Vilket år var det Peak-Bicycle ?

Bikzz

Aktiv medlem
För Räcer och Gravel. När dom var som bäst och enklast och skönast, utan en massa onödiga och krångliga tillbehör & features & standards.

Skivbromsar och interna vajrar och elväxlar och kålfibertempohjul och annat sånt skit har ju bara gjort cyklarna sämre.

När var dom som bäst, dvs innan det började gå utför, ca 2010 ??

Gravel var lättast innan det fanns.

"konservativ gubbe" kommer gradvis, för mig har det accelererat på senare tid, med friktionsväxlar och annat mysigt.

Men för att svara på TS så är kanske "sent 90-tal" en favorit, antagligen för att det var där jag började en gång i tiden.

Jag har inget emot intern kabeldragning... Jag drar nog annars någon form av gräns runt 9-delad kassett - fortfarande korskompatibelt mellan landsväg och skog för Shimano samt robust och lättjusterat. Väljer man rätt klingor och kassetter blir det i get större handikapp vad det gäller utväxlingar jämfört med 11-12-13 delat...
Annars är muffade stålramar med horisontellt överrör snyggast, men jag är inte alls konservativ! ?

Håller med TS, cykelhobbyn var störtskön när alla hjul, sadelstolpar, styren osv osv i princip alltid passade kors och tvärs. Jag tror du kan sträcka dig några år fram från 2010. Tror att tex skivbromsar inte var allmängods före 2020 ens. När kom alla konstiga vevpartier och thru-axlar på lvg? Jag gissar att åtminstone upp till 2015 är helt ok...

Tillbaka
Topp