Vilken trainer för Zwift?

Juhlin

Aktiv medlem
Efter en del förhandlande med mig själv har jag kommit fram att ergonomin på motionscyklarna på mitt gym är fel.

Funderar därmed på att köpa en trainer och förstår att då är det Zwift som är poppis.

Vilka trainers ska man titta på?

Eftersom inomhuscykling är ett ont bara för att ha lite ork i kropp och ben till skog och grus tinar får den gärna vara billig, men jag köper hellre kvalitet än något som går till skroten efter 3 säsonger.

Jag vill slå ett slag för valfri lösning med Zwift cog och Zwift click (tex den redan länkade eller om du får tag på Zwift one Kickr core). Virtuell växling alt. Smidigt justerande av motstånd har gjort zwiftandet mkt mer njutbart.

Begagnat kan man ju komma undan billigt, verkar ligga några wahoo kickr core på k&s just nu. Kör själv på elite suito som jag fick för 2500:- beggat, gör jobbet mer än väl!

Håller med ovanstående (Kickr Core och Cog). Och har man tänkt köra Zwift så kan man ju köra paketpris på allt:

Vet inte om det är så bra att investera sina pengar i Zwift innan man kommit fram till vilken plattform som passar en själv bäst. För egen del gillar jag Wahoo SYSTM bättre och tror att Trainingpeaks Virtual även är ett bättre alternativ till Zwift. Mitt råd är att köpa en beggad Kickr eller motsvarande direktdriven trainer för att bilda sig en uppfattning.

Som vanligt väcks fler frågor.
Med en Cog så behöver man alltså inte växla med bakväxeln utan den ersätts med en elektronisk knapp?
Man drar kedjan som vanligt genom bakväxeln när man monterar på cykeln?

Vad menas med plattform i det här fallet och vilka alternativ ställs jag inför?

Jo, det är nog väldigt olika vilken plattform som passar en bäst. Själv blev jag väldigt förvånad över hur bra zwift passade mig. Trodde att jag skulle tycka att det var samma tortyr som allt annat jag testat innan så det tog ett par år av tjat innan jag gav det en chans. 😀 Om man som jag har friskvårdsbidrag man har svårt att bränna så är det dock "gratis".

Om jag inte har missat något så har ingen nämnt dcrainmaker än. Han har kanske inte koll på allt, men han är ändå bra.

Vad menas med plattform i det här fallet och vilka alternativ ställs jag inför?
Hårdvara är en sak. Där är alla överens om att en direktdriven trainer där man monterar sin cykel, eller en komplett trainerbike är det bästa.
Mjukvaran (plattformen) är den andra delen. Där kan man välja mellan massor av olika, varav Zwift är den mest kända. Fler och fler verkar dock hitta alternativ. Här finns en genomgång.
DC Rainmaker presenterat genomgångar och tester av både hård- och mjukvara.

Men det finns ingen inlåsning beroende på vilken hårdvara man köper?
Misstänker att just den där Cog kanske är specifikt för Zwift?

Zwift Ride kommer med en Wahoo Kickr Core så man kan ju teoretiskt köra den med Wahoo-appen istället. Tanken med Zwift Ride är ju dock att man primärt ska köra Zwift. Styret har ju Zwift-specifika kontrollers och den har inte manuella växlar.

Cog är specifik för Zwift. Så om man vill köra med växlar på andra plattformar får man byta cogen mot en vanlig kassett.
ERG mode går dock att köra på andra plattformar även med Cog.
Och vill man använda Cog växlingarna måste man ha en trainer som har mjukvarustöd för växlarna (i zwift då).

Där säljs bland annat kickr core, jetblack victory och direto xr med zwift cog från start.

Tillbaka
Topp