Vilken Thule cykelhållare för två FS MTB

Johan_e

Medlem
Hej!
Ska införskaffa en thule bikecarrier för dragkrok. Har kollat på euroway (bra pris), velocompact och velospace, samtliga för två st mtb:s FS med hjulbas 1240-1260 mm. Min enda oro är att cyklarna antingen inte får plats bredvid varandra eller att hjulbasen på cyklarna är för lång.
Det är en SC tallboy och en canyon spectral som ska få plats. Euroway för två hojar är just nu på bra pris på bikester, men hittar inte så mycket info om den beträffande Max hjulbas eller mellanrum mellan cyklar. Velocompact har 19 cm mellan cyklarna och velospace 25 cm. Är det någon som använder någon av dessa cykelhållare för att lasta MTB:s och kan komma med råd?

Länk till många utlåtanden

Här är en bra söndagsläsning om man vill grotta ner sig. Inget snabbt svar, men en väg till kännedom om vad som är för och nackdelar med olika modeller av hållare.

Senast ändrad:
Jag har inget jättebra att komma med mer än att min Thule-hållare för tre cyklar går lätt att ta två FS på, men betydligt mer jobb (ev plocka av pedaler, sadel på vissa höjd, skyddsmaterial där det kan skava) om man ska ha med sig tre..

Mitt tips är alltså att köpa en hållare för tre cyklar om man ska frakta två.

Jag har inget jättebra att komma med mer än att min Thule-hållare för tre cyklar går lätt att ta två FS på, men betydligt mer jobb (ev plocka av pedaler, sadel på vissa höjd, skyddsmaterial där det kan skava) om man ska ha med sig tre..

Mitt tips är alltså att köpa en hållare för tre cyklar om man ska frakta två.
Lite det jag var rädd för. Är ju samma om man har de enklare dragkroksmodellerna där cykeln hängs på.

Länk till många utlåtanden

Här är en bra söndagsläsning om man vill grotta ner sig. Inget snabbt svar, men en väg till kännedom om vad som är för och nackdelar med olika modeller av hållare.
Tack. Går ner i grottan och läser.

Köpte precis ett Pro User Diamant/Diamond, det sväljer två cyklar med hjulbas upp till 1400mm.
Har bara testat med en hoj än så länge, XL 1290 ish i hjulbas.

Har bara kört två rundor me det än sålänge.
Lånade ett Thule ställ förra året, var tvungen att släppa ut luften ur däcken och trycka ner för att få den på plats.

Man ska kunna bygga ut det så det tar en cykel till, men oklart om man kan få på tre MTBs...

+ Det går att vika ihop när man inte använder det.
+ Det har 13 och 7 pols anslutning i samma kontakt.
+ Går att vika undan så man kan öppna bagageluckan.
+ Billigare än Thules som tar större cyklar.
+ Vanliga lampor så gamla bilar inte får spel av LED

- Hjulhållarna som följer med tar inte breda MTB däck. Man får köpa till, kostar 3-400 paret.
- Hjulhållar-remmarna är manuella, man får spänna åt genom att dra med egen kraft.
- Lite fippligt att justera ram-hållaren.
- Väger 18kg typ

-- "Levererades" av UPS, ska kräva tillbaka pengarna

IMG_20220612_165117.jpg
PXL_20220610_174556926~2.jpg

Tillbaka
Topp