

Vilken styrbredd på 29"?
Mycketvillhamer skrev:
>
> Jävla massa färistar i Genarp som man inte
> kommer igenom med 740 mm, 680 gick med lite
> marginal.

Var ute en sväng igår, det sitter numera grindar på en hel drös med färistar, så man kommer inte igenom ens om man har ett 30cm hipsterstyre.

Vilken styrbredd på 29"?
Tack för alla inlägg! Det ska bli spännande att testa och jag struntar nu i att ta med sågen till butiken när jag ska hämta hojen (levereras med 700mm styre) så får vi se var det slutar.

Hälsningar
Rickard

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp