Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare
Edit: På förslag är nu trådtiteln ändrad för att rymma mer än bara Julas cykelhållare. Nu är det fritt fram att fylla på med era erfarenheter av dragkrokshängda cykelhållare.
Min bättre hälft har planerat och bokat en semester i Danmark i sommar och cyklarna ska med. Efter lite irrationellt, i huvudsak emotionellt betingat resonemang konstaterade jag att cyklar på biltaket inte är någon bra idé.
Vi ska åka färja och dessutom kan jag inte sniklåna polarns cykelhållare till taket som jag brukar. Var väldigt nära att köpa ett Thule Rideon för 3 cyklar, men hittade Julas nya ställ för 4 cyklar.
Snålf**n i mig blev överlycklig, men nu återstår att se om snålhet bedragit vishet.
Jag cyklar i huvudsak på hemmaplan och räknar med att stället kommer ligga i garaget 48-50 veckor om året.
Betalade 1600 för stället under Julas introkampanj – just nu anges ett ordinarie pris på 2500. Jag köpt stället i Linköping, där hade de ännu inte fått upp något för visning men packade upp ett på lagret som jag fick titta och klämma på.
Montering
Steg nummer 1 bör vara att kasta instruktionen över axel. Stegen var ologiska, delar som skulle vara förmonterade var det inte (svart detalj i bild nedan) och antalet skruv, mutter och brickor per moment var uppåt väggarna. I slutändan gick det jämnt upp mellan medskickade och använda detaljer.
Det går förvånansvärt enkelt att montera stället på draget, helt klar ett enmansjobb. Det krävs en del av- och påmontering för finjustering eftersom konan som ska låsa mot draget sitter dold i mekanismen.
En ny nummerplåt beställde jag från trafikverket, 90 kronor inklusive frakt känns OK. Jag tog den enkla vägen och fäste den med självborrande plåtskruv jag hade liggande.
Lås för montering på kroken och för armarna till cykel ingår.
Funktion
Bild 3.
Jag har testa med 26” Radon Slide i M med 2,4” Chunkey Monkey, Trek Fuel 29” storlek 19,5 och Commencal Ramons 20”. Alla går att fästa, men åter igen med lite fixande. Hjulhållarna krockar med ändpluggarna för de större storlekarna, men jag har inte bedömt det som nödvändigt att ha ändpluggarna på plats. Bör också nämnas att det krävs en mejsel för att justera hjulhållarna.
Armarna som ska hålla cykeln går att montera bort från stödbågen, men tror inte att det är tanken och det är ganska omständligt.
Att vika ned stället för att komma åt bagaget funkar fint, misstänker dock att det kan vara lite svårt att komma åt mekanismen när stället är fullt med cyklar. Svarta bågen i mitten.
Stödbågen går att vika ned för någorlunda kompakt förvaring.
Kontakten är 13-polig för mig som har en bil från -08 med 7-poligt uttag är det lite dumt. De adapters jag hittat ligger på runt 350kronor och Google säger mig att den typ av adapter inte håller så bra eftersom den innehåller ett kretskort. Jag kommer klippa kablarna och koppla in 7-poligt. Antar att jag förlorar back- och dimljus funktion.
Sammanfattning
Jag förväntade mig cykelställens motsvarighet till Lidl's mekställ. Det var vad jag fick. Stället funkar med det krävs en del finlir och testande innan det är inställt. Det saknar smarta och ergonomiska lösningar som finns på dyrare ställ. Skulle jag köpt ett ställ för att använda ofta för korta transporter till skogen skulle jag köpte ett annat ställ med smidigare lösningar.
Min bättre hälft har planerat och bokat en semester i Danmark i sommar och cyklarna ska med. Efter lite irrationellt, i huvudsak emotionellt betingat resonemang konstaterade jag att cyklar på biltaket inte är någon bra idé.
Vi ska åka färja och dessutom kan jag inte sniklåna polarns cykelhållare till taket som jag brukar. Var väldigt nära att köpa ett Thule Rideon för 3 cyklar, men hittade Julas nya ställ för 4 cyklar.
Snålf**n i mig blev överlycklig, men nu återstår att se om snålhet bedragit vishet.
Jag cyklar i huvudsak på hemmaplan och räknar med att stället kommer ligga i garaget 48-50 veckor om året.
Betalade 1600 för stället under Julas introkampanj – just nu anges ett ordinarie pris på 2500. Jag köpt stället i Linköping, där hade de ännu inte fått upp något för visning men packade upp ett på lagret som jag fick titta och klämma på.
Montering
Steg nummer 1 bör vara att kasta instruktionen över axel. Stegen var ologiska, delar som skulle vara förmonterade var det inte (svart detalj i bild nedan) och antalet skruv, mutter och brickor per moment var uppåt väggarna. I slutändan gick det jämnt upp mellan medskickade och använda detaljer.
Det går förvånansvärt enkelt att montera stället på draget, helt klar ett enmansjobb. Det krävs en del av- och påmontering för finjustering eftersom konan som ska låsa mot draget sitter dold i mekanismen.
En ny nummerplåt beställde jag från trafikverket, 90 kronor inklusive frakt känns OK. Jag tog den enkla vägen och fäste den med självborrande plåtskruv jag hade liggande.
Lås för montering på kroken och för armarna till cykel ingår.
Funktion
Bild 3.
Jag har testa med 26” Radon Slide i M med 2,4” Chunkey Monkey, Trek Fuel 29” storlek 19,5 och Commencal Ramons 20”. Alla går att fästa, men åter igen med lite fixande. Hjulhållarna krockar med ändpluggarna för de större storlekarna, men jag har inte bedömt det som nödvändigt att ha ändpluggarna på plats. Bör också nämnas att det krävs en mejsel för att justera hjulhållarna.
Armarna som ska hålla cykeln går att montera bort från stödbågen, men tror inte att det är tanken och det är ganska omständligt.
Att vika ned stället för att komma åt bagaget funkar fint, misstänker dock att det kan vara lite svårt att komma åt mekanismen när stället är fullt med cyklar. Svarta bågen i mitten.
Stödbågen går att vika ned för någorlunda kompakt förvaring.
Kontakten är 13-polig för mig som har en bil från -08 med 7-poligt uttag är det lite dumt. De adapters jag hittat ligger på runt 350kronor och Google säger mig att den typ av adapter inte håller så bra eftersom den innehåller ett kretskort. Jag kommer klippa kablarna och koppla in 7-poligt. Antar att jag förlorar back- och dimljus funktion.
Sammanfattning
Jag förväntade mig cykelställens motsvarighet till Lidl's mekställ. Det var vad jag fick. Stället funkar med det krävs en del finlir och testande innan det är inställt. Det saknar smarta och ergonomiska lösningar som finns på dyrare ställ. Skulle jag köpt ett ställ för att använda ofta för korta transporter till skogen skulle jag köpte ett annat ställ med smidigare lösningar.
Senast ändrad: