Vilken XC-fullgungare ?

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Vilken XC-fullgungare ?
Funderar på en ny fullgungare till nästa säsong. Tanken är som vanligt att köpa sig snabb. Inget stök å bröt, snarare snabb, lätt XC-raket för grusvägsrally. Jag har kollat på bla:
Canyon CF 9,9 lux
Merida Ninety-sic 9 CF team
CUBE AMS 100 C:68 SLT 29
Vilka andra cyklar bör jag kolla in för ovanstående användningsområde?

Vilken XC-fullgungare ?
Mina senaste hojar har varit Cannondale Scalpel, Trek Top Fuel (2016 och 2017-modeller) och nu en Scott Spark RC WC.

Ingen av hojarna har varit dåliga, men Scotten är trevligast hittills och känns i sammanhanget rätt prisvärd.

Av andra hojar som jag har testat, så sticker BMC Fourstroke ut som jäkligt intressant också. Kan vara en av de bästa (men inte snyggaste) FS XC 29" på marknaden.

Vilken XC-fullgungare ?
Vad väger en scarp då?

Angiven vikt var 9.2kg, troligtvis utan slang, sen sitter det thunder burt liteskin på=måste bytas om man ska köra annat än grusväg.

Senast ändrad:
Vilken XC-fullgungare ?
bakhjul sa:
Mina senaste hojar har varit Cannondale Scalpel, Trek Top Fuel (2016 och 2017-modeller) och nu en Scott Spark RC WC.

Ingen av hojarna har varit dåliga, men Scotten är trevligast hittills och känns i sammanhanget rätt prisvärd.

Av andra hojar som jag har testat, så sticker BMC Fourstroke ut som jäkligt intressant också. Kan vara en av de bästa (men inte snyggaste) FS XC 29" på marknaden.

Väldigt stor skillnad på årets Scalpel jämfört med tidigare, så lite orättvist att inte nämna vilket du jämfört med, antar en äldre? Av de som räknas upp är ju både BMC och Trek kvar i gamla 70 graders geffelvinkel-träsket, medan Cannondale och fram för allt Scott har flackat ut sina hojar ordentligt. Det samma gäller även årets Epic, även om de inte går riktigt hela vägen, antar att de vill sälja sina Cambers med :)

Senast ändrad:
Vilken XC-fullgungare ?
Älskar hur alla dissar 70 grader styrvinkel (i ngt test mättes Top fuel till 69.7 btw) men tex 69.5 får folk lugna. Vill påstå att få känner skillnad på 70 o 69 grader i blindtest.

Vilken XC-fullgungare ?
landen sa:
bakhjul sa:

Väldigt stor skillnad på årets Scalpel jämfört med tidigare, så lite orättvist att inte nämna vilket du jämfört med, antar en äldre? Av de som räknas upp är ju både BMC och Trek kvar i gamla 70 graders geffelvinkel-träsket, medan Cannondale och fram för allt Scott har flackat ut sina hojar ordentligt. Det samma gäller även årets Epic, även om de inte går riktigt hela vägen, antar att de vill sälja sina Cambers med :)

Har du testat en BMC eller läser du bara geometritabeller?

Vilken XC-fullgungare ?
Obs! Jag tror att flackare styrvinkel är bra. Att gå från en anthem med 72 grsder styr till en top fuel med 70 var stor skillnad. Men jag är emot den återkommande teorin om att 70 grader är uråldrigt och allt som börjar på en sexa är modernt och överlägset.

Vilken XC-fullgungare ?
bakhjul sa:
landen sa:
bakhjul sa:

Har du testat en BMC eller läser du bara geometritabeller?

Har testat, kände ingen skillnad mot min som är 71.

Vilken XC-fullgungare ?
castrello sa:
Älskar hur alla dissar 70 grader styrvinkel (i ngt test mättes Top fuel till 69.7 btw) men tex 69.5 får folk lugna. Vill påstå att få känner skillnad på 70 o 69 grader i blindtest.

Jag känner ingen skillnad på 70 och 69, men inbillar mig att 68,5 ändå är märkbart.

Vilken XC-fullgungare ?
Nu tillhör jag de förespråkarna som tycker en +70' gaffelvinkel hör hemma på en LVG cykel och då Happy är öppet för diskussioner även i det ämnet så tycker jag inte man behöver tjata om hur ute det är på en MTB. ?

Men geometrin är så jäkla mycket mer än bara gaffelvinkel vilket allt för få tycker sig bry sig om.

På sparken jag rattade -14-15 fanns det ett chip som ställde Geon.

Då om något kunde man känna skillnad när man gjorde snabba skiften mellan lägena.

Cykeln är som natt och dag, för min körstil Dvs, och det flackare 69.5' läget gav en helt annan stabilitet när det stökade till sig.

När det byttes till Camber öppnades en helt ny värld men då fanns det å andra sidan inte ett mått som var ens i närheten av lika som på sparken.

När det gäller min klagan på Superior så beror det mest på att de saknar mått för Reach, stack och hjulbas vilket borde vara skämskudde 2017.
Men med ett kedjestag på 430 och en 70.5' gaffelvinkel så blir det en ganska kompakt hoj om inte ramen är riktigt lång... men det får vi aldrig veta då de inte orkade mäta Reach.

Tillbaka
Topp