Vilket är marknadens bästa* baknav?

Behöver titta inuti mitt nav snart. Stämmer det att Onyxnaven krävfa något specialfett med ett kilopris högre än akvariefiskmat?

Stämmer. Åtminstone enligt Onyx själva. De specar Klüber Isoflex LDS 18 Special A... Detta till själva friktionskopplingen (sprag clutch). Vill man smörja övriga delar med vanligt fett så går det bra, men man får vara försiktig så att man inte får in det i kopplingen så att den börjar halka.

Jag kan dock avslöja att jag gjort lite efterforskningar. :-)

GMN är OEM för kopplingen som sitter i Onyx (classic) naven. De har detta att säga om smörjning av sina kopplingar:
Här finns lite intressant läsning och lite fler fett att välja på.

Stämmer. Åtminstone enligt Onyx själva. De specar Klüber Isoflex LDS 18 Special A... Detta till själva friktionskopplingen (sprag clutch). Vill man smörja övriga delar med vanligt fett så går det bra, men man får vara försiktig så att man inte får in det i kopplingen så att den börjar halka.

Jag kan dock avslöja att jag gjort lite efterforskningar. :-)

GMN är OEM för kopplingen som sitter i Onyx (classic) naven. De har detta att säga om smörjning av sina kopplingar:
Här finns lite intressant läsning och lite fler fett att välja på.
Om jag tolkar det där rätt så är det inte några särskilt speciella fetter som rekommenderas, bara att man inte ska använda fett med solida smörjmedel såsom grafit och molybdendisulfid. De listade fetterna har helt olika oljetyper och bindemedel.

Om jag tolkar det där rätt så är det inte några särskilt speciella fetter som rekommenderas, bara att man inte ska använda fett med solida smörjmedel såsom grafit och molybdendisulfid. De listade fetterna har helt olika oljetyper och bindemedel.

Verkar så. Lite förvånad att se fetter med "PTFE" som bindemedel i listan då det känns som något som skulle minska friktionen? Men jag är ingen expert på fetter... Ett säkert alternativ borde dock vara den som de kallar LUBCON Turmogrease Highspeed L 252 då den listas i samma kolumn som Klüber ISOFLEX LDS 18 Special A, deras "standardfett".

Verkar så. Lite förvånad att se fetter med "PTFE" som bindemedel i listan då det känns som något som skulle minska friktionen? Men jag är ingen expert på fetter... Ett säkert alternativ borde dock vara den som de kallar LUBCON Turmogrease Highspeed L 252 då den listas i samma kolumn som Klüber ISOFLEX LDS 18 Special A, deras "standardfett".
Jag tror det är nån slags missuppfattning att man inte skulle vilja ha låg friktion. Frihjulets klackar trycker så in i helvete hårt mot ytterringen att oljefilmen antagligen inte kan hålla emot oavsett vad den består av. Sen är ju bindemedlet bara ett bindemedel. Alla fetter har olja som smörjmedel, bundet med något för att få en konsistens som gör att det inte rinner iväg. Sen "svettas" fettet över tid och pytsar ut olja där det behövs.
Det de skriver är att det inte ska vara vissa solida additiv, vilket man kan tänka beror på att de på nåt vis besudlar metallytorna under hysteriska tryck. Det kanske korroderar eller arbetar sig in i ytan, eller så.

Brasklapp för att jag gissar, men det verkar som att en del andra gissningar blivit "sanning" som nog mår bra av att ifrågasättas.

Frågade Bikeshop.se i dag om de skulle få in Box stealth naven i april och fick svaret att det kommer dom inte få. Eventuellt att det kommer i slutet av Juni.
Frågade i samma veva även Box själva när de förväntades få in dem.

Svaret jag fick från Box i dag:
”We expect to receive those Hubs by end of the year due to the delays in our factories.”

Senast ändrad:
Frågade i samma veva även Box själva när de förväntades få in dem.

Svaret jag fick från Box i dag:
”We expect to receive those Hubs by end of the year due to the delays in our factories.”

Det var som f*n! Inte precis svaret man hoppas på så här i början av året, men tack för info! Har undrat lite varför vi inte hört ett pip eller sett några recensioner sen lanseringen i höstas.

Mer än tre år efter att jag ställde frågan kom jag häromveckan slutligen till skott och servade upp navet. Efter otaliga vattenbad och många avtrillade(1) kassetter var inte greppet längre ”instant”.

Det enda kluriga var att få ut lagret längst fram i bild nedan. Happyiten John hjälpte bussigt nog till med sin lageradragare.

