Vilken väg Märsta - Gävle?

SuperApe

Aktiv medlem
Ska cykla norrut från sthlm och första dagsetapen är till Gävle, men vilken väg är lämpligast från Märsta? Till uppsala ser det på kartan smidigast ut att ta 255an. Från uppsala sen är jag helt vilsen så tips emottages tacksamt som alltid! (helst inga omvägar) Resan ska ta mig till Haparanda hade jag tänkt, och lite till.

255 blir bra till Uppsala. Om du vill slippa omvägar tar du sedan E4:an ("gamla") norrut till du kommer till Älvkarleby/Mehedeby (Kinastället) och tar 76:an till Gävle. Summa ca 14-15 mil.

EDIT: För en trevligare tur så lägger du på 2 mil och viker av från E4 vid Läby och åker upp via Örbyhus och sedan Skärplinge.

Senast redigerad av en moderator:
Håller med om 255 fram till Uppsala men från Uppsala skulle jag köra 272 nordväst för att komma ut på 76:an.
272 går genom lite mindre orter som Östervåla tex och har inte så mycket trafik. Fin miljö också.

Väl på 67:an så är det bred fin väg en bit för att sedan bli vanlig "smal" 90:väg en bit. När du kommer till Hedesunda (Bojepps vägkrog) så sväng höger och kör rakt på bara till Gävle. Den väg som heter Ölbovägen enligt Eniro kör du all the way to Gävle.

Det blir lite längre men helt överlägset gamla E4:an skulle jag säga för då kommer du efter ett tag ut på Nya E4:an (vid Kinahaket) och därifrån blir det svårt att hitta alternativ.
Men om du ändå vill köra gamla E4 så kan du dock lite tidigare (än Dragon Gate) svänga av på 292 och köra till Söderfors. Superfin miljö och lite trafik. Då kommer du tillslut ut på just "Ölbovägen" som tar dig till Gävle.

Väl i Gävle kan du snabbt och lätt ta en Maxburgare då du kommer in från rätt håll :-)
Perfekt!!

Jag cyklade Uppsala - Långsand (Älvkarleby) för några veckor sen och kan rekommendera rutten, Uppsala-Storvreta-Skyttorp-Österbybruk-Lövstabruk-skärplinge-Älvkarleby, det blev 12 mil prick till Långsand. Framförallt sträckan mellan Österbybruk och Lövstabruk är bra, kurviga fina partier och mycket lite trafik. På hela taget lite trafik hela vägen. Kan tyvärr inte vilka vägnummer det är.
Mellan Märsta och Uppsala är det ju gamla E4 som gäller.

Tillbaka
Topp