Vilken vevlagerbredd

MatsS

Aktiv medlem
Vilken vevlagerbredd
Hej alla duktiga cykelmänniskor :) Jag har beställt en Planet-X Kaffenback Racer-cross. Jag ska beställa resten av grejorna från BOC i tyskland, men jag vet inte vilket vevlager jag ska beställa. Pga budget så kommer jag så länge använda mig av ett begagnat Shimano 600 parti 52/39 med fyrkantstapp. Det är engelskgänga och 68mm brett hus på ramen men jag vet inte vilken bredd det ska vara på tappen. Kan någon hjälpa till så att jag kan beställa mina grejor? det känns lite kymigt att gå till LBS med en nästan färdig cykel och säga "kan du mäta in vevlagret, och sälja bara ett lager"

/Mats

Vilken vevlagerbredd
Har inte något exat vettigt mått att ge dig, men är det bara två klingor fram så borde en 113mm räcka. Det beror även på hur du vill ha kedjelinjen. Kommer du att trampa mest med inner eller ytterklingan, vilka växelkombinationer föredrar du? Prova annars dra iväg ett mail till Planet-X, de svarar nog på en sådan fråga.

/Leo

Vilken vevlagerbredd
Du är inte ensam om att dyka upp så faktiskt..

Om du googlar lite så kommer du mest troligt att kunna få tag i vad shimano rekommenderade för bredd åt dem..

Har dock för mig att när du har kedjan på 5:an bak så ska du ha en rak linje till mittenklingan fram eller nåt.. Länge sedan jag skruvade sånt dock..

Vilken vevlagerbredd
Jag hittade på On-One att dom rekomenderade 113 på sin singelspeed cykel som motsvarar Kaffenbacken, så ett sådant har jag nu beställt från tyskland ihop med en massa annat, så nu återstår bara den låånga väntan på att grejorna dyker upp. Tack för svaren, hoppas att dom stämmer :)

/Mats

Tillbaka
Topp