Specialfettet, Klüber ISOFLEX LDS 18 Special A, namnet får handflatorna att svettas, hittade jag för något år sedan hos en hydraulfirma. I vanliga fall kostar det megamultum, men jag köpte 45g för under 400 kr. Minns dock inte om jag behövde skicka fram ett organisationsnummer, B2B.

Ifall någon i Stockholm behöver donerar jag gärna en klick. I denna takt lär tuben överleva mig.

Det gamla fettet i mekanismen hade delvis ”koagulerat” (i brist på bättre ord).

Efter en noggrann tvätt med efterföljande specialinfettning är navet som nytt. Det greppar återigen direkt. Hade jag haft rätt verktyg hemma hade jobbet tagit 15 min.

De kapslade kullagren såg riktigt fräscha ut inuti så dem brydde jag mig inte om att fetta om.

Snip snap snut då var denna service slut.

(1) Jag har den äldre varianten där kassetten, och en del av mekanismen, trillar ut om man lutar ett avplockat hjul åt fel håll. Jag har nog transporterat cykeln i bil +100 gånger. Så ett antal ”avtrillningar” med efterföljande risk att få skräp i mekanismen har det blivit över åren.

IMG_4524.jpeg

Mer än tre år efter att jag ställde frågan kom jag häromveckan slutligen till skott och servade upp navet. Efter otaliga vattenbad och många avtrillade(1) kassetter var inte greppet längre ”instant”.

Det enda kluriga var att få ut lagret längst fram i bild nedan. Happyiten John hjälpte bussigt nog till med sin lageradragare.

Specialfettet, Klüber ISOFLEX LDS 18 Special A, namnet får handflatorna att svettas, hittade jag för något år sedan hos en hydraulfirma. I vanliga fall kostar det megamultum, men jag köpte 45g för under 400 kr. Minns dock inte om jag behövde skicka fram ett organisationsnummer, B2B.

Ifall någon i Stockholm behöver donerar jag gärna en klick. I denna takt lär tuben överleva mig.

Det gamla fettet i mekanismen hade delvis ”koagulerat” (i brist på bättre ord).

Efter en noggrann tvätt med efterföljande specialinfettning är navet som nytt. Det greppar återigen direkt. Hade jag haft rätt verktyg hemma hade jobbet tagit 15 min.

De kapslade kullagren såg riktigt fräscha ut inuti så dem brydde jag mig inte om att fetta om.

Snip snap snut då var denna service slut.

(1) Jag har den äldre varianten där kassetten, och en del av mekanismen, trillar ut om man lutar ett avplockat hjul åt fel håll. Jag har nog transporterat cykeln i bil +100 gånger. Så ett antal ”avtrillningar” med efterföljande risk att få skräp i mekanismen har det blivit över åren.

Visa bilaga 717668
Men du låter fortfarande nöjd, efter tre år och många goa tysta mil? Skulle du köpa det igen?

Lite sugen är jag allt men blev också chockad av att låna en cykel med nytt XTR på, som kanske greppade snabbt (om än inte lika snabbt) men framförallt också var tyst vid frihjulning. Samma coola känsla som Onyx.

Men du låter fortfarande nöjd, efter tre år och många goa tysta mil? Skulle du köpa det igen?

Lite sugen är jag allt men blev också chockad av att låna en cykel med nytt XTR på, som kanske greppade snabbt (om än inte lika snabbt) men framförallt också var tyst vid frihjulning. Samma coola känsla som Onyx.
Så länge plånboken tillåter kommer jag aldrig att gå tillbaks till ett nav som tvekar och väsnas.

När jag köpte navet för 4 år sedan hittade jag inget som kunde mäta sig med Onyx på parametrarna ovan. Har inte kollat av marknaden idag, men förhoppningsvis finns det fler alternativ numera.

Bortsett från priset, som sved då men är bortglömt nu, är min enda invändning mot Onyx en känsla av att ibland behöva trampa ifatt navet i lägre växlar när frihjulet snurrar långsamt och man trampar slött. Det är nog denna känsla som ibland brukar beskrivas som en viss ”svampighet”. Vi pratar om en bråkdels sekund, kortare tid än vanliga nav, och bara i låga växlar, men när man är van vid omedelbarhet märks all fördröjning. Det kan vara så att navet kräver någorlunda regelbunden omsmörjning för att funka optimalt. Det bör utan tvekan ske oftare än var fjärde år… Jag har bara hunnit cykla några kortare sträckor sedan service, och det är stor skillnad mot innan, men jag har inte haft tid att utvärdera om det verkligen greppar omedelbart under alla omständigheter.

Vill du provcykla är det bara att svänga förbi vid tillfälle.

Tillbaka
Topp