Nu har jag kört två turer på Kappstein-navet och jag är tveksam. Ingreppet är så svampigt att det verkligen stör, men bara på de tre lättaste växlarna. Det beror förstås på att både utväxling och vridmoment gör det mest uppenbart där. Nu kanske ni tror att det bara är vid ingrepp från frihjulande, men nej, det är varje tramptag! Drivlinan känns som en jäkla gummisnodd och det blir klart svårare att tajma när man ska knycka till över en sten eller nåt sånt, vilket är raka motsatsen mot vad man vill med snabbt ingrepp. Jag vet inte om det känns likadant eller åt samma håll på ett Onyx-nav, men helt stumt är det inte där heller.
Däremot är det helt magiskt med knäpptyst frihjul! Vilket är jobbigt eftersom det lär vara beroendeframkallande och det finns ju inget som är både tyst, prisvärt och med snabbt ingrepp.
Sen rappade navet några gånger i början men det har inte hänt på andra turen. Vet inte om det ska köras in eller nåt, men det gör att jag inte riktigt litar på det. Jag kan alltså inte rekommendera detta nav, åtminstone inte för MTB. Och det gör inte Kappstein själva heller. Tyvärr